Kova jousitus?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Gunnarpässi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Joulu 08, 2015 20:44

Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja Gunnarpässi »

Nonniin.Tuli sitten hankittua viirusilmän tilalle ng 95 turbo4 biopower 2011.lempinimeltään ulf.muuten hieno laite mutta alusta tuntuu yli jäykältä viirun jälkeen.on kun mikroautolla ajais.pompottaa ja haistaa joka montun,ominaisuus.? 8O
9000 cs 1992.ng 93 sc vector.EX.90,96,99,og900,ng900 talladega,9000,9-3,9-5 Saabisti vuodesta 1984.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ominaisuus se on. Drive Sense -alusta on tuossa suhteessa huomattavasti parempi.

Rengastusta muuttamalla (17-tuumaiset alle) kulkua voinee pehmentää.
Matti
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tuossa biopowerissahan ei ole edes sporttialustaa, joka manuaali dieseleissä on vakiona ja se vasta kova on, ja 17" rengastus ei 18" sijaan muuta kokonaisuutta juurikaan, kova se on silti, ja kovuutta korostaa entisestään istuimien todella jämäkät toppaukset.

Drivesensellä tilanne kyllä paranee huomattavasti, mutta ei siitäkään edes comfort-modella voi sanoa, että olisi todella mukava, silloin enemmänkin aletaan olemaan lähempänä muiden autojen normaaleja alustoja (vrt MB E, BMW 5-sarja)

En jotenkin ymmärrä mikä idea tuossa alustan ylikovuudessa on ollut, kun auto on muuten ihan yhtä sporttinen ajoltaan kuin valtamerilaiva. Ohjaus on hidas, painoa on liikaa, vaihteistossa aavikkovälitykset ja varsinkin diesel on äänimaailmastaan lähtien kaikkea muuta kuin sporttinen, ja nämä eivät tuota dieselin äänimaailmaa lukuunottamatta ole huonoja ominaisuuksia, vaan niiden ansiosta auto sopisi aivan erinomaisesti maantielle, mutta sitten alustan osalta on päätetty lähteä hakemaan jotain olematonta pikkuautomaista sporttisuutta, jolla tuntee jokaikisen epätasaisuuden hanurissaan.

Lehdistön ja käyttäjien kritiikin myötä alustaahan sorvattiin mukavampaan suuntaan, ainakin jonkun 2011 julkaistun uutisen mukaan, tiedä ehtikö muutokset koskaan tuotantoon.

Hieno auto se kyllä on, mutta jotenkin aina tuolla NG:llä ajaessa jää sellainen fiilis, ettei auto oikein tiedä itsekään onko lintu vai kala.
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samat huomiot kuin kaimalla rengaskoon vaikutuksesta. Drive sense alustalla en oo ajanut mutta dieseliä sekä manuaalina ja automaattina. Näiden kahden jousituksessa en kyllä löydä kovinkaan suurta eroa. Kumpikin on pintakova ja töyssyt ja muhkurat huomaa. Ja penkit on kanssa kovemmat kuin aikaisemmissa saabeissa. Itse tykkään jäykemmästä alustasta tosin ja kaikissa viimeisimmissä autoissani onkin ollut sportti tai madallettu alusta poislukien og9-5 3.0tid wagon joka oli todellinen lulla ja siinä ei saanutkaan tehoja assuun mutkissa kun sisempi etupyörä keveni ja alkoi helposti suttaamaan. Muutenkin oma ajotyyli on sporttinen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minulla on toisessa sporttialusta 19-tuumaisilla renkailla ja toisessa Drive Sense -alusta samankokoisilla renkailla. Sporttialusta on todella kova kaupungissa, mutta maantiellä kovuus ei haittaa. Aikanaan minulla oli tuossa sporttialustaisessa autossa hetken aikaa 17-tuumaiset kitkat ja niillä auto oli huomattavasti mukavampi (ja myös hiljaisempi). Mutta noilla pikkukumeilla auto valitettavasti näyttää aika koomiselta.

Drive Sense on kokonaan toista maata. Alusta on huomattavasti miellyttävämpi kaupungissa ja mielestäni parempi myös maantiellä, vaikka tuo normi sporttialustakin on maantiellä kyllä hyvä.

Matka-autojahan nuo NG-ysivitoset ovat. Kaksivetoisesta ei ole kokemusta, mutta ainakin nelivedot ovat kaikissa olosuhteissa ensiluokkaisia matka-ajokkeja. Kaupungissa ainakin itse ajan paljon mieluummin OG:lla. NG on iso ja kaikki kulmat aika vaikeasti hahmotettavissa. Pelkästään pysäköinti on jo semmoinen projekti että mieluummin lähden ruutukaava-alueelle noilla vanhemmilla vehkeillä :)
Matti
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kova jousitus?

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Kova se on Og:n ja Viirun jälkeen, vaikka tuossa omassa dieselissä ei ole kuin ne 17-tuumaiset alla. Matka-ajossa alusta menettelee jotenkuten, mutta taajama ja kaupunkiajo on yhtä hemmetin jymähtelyä. Mielestäni jotain ylimääräistä kyllä kuuluu tuolta oman kulkineen perästä kuoppaan/korokkeeseen ajaessa, mutta eipä tuo katsastusmieskään sieltä väljää mistään löytänyt, että kai se sitten on henkisellä puolella. :?

Kaupunkiautona en tuota pidä minäkään on se senverran pyöreäkulmainen, että ahtaimmat pysäköintialueet ja parkkitalot kierretään suosiolla kaukaa. Matka-autona tuo on kyllä hyvä(kovahkosta kyydistä huolimatta), softan piristäminen paransi mielestäni tuota matka-ajoa entisestään, ainakin tätä automaattilaatikkoista. Ohituksiin löytyy kiihtyvyyttä ja vakkari pitää vauhdin paremmin hieman mäkisemmälläkin tiellä, samoin kärryä vetäessä vaeltelu 5 ja 6 vaihteen välillä on vähentynyt.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Vastaa Viestiin