9-4X vahvistettu?

Keskustelut Saabarusta ja citymaastureista.
Vastaa Viestiin
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Saabel »

En muuten ehtinyt :? , mutta kävin eilen viemässä cabben tsekkaukseen, niin toivovat saavansa näitä eri malleja sinne Frankfurtin jälkeen paikanpäälle. 93X siellä taisi pihalla kellottaa, joten kun saan sen autoni loppuviikolla ulos, niin kyselen lisää noista eri malleista.


Kameran kanssa paikalle! Voiko työ olla tärkeämpää??? :wink:[/quote]
:D Niinpä, noo katellaan kuinka tilanne etenee. Kyllä mä sinne menen, jos vain aikataulu antaa myöten. Se paikka on keskustassa sisemmällä ringillä...Iltasella on miljuuna autoa haparoimassa ja taistelemassa samoista asfaltinpätkistä... :D[/quote]

Mites muuten ehditkö ikinä paikalle?[/quote]
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Onko tästä 9-4x:stä mitään uutta tietoa? Kävin tuossa http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... _94_x.html sivulla katsomassa ja kyllä toi vieläkin on mun mielestä hieno peli.

Aika paljon kaduilla näkyy tota Volvon xc60 joten luulisi asiakkaita riittävän tälki.

Tuotantopaikka tuskin tulee olemaan Mexico, mutta onko koko puolivalmiste jo muutoin hyllytetty? Eikö tämä ollut suunniteltu osin Saksassa ja osin Ruotsissa? Varmasti paljon tietotaitoa ollut mukana tämän auton suunnittelussa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saabsunited sivuilla olleiden tietojen mukaan 9-4X on edelleen aikataulussa, eikä siihen ole tullut muutosta. Myyntiin siis ensivuoden loppupuolella. Autoa ei ole kuulemma näytelty missään automessuilla, koska tuotantoauto ei juuri poikkea konseptista (bullshit, jos multa kysytään..). Suuri kysymysmerkki meikäläisittäin lienee auton hinta ja moottoripolitiikka. Itsekin odottelen kovasti tuon auton näkemistä. Saabilla ois vielä varmaan teoreettiset mahdollisuudet hioa autoa vastaamaan paremmin markkinoita, missä ne markkinat sitten tulee olemaankaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Ainakin "sisarmalli" Cadillac SRX on saanut huippuhyvät arviot. Näyttää kaikkiaan oikeinkin hyvältä koko merkin suhteen.

GO :saab: !!!
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tässä topickissa on moitittu tai haukuttu välillä auton muotoilua ja sen joitain teknisiä ominaisuuksia, mutta omasta mielestäni tuo hieno peli.

Nykyinen maastoautoni lähes 100-varmasti vaihtuisi tuohon, JOS verottaja antaisi myöten tuossa asiassa, mutta näin ei varmasti tule käymään, joutunen siis pysymään eri merkeissä. Toivottavasti olisivat parantaneet kantavuutta; lava-autoissa nykyään se on jotain 1000 kg / 2wd & n. 800 kg / 4wd hieman merkistä riippuen. Jos edes 100 kg päähän alaspäin pääsisi tuo auto, niin se olisi hieno asia. Ja koska on tuon tyyppinen auto, niin toivottavasti Saab kehittäisi neliveto-järjestelmää enemmän maastokäyttöön (tarkoitan siis lähinnä väännönkestoa) - tosin ehkä ei ihan täysin työautoksi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kyllä toi auto mun silmään sopii, ja esim. tuo autoexpressin sivu on kyllä mairitteleva. Valokuvat ovat hienoja. Toivotaan että ne saa tän auton valmiiksi.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuli mieleen eräs asia. Tässä topick-alueessa foorumilla on myös aihe "9-3X". Siellä tuli ilmi, että haldex-tekniikka ei kestäisi kovaa kuorman vertoa, johon se voisi sopia monen mielestä.
Tästä tulikin mieleen seuraavaa. Aidoissa maastoautoissa voi olla luistonestot jne. hyvä tuurilla, mutta näissä on suora-neliveto. Eli joko 100% 2WD tai sitten 100% 4WD. Tästä seuraavaksi; tähän autoon voisi Saab kehittää nämä kolme järjestelmää, joita ohjataan ehkä lähinnä elektronisesti napeista painamalla. Eli:

1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%

Jos tällaisen voimansiirron pystyisivät toteuttamaan, niin uskoisin, että aivan varmasti pystyisi vaikka venettä (tätä mainostavat maastoauto-mainoksissa) vetämään huolletta. Ja auto kestäisi hyvin. Ja kuten maastautoissa, niin tähänkin voisi jotenkin järjestää ehkä tasauspyörästön lukon pitoa lisättäessa, joka tietysti lähtisi pois päältä noin 30 km/h:n -nopeudessa automaattisesti.

Kerran oli mm. Top Gear -ohjelmassa Range Rover, joka oli tietysti arvattavasti kallimpaa mallia. Siinä oli vaikka minkälaista tekniikkaa, kuten näitä neliveto-tekniikoita. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia ne ovat, niin voisi olla jopa aika lähellä ehkä tätä minun ajatustani.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhokare kirjoitti: 1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Jos tällaisen voimansiirron pystyisivät toteuttamaan, niin uskoisin, että aivan varmasti pystyisi vaikka venettä (tätä mainostavat maastoauto-mainoksissa) vetämään huolletta. Ja auto kestäisi hyvin.
Erinomaisen hyvä idea, jos poistetaan kohta yksi ja unohdetaan se, että moiset systeemit on ollut jo iät ja ajat... Haldexilla ei tee hevonvitunhumppaa jos autossa ns. kiinteä neliveto...

Tommonen 2WD / 4WD "automatiikkaa" on ollut jo vuodesta keppi ja kivi, esim. Mitsubishin super-select 4WD jostain pimeältä -90luvulta, jossa voit heittää takavedolta nelivedolle vauhdissa (muistaakseni vaatimuksena kuitenkin vauhti alle 100km/h, mikä ei liene kovinkaan kummonen rajoitus venetraileria kiskovalle...).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kuva
:mrgreen:
...päästiinhän tässä asiaan, eli kaikki cittarit on p*ll*stä ja tosimies ajaa Oikealla Maastoajoneuvolla. Tai siis ei ihan vielä, mutta kohta päästään...
1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. Saatikka alamäkiavustin ja mäkipidätin toiminnot sekä erillinen "Off road" moodi vrt. Skoda Yeti - jossa ESC ja muut järjestelmät saa eri asetukset kun Offi moodi on päällä - luistoa sallitaan enemmän, kaasun vastaavuus on lievempi ja muuta mukavaa. Näillä sais lisättyä käytettävyyttä varmaan jonkin verran. Nuo kivikautiset 2WD/4WD lukot ei sovellu tähän kategoriaan. Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.

Kunnon automaatti on myös suuri helpotus veneenvetohommissa ja muissa vaikeissa paikoissa. Olettaen että laatikon mitoitus on sellainen ettei ylilämpö tule ongelmaksi kovassakaan luistossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Marko A kirjoitti: ...päästiinhän tässä asiaan, eli kaikki cittarit on p*ll*stä ja tosimies ajaa Oikealla Maastoajoneuvolla. Tai siis ei ihan vielä, mutta kohta päästään...
Itse lähinnä tarkoitin sitä, että Haldexin ja kiinteän nelivedon yhdistelmässä ei ole mitään järkeä. Vähän sama kun laittaisi automaattilaatikon ja manuaaliaskin peräkkäin voimansiirtoon :)

Marko A kirjoitti:
1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. ...
Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.
Noissa Haldex-pohjaisissa ja ABS-jarrujen avulla toteutetuissa nelivedoissa ja erilaisissa "lukoissa" on se huono puoli, että ne tosiaan ylikuumenevat kovassa käytössä "helposti". En kyllä jaksa uskoa, että jonkun busterin vetäminen mökkirannasta vielä saa nykyaikaista Haldex-nelikkoa kuumenemaan, se vaatinee kuitenkin aika määrätietoista kiusaamista :)

Kiinteät nelarit tosiaankin asia erikseen, ja on niiden käyttötarkoitukset hieman eri luokkaa, joten niiden vertailu Haldexiin täysverisessä "offroad"-tyyppisessä käytössä nyt on tosiaan kokolailla järjetöntä :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Marko A kirjoitti:
1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. Saatikka alamäkiavustin ja mäkipidätin toiminnot sekä erillinen "Off road" moodi vrt. Skoda Yeti - jossa ESC ja muut järjestelmät saa eri asetukset kun Offi moodi on päällä - luistoa sallitaan enemmän, kaasun vastaavuus on lievempi ja muuta mukavaa. Näillä sais lisättyä käytettävyyttä varmaan jonkin verran. Nuo kivikautiset 2WD/4WD lukot ei sovellu tähän kategoriaan. Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.

Kunnon automaatti on myös suuri helpotus veneenvetohommissa ja muissa vaikeissa paikoissa. Olettaen että laatikon mitoitus on sellainen ettei ylilämpö tule ongelmaksi kovassakaan luistossa.
Eli tällainen on siis jo olemassa? Tämä vain tuli mieleen, mutta toki voin olla väärässä tässä asiassa. Pääasia, että 9-4X:n voimansiirto kestäisi tällaiset. Ja jos Haldex kestää, niin tällainen kytkin on turhaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tällainen löytyi 9-4x:n sivuilta, mutta tämän valmistusta ei aloiteta, jos edes Saab jatkuu:

Kuva

Kuva

Eli kait Saab malli 9-6X.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Juu, tuo on se "9-6X", eli pohjantuu Subarun Tribecan. Oli suunnitelmissa joskus 9-2X:n jälkeen.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ookkei, onhan se vähän Subarun näköinen. Mielestäni ehkä 9-4x on vähän paremman näköinen. :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-4X vahvistettu?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Kuva

Kuva

Onhan ne vähän liian samannäköiset, joten mielestäni onneks ei saatu toinen Saabaru. 9-2x riitti. Mutta, onhan se makuasia, tottakai.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Vastaa Viestiin