E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 10:39 pm
Paikkakunta: Tampere

E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Karspa » Ma Maalis 27, 2017 9:31 am

Autona Saab 9-3 aero B205R stage 3. Uusittua osaa IMM, lambda, jakopää, evap letkutus, kaasuläppäkotelon tiivisteet, suuttimet, bensapumppu, tulpat ja suodattimet. E85 adaptaatio tuntuu heittelevän aika paljon, välillä asettuu 75%, välillä taas jopa 84%. Kaikki arvot näyttää olevan päällisin puolin openSIDissä kunnossa, mutta vain etanolipitoisuus vaihtelee. Mitään muuta haittaa tuosta ei ole, mutta mikäli sattuu adaptoitumaan tuonne lähemmäksi 85% niin kylmäkäynnistyksessä röpöttää reippaasti, tuntuu käyvän todella rikkaalla. Mitään muita ongelmia autossa ei ole jos tuota kylmäkäynnistystä ja heittelevää adaptaatiota ei lasketa, vedot tallessa ja tuntuu pääsevän pyydettyihin massoihin jne. Kylmäkäynnistyksen röpöttelyt saa esiin jos moottorinlämpötila on ~+2C tai alle, korkeammissa lämpötiloissa ei ongelmia vaikka adaptoituisikin ~85%.

Kysymykset/teoriat:
-Kuinka paljon tuo adaptaatio on muilla heitellyt? Tuntuu liian isolta tuo 75-85% heitto. Adaptaatioajo usein tosin kaupunkiajoa.
-Onko Saabin E85 rikastuskarttoihin/käyriin täytynyt kenenkään koskea? Yksi teoria olisi että E85 polttoaineen kylmäkäynnistys ominaisuuksia on parannettu, vs. aika kun Saabilla on softaa ja karttaa tehty. Softaajan kanssa puhuttiin, että rikastusta voitaisiin kokeilla tiputtaa, mutta mietittiin myös onko rikastuksen loiventaminen vain jonkin oireen hoitamista?

-Voisiko sivussa oleva VE-kartta aiheuttaa tätä heittelyä adaptaatiossa? Stage 3:lla adaptaatio mielestäni heittelee enemmän mitä aiemmalla Stage 1:llä. Toki tuossa välissä vaihtui suuttimet, jakopää jne. Stage 1 asettui poikkeuksetta max. 80%, jolloin kylmäkäynnistysongelmia ei esiintynyt. Stage 3 saavuttaa toisinaan AD85 83-85% jolloin alkaa kylmäkäynnistyksessä röpötykset. Yritin vähän tutkia tuota lambda korjausta eri tilanteissa tasaisessa ajossa ja arpoa voisiko kartta olla sivussa, mutta hankala sitä on sanoa kun ei oikein logiakaan saa kerättyä.

-Suutinvakiot on tsekattu ja tuntuu olevan kohdallaan. Ei pitäisi olla ongelmaa sielä.

-Imuvuoto jossain, missä? Ilmiselvää imuvuotoa ei ole löytynyt.

-DI-kasetti joka ei jaksa sytyttää rikkaalla seoksella?

-Täysin normaalia toimintaa näille vehkeille... :)

jari603
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 11, 2015 7:28 pm
Paikkakunta: Turku

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja jari603 » Ke Maalis 29, 2017 7:02 am

Miten ahtoputket ja välijäähdytin, teitkö painetestin?
SAAB 9-5 AERO SPORTCOMBI 2007

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3386
Liittynyt: La Syys 25, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Pakari » La Huhti 01, 2017 10:42 pm

Ei ehjää autoa kannata korjata... Tottakai on vaihtelua e85:sen prosenttiosuuksissa. Mitä amul näyttää silloin kun adaptaatio menee 75% tienoille? ja mitä se on verrattuna siihen mitä se näyttää kun adaptaatio on 84% ? Mitä todennäköisemmin amul näytää suurempia plus merkkisiä lukemia kun ad85 on 75% ja sitten vastaavasti negatiivista kun ad85 on 84%. Tällöin softa pelaisi aivan oikein niinkuin sen kuuluu. Adaptaatioajo kannattaisi suorittaa noin periaatteessa hieman korkeammilla kierroksilla ja suuremmalla ilmamassapyynnillä (esim 300mg, mutta kuitenkin alle 500mg), jos ajo on kaupunkiajoa ja pienillä massoilla, tyhjäkäyntiä ja moottorijarrua niin äkkiä se adaptoituu hieman vinoon. Koita suorittaa adaptaatioajot 80-100kmh vauhdissa kokeeksi ja tasaisella kaasulla.

En lähtisi softaa muokkaamaan niistä versioista jotka kaikilla pelaavat normaalisti. Pienestä "röpsähtelystä" ensimmäisillä kylmäkäynnistys puristuksilla ei kannata olla huolissaan, se tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ominaista. Etanolia pitää ruiskuttaa huonomman höyrystymisen ja höyrystymistämpötilansa takia enemmän ja se on normaalia että se tuntuisi käyvän hetken rikkaalla. Esim. kun mennään alle -26c niin etanoli ei juuri höyrysty ja tällöin biopower moottorit lähtevät käyntiin ensimmäisillä puristuksilla pelkästään sillä 15% :lla muita e85sen komponentteja. Äkkiä se palotila nousee yli -26c jonka jälkeen etanoli höyrystyy taas...
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

Karspa
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 10:39 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Karspa » Ma Huhti 03, 2017 10:38 am

AMUL ei muutu, käytännössä nolla tai pieniä positiivisia arvoja. Ongelma on siinä määrin hankala että jos on adaptoitunut tuonne 85% tienoille, niin käy startissa sen verran rikkaalla (erityisesti kovilla pakkasilla) että saa pitää kaasulla käynnissä jonkin aikaa. Ensimmäiset iskut käy oikeastaan tosi hyvin, mutta tämän jälkeen lykkää niin kovan rikastuksen että ei jaksa käydä kunnolla. Ja tosiaan ongelma poistuu jos on vain adaptoitunut matalampaan viinapitoisuuteen. Sen verran sain lisäselvyyttä, että samalla tankilla voi adaptaatio olla mitä tahansa 83% tai 74% väliltä melko pitkälläkin adaptaatio ajolla eli yksi aiempi teoria siitä että polttoaineen viinapitoisuus heittelisi olisi näin rajattu pois. Pikkaisen on myös sellainen fiilis että kun polkee reilummin, niin tämän jälkeen alkaa päästä adaptaatioissa lähemmäksi 85%, mutta tuo vaatisi varmaan vielä useamman toiston että voisi sanoa varmuudella.

Ilmeisesti pieni vuoto sopivassa paikassa voisi kuitenkin parhaiten selittää nykyisen käytöksen. Painetesti on seuraavana listalla.

TTH
"Hirsch"
Viestit: 734
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 10:58 pm
Paikkakunta: Äänekoski/Oulu

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja TTH » La Huhti 08, 2017 11:03 am

Stage 3 eli suuttimet on vissiin jotain muuta kuin vakiot, onko Dekat? Ainakin 630cc on semmoiset joiden kanssa saa etanolin kanssa tapella, vaikea saada kohdilleen epälinearisuuden ja huonon suihkun takia. Hyvänä esimerkkinä kun vaihdoin tilalle tonniset EV14, eka käynnistys perseellä tehdyllä softalla ja tyhjäkäynti jo silloin nätimpi kuin Dekoilla koskaan.
NG900 -95 Alkoholisoitunut peruna-stage
9-5 B235iR MY98 Biopower
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 3899
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 5:34 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja vesa67 » La Huhti 08, 2017 12:31 pm

Ev14:set siellä on ja ihan koestettu tuttu softapohjakin. Monessa vakiosuuttimillakin pyörivässä t7 biopowerissa toi nollakelin römpöttely on melko yleistä mutta tuossa autossa poikkeavan voimakasta. Ihan nopeesti syytä ei löydy ja tosiaan softan säätäminen autokohtaisesti on mahdollista muttei pitäis olla tarpeen jos rautapuoli on kunnossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -02 BP, NG9-3 Aero -03

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3386
Liittynyt: La Syys 25, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Pakari » La Huhti 08, 2017 8:51 pm

Karspa kirjoitti:Sen verran sain lisäselvyyttä, että samalla tankilla voi adaptaatio olla mitä tahansa 83% tai 74% väliltä melko pitkälläkin adaptaatio ajolla eli yksi aiempi teoria siitä että polttoaineen viinapitoisuus heittelisi olisi näin rajattu pois.

Eli se ei siis adaptoidu.. Kun on tankattu tai tehty pakotettu adaptaation käynnistys (akku irti, ecun sulake irti) niin adaptaatio kestää hetken jonka jälkeen AD85 pitäisi lukittua seuraavaan tankkaukseen asti eikä muuttua jatkuvasti. Se että amul on 0 kertoisi myös siitä ettei adaptaatiovaihe pääty vaan se hakee jatkuvasti. Rautavika siis.. Jostain vuotaa ilmaa ohi ilmamassamittarin. Tai pakosarjaan pääsee vuotamaan ilmaa ennen lambda-anturia. Tämä riittävän suurena vuotona sekoittaa biopower softan.

Silloin kun em. tapahtuu ettei adaptaatiovaihe pääty niin tällöin lambda arvo vaihtelee niin rajusti ollen välistä paljon miinuksella ja välistä plussalla niin tällöin softa hakee AD85 arvoa ja se ei löydä sopivaa arvoa johtuen tuosta lambdan vaihtelusta. Silloin kun AD85 ei vastaa tankissa olevan polttoaineen koostumusta tällöin seoksetkin ovat mitä sattuu ja tälläisiä ongelmia esiintyy.
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

Karspa
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 10:39 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Karspa » Su Touko 28, 2017 8:16 pm

Adaptoituu kyllä ja AD85 lukittuu paikalleen. Tein tuolla tankillisella pakkoadaptaatiota useampaan kertaan ecun sulaketta irroittamalla. Riippui siis ajotilanteesta mihin AD85 arvoon softassa päädytään (ainakin 83% ja 74% välillä).

Löysin yhden potentiaalisen imuvuotopaikan - jarrutehostimen letkuliitos imusarjaan. Kova muovinen letku ei tunnu olevan kovinkaan tiiviisti kiinni imusarjan nipassa, letku tuntuu nipassa väljältä. Toisaalta en ihan ymmärrä miten tuo liitos pitäisi ylipäätään tiivistyä.

Pakosarjakin taisi olla ulkoisesti ihan tiiviin näköinen, pultitkin kunnossa. En muista Vesan moittineen kun oli kone pois keulilta talvella.

TTH
"Hirsch"
Viestit: 734
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 10:58 pm
Paikkakunta: Äänekoski/Oulu

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja TTH » Su Touko 28, 2017 8:32 pm

Siellä imusarjan pikaliittimessä/nipassa on o-rengas sisässä.
NG900 -95 Alkoholisoitunut peruna-stage
9-5 B235iR MY98 Biopower
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.

Karspa
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 10:39 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja Karspa » La Kesä 17, 2017 4:13 pm

O-rengas on tosiaan aavistuksen löysä siihen muoviputkeen. Ei löytynyt suoraan tallista sopivaa o-rengasta, täytyy hakea kaupasta. Painetestin tein puhaltamalla ja täysin tiiviiltä tuntuu tällä perusteella, painettahan ei kyllä paljoakaan saa puhaltamalla. Viinapitoisuus oli tänään 70% ja uudelleen adaptoinnin jälkeen 74%. Mitkä osat tuossa painetestissä jää testaamatta? Kaikki kaasuläpän ja koneen väliltä oletettavasti?

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 3899
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 5:34 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

ViestiKirjoittaja vesa67 » La Kesä 17, 2017 6:22 pm

Mut jos siellä olis vuoto imusarjaan niin ad85 tapittais maksimissa ...

Vois sitä suutinmallia vaan alkaa trimmaamaan että pääsis tästä ihmettelystä eroon.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -02 BP, NG9-3 Aero -03

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit