Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Pystyisikö E85 softalla ajamaan myös E100:lla? (pelkkää etanolia siis)
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Alkujaan pahoittelut siitä etten 46 sivua jaksanut/ehtinyt lukea.

Jos auto on siis 2003 mallin 9-5 Aero, niin riittääkö softan päivittäminen? Tulpat, letkut, pumput, suuttimet sun muut ovat siis jo vakiona ok?
Autolla ajettu vain 136tkm mutta huoltokirja on puutteellinen eikä huohotinpäivitystä käsittääkseni ole tehty. Tuo on kyllä tarkoitus tehdä alta pois mutta olisiko etanolikonversion jälkeen entistä tärkeämpi?

Entä mites tuo päivitys vaikuttaa tehoihin/ajettavuuteen? Varmaan riippuu softasta mutta ihmetyttää se että joidenkin kommenttien perusteella tehot lisääntyvät etanolilla mutta eikös se energiatiheys ole huonompi kuin bensassa?

Lopuksi vielä paljonko tuollainen päivitys kustantaisi ja onko Turun seudulla mahdollisesti halukkaita päivittäjiä?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vääntöä tulee 106 oktaanisella re85 polttoaineella noin 10% enemmän kuin bensalla läpi rekisterin suuremman sytytysennakon ansiosta. (edellyttää siis etanolille optimoitua softaa), eikä Polttoaineen energiatiheydellä ei ole muuten juurikaan merkitystä tehoihin, mikäli polttoaineen tuotto riittää suuttimissa/pumpussa.

Vakio suuttimet riittää e85:lla noin 230..240hp asti, eli Aerossa vääntöä tulee ~4000rpm asti vakiota tai bensaviriä enemmän, mutta joututaan leikkaamaan etanolilla vakio suuttimista johtuen huippu tehoja 240hp kohdalla tasatehoiseksi.
Saabin omaan biopower koodiin perustuvilla flexfuel softilla voidaan tehoja rajata pelkästään etanolilla, joten bensalla voidaan ottaa taas tehoja 265..270hp, vaikka etanolilla olisi vain 240hp, vaikkakin etanolilla on enemmän "alavääntöä".

Tulpiksi on suositeltava vaihtaa ngk bcpr7es11.
Huohotinpäivitys on suositeltavaa tehdä polttoaineesta riippumatta.
Tärkeintä on vaihtaa öljyt max 10tkm välein. Näissä on ollut turmiollinen virhe huolto ohjelmassa, kun ovat alkujaan laittaneet öljynvaihtoväliksi 20tkm..

Harraste softaajat veloittavat yleensä 100-200e tietämillä. Suurin osa perustuvat trionictuning.com yhteisön tekeleisiin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Elikkä huohotin- sekä tulppapäivitys ensin ja sitten softaamaan. Onko tuo suuttimien vaihto yleinen käytäntö kun näihin airoihin etanolipäivitys tehdään? Onko niiden vaihtamisessa muuta vaikutusta kuin maksimitehon lisääntyminen, vai vaikuttaako se myös vääntöihin, kulutukseen yms?

Olenko oikein ymmärtänyt että etanolin käyttö suurentaa sitä sihtiongelmariskiä? Eli pitääkö öljypohja avata/putsata päivityksen yhteydessä/jälkeen? Enkä onko muita riskejä olemassa?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Väittäisin, että useimmissa viinasoftatuissa airoissa ei ole suuttimia vaihdettu.

Vaihtoehto suuttimien vaihdolle on myös polttoaineen paineensäätimen vaihtaminen,
mutta tästä viisaammat kertovat enemmän, ja paljon juttua löytyy myös valmiiksi.

Jos öljypohjan sihdin kanssa haluaa ottaa varman päälle, kannattaisi se avata ja puhdistaa ennen päivitystä ja mahdollisesti jonkun aikaa viinalla ajeltuasi vielä uudelleenkin....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Näissä t7 koneissa menee imusihdit tukkoon ihan liian pitkällä huoltovälillä muutenkin, joten ko. putsaus on suotavaa tehdä vaikka ei ajaisi viinalla. ja tuon jälkeen sitten 10tkm välein öljynvaihto, niin sitä moskaa ei pääse kertymään ongelmaksi asti.
re85 käytön aloitus voi saada aikaan moskaryöpyn koneen seinämiltä karstaisessa koneessa jo mahdollisesti osittain tukkiintuneeseen sihtiin, joten siitä tämä "viinan" vaara moskaisissa koneissa.

Isompia suuttimia laitettu ihan murto osaan aeroista. Niin paljoa ei viinalla huipputehot putoa, että olisi keskialueella lisääntyneen väännön tuoma positiiviisen vaiktuksen summavaikutus negatiivisen puolella.

Päinvastainen esimerkki on esim. 150hp matalapaineiseen saadaan bensalla ~210hp, viinalla 230hp, jossa siis päästään e85:lla selkeästi isompiin teholukemiin, kun suuttimet eivät merkittävästi ahdista.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja oju »

Saadisti kirjoitti: joidenkin kommenttien perusteella tehot lisääntyvät etanolilla mutta eikös se energiatiheys ole huonompi kuin bensassa?
Niin, tuossa mainittiinkin että korkeampi oktaaniluku mahdollistaa suuremmat tehot jos polttoainetta saa syötettyä tarpeeksi. Tämä tarkoittaa myös että litramääräisesti etanolia kuluu enemmän alhaisemman energiansisällön takia ja tankkaamassa saa käydä vähän väliä. Toisaalta se ei ole kuin 60€/laaki joten oma tyydytyksensä siinäkin.

Hyötysuhde vs. bensa vaihtelee käytön mukaan, talvella lyhyttä ajoa ei kannata ajella ilman esilämmitystä mutta motarilla revittelyssä ollaan selvästi plussan puolella.

Suosittelen softaamista, se on kivaa, kotimaista ja kukille hyväksi :wink:
Säästöä en lähtisi etsimään ellei matka-ajoa ole paljon, itselläni lähti säästäminen hieman lapasesta kun vähitellen vaihtui turbo, suuttimet ja pakoputkisto. Toisaalta ei tuossa paljoa menetäkään jos kokeilee.

Käyttöominaisuudet paranevat arki-ajossa, väännöllä sitä kaupungissa edetään.
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

oju kirjoitti:
Saadisti kirjoitti: joidenkin kommenttien perusteella tehot lisääntyvät etanolilla mutta eikös se energiatiheys ole huonompi kuin bensassa?
Niin, tuossa mainittiinkin että korkeampi oktaaniluku mahdollistaa suuremmat tehot jos polttoainetta saa syötettyä tarpeeksi. Tämä tarkoittaa myös että litramääräisesti etanolia kuluu enemmän alhaisemman energiansisällön takia ja tankkaamassa saa käydä vähän väliä. Toisaalta se ei ole kuin 60€/laaki joten oma tyydytyksensä siinäkin.

Hyötysuhde vs. bensa vaihtelee käytön mukaan, talvella lyhyttä ajoa ei kannata ajella ilman esilämmitystä mutta motarilla revittelyssä ollaan selvästi plussan puolella.

Suosittelen softaamista, se on kivaa, kotimaista ja kukille hyväksi :wink:
Säästöä en lähtisi etsimään ellei matka-ajoa ole paljon, itselläni lähti säästäminen hieman lapasesta kun vähitellen vaihtui turbo, suuttimet ja pakoputkisto. Toisaalta ei tuossa paljoa menetäkään jos kokeilee.

Käyttöominaisuudet paranevat arki-ajossa, väännöllä sitä kaupungissa edetään.
Kiitos vinkeistä!
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Hommattiin frendien kanssa pari vuotta sitten Siemens Deka 870cc Aeroihin. Kyllä Aerolle viina maistuu, mutta vastaavasti kivasti liikkuu.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Softaus alkaa olemaan itsellä aika ajankohtainen ja mieleen tuli semmonen, kun autolla ajettu 253tkm ja ilmeisesti alkuperäinen bensa-pumppu kiinni, niin minkälaisen/merkkisen/mallisen pumpun sinne kannattais, näin ennakoiden vaihtaa? Ja pumppu sais asentua mahdollisiman pienillä modauksilla ämpäriin (mieluusti ilman modausta)..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Itsellä meni henko ilman modausta ämpäriin. Ja hintakin on sopiva.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Örkinrumilus kirjoitti:Itsellä meni henko ilman modausta ämpäriin. Ja hintakin on sopiva.
Onko sille Henkolle mitään malli tarkennusta? :D
Vai onko se joku tämmönen Henko 275 lph?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Bingo, sehän se. Saabtunersilta saa, tai jos laittaa ostopalstalle ilmoa niin voi fooruminkin kautta löytää. Itsellä ollut n.6kk / 11tkm henko kiinni Gatesin letkun kanssa viinalla ja ei ongelmia.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Henko on useita millejä paksumpi kuin vakiopumppu. Itsellä ei ainakaan 01 vuoden kolkkiin mennyt ilman pientä suodatinsihdin rungon avartamista joka on ämpärin sisällä.
T7 vm. 2001 9-3
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kyllä sitä modausta ilmeisesti tarvitsee ainakin noissa vanhemmissa, mutta tässä yksilössä meni tosiaan suorilta, ja yllätti asentajankin. Itse seurasin vierestä ja kuuntelin :p eli johtopäätöksenä että ainakin osassa uudempia (04-) autoja menee pumppu modaamatta paikalleen. Ja oletin että nyt vaihtokohteena on -05 biili.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin