AZP kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 17:09
Jos on sähkölämmitteinen talo ja menee hankkimaan 11kW latausaseman (3x16A), jonka tehoa myös auton laturi pystyy käyttämään, ja
jota ei pysty säätämään
Lihavointi minun jäljiltäni. Toki, tekemällä tyhmiä valintoja saa ongelmia aikaiseksi. Mutta vähän järkeä käyttämällä saa yön aikana tungettua kilometrejä akkuun kohtuullisen reippaasti. Voihan sitä ostaa vaikka "tyhmän" 22kW laturin ja kirota kun ei sähköliittymä riitä edes sille...
petrisa kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 18:28
Meillä on sähkökattilassa 3x6 kW teho eli yhteensä 18 kW. Tämä sisältää lämmityksen + käyttöveden. Eli 6 kW teho vedelle ja 12 kW teho lämmitykseen.
Paljonko tarvii pakkasta ja vedenkäyttöä, että nuo molemmat laulaa yli 50% käyttöasteella, tai muulla jaolla yhteensä yli 100% käyttöasteella? Vai toimisiko ne vähän järkevämmällä/älykkäämmällä ohjauksella vuorotellen siten, että maksimikuorma pysyy vähän hillitymmissä lukemissa ja silti lämpö sekä ilmassa että vedessä riittävänä?
Minä kun oon tässä sähkölämmitellyt vuodesta 2007 yhtä ja vuodenvaihteesta 2020/2021 kahta omakotitaloa, niin en ole kertaakaan kohdannut tilannetta, jossa sähköliittymä tapittaisi kovin pitkään. Toki molemmat tönöt on pieniä, 100+40m2 ja 120+20m2, mutta myös vanhoja (1948+1958 ja 1946+1980); plussan jälkeen saunarakennuksen tiedot, nekin on siis vähintään plussalla ympäri vuoden, isompi lähellä kahtakymppiä koska siellä on aktiivinen suihku. Isommalla talolla saa tietty enempi lämmöntarvetta, toisaalta uudemmalla talolla saa parempaa eristystä. Ja työntämällä kuumaa vettä viemäriin saa ihan varmasti poltettua rahaa lämmitykseen ja jos sen tekee sähkövastuksilla, siirtoyhtiön juhlimaan.
Jos auto hörppii 20kWh/100km, niin se 11kW lataus tuuppaa patteriin matkaa tunnissa rennot 50km ja jo 8h yön aikana 400km. Ei lie ihan keskimääräinen eikä kovin yleinen jatkuva ajosuorite, joten se on jo ihan ymmärrettävä tarve nostaa sähköliittymää. 100km päiväsuoritteen saa tuolle 20kWh/100km kulutukselle taiottua jo 2kW latauksella 10 tunnissa. Toki kovalla pakkasella rangekin on lyhyempi ja lämmin talli osoittautuu hyväksi ideaksi (olettaen, ettei ole sellainen auto jota ei uskalla parkkeerata sisälle ja ladata siellä), mutta silti keskimääräisellä okt-asujalla 3*25A liittymä ei pitäisi olla kovin suuri ongelma.
Markkinoilla on kuitenkin latausasemia, joille saa kerrottua liittymän maksimivirran ja mitattua kokonaisvirrankäytön ja jotka mitoittavat latausvirran automaattisesti jäljelle jäävään puskuriin. Ei väkiste täysiä työntävässä laturissa ole kotikäytössä mitään järkeä juuri siksi, että sitä täyttä tehoa tarvii oikeasti todella harvoin, ellei päivittäiset ajosuoritteet ole tosiaan ihan poskettomia. Ja vaikka olisikin, niin dynaaminen kuormanhallinta on silti järkevämpää. Lähtee se akku latautumaan vähän äkäisemmin siinä kohtaa kun lämminvesivarsa toteaa ettei enää tartte hehkuttaa.
Esim. tuosta laturi (ensimmäinen nopealla nettihaulla löytynyt), joka tuuppaa vauhdilla matkaa patteriin jos iskee isosta kahvasta sisälämmön pois päältä, mutta latailee rauhallisesti jos kuormaa on muutenkin reippaasti:
https://evlataa.fi/tuotteet/garo-latausasema-kotiin/
Evlataa kirjoitti:
Nyt lisävarusteena myös dynaaminen kuormanhallinta, joka mahdollistaa, että lataat aina niin tehokkaasti, kuin sähköliittymäsi muu kuormitus sallii.
(Huom. Dynaaminen kuormanohjaus vaatii aina latausaseman kaapeloimista pääkeskukselta eli sieltä, missä on sähköverkkoyhtiön sähkömittari)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla