Valoautomatiikka

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

kello kirjoitti:Jostain on tullut käsitys itselle että peilien kääntö kaukosäätimestä lukitusnappia pitkään painamalla on "lisävaruste". Itsellä aukeaa ja sulkeutuu vain ikkunat tuosta napista.
Sama juttu, mutta kääntyvät peilit autosta löytyy kuitenkin, niin tuntuu hassulta, ettei niitä saa ohjelmoitua kääntymään automaattisesti lukituksen mukana.

Peilit siis kääntyvät siitä peilien säätönamikaata, kun sitä painaa alaspäin.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja valtteri »

suorsa kirjoitti:Minulla vaihtaa lyhyille juuri sopivasti tai hieman myöhään. Ei kuitenkaan missään nimessä liian aikaisin. Omassa autossa ei ole kameraa ollenkaan, joten kameraa se ei vaadi. Kovin tarkkaan en jaksanut WISsiä tavata, mutta ohjaus tulee BCM:ltä, joka käyttää sade/valotunnistinta. Tämän perusteella valotunnistin lienee sadetunnistimen kanssa samassa osassa.
Selailin Ng teknistä selostusta ja tälläinen selostus tuli automaattisista pitkistä. Kyllä siellä kamera on ja tästä syystä autossa ei voi olla sekä kaistavahtia / liikennemerkkien tunnistusta ja autom. pitkiä kun on tilaa vain yhdelle kameralle.
Smartbeam (HBSM)
HBSM (High Beam Select Module) includes the
“smartbeam” functionality that automates the task of
switching between high and low beam headlamp
functions in response of detecting light sources, for
instance the presence or absence of oncoming and
preceding vehicles.
Detection is performed by a forward looking camera
located in the inside rear view mirror.

Detection range > 400 meters.
The system only operates in “night” ambient light
conditions and is functional when the main lighting
switch is AUTO position.
High beams turn on when vehicle speed is above 40
km/h.
For systems that have a Bi‐Xenon headlamp, the BCM
will control the activation/deactivation of the high
beams based on requests from the HBSM.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja jarkar »

kello kirjoitti:Jostain on tullut käsitys itselle että peilien kääntö kaukosäätimestä lukitusnappia pitkään painamalla on "lisävaruste". Itsellä aukeaa ja sulkeutuu vain ikkunat tuosta napista.
Mulla ainakin kääntyi sivupeilit kun painoi lukitus nappia 3-4 s. kun joutessani räpläsin kaukosäädin.
Aina oppii jotakin kun kokeilee ja painelee nappeja :)
Kuuluiskohan se aero'n vakio vai lisävarusteisiin en tiedä.?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kattoluukullisella menee lisäksi luukku kiinni.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja mike »

jarkar kirjoitti: Mulla ainakin kääntyi sivupeilit kun painoi lukitus nappia 3-4 s. kun joutessani räpläsin kaukosäädin.
Aina oppii jotakin kun kokeilee ja painelee nappeja :)
Kuuluiskohan se aero'n vakio vai lisävarusteisiin en tiedä.?
Mulla ei käänny peilit vaikka pitäis kaken lukitusnapin pohjassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei käänny munkaan autossa. Edellinen omistaja oli kirjaillu manuaaliin että ei ole peilin kääntöfunktiota kakessa, vaikka ohjekirja kuvailikin ne. Mulla on aikas ensimmäisiä autoja toi oma. 277 on valmistusnumero.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Huomasin tässä tänään, että tuossa ukolle ostetussa -11 9-5:ssa löytyy kyllä kaistavahti ja liikennemerkkitunnistus kuten myös automaattipitkät. Varusteluettelo sanoo tuolle autolle ainoastaan automaattipitkät, mutta muut lisätty kaiketi jälkikäteen. Eli eise mahdotonta ole ainakaan olla molempia, niinkuin moni on sanonut. Mahtoiko "orkkis" peruutuskameraa ja kuolleenkulman varoitintakaan saanut suoraan tilattaessa, ne löytyy myös.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eikös se ollut niin että ainakin peruutuskamera oli tulossa vasta my2012 autoihin? Tohon teidän autoon on kivasti näköjään lisäilty laitteita.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

2011 malliin ei tosiaan ollut saatavilla kuolleen kulman varoitusta eikä peruutuskameraa, mutta Ruotsissa noita ovat lisäilleet ja myös Saksassa ainakin yksi paja
noita myös laitellut..ei autosta satu löytymään myös adaptiivista vakkaria?
Ilmeisesti jokunen 2012 malli oli liikenteessä Ruotsissa koeautoina 2011 ja ehtivät jokusen toimittaa myös rapakon taakse ennen konkurssia, eli voisiko kyseessä olla myös ihan aito 2012 malli? Valmistenumerossa C merkkaisi vuotta 2012 ja B luonnollisesti vuotta 2011

Harvinainen auto joka tapauksessa :)
Tomppa & Saabit myyty :(
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Viitsisiköhän joku korjaamo / mekaanikko Suomessa opetella noiden peruutuskameroiden asennuksen? Uskoisin että aika moni sellaisen haluaisi jos kohtuumatkan päässä joku osaisi asennuksen tehdä. Saksaan asti ei oikein viitsisi lähteä asian takia ajamaan.
Matti
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ruotsissa noita my12 varusteita laitellu yksi paja Mannes bilsevice.
http://www.mannesbilservice.se/

Pajalla on omistajana todellinen NG osaaja jolla Suomalaiset sukujuuret ja puhuu hyvää Suomea.
Philp Salonen on kaverin nimi ja joskus hänelle mainitsin että pitäisi viikon korjaamokäynti session Suomeen ja tekisi eri töitä ja muita asennuksia joita kukaan ei Suomessa tee.

Tuo peruutuskameran asennus ei pitäisi olla suuritöinen homma ja se on itseäkin kiinnostanut. Tehtaalta ei saanut automaattipitkiä ja kaistanvahtia sekä liikennemerkkien tunnistusta mutta Philip sanoi että homma kyllä onnistuu jos halua on.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Tuo olisi loistava idea jos saisimme sen NG-ysivitosiin perehtyneen kaverin tänne Suomeen visiitille. Uskoisin että saisimme jo noita peruutuskameraprojekteja (+miksei myös adaptiivia vakioneopeudensäätimiä ja muita varusteita) sopivan nipun tehtäväksi.

Uskoisin myös että joku Saab-mekaanikko mielellään osallistuisi projektiin ja kouluttautuisi samalla tekemään näitä juttuja. Esimerkiksi täällä Oulussa uskoisin mielenkiintoa löytyvän.
Matti
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mitäs ulkoisia eroja oli 12mallissa. Olen nähnyt kromikoristeen etupuskurin alaosassa jota ei muissa vuosimalleissa ollut. Ja näitä 12mallisia ei kai montaa ollut?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos ei ihan mahdottomia maksa, niin täältä löytyis yksi jonoon takakameran ja adaptiivisen cruisen asennusta varten.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Jos projekti organisoitaisiin Ouluun (tänne pääsee näppärästi lentämällä) ja hinnat saataisiin järjelliselle tasolle, voisin asennuttaa peruutuskameran ehkä kolmeenkin autoon ja sen adaptiivisen vakkarin vaikka kokeeksi yhteen.
Matti
Vastaa Viestiin