E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3163
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 1:11 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja suorsa » La Helmi 18, 2017 7:09 pm

Juuri se. Yleensä toimii jos on vaan yhtenä kappaleena. Erittäin usein se on mennyt poikki ja sen jälkeen ei toimi huohotus kunnolla. Tästä taas seuraa koneen karstoittuminen ja sen seurauksena öljyn imusishdin tukkeutuminen.
9-5 TTid Aero XWD -11 (KA), 9-5 Aero -07 (KA), 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -04 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR). Jaa, liikaa kalustoa vai? :)

Tomi V
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 7:16 pm

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Tomi V » La Helmi 18, 2017 8:51 pm

Kyllä se ehyeltä näytti ainakin päällisin puolin. Pitää vielä huomenna kattoo paremmin kun tietää nyt varmasti mistä kyse.

Mites tuon etanolin suhteen kannattaako tuohon sitä tankata. Kertaakaan en ite vielä tankannu juuri siksi ennen kun tuo öljypohja oli käytetty auki.

Kannattaako vaikka sitten tankillinen pari ajella ennen kun on uudestaan tuo pohjan avaaminen edessä (tarkoitus siis käyttää uudelleen auki jonkun tuhannen päästä). Eikös sillä ollut puhdistavia vaikutuksia? Vai onko tuo riittävä toimenpide tuo öljyjen ja suodattimen vaihto tuhannen välein nyt pari/kolme kertaa?

Mono
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: La Loka 05, 2013 7:27 pm

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Mono » Su Helmi 19, 2017 1:08 am

Jos öljy on vaihdettaessa puhdasta, voinee jatkaa normaalilla vaihtovälillä, mikä se sitten onkaan.

Näkeekö sieltä tyhjennys tulpan reiästä sihtiä?

Etanolista lienee sekin hyöty, kun kerran kone on puhdas, puhtaana se myös pysyy.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 8:57 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja jooseppi78 » Su Helmi 19, 2017 10:29 am

Mistäs sen etanolin pitäisi konetta puhdistaa? Ainakaan 10tkm ajolla ei mitään kaksista ilmiötä näkynyt kun öljypohja ja kansikin irti oli. Ekalla kerralla siis putsattiin sihti ja tokan öljypohjan avauksen yhteydessä kävi myös kansi pois. Venttiilit oli karstassa yms etanolista huolimatta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 8899
Liittynyt: La Syys 06, 2003 3:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Mertmi » Su Helmi 19, 2017 10:37 am

Jossain määrin kone puhdistuu E85:llä ajaessa, mutta ongelma onkin se että esim. öljypohjaan jäävä karstamuru ja lieju ei tule pois öljyproppua avaamalla. Itse tämän totesin omassa 9-3:ssa. Semmonen keko oli imusihdin alla, kun irrotin pohjan koneesta isomman rempan yhteydessä. Parempi on aina hiukan ennakoiden näitä laittaa, koska vian ilmettyä on jo jotain vakaviakin vaurioita syntynyt...

Pitkällä aikavälillä olen huomannut öljyn pysyvän kirkkaampana vaihtovälin. Sellainen punertavan ruskea on tuo poistettu öljy ainakin miun Saabeissa kymppitonnin ajolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Tomi V
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 7:16 pm

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Tomi V » Ke Maalis 22, 2017 6:47 pm

Kiitoksia kaikille aiempiin kysymyksiin vastanneille.

Nyt olis ensimmäinen tuhannen kilsan pätkä ajettuna aiemmissa viesteissä kertomani remontin jälkeen. Nyt on uudet öljyt sisällä ja jonkun verran oli mustuneet entiset jo tuolla pätkällä.

Samaan syssyyn laitettiin venttiilikopan tiiviste, uudet tulpat ja kannenpulttien kireys tarkistettiin. Yläpuoli näytti korjaamon mukaan hyvältä ja jakoketjukin oli kireällä.

Nyt kiinnostaisi tuo etanolin tankkaus tuohon autoon niin tuli taas muutama kysymys mieleen.

Eli tarviiko tuohon jonkilaista "sopeutusta" eli ajanko bensat pois tankista ja etanolia täyteen vai pitäskö sitä esim. osittain bensaa ja etanolia sekaisin aluks laittaa vai onko mitään merkitystä? Ja kannattaako tuo nyt jo yhden tankillisen jälkeen tarkistaa tuo imusihdin tilanne uudestaan kun noita ongelmia tässä autossa ilmeni.

Hirvittää vähän kun tämän ketjun selailin läpi että mitenköhän tuossa käy :D

Harmi kun ei ite päässy näkemään että mitenkä pahalta tuo alakerta näytti ja miten siistiksi sen putsasivat kun korjaamossa teetin nuo rempat.

-Tomi

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3361
Liittynyt: La Syys 25, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Pakari » To Maalis 23, 2017 9:15 am

Laitetaan sen verran tähän synkkään ketjuun valoakin.. Meillä on tässä 2 femmaa perhepiirissä 2004 ja 2005 mallivuodet - eli päivitetyllä huohotinjärjestelmällä jo tehtaalta lähtiessään. Ei ole halpisöljyillä, eikä pitkillä huoltoväleillä karstoitettu. Kummastakaan ei ole öljypohjaa avattu puhdistustarkoituksessa ja molemmilla on se 80tkm E85:llä takana. Toinen on täysin alkuperäinen ja avaamaton T7 ja tuo omani on sitten vahvistetulla sisuskaluilla kasattu eli öljypohjaan on siis katsottu pakosta sisuskalujen vaihdon yhteydessä mutta mitään puhdistustarpeita ei ilmennyt.
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

Tomi V
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 7:16 pm

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Tomi V » To Maalis 23, 2017 10:20 am

Näin minäkin kuvittelin että tuossa -07 vuosimallissa ei noita ongelmia enää olis mutta kyllä se vaan niin on että huonolla pidolla saa pilattua minkä tahansa moottorin :(

No onneksi on tullut ahkerasti selattua tätä foorumia niin tiesi etukäteen mitä saattaa olla luvassa. Jos olis auton oston jälkeen suoraan "halapaa" polttoainetta menny tankkaamaan ni olis varmaan jo romuttamolla tuo auto :D

Lähinnä vaan mietityttää että minkähän verran tuolta voi tuota karstaa yms. lähteä vielä liikenteeseen vaikka on nyt kertaalleen putsattu? No se ei varmaan selviä kun kokeilemalla :D

Tomi V
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 7:16 pm

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Tomi V » Ke Huhti 19, 2017 5:37 pm

Laitetaanpas tähänkin vähän jatkoa. Eli sen pari tankillista ajelin e85:lla ja tänään käytettiin uudelleen tuo öljypohja auki. Imusihtiin ei ollu kertynyt enää yhtään mitään ja hyvältä oli muutenkin näyttänyt paikat. Nyt on mielenrauha saavutettu tuonkin asian suhteen :)

On muuten hyvä ja asiantunteva palvelu Kuopiossa fin turbolla. Ja edukaskin. Tais jäädä pitkälti alle 300 e yhteensä kun kahdesti tuo pohja avattiin. Eka kerta tietysti sen turbo remontin yhteydessä oli vähän halvempi mut ei tää yksittäinenkään kerta minusta kovin kallis ollu. Suosittelen kyllä jos ei iteltä nuo hommat onnistu.

Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 5:14 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

ViestiKirjoittaja Heisenberg » Su Syys 10, 2017 1:57 pm

Moi! Tässä kans suunnitteilla jos tuohon omaan laittasin biopower softan. Autoon juuri tehty toi forte pesu, jonka jälkeen öljypohja otettin auki ja sihtihän oli ihan tukossa! 8O Kysymys oiskin että jos/kun ton softan autoon hommaan niin tarviiko siinä vielä kerran ottaa öljypohja auki ja putsata paikat? Et onko tossa viinassa voimaa vielä jotain likaa moottorista irroittaa vai viekö tommonen forte kaiken paskan mukanaan?
9-5 2.0t, -06