Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Moro,
seuraavanlaista ongelmaa löytyy 2.0TTiD:n elämästä. EDIT: 125tkm mittarissa
- Kilauttelee "Huolla auto" -ilmoitusta.
- Tehot häviävät satunnaisesti (?) esim. kun nopeusrajoitus vaihtuu 80 -> 100 ja painaltaa kaasua.
- Auto ei jaksa kuitenkaan kulkea edes satasta ja kytkin pohjassakin jaksaa nippanappa kiertää yli 3000 rpm.
- Check Engine-valo EI pala
- OBDII-lukijalla tarkastettuna vikakoodia EI ole päällä. Yksi pending koodi löytyi: P2282: Air Leak Between Throttle Body and Intake Valves.
Soittelin Äänekoskelle Markku Sannalle ja hän muisteli, että oli Viitasaarella tms. asuvalla kaverilla ollut jotain saman tyyppistä, paitsi että auto sammui välilä kokonaan. Jos löydyy forumilta ja luet tämän niin olisi kiva jos voisit kertoa omat kokemukset?
Oli sitten löytynyt suuttimien(?) johtosarjasta nirhauma, millä asia sitten ratkesi. Onhan se kait tavallaan loogista, että jos ei polttoainetta tule sylinteriin, niin käy liian laihalla? Näin ollen laite voisi tulkita myös ilmavuodoksi, jolloin myös voisi kuvitella käyvän laihalla ja saisi tuon vikakoodin siitä?
En tiedä mistä kohtaan tuo johtosarjan nirhauma löytyi kyseisessä tapauksessa, mutta päätin itsekin tutkailla johtoja.. ymmärtämättä diisseleistä enempää kuin sika satelliitista.
Vasemmassa reunassa on keltainen nipukka liittimessä. Tuossa oli suojus irti, mikä oli aiheuttanut johtoon hiertymää. En tiedä mikä johto ja mihin liittyy- Onko ajatuksia? Mahtaisko mittailla PA syöttöpainetta?
Tuollalailla se liittimen mutka oli auki ja johdossa näkyy painauma.
Ja sama lähempää:
Mitään mittauksiahan tuosta ei voi lähteä tekemään, kun vikakaan ei ole aina päällä.
Onko jotain hajua tai muita ehdotuksia vian etsimiseksi?
seuraavanlaista ongelmaa löytyy 2.0TTiD:n elämästä. EDIT: 125tkm mittarissa
- Kilauttelee "Huolla auto" -ilmoitusta.
- Tehot häviävät satunnaisesti (?) esim. kun nopeusrajoitus vaihtuu 80 -> 100 ja painaltaa kaasua.
- Auto ei jaksa kuitenkaan kulkea edes satasta ja kytkin pohjassakin jaksaa nippanappa kiertää yli 3000 rpm.
- Check Engine-valo EI pala
- OBDII-lukijalla tarkastettuna vikakoodia EI ole päällä. Yksi pending koodi löytyi: P2282: Air Leak Between Throttle Body and Intake Valves.
Soittelin Äänekoskelle Markku Sannalle ja hän muisteli, että oli Viitasaarella tms. asuvalla kaverilla ollut jotain saman tyyppistä, paitsi että auto sammui välilä kokonaan. Jos löydyy forumilta ja luet tämän niin olisi kiva jos voisit kertoa omat kokemukset?
Oli sitten löytynyt suuttimien(?) johtosarjasta nirhauma, millä asia sitten ratkesi. Onhan se kait tavallaan loogista, että jos ei polttoainetta tule sylinteriin, niin käy liian laihalla? Näin ollen laite voisi tulkita myös ilmavuodoksi, jolloin myös voisi kuvitella käyvän laihalla ja saisi tuon vikakoodin siitä?
En tiedä mistä kohtaan tuo johtosarjan nirhauma löytyi kyseisessä tapauksessa, mutta päätin itsekin tutkailla johtoja.. ymmärtämättä diisseleistä enempää kuin sika satelliitista.
Vasemmassa reunassa on keltainen nipukka liittimessä. Tuossa oli suojus irti, mikä oli aiheuttanut johtoon hiertymää. En tiedä mikä johto ja mihin liittyy- Onko ajatuksia? Mahtaisko mittailla PA syöttöpainetta?
Tuollalailla se liittimen mutka oli auki ja johdossa näkyy painauma.
Ja sama lähempää:
Mitään mittauksiahan tuosta ei voi lähteä tekemään, kun vikakaan ei ole aina päällä.
Onko jotain hajua tai muita ehdotuksia vian etsimiseksi?
Viimeksi muokannut peinu, Ti Kesä 16, 2015 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Täällä näköjään saman suuntaista koeajokokemusta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=55&t=151396
"Sama vaiva kun näitä muita turbo diseleitä.karstassa imusarjan paineanturi/virtaus ei saa sieltä tietoa.tuttavan auto oli korjattu merkkikorjaamolla ei saatu kuntoon oli ajettu 135tkm.korjattu sumutettavalla karstanpoisto aineella imusarjaan.jos ostat sellaisen suosittelen välillä reilua ajoa esim.pakkovaihteella motarilla.
suosittelen myös hiukkasen pakko toiminta putsausta,saattaa sekin olla jo tukossa."
Mitenkähän tuon "hiukkasen pakko toiminta putsauksen" saa päälle?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=55&t=151396
"Sama vaiva kun näitä muita turbo diseleitä.karstassa imusarjan paineanturi/virtaus ei saa sieltä tietoa.tuttavan auto oli korjattu merkkikorjaamolla ei saatu kuntoon oli ajettu 135tkm.korjattu sumutettavalla karstanpoisto aineella imusarjaan.jos ostat sellaisen suosittelen välillä reilua ajoa esim.pakkovaihteella motarilla.
suosittelen myös hiukkasen pakko toiminta putsausta,saattaa sekin olla jo tukossa."
Mitenkähän tuon "hiukkasen pakko toiminta putsauksen" saa päälle?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Näyttäsi olevan tuossa jakotukin päässä "rail pressure sensor". Sitikasta kun vastaavasta otin johdon irti, niin ei kyllä edes lähtenyt käyntiin..peinu kirjoitti:Täällä näköjään saman suuntaista koeajokokemusta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=55&t=151396
"Sama vaiva kun näitä muita turbo diseleitä.karstassa imusarjan paineanturi/virtaus ei saa sieltä tietoa.tuttavan auto oli korjattu merkkikorjaamolla ei saatu kuntoon oli ajettu 135tkm.korjattu sumutettavalla karstanpoisto aineella imusarjaan.jos ostat sellaisen suosittelen välillä reilua ajoa esim.pakkovaihteella motarilla.
suosittelen myös hiukkasen pakko toiminta putsausta,saattaa sekin olla jo tukossa."
Mitenkähän tuon "hiukkasen pakko toiminta putsauksen" saa päälle?
Nyt puhun tietysti eri koneesta, mutta Sitikassa jakotukin paineanturin toiminnan pystyi suht helposti testaamaan kännykällä ja OBD2-bluetooth-palikalla, joita saa ebaystä parilla eurolla, siitä sitten vaan katseli livedataa käyristä, ja kun tuli ihmeellisiä aaltoviivoja kiihdytyksissä, niin osasi oikein hyvin yhdistää vian siihen. Ei kyllä Sitikassa häirinnyt täyskaasukiihdytyksessä, vain osakaasulla nyki.
Oisko toi pakkoputsaus ns. puhdistuspoltto, jossa poltto käynnistetään manuaalisesti. Tais vaatia tech2:sta ainakin vanhemmissa, mikä sitten tämän nykyisen huoltosysteemi onkaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
MDI taitaa olla näissä NG9-5:ssa se työkalu jolla pääsee kattelemaan vikakoodeja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Jospa sillä jotain näkee jotain lisää, mitä OBDII:lla ei näe?tturku kirjoitti:MDI taitaa olla näissä NG9-5:ssa se työkalu jolla pääsee kattelemaan vikakoodeja.
Kaikki mikä vaikuttaa päästöihin pitäis kuitenkin näkyä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
1.9TTiD-kolkissa kyllä selkeesti huomasi kun hiukassuodattimen puhdistus oli käynnissä. Tais ajotieturi vielä ilmoitellakin siitä. Tämä nykyinen kulkine ei ole millään tavalla ilmoitellut aiheesta eikä valikoissakaan mitään siihen liittyvää löydy.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Niin, siis kyllä varmaan noilla obd palikoilla saa vikakoodeja ulos, MDI on vastaava työkalu kun Tech2 vanhemmille saabeille. Sillä ainakin pitäis onnistua toi pakotettu hiukkassuodattimen poltto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Nyt on huollossa (Vianor, Markku Santa, Äänekoski, vika eristetty (koodin perusteella) DPF:n paineanturiin. Muutaman kympin osa. Ens tiistaina nähdään mitenkä äijän ja auton käy.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Volvossa (XC60) aiheuttaa hyvin samansuuntaisia oireita. Varsinkin kärry perässä tuo saa samantien vikatilan päälle kun painaa vähän enemmän kaasua. Ei ole hirveän mukavaa, kun auto ensimmäisen kerran vikaantuu kesken ohituksen, ja vastaantulija lähestyy ja joku aasi on jo takanakin lähtenyt perään ohittamaan Noh onneks selvis sydämen pomppaamisella kurkkuun..peinu kirjoitti:Nyt on huollossa (Vianor, Markku Santa, Äänekoski, vika eristetty (koodin perusteella) DPF:n paineanturiin. Muutaman kympin osa. Ens tiistaina nähdään mitenkä äijän ja auton käy.
Volvossa tosin jaksaa kiertää, eikä auto ilmoittele huollosta, mutta kone vaan puutuu aivan täysin, satkua pääsee noin 3km kiihdytyksen jälkeen jos paikaltaan lähtee.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Vika oli siis DPF:n paineanturi. Anturin vaihdon jälkeen löytyi vielä "liian pieni ahtopaine"-vika. Tulppaamalla cuulerin letkut ja tuuppaamalla paineilmaa sisään, löytyi muutaman sentin halkeama cuulerin jälkeisestä paineletkusta. Parin sadan euron letkulla tuokin korjaantui. Nyt on Lapin reissu heitetty autolla. Hyvin mattoi kilsat TTiD:lle!!!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Diesel Femman käyntiongelma, johtosarja?
Moi!
Lisätään tähän omia kokemuksia:
Tosiaan eka diagnoosi oli: huolla auto ja auton nyykähdys n. 80-100 km/h.
Useamman nyykähdyksen (teho pois hetkeksi) jälkeen auto siirtyi limp home tilaan (ei herjanut, meni)
Jonka sai koodattua merkkiliikkeen koneella pois. Kun dpf-anturi ja ka-asentoanturi vaihdettu, sekä
Yks paineanturilla varustettu hehku rikki (135€)
Niin edelleen nyykähtää:
Nyykähdyksen syy oli halkeama ahtopaineletkussa eli 3cm halkeama letkussa- vaihtoon (230€)
Nyt 1100 km takana kahdessa päivässä ja kaikki pelittää.
(Edit. Mittarissa 107 tkm)
Kaikesta huolimatta, hieno auto!
Lisätään tähän omia kokemuksia:
Tosiaan eka diagnoosi oli: huolla auto ja auton nyykähdys n. 80-100 km/h.
Useamman nyykähdyksen (teho pois hetkeksi) jälkeen auto siirtyi limp home tilaan (ei herjanut, meni)
Jonka sai koodattua merkkiliikkeen koneella pois. Kun dpf-anturi ja ka-asentoanturi vaihdettu, sekä
Yks paineanturilla varustettu hehku rikki (135€)
Niin edelleen nyykähtää:
Nyykähdyksen syy oli halkeama ahtopaineletkussa eli 3cm halkeama letkussa- vaihtoon (230€)
Nyt 1100 km takana kahdessa päivässä ja kaikki pelittää.
(Edit. Mittarissa 107 tkm)
Kaikesta huolimatta, hieno auto!
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina