Teme100 kirjoitti:HMK kirjoitti:Euroopan hintoja oli jo julkaistu Saabunitedin mukaan. Belgiassa perusmallin hinta on alkaen 49000. Aero 59000. Dieseliä ei ilmeisesti ole saatavilla mikä on uskomatonta.
Vilkaisin saab.be:n sivuilta mitä muut mallit maksavat, niin 9-5 Aero 2.0T XWD A6 on täsmälleen samanhintainen kun perusmalli, ja täällähän se maksaa 60825€. Siihen sitten vielä päälle hienon päästöperusteisen autoveromme aiheuttama lisä.
9-5 2.8T XWD Aero on Belgiassa 55640€, ja täällä 75782€ + isompi vero.
n. 65ke ei olisi mikään paha hinta ottaen huomioon iso bensiinimoottori, oikein kilpailukykyinen muiden merkkien bensiinimalleihin verrattuna.
Ota huomioon auton rekisteröintimaksu täällä Belgiassa, joka on auton moottoritilavuuden ja/tai tehon mukaisesti määräytyvä vero.
Esim. auton moottorissa on tilavuutta 2l ja tehoa 150 heposta, niin rekisteröintiveroa menee n. 1000 egee ja sen jälkeen joka vuosi 360 egee käyttömaksua. Tehoa 180-210, niin ekana vuonna maksat 2600 egee ja sen jälkeen 360 egee. Tehoa on yli 210 heposta, niin maksat rekisteröinnistä 5000 euroa ja joka vuosi sitten 360 egee.
Jos tilavuus nousee, niin vuosimaksu nousee sitten sen mukaan ja voi isolla moottorilla sitten pyöriä siellä tonnin huitteissa vuodessa. Eli yht. 6000 eka vuosi.
Vakuutusmaksut tuollaiselle autolle täysillä bonuksilla täyskaskolla tekee helposti yli 2000 euroa vuodessa. Eli, täällä saa auton rungon halvemmalla, mutta verotuksella ja vakuutusmaksuilla ohjataan sitten kuluttajaa ottamaan pienempiä koneita ja tehoja. Vakuutusmaksutkin sitten määräytyvät osittain tehojen mukaan.
Lisäksi on otettava huomioon, että verottaja on nokkelasti sitten vielä ajatellut tämän rekisteröintimaksun niin, että ostaessasi tällaisen auton käytettynä, joudut sitten maksamaan rekisteröinnin uudelleen...