DPF-regenerointi

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja mike »

Kurkin tuossa vähän tietoja auton moottorinohjaukselta ja sieltä selvisi, että DPF:n regenerointi kestää keskimäärin 569 s ja autollani regenerointi tapahtuu keskimäärin 752 km:n välein.

Keskimääräinen DPF-tulolämpötila regeneroinnin aikana on 645 astetta C.

Viimeisen polton jälkeen on kuitenkin ajettu nyt 907 km ja hiukkaskertymä on 72 %. Pidempi matka-ajo näkyy heti polttojen harvenemisena.

Onko muilla havaintoja kuinka tiheään polttoja tapahtuu, osuuko joka tankilliselle?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

NG-femman poltoista ei kokemuksia, mutta mitä ehdin jonkin aikaa kolkilla ajella ennen dpf:n poistoa, oli melko tarkkaan kerran tankilla se poltto. Maantieajoa tankilla ajaa parhaimmillaan 1000 km ja kaupungissa tankillinen hupenee jopa 500 km:ssa.

Sinänsä ihan loogista, että polttojen tahti ei riipu kilsoista, vaan siitä miten paljon löpöä koneen läpi kulkee. Polttoaineestahan ne hiukkaset syntyy, eikä kilsoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ennen dpf:n poistoa ehdin ajaa noin 30-35tkm ja vain kerran tai kaksi huomasin polton. Oma ajo on normaalisti työmatkaa joka on suuntaansa noin 5 km taajamaa, 15km kehä3 ja 35km motaria. Eli pidempiä matkoja tulee yleensä rykäistyä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja mikä järki sen poistamisessa oli?
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

Ristom kirjoitti:Ja mikä järki sen poistamisessa oli?
Ei mee tukkoon, ei tartte regeneroida ja saa softan kanssa lissee woiemmaa!
NG 9-5
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikö sellaiset pitäisi saada pois liikenteestä?

Joo, itsekin tukittiin EGR 9-3 TTiD:stä ja nykyään ajattelen sen olevan väärin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eihän se ajatteleminen väärin ole. :lol:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ristom kirjoitti:Eikö sellaiset pitäisi saada pois liikenteestä?

Joo, itsekin tukittiin EGR 9-3 TTiD:stä ja nykyään ajattelen sen olevan väärin.
Ensimmäinen diesel itsellläkin, josta päädyin tukkimaan EGR:n systeemin huonon suunnittelun (etenkin TTiD:n moottorivaurioriski) takia. Vähentääkö tuo sitten max 50-60% typen oksideja, ei taida niin hirveästi olla vaikutusta isossa mittakaavassa... Missään aiemmassa dieselissä (BMW, Audi) ei kyllä ehtinyt olla probleemaa EGR:n kanssa, vaikka yhteensä yli 200 tkm niillä menty. DPF on Saabissa 229 tkm jälkeen melko valmis, poltot 300-700 km välein. Mutta uutta mötykkää putkeen, jos menee tukkoon. Ei nappaa ajella pöllyttävällä saapikkaalla.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Niitä egr jutskia ei tarvii rasailla kun ajaa vain välillä reippaalla kaasulla.siitä audista ja bmw hiukkasista sen verran kun olen niitä aukonut että paskin kyllä pemarissa kaikista tukkosin.audissa sen tukkii se uudempi varsinkin 2.0d kun horii sitä öljyä.

1.9 tid saabin hiukkanen harvin malli eikä yleensä mene tukkoon.paikallisessa autonsäätö paikassa näitä rassataan päivittän saksalaisista.
kaverilla ng 2.0d ajettu 285tkm eikä ole ollut ogelmia sen kanssa.

ölynvaihtovälin puolitus ja reipas kaasujalka.itse en omalla kokemuksella tekisi mitään muuta. :?:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei auttanut omassa 15tkm öljynvaihto väli ja raskas kaasujalka eikä 55km motari matkat suuntaansa päivittäin. Oman osansa saattoi olla viripurkilla jonka epäilen olevan mahdollisesti syyllinen dpf:n tukkeutumiseen. Mutta kertatukkeutuminen riitti omalla kohdalla. Nyt se ei enää ahista...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Sullahan oli oli se huijaus poksi joka lisäsi railin painetta ja syötti sitä polttoainetta liikaa moottoriin.sama kun ajaisi rikinäisillä suuttimilla.
vajaa vuosi sitten poistettiin yhdestä bmw merkisestä sama poksi ja jälki sen mukainen.jos kaikki kunnossa niin ei tarvii turhaan vaihdella.

ohjelma,suuttimet,turbo ja harva alakerta.vika tulee näistä jos alkaa tempuilla melko varmasti.kaverin 320d bmv tuki jo pienillä kilometreillä kun öljyä piti lisätä joka toinen tankkaus,vikaa voi siirtää mutta ei korjata. :wink:
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

Ng egr on aika hyvä, ei ilmeisesti kauheen vikaherkkä eli periaatteessa turha poistaa kun kuitenkin edesauttaa moottorin lämpeämistä kylmänä.
NG 9-5
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Nyt puolitoista kuukautta emännän käytössä ollut 9-3 TTiD Aut. näyttäisi tekevän polttoja noin 500-600km välein. Autolla ajetaan päivittäin 45km suunta töihin. Egr ohjelmointi tehty, mutta ei tunnu olevan pidentävää vaikutusta polttoväliin. Autoliike josta ostettu on tehnyt edellisen huollon ja epäilys, että koneessa ihan perus öljyt, ei ns. vähä tuhkasta mitä dpf vekottimissa kuuluisi olla. Mutta kaipa tuo vielä jollain asteella on normaali polttoväli?
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä tuosta huolissani olisi. Aika normaalilta polttovälilä kuulostaa. Minkälainen keskikulutus tuossa ajossa on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: DPF-regenerointi

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

203tkm ajettu auto. 5,2-5,6l/100km polttojen kanssa ja vähäisellä kaupunkiajolla.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Vastaa Viestiin