Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Juu ilman tuohtumistakin pärjää kun ettii tietoa :) Ehkä tosi pieni lievä ero huomattavissa tosiaan itellä ainaski aamuisin lämmityksessä kun käytössä etanoli VS. bensa. Tosin ei kunnon vertailukohtaa oo päässyt tekeen kun pakkaset vaihtelee eikä koskaan pelkkää "bensaa" tankissa. Mutta inasen paremmin tosiaan bensalla nousee moottorin lämmöt. Mutta toimii kuin mummon käkikello!
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

jeippo kirjoitti:Juu ilman tuohtumistakin pärjää kun ettii tietoa :) Ehkä tosi pieni lievä ero huomattavissa tosiaan itellä ainaski aamuisin lämmityksessä kun käytössä etanoli VS. bensa. Tosin ei kunnon vertailukohtaa oo päässyt tekeen kun pakkaset vaihtelee eikä koskaan pelkkää "bensaa" tankissa. Mutta inasen paremmin tosiaan bensalla nousee moottorin lämmöt. Mutta toimii kuin mummon käkikello!
Ei täällä kukaan tuohdu. Eniten vaan ärsyttää se että ihmisille annetaan ristiriitaista tietoa maahantuojilta..
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Matalapaine
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Matalapaine »

se93tbo kirjoitti:no oho :) johan porukka lämpes aiheesta....tuo oli oikeestaan mukava kuulla koska itekki noita harrastemielessä onnistuneesti asennellu. eli vaihdan vain polttoaineletkun, kun sitäkin tallilla on ;) ja annan lämmitä vaan pitempää :P
Eberi lämmittää mukavasti myös keskustelua :)
Muuten tämä BP homma on ihan mielenkiintoinen. Päteekö samat lainalaisuudet riippumatta koneesta 2.0t > 2.3T?
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pätee. Poislukien poikkeukset joissa on pienemmät suuttimet, eli 9-5 2,0t 98-00 sekä T7 9-3 2,0T MY00. Niissä etanolilla ei saa paljoa vakiota enempää tehoa ellei vaihda isompia suuttimia. Vanhaan vihreillä suuttimilla olevaan 2,0t käy samat punaiset jotka on 98-99 2,3t ja 99 viggenissä (tai tietyt 2,0t 190hv virisarjalla varustetut). Ja tuohon MY00 2,0T kolkkiin käy ne ruskeat suuttimet jotka on kaikissa 01-> T7 autoissa (ml. myös MY00 9-5/9-3 Aero ja MY00 9-3 Viggen).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Matalapaine
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Matalapaine »

jcarlson kirjoitti:Pätee. Poislukien poikkeukset joissa on pienemmät suuttimet, eli 9-5 2,0t 98-00 sekä T7 9-3 2,0T MY00. Niissä etanolilla ei saa paljoa vakiota enempää tehoa ellei vaihda isompia suuttimia. Vanhaan vihreillä suuttimilla olevaan 2,0t käy samat punaiset jotka on 98-99 2,3t ja 99 viggenissä (tai tietyt 2,0t 190hv virisarjalla varustetut). Ja tuohon MY00 2,0T kolkkiin käy ne ruskeat suuttimet jotka on kaikissa 01-> T7 autoissa (ml. myös MY00 9-5/9-3 Aero ja MY00 9-3 Viggen).
Uskomattoman nopea vastaus! Kiitos.
Täytynee hommata perheeseen yksi Saapas lisää. Jos ei muuta niin naapureiden ja sukulaisten kiusaksi 8)
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kelit kylmenee, tuleeko se kasivitosen alin käyttölämpötila vastaan jos pakkanen alkaa lähennellä -30 astetta? Jossain ketjussa asiaa aiemmin sivuttiin, kokemuspohjaista tietoa kaivataan. Pitääkö tankata E5:sta sekaan puutumisen välttämiseksi?

Ainakaan tuollainen -22 asteen pakkanen ei vielä ole aiheuttanut mitään eroa käytökseen bensiiniin verrattuna.
#3418
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Meikäläisen 9-5 BioPower lähti hyvin käymään viime talvena vieraillessani suomessa, silloin oli liki -30°. Tankissa RE85:sta. Eihän se käyntiin lähteminen ole samaa kuin kesällä tapaa olla, mutta en ole käyttänyt mitään lämpölaitteita ja hyvin on käynnistynyt tähän asti. kop,kop.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuolta aiheesta lisätietoja...

http://www.st1.fi/index.php?id=2802

Testattu -25C asti, ilmeisesti ei ongelmia.. ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tänään -17C, RE85 tankissa ja omasofta T5-konversio. Käyntiin ilman esilämmitystä n. 1,5s startilla moitteettomasti. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja tosu »

Onko kenelläkään tietoa miten onnistuu BioPower softan lataaminen NG9-5 autoon, toisaalta vaatiiko jotain muuta muutosta? Luulisi että ei tarvitse tulppia lukuunottamatta? Jos niitäkään tarvitsee vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Nyt on omakohtaisia kokemuksia kasivitosesta noissa hieman alemmissakin lämpötiloissa tästä juuri kuluneen viikonlopun ajalta:

Neljän vuorokauden seisonnan jälkeen 2h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -24°C (Teng19°C).

Seuraavana iltana noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -32°C (Teng20°C). Samalla ajosuoritteella SID:n alin näyttämä -34°C, ei näkynyt eikä tuntunut ajossa millään tavalla.

Tänään päivällä noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -31°C (Teng20°C). Tyhjäkäyntiä roikan kelaamisen ajan, sammui kun R kytkeytyi päälle. Normaalipituinen uusinta startti eikä moinen enää toistunut. Tämä oli itsellä lyhyehkön E85 -uran ensimmäinen "käyntihäiriö", joten softa (jcarlson) tuntuu kyllä erittäin toimivalta.

Alin käyttölämpötila ei siis näköjään tule vastaan ainakaan vielä -32°C - -34°C kieppeillä, jos on mahdollisuus parin tunnin esilämmitykseen ja vehkeet on kunnossa. Toivottavasti ei tarvitse kestotestiä enää paljon alemmissa lämpötiloissa jatkaa...
#3418
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, ja pitää muistaa automaatin osalta se että se sammuminen voi tulla ihan siitä että automaatin öljyt on sen verran siirappia 30 pakkasissa (esilämmityshän ei käytännössä niitä lämmitä) että ottaa enemmän tehoa vaihteen kytkeytessä kuin mihin tyhjäkäyntisäätö ehtii reagoida. Tahtoo sanoa, että niin saattaa käydä jopa ihan bensallakin.
Mitään kunniaa en itselle voi kuitenkaan tuosta hyvästä toiminnasta ottaa, se on Saabin ansiota, biopower-toiminnallisuus on tehtaan jäljiltä ja ainoastaan tehopuolella olen peukaloinut. :) Samoin omassa T5 RE85 softassa on parametrit apinoitu T7 biopowerista ja hienosti toimii Saabin kalibraatiot vanhemmassakin moottorityypissä ja ohjausjärjestelmässä.

Omassa nelivetoisessa tuntuu kovilla pakkasilla pari ekaa kilometria siltä kuin olisi käsijarru päällä, sen verran jäykkää on voimansiirron öljyt.. Hädin tuskin jaksaa edes hitaasti ryömiä D päällä tyhjäkäynnillä ja kaasua saa painaa reippaasti enemmän.

Tuon T5 RE85 softan osalta rankin kokeilu oli ilman mitään esilämmitystä käynnistys yön yli seisottua -24C lämpötilassa. Startti oli vähän pidempi kun ei jaksanut edes 0W40 öljyillä ja hyvällä akulla kovin raikkaasti pyörittää. Parin sekunnin veivauksella kuitenkin tärähti tutusti taas ja jäi tasaisesti käymään tyhjää kaikilla pytyillä. Ajossakaan ei ongelmia tuntunut. Sen jälkeen en ole hennonnut enää kylmää rautaa kiusata ja on tullut pahimmat pakkaset ajeltua webaston esilämmittämällä Audilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Juu, kyllä tuolla -30°C kieppeillä huomaa selvästi tomaattilaatikon jähmeyden, vaikka öljyjä on vaihdettu ahkerasti ja aski muutenkin kunnossa. Tämä toki tuo omat haasteensa moottorinohjauksen täydelliselle toiminnalle, mutta ei näköjään muodostu kunnossa olevilla vehkeillä millään tavalla ongelmaksi, eikä ainakaan näillä kokemuksilla edes säännölliseksi häiriöksi vaikka rauta vähän kankeaa onkin.
#3418
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Kyllä se varsin mallikkaasti pärähtää käyntiin. Parinkymmenen pakkasasteen tienoilla alkaa vanhahkon akun virrananto ja jähmeä kone olemaan rajoittavia tekijöitä.
Noista lisäaineista sen verran, että omien testien mukaan STP:n ja Redlinen bensalle tarkoitetut aineet ei sekoitu kunnolla kasivitoseen. Menee maidoksi. En tiedä vaikuttaako käytännössä toimintaan, mutta nimenomaan SI-Alcoholia kannattaa käyttää jos jotain.
M97CSB234EFM57001 RE85
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja RacerX »

9-3 Aero ss 2005 päivitetty Biopoweriksi viime Perjantaina, ecu vaihdettu ja uusi softa laitettu sisään. Tänään vaihdoin tulpat ja kävin hakemaan ensimmäisen tankin re85:sta. Auto toimi paluumatkan 35 km hienosti ja tuntui mukavalta ajaa. Päivityksen yhteydessä autoa myös hieman piristettiin. Tuntuu että siinä on tehoa todella enemmän tai ainakin käytettävämmällä alueella paremmin tarjolla. Viikonlopulla vielä bensansuodattimen, sekä öljyjen vaihto.

Nöyrä kiitos ammattitaitoiselle tekijälle, näyttää että päivitys onnistui hyvin ellei jopa erinomaisesti ;) Tosin kokemukset vielä melko vähäisiä 8O

Tarvii kyllä sanoa että osaamista löytyy tältä foorumilta!
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Vastaa Viestiin