jotenkin ei ymmärrä miks etanolin hintaa pitää nostaa, luulis kannustavan ajamaan sillä jos se on ensinnäkin halvempaa ja puhtaampaa
Siksi, että sitä myy liikeyritykset, joiden tavoitteena on tehdä rahaa eikä pelastaa maailmaa. Mitä enemmän asiakkaat siitä maksaa, sitä enemmän siitä kannattaa hintaa ottaa. Varsin yksinkertaista.
Tämän vuoksi myöskään veronalennukset etanolille -ajatukset ei toimi kannustimena, kun se veroalennus ei päädy kuluttajan vaan tuottajan kukkaroon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Otetaanpa pieni kertaus wikipediasta aiheesta oktaaniluku:
Oktaaniluku ei kerro bensiinin "laadusta". Korkeampioktaaninen seos ei välttämättä sisällä enempää energiaa. Se ei välttämättä pala nopeammin tai anna parempaa käyttötehoa. Yleensä se on kallimpaa siksi, että öljyssä on vain tietty määrä oikean oktaaniluvun jakeita ja siitä poikkeavat jakeet vaativat jatkojalostusta, mikä maksaa. Kuitenkin moottoria voidaan käyttää suuremmalla huipputeholla ilman nakutusongelmia, jos oktaaniluku on korkeampi. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku)
RE85:n hinta tuntuu seuraavaan yleensä bensan hintaa. Välillä ainakin täällä Jyväskylässä viinan hinta jämähtää tietylle tasolle pitkäksi aikaa, vaikka muiden polttoaineiden hinnat vatkaavat edestakaisin. Syksyllä viimeisen veronkorotuksen yhteydessä viinan hinta nousi enemmän kuin bensan hinta. Aikaisemmin oltiin viinassa pitkään euron tasolla ja sitten jämähdettiin sitkeästi noin 1,2e tasolle. Löpö oli välillä halvempaa kuin viina ja halvin dieselkin hyvin lähellä. Nyt muiden litkujen hinnat ovat taas nousseet vähitellen (98E 1,7e), mutta viinan hinta on ollut jonkinaikaa noin 1,1e.
Oktaaniluku ei oikeastaan liity tähän RE85:n hintaan mitenkään.
RE85:n oktaaniluku oli muistaakseni 104. Eli huomattavasti myytäviä bensiinejä korkeampi. Bensoissa tuo 95 ja 98 kertoo oktaaniluvun, mutta etanolin yhteydessä se ei tarkoita oktaanilukua vaan etanolin ja bensan suhdetta (85% etanolia ja loput bensaa).
Vastaavasti taas etanolissa on vähemmän energiaa tilavuutta kohti kuin bensassa. Siksi sen hinta pitää olla alhaisempi kuin bensan. Taloudellinen kannattavuus näkökohta riippu juuri siitä, että mikä on näiden eri polttoaineiden litrahintojen ero. Muut näkökohdat kuten teho, vääntö jne on sitten ihan eri asia ja niiden hyötyä on vaikea mitata "rahassa".
Kannustamalla käyttämään jätteestä tehtyä polttoainetta pitäisi aina ottaa huomioon taloudellinen puoli, koska autoilu on muutenkin niin kallista. Edullisempi vaihtoehto varmasti lisää käyttöä.
RE85:n hinta tuntuu seuraavaan yleensä bensan hintaa. Välillä ainakin täällä Jyväskylässä viinan hinta jämähtää tietylle tasolle pitkäksi aikaa, vaikka muiden polttoaineiden hinnat vatkaavat edestakaisin. Syksyllä viimeisen veronkorotuksen yhteydessä viinan hinta nousi enemmän kuin bensan hinta. Aikaisemmin oltiin viinassa pitkään euron tasolla ja sitten jämähdettiin sitkeästi noin 1,2e tasolle. Löpö oli välillä halvempaa kuin viina ja halvin dieselkin hyvin lähellä. Nyt muiden litkujen hinnat ovat taas nousseet vähitellen (98E 1,7e), mutta viinan hinta on ollut jonkinaikaa noin 1,1e.
Eski
Mutta viinan verotusta nostettiin vähemmän kuin bensan.
Jep, viinan verotusta nostettiin vähemmän, mutta sattumalta Jyväskylässä viinan hinta nousi kuitenkin veronkorotuksen yhteydessä enemmän kuin bensan... Nyt on Jklssä päästy taas 1,15e tasolle viinassa, mutta pensan hintakin on jo yli 1,6/1,7e ja smartD 1,5e. Mihin vielä päästäänkään kunhan tämä koronapeli loppuu ja öljyn kysyntä nousee ja sitten hallitus lyö vielä seuraavan veronkorotuksen päälle...
Riksun ABC:llä E85 1.139€/l tänään.
Taitaa olla koko maassa hinnat pompsahtaneet ylöspäin etanolin suhteen.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Kyllä viina on bensan kanssa noussut jatkuvasti pikkuhiljaa ylöspäin. 95 bensan ja viinan hintaero on pyörinyt 33 - 39 sentin haarukassa per litra kannuksen abc:llä.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Kyllä viina on bensan kanssa noussut jatkuvasti pikkuhiljaa ylöspäin. 95 bensan ja viinan hintaero on pyörinyt 33 - 39 sentin haarukassa per litra kannuksen abc:llä.
Joo, niin se on. Höpöpuhetta, että vain fossiiliset nousee, bioetanoli nousee samaan tahtiin. Jos hintaero senteissä on aina se 40 senttiä, niin bensalla ajo on halpenee suhteessa etanoliin hintojen noustessa.
Kyllä viina on bensan kanssa noussut jatkuvasti pikkuhiljaa ylöspäin. 95 bensan ja viinan hintaero on pyörinyt 33 - 39 sentin haarukassa per litra kannuksen abc:llä.
Joo, niin se on. Höpöpuhetta, että vain fossiiliset nousee, bioetanoli nousee samaan tahtiin. Jos hintaero senteissä on aina se 40 senttiä, niin bensalla ajo on halpenee suhteessa etanoliin hintojen noustessa.
Taitaa olla E85:ssä katteet kohdillaan, kun hintaa on nostettu bensan perässä?
Jokohan huomenna Joensuussa päästään ylittämään 1,20 e/l sen verran kovaa tahtia nousee e85 hinta nyt 1,198. Bensat on siinä 1.514 ja 1.60 välissä. Ei hyvältä näytä
Tulihan se sieltä. Nyt e85 1,203 e/litra Joensuussa. Hurjaa on nousu. Saa nähdä mihin pysähtyy kun tuon 0,5 senttiä nousee joka päivä ja alaspäin ei tule vaikka bensat välillä halpeneekin.