Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
nateliini
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 20:28

Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja nateliini »

Seuraavaa vikaa odotellessa :D pohdin tässä jo jakohihnan vaihtoa. Missä vaiheessa se on yleensä mennyt/kannattaa vaihtaa ja vesipumppu samalla? Joitakin kirjoituksia löysin, osassa vaihdettu vain hihna, ei pumppua. Omassa on nyt 105 tkm mittarissa eikä vaihtoja ole tehty. Vanhassa 9-5:ssä vaihdoin 157 tkm kohdalla eikä ollut vielä mitään oireilua, mutta varmuuden vuoksi. Entäs tämä "uusi" malli? Suosituksia/kokemuksia?

Kokemuksia tähän mennessä:
Auto on ollut minulla nyt pari kuukautta ja seuraavat korjaukset on tehty:
- parkkitutkan antureita kolme kpl
- parkkitutkan ohjain (vaikka anturit vaihdettu, herjasi huoltotarpeesta eikä tutka toiminut eteen kunnolla, jos oli ajettu ko. käyntiaikana yli 60 km/h)
- kuskinpuoleinen istuinosan penkinlämmitin (vastus)
- ilmastointilaitteen sisäyksikkö vaihdettu
- aux-liitin korjattu (ei toiminut lainkaan)
- korjauksen yhteydessä jotenkin oikosulkuun ajettu palanut sulake vaihdettu (useat valot eivät toimineet)

Ja kuluvista osista uudet takajarrulevyt ja -palat sekä yksi kaukosäätimen paristo.

Aiemmista korjauksista tiedän mittaristoa korjatun sekä virtalukko (käynnistyspainike).

Kyllähän sitä vähän jo on ehtinyt miettiä, että onko maanantaikappale, vai mitä ihmettä. Tämän hintaluokan autossa luulisi, että ihan nyt näillä kilometreillä ei moisia tule, mutta väärässä tietenkin olen. Tulihan niitä. Ja seuraavaa diagnoosia odotellessa. Onneksi otin myyjäliikkeeltä takuun, niin melkein kaiken olen tähän mennessä saanut hoidettua asiallisesti sitä kautta. Mutta auto itse on ollut pajalla - paljon.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omaan vaihdatin tuossa melkein heti hankinnan jälkeen eli noin 92tkm kohdalla, sekä jakohihna että vesipumppu. Tulipahan mielenrauha vähäksi aikaa. 10 km oon ajellu omalla ja tällä viikolla napsahtaa 100k mittariin. Omaani laitoin samassa 92 k huollossa:
-takajarrulevyt ja palat (oli ihan finaalissa originaalit)
-Toinen takajousi oli ihan ylhäältä poikki, jouset siis taakse vaihtoon, (huomattiin jarruremontin yhteydessä, meni leimasta läpi ilman että huomattiin enkä ollut itse huomannut mitään)
-Perus öljyt ja filsut vaihtoon
-Alustan täydellinen massaus
-Maalipinnan myllytys ja kovavaha

Lisäksi edellinen omistaja on jonkun palikan vaihtanut takuuseen moottoriin + perus huollot. En muista yhtään mistä kimpaleesta kyse.

Tiedossa olevat viat:
-Takakontin ledipaneeli on osittain pimeä
-Kuskin persiin lämmitin on rikki tai vetää viimeisiä. Pienimmällä teholla näyttäis jäävän päälle mutta 2 tai 3 teholla sammuu n. 1min 15 sek kohdalla itse.

Lisäksi Eberi pitäis varmaan asennuttaa, autoon on laitettu Defan moottorilämmitin mutta sisähaarakin puuttuu
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itsellä reilu 4kk/12tkm takana NG:llä.

Ei nyt voi sanoa täysin tyytyväinen olevansa, kun heti oston jälkeen alkoi hihna kirskumaan, jonka seurauksena sitten vaihdatin jakohihnan. Auto kun oli ostettu Ruotsista ja siinä oli takuuta jne, niin liikkeen piti osallistua kustannuksiin ja kaikki olikin ok kunnes tuli maksun aika..ja kesän aikana tuli kaikkia sairastapauksia jne, niin hihnanvaihto vaan siirtyi..Noh se ei ollut tietysti auton vika, mutta heti alkuun jäi vähän paskan maku suuhun koko touhusta. 550e maksoi tämä lysti Mekonomenilla, ja olisi tuon halvemmallakin saanut, mutta heiltä kun sai 3v takuun ja korjauksen sai heti, jolloin pystyi lähtemään pidemmille kesälomareissuille korjatulla autolla..Tällöin kilsoja 104tkm muistaakseni.

No sitten tätä toimivuutta kesti hetki, kunnes alkoi ilmotella jäähdytysnesteen vajauksesta. Ei muuta kuin lisäsin ja seurasin. Vaikutti olevan ihan ok ja ajelin 1000km, kunnes sitten taas ilmoitti vajauksesta ja sen jälkeen sitä alkoikin mennä todella vauhdilla. Lopussa ennen huoltoa meni jo puolisen litraa/10km, jolloin lopetin ajamisen ja odottelin huoltoa. Nyt ei enää onneksi sekään vuoda..Tälle reissulle tuli hintaa n. 500e, mutta vaivaa tästäkin oli aika paljon, kun piti ottaa vapaapäivä ja viedä auto Tallinnaan asti. Silti kannatti, kun vertaa Suomen hintoihin..

Myös LED-jarruvalosta sammui pari LEDiä, joten sekin meni vaihtoon tuolla Tallinnan reissulla. Hinnaltaan n. 150e operaatio yhteensä , eli ei paha hinnaltaa, mutta siinä olikin sitten astetta enemmän työtä löytää tuo osa. Varmaan 20 liikettä tuli soiteltua läpi ulkomaita asti, kunnes löytyi ihan Järvenpäästä Mäkelän Autolta, ja ihan sopuhintaan. :)

Nyt sitten viikonloppuna huomasin, että jotain öljyä oli tihkunut moottoritilaan, ilmeisesti ahtoputken liitoskohdasta, naksahti paikalleen kun sitä puristelin eilen, toivottavasti loppuu tihkumisen siihen, sillä auto ainakin toimii normaalisti, enkä mitään viiltoja letkuista löytänyt millään tavalla. Eilen kävin ajamassa Turun motarilla "erikoiskokeen" kaasu pohjassa, ainakaan sillä reissulla ei mitään tihkunut. Toivottavasti tokeni sillä..

Tämän lisäksi jotain satunnaisia ilmoituksia ajonestosta, renkaiden tasapainotusta, nelipyöräsuuntausta jne pikkujuttuja.

Mutta onhan tähän jo saanut laittaa n. 1500e edestä kaikkea neljän kuukauden aikana ja tähän päälle kesärenkaat vanteineen, joka jo ilman kesärenkaita on n. 6 kertaa se määrä mikä ranskalaisiin meni rahaa kahdessa vuodessa 50tkm/aikana, osittain toki takuun ansiosta, mutta eipä tätä Sapelointia voi ihan halvaksi sanoa..

Jos tätä kuitenkin autona vertaa varsinkin edellisiin Saabeihin, niin on tässä tapahtunut todella massiivinen harppaus eteenpäin, varsinkin kun ottaa huomioon, että tämäkin on jo 5v vanha.
Sisusta on vielä 5v/115tkm ajettuna kuin uusi, alustasta ei kuulu ylimääräisiä kolinoita, kori on todella jämäkän verrattuna vaikkapa sisarmalli Insigniaan, jossa ovet tuntui olevan lähes paperia kun Saabin ovien raskauteen vertasi, ja onhan tämä todella hiljainen mihin tahansa muuhun Saabiin verrattuna.

Onhan tässäkin paljon parannettavaa, kuten kojelautaan olisi voinut keksiä jotain muutakin kuin muovia(-12 vuosimalliin oli tulossa kiiltomustaa/tummaa vaahteraa, eipä vaan ehtinyt koskaan tuotantoon), dieselmoottori voisi olla kehittyneempikin, tämä 2.0 CDTI kuulostaa aika traktorilta ensimmäisten kilsojen aikana, eikä voi kovin hiljaiseksi muutenkaan moittia, tehoakin voisi olla enemmän näin painavassa autossa.. Vaihteistosta kuuluu pieni kloksunta ja vaihteisto on aika takerteleva varsinkin kylmänä, ihan samanlainen kuin 9-3SS:ssä, luulisi tässä sarjassa saavan jotain vähän hienostuneempaa.
Omassani myös alustan kovuus tuntuu hanurissa varsinkin motarilla, "anoppilan" 2011 vuosimallissa alusta on todella reippaasti pintapehmeämpi 18" tuuman (itsellä 17") renkaista huolimatta, joten sekin kehittyi aika nopeasti parempaan suuntaan..

Pari kertaa jo käynyt mielessä, että laittaa tämän kiertoon, kun näyttävät liikkeissä näistä aika hienon hyvityksen antavan, mutta sitten toisaalta tykkään auton ulkonäöstä niin paljon, että pakko kai se on vielä hetki itseään kiusata ja uskotella, että ei niitä vikoja enää tule.
Tilatkin on hyvät, kulutus kohtuullinen, penkit mukavat jne.
Ja onhan se myös mukavaa, että ehkä yläpuolelle kirjoittanutta naapuria lukuun ottamatta samanlainen tulee vastaan ehkä kerran kahdessa viikossa, on ainakin tarpeeksi yksilöllinen :)
Viimeksi muokannut Rommitommi, Ti Loka 06, 2015 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rommitommi kirjoitti:Vaihteistosta kuuluu pieni kloksunta ja vaihteisto on aika takerteleva varsinkin kylmänä, ihan samanlainen kuin 9-3SS:ssä, luulisi tässä sarjassa saavan jotain vähän hienostuneempaa.
Kuva

:wink:


Minun on totta puhuen vähän vaikea ymmärtää, miksi ihmiset ostavat luksusautoja joissa kaikki muu toimii automaattisesti mutta vaihteita vaihdetaan kuin 30-luvulla ennen ensimmäisen Hydra-Maticin keksimistä... :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kyllä, automaattihan tämän olisi pitänyt olla, olisi myös säästynyt kaksoismassamurheilta, ne on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin, ja olisihan automaatilla säästynyt myös sporttialustalta :)

Veroja vaan tuodessa lähemmäs tonni enemmän, joten se mietitytti, että onko sen arvoista, mutta olishan tuo varmaan ollut.

Vielä kun ois saanut 8-vaihteisen tomaatin :D
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eikös se mee niin et rattimiehet ajaa aina manuaaliaskilla :D
Ei vainen, isällähän on samanmoinen juuri tomaattina niin kyllä se on kiva. Varsinkin kun tässä on piiitkät välitykset lodjussa niin saa hämmentää jonkun verran. Ja softauksella saa niitä lisäkaakkeja. Omassa on noin 195hv ja 410Nm ja kyllä se rivakammin liikkuu kuin isän vakio.

Manuaaliaskilla säästi tosissaan touhutonnin tuodessa. Eikä sattunut sopivaa yksilöä automaatilla hinta/ kilometrit ja varusteet huomioiden olemaan tarjolla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kun on automaatin makuun päässyt, niin manuaalilla ajo on aika nihkeää...

Omat kokemukset NG9-5:sta. Matka-ajoa aika paljon:
Ostettu 3/2014 63tkm ajettuna.
- Lohkolämmittimen asennus
- moottoriohjelman päivitys (vaihteisto ei toiminut hyvin kylmällä koneella)
- Vetokoukun asennus ja takapään massaus
- Normaali huollot 15tkm välein
- kahteen kertaan vaihteistoöljyt
- EGR lauhdutin n.100tkm
- Jakohihna ja apulaitehihnat 106tkm + takapuskuri hilppeineen (ei kestänyt Lexuksen kosketusta)
- 120tkm renkaiden pyöränkulmat ja 3kpl renkaita (Takarengas puhkesi kivestä)
Nyt mittarissa 124tkm.

Ainoa ylimääräinen vika on ollut tähän mennessa EGR:n lauhdutin, moottorin ohjelman päivitys ja toisen kaukosäätimen patterin vaihto. Auto on tosiaan MY11 ja rekisteröity loppuvuodesta 2010.

Kulutus 6-7l/100km. Öljyjä ei tarvitse lisäillä 15tkm matkalla.

Vaihteisto on selkeästi ohjelmoitu säästämään polttoainetta, koska joissakin tilanteissa vaihdot alaspäin tuntee turhan selkeästi. Lukitsee todella herkästi eli ei juuri luistattele 40km/h jälkeen.

Alusta ilmeisesti ei tykkää routamontuista, koska alkanut pikkuisen paukkumaan hiekkateillä (pari kertaa kolauttanut syvään monttuun). Kaikki joustintukien yläpäät hommattu, mutta kun joku ehtisi vaihtamaan :oops: ja tarkastamaan jousien kunnon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mites tää lämpiäminen talvella näissä autoissa, joissa ei ole webastoa...Eilen aamulla jo koin järkytyksen siitä miten hitaasti auto lämpenee, mutta uskoin sen johtuvan keskustapyörityksestä, ja illalla sitten nohevana laitoin roikkaan ja luulin, että lähtisin lämpimällä autolla liikenteeseen, mutta kaikkea muuta, vieläkin on näpit umpijäässä, vaikka on ollut jo puoli tuntia töissä sulamassa. Enpä tällästä autoilukokemusta vielä tältä yli 10 vuoden autoilu-uraltani muista.

Lohkolämppäri+sisätilalämppäri on näköjään ihan vitsi, tai sitten vaan kumpikaan ei toimi kuten pitää tällä hetkellä. Lohkis ja sisätilanlämmitin asennettu Saab-huollossa Ruotsissa viime vuonna. Näyttäisi sisällä olevan joku Defan termini ilman lämpötilansäätöä.
Itsellä on aina ollut webasto, joten ennen ei ole tarvinnut lohkiksen kanssa pelleillä, mutta jotkut ovat vannoneet, että lohkolämmitin+sisätilanlämmitin on lämpiämisen nopeuden suhteen ihan eri juttu kuin webasto, näköjään tosiaan on...

Ehti olla puolisen tuntia roikassa, mutta sisältä oli ehkä lämmennyt asteen verran ollen silti pakkasella. Puhalsi kyllä kovaa, mutta ihan haaleaa ilmaa. Jokaisen ikkunan sai skrabailla erikseen ja penkit jne oli jääkylmät.
Lohkokaan ei ollut kyllä lämmennyt pätkääkään, sai ajella koko 20km matkan töihin ihan nätisti vetävällä Kehä I:llä (70-90kmh) ja sen jälkeen alkoi jäähdytysnesteen lämmöt olemaan normaalissa, mutta sisätilat eivät kyllä mitenkään hirveän hyvin lämmenneet koko matkalla mm. ratti oli ihan jääkylmä vielä töihin päästessä. Nelosella ajoin tarkoituksella, että olisi moottori lämmennyt nopeammin.

Voisiko joku siis kertoa, miten tuota lohkolämppäriä kuuluu käyttää, että siitä saa edes jotain irti? Vai montako tuntia sen pitää lämmittää, että on jotain havaittavaa vaikutusta?

Ja muuten itse autosta, onko nämä nykyiset lämppärit yksinkertaisesti näin onnettomia lämpövastuksineen vai onko sitä vain tottunut liian hyvään, kun on ollut oikeasti lämpimiä autoja webastoineen, joissa on voinut pakkasellakin riisua takin ja nauttia olostaan?
Ja tänään oli siis -2, jaksaakohan toi lämppäri nostaa lämmöt plussan puolelle kun on -20?

Itse tuuletinkin on kuin lehmän henkäys, kun vertaa vaikka Sitikkaan tai Pököttiin. (Peugeot ja Citroen, kummankin lämmityslaite täysi 10 TM:n talvitestissä. Saabikin taisi saada 9, mistäköhän hyvästä?) Täydellä teholla huomaa puhalluksen lasille, kun laittaa käden suulakkeiden eteen, ja kyllähän tuo tehottomuus sitten näkyy myös huurteenpoistossa/sulatustehossa, mm. takaikkunat pysyvät huurussa, vaikka on pelkkä kuski autossa. 30min kun piti puhallusta täysillä ja suunnattuna lasille, jonka jälkeen oli lasitkin vihdoin lähes huuruttomat takaakin, lämpötila oli jossain +5 yläpuolella.

Lämpötilansäätö eilen ja tänään oli automaatilla ja 22 asteessa. Pitäisiköhän tässä laittaa vanhaan kunnon 80-luvun tyyliin lämmöt tappiin ja manuaalisesti säätää puhallus täysille, että saa lämmintä? :D

Muutenkin jo talvi on vuoden kurjinta aikaa, niin ei ainakaan huvita lisätä sitä kurjuutta palelemalla autossa joka aamu. Pitää varmaan alkaa harkitsemaan webastoa sen järjettömästä hinnasta huolimatta, saiskohan Virosta halvemmalla?
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samaa pähkäilin itse eilen ja tutkiskelin. Omaan autoon on asennettu Defan nestelämmitys elementti koneen vasempaan etukulmaan nestekiertoon ilman sisätilan haaraa. Eilen oli ekan kerran auto johdon päässä kiinni. Tarkoitus oli että laitan aamulla herättyäni lämpenemään mutta huomasin aamulla että vaimo olikin illalla jo kytkenyt päälle eli oli ollut koko yön päällä :D.
No käyntiin kun päräytti nousi moottorin lämmöt 2/3 normaali lämpötilasta. Pieni kyykähdys tuli kun lähdin liikkeelle mutta tasaantui samantien.

Eipä tuo etufönäri ihan salamana sulanut vaan meni siinä varmaan pari kilsaa taajamaa ennenkuin Kehällä oli koko etuikkuna sula. Jännä homma muuten että HUDin kohta lasista ei mene ollenkaan jäähän tai huuruun yön aikana, se on aina sula/puhdas huurusta.

Nyt pitänee lisätä ainakin sisähaara jotta saa kabiinin lämpimäksi ja myös on harkinnassa Eberin asennus. Faijan NG:hen asennettiin Lappeenrannassa (www.eeperi.com) eber Remucin GSM ohjauksella ja hintalappu taisi olla noin 1500€.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kannattaisi kysyä vaikka RistoS:ltä kokemuksia TiD:n lämmityslaitteen toiminnasta. Hän aikanaan kirjoitteli auton olleen todella lämmin talvella. Hänellä taisi olla webasto autosssa ja Quick Heat.

Olisiko mahdollista että Tommin autossa joko ei ole Quick Heatia tai sitten se ei toimi niin kuin pitäisi? Ja voihan termostaattikin olla kaput.

Quick Heat toimii käsittääkseni niin, että lämmityslaitekierrossa olevaa nestettä lämmitetään sähköllä (vai onko niin että lämpökanavissa on ilmaa lämmittävät sähkövastukset), eli kabiinia lämmitetään myös sähköllä silloin kun moottori ei ole vielä lämmin. Pitäisi tehostaa dieselmoottorisen lämpiämistä.

Minulla on kokemuksia vain bensakutosesta ja siitä on todettava että moottori on nopeimmin lämpiävä kaikista tapaamistani (kelpaahan tuolle toki bensakin, siitähän se lämpö tulee). Samoin sisätilat lämpiävät nopeasti ja huurteenpoisto on moitteeton. Sisätilojen lämpiämisnopeutta en ole verrannut OG-ysivitoseen, mutta ainakin siis moottori lämpiää huomattavasti nopeammin. Bensamoottorisen vertaaminen dieseliin on tietysti turhaa, mutta joka tapauksessa lämmityslaitteen teho ja systeemin toiminta on hyvä ainakin jos moottorista vain tulee lämpöä.
Matti
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo kyllähän toi nopeammin lämpesi kuin TTID kun oli löpö niin lopussa, ettei eberi lähtenyt käyntiin. Silloin kone ei vain yksinkertaisesti jaksanut lämmetä ja liikennevaloissa neula tipahti puoleen normaalista parissa minuutissa ja parissa miinusasteessa, sitä tässä ei kuitenkaan ollut havaittavissa..mutta ei tosta lämmityselementistä kyllä webaston korvaajaksi ihan taida olla.

Ja yksi mikä varmaan vaikuttaa myös on toi ilmastoinnin säätö, jossa puhallinnopeutena itsellä oli "matala", muutin säädöksi "korkea", joten huomenna varmaan näkee onko tuolla vaikutusta.

Äsken laitoin defan seinään, niin sieltähän tuli tulikuumaa ilmaa, ilmeisesti hanskalokeron alapuoli on huono paikka sisätilalämppärille, kun ei taida ilma jaksaa kiertää ympäri autoa ja lämmityslaitteen anturiin kiertää takasin kuuma ilma, jpnka jälkeen lopettaa lämmittämisen?
Tomppa & Saabit myyty :(
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Parempi paikka sisälämppärille lienee keskikonsolin seinä apukuskin jalkatilan puolella, lämmitin suunnattuna penkin ohi yläviistoon. Tuolloin ilma kiertää paremmin eikä lämmitin tule "huijatuksi".
Matti
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tämmösellä kelillä nyt mitään sisälämppäreitä.....
9-5 Aero - 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani 1,6t lämpenee todella nopeasti varsinkin jos vertaa ng9-3 bensa mottiin. 2011esite kertoo pikalämmittimen maksaneen noin500€ ja dieseleissä vakiona. Olisiko vastus sökö.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oma Tid lämpeää ihan hyvin. n 5km ja lämmöt melkein normissa (Aamulla -7) ilman lämmitystä. 15km työmatkalla kone täysin lämmin kovemmillakin pakkasilla. Tuulilasi alkaa tosiaan sulamaan melkein heti, kun laittaa käyntiin.

Viime talvena muistaaksen pysyi lämmöt normaalina ainakin -26 asteen pakkasissa kaupunkiajossa.

Itsellä sisälämppäri on kiinni keskikonsolin sivupahvissa ja osoittaa takaviistoon. Sisätutka kannattaa ottaa pois, jos lämppäri suunnattu ylöspäin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin