Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Arto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
Oikeet tulpat on NGK BCPR7ES-11 ja löytyy motonetistä.
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Markkanenn kirjoitti:
Arto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
Oikeet tulpat on NGK BCPR7ES-11 ja löytyy motonetistä.
Kiitos, pitää käydä hakemassa.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Arto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Eiköhän sen uskalla. Olen nyt ajanut 3500 km. etanolilla. Autossani on ilmeisesti päivitys mkII eli isommat huohotinputket + öljysieppari. Ei kuitenkaaan mm. öljyputken huohotinta, kuten uudemmissa versioissa. (Huoltokirjan mukaan huohotin jäätynyt ja vaihdettu Metro-Autossa 2002). Rassasin putket ja avasin venttiilikopan kannen viikko sitten. Ei mitään epäilyttävää. Joku sanoi, että 4000 tkm. olisi hyvä ajomäärä ennen kuin ottaa öljypohjan pois. Tässä lienee oppisuuntaeroja ;)

Minulla kuluu öljyä n. 1 litra / 1000 km. En ole ehtinyt selvittämään, onko turbossa vikaa. Elättelen toivoa, että syy olisi männänrengas, jonka pirtu virttäisi ajan mittaa. Huoltoon en ole siis vienyt, ennen kuin tiedän, pitääkö tehdä suurempaa remonttia.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja pmj »

....
Viimeksi muokannut pmj, Ke Elo 13, 2014 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Joku viisaampi voi varmaan valaista? Itse olen ajatellut, ettei tuo haittaa, jos vain öljyä lisää säännöllisesti.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Öljy ainakin itsellä on nyt aika lirun oloinen, ja sellainen vähemmän liukas ainakin tikun päässä. Suuttimet raklattaa huomattavasti äänekkäämmin, toisaalta venttiilit taas hiljaisemmin.

Itselle en vieläkään osaa selittää miksi rupesin ajamaan etanolilla, ja miksi vieläkin jossain sisällä haluan (siirryin takaisin bensaan).

E85 edut on: 1. Isompi oktaaniluku (105, anyone?), ja 2. vähemmän rikkipäästöjä.

Riski kasvaa rikkoa osia (bensapumppu, suuttimet, moottori...).

Näin uusille tuleville biopower halukkaille voin sanoa ettei ole mitään järkeä ajaa etanolilla paitsi jos tykkää värkätä, ja on rahaa. :D

Mä tykkään värkätä (vaikkei kyllä ylimääräistä euroa löydy...) ja oli kiva kokemus toi E85. Mahdollisesti heitän tankkiin sitä välillä.

Mutta jos joku joskus kysyy, oliko järkeä laittaa biopower softan, ottaa autosta ne 260hv (vakiona garretin kanssa 170). Vastaan kyllä ja ei.

Eli vielä kerran, jos joku tässä E85 viestiketjussa miettii edes jollain tavalla säästää rahaa Bipower softalla niin unohtakaa heti, väitän, että jopa saatte uppoamaan rahaa enempi kuin orkkis softalla.

Ei millään pahalla softaajia kohti, halusin vain näin vähän omalla tavalla avautua.

Toisaalta onpahan flexifuel ominaisuus, ja noin. 260hv jolloin ohittaminen on selvästi turvallisempaa. :D

P.S.
Unohtui mainita että yksi asia on varma, OpenSID on must näissä autoissa joten softaus on miltei pakko tehdä jos ei ole tehty, biopower tai ei.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

eth0 kirjoitti:Joku sanoi, että 4000 tkm. olisi hyvä ajomäärä ennen kuin ottaa öljypohjan pois. Tässä lienee oppisuuntaeroja ;)

Minulla kuluu öljyä n. 1 litra / 1000 km. En ole ehtinyt selvittämään, onko turbossa vikaa. Elättelen toivoa, että syy olisi männänrengas, jonka pirtu virttäisi ajan mittaa. Huoltoon en ole siis vienyt, ennen kuin tiedän, pitääkö tehdä suurempaa remonttia.
Minulla 9-3:lla (kone on samaa sukua Trionic7 ja 2.0) tultu jotakuinkin 20tkm etanolilla ja nyt on tarkoitus ottaa pannu auki. Ehkä vähä pidemmästi tultu ku tuo 4tkm. :D. Öljynkulutus on pudonnut alkuajoista. Nyt menee noin 1litra/3000km. Tässä kesällä meni vissiin paineventtiili jumiin, kun öljynpaineet kylmänä 8bar, samoin jos kierrättää konetta punarajalle. Ei enää uskalla talvea ajaa tommoisenaan, kilahtaa vielä huonolla tuurilla toi mosa ihan täysin. Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun. Sinne menee sit kertarysäyksellä männänrenkaat, kk-laakerit, toi jakopää+tasapainoakseli-kitti, sylinterikannen ja öljypohjan pesu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:Öljy ainakin itsellä on nyt aika lirun oloinen, ja sellainen vähemmän liukas ainakin tikun päässä. Suuttimet raklattaa huomattavasti äänekkäämmin, toisaalta venttiilit taas hiljaisemmin.

Itselle en vieläkään osaa selittää miksi rupesin ajamaan etanolilla, ja miksi vieläkin jossain sisällä haluan (siirryin takaisin bensaan).

E85 edut on: 1. Isompi oktaaniluku (105, anyone?), ja 2. vähemmän rikkipäästöjä.

Riski kasvaa rikkoa osia (bensapumppu, suuttimet, moottori...).

Näin uusille tuleville biopower halukkaille voin sanoa ettei ole mitään järkeä ajaa etanolilla paitsi jos tykkää värkätä, ja on rahaa. :D

Mä tykkään värkätä (vaikkei kyllä ylimääräistä euroa löydy...) ja oli kiva kokemus toi E85. Mahdollisesti heitän tankkiin sitä välillä.

Mutta jos joku joskus kysyy, oliko järkeä laittaa biopower softan, ottaa autosta ne 260hv (vakiona garretin kanssa 170). Vastaan kyllä ja ei.

Eli vielä kerran, jos joku tässä E85 viestiketjussa miettii edes jollain tavalla säästää rahaa Bipower softalla niin unohtakaa heti, väitän, että jopa saatte uppoamaan rahaa enempi kuin orkkis softalla.

Ei millään pahalla softaajia kohti, halusin vain näin vähän omalla tavalla avautua.

Toisaalta onpahan flexifuel ominaisuus, ja noin. 260hv jolloin ohittaminen on selvästi turvallisempaa. :D

P.S.
Unohtui mainita että yksi asia on varma, OpenSID on must näissä autoissa joten softaus on miltei pakko tehdä jos ei ole tehty, biopower tai ei.
Ohan noita E85 etuja paljonkin:

-E85 on 106oktaanista, ei nakuta kovin helposti
-Parempi vääntö johtuen muuttuneesta sytkäennakosta
-Iso osa rahoista jää suomeen eikä ählämeille.
-Moottori pysyy puhtaampana

E85 ei kyllä mitenkään riko tai kuluta moottoria yhteen sen enempää kuin bensakaan.
Maantieajossa varsinkin E85:lla ajo säästää rahaa.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Myös polttoainekustannuksissa säästyy rahaa
SAAB 9-5 Aero -05
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Mertmi kirjoitti: Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun. Sinne menee sit kertarysäyksellä männänrenkaat, kk-laakerit, toi jakopää+tasapainoakseli-kitti, sylinterikannen ja öljypohjan pesu.
Tämä on totta. Minun autollani on nyt mittarissa 394 tuhatta, eikä konetta ole koskaan avattu. Siksi suhtaudun rennosti mahdolliseen koneremonttiin. Sen mahdollisuus oli myös huomioitu hinnassa. Olen myös ajatellut, että jos muut projektit helpottavat ensi kesään mennessä, voisin yrittää koneen laittamista itse.

Vähän ajatun tai kertaalleen rempatun kanssa ei varmaan kannata ottaa turhia riskejä. Siinä mielessä "vain ajamista" ei ehkä kannata suositella kaikille. Toisaalta, jos kaiken mahdollisen laittaa ja huoltaa varmuuden vuoksi ennaltaehkäisevästi, tulee vanhasta autostakin aika kallis.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tunnepohjaiset päätelmät ja faktat on hyvä pitää erillään vaikka mielipiteensä saakin tuoda esiin.

- RE85 oktaaniluku on 106.
- Ennen etanolin valtakautta T7 moottoreita hajosi imusihdin tukkeutumiseen ja jakopään ennenaikaiset remontit olivat aivan arkipäivää. Miksi GM taipui niinkin nöyryyttävään kampanjaan kuin jatkettuun 8 vuoden moottoritakuuseen ? Siksi että moottorin suunnitelussa oltiin mokailtu jo alunperin.
- Yhtään etanolin hajottamaa suutinta en ole tavannut ja olen niitä melko paljon nähnyt, tervaantumisilmiö kyllä toistuu ja on helposti hoidettavissa bensan välikäytöllä
- Bensapumppuja on vaihdettu myös pelkästään bensiinä käyttäneisiin autoihin
- GT17:lla ei saa 260hp millään polttoaineella ainakaan T7 koneista, olet ehkä ymmärtänyt väärin
- 10 vuotta vanhan auton kanssa saa värkätä vaikka ajaisi pelkällä bensalla ja vakiosoftalla.

Kulutusero ja kustannus per kilometri vaihtelee koko ajan polttoaineiden hintaerojen takia ja säästöä hakevan on syytä tarkkailla oman ajotapansa mukaista kulutuskustannusta molemmilla polttoaineilla. Keskimäärin päästään kyllä siihen 30% säästöön RE85:n hyväksi. Ääritapauksia esiintyy sekä mittausvirheitä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

eth0 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun.
Tämä on totta. Minun autollani on nyt mittarissa 394 tuhatta, eikä konetta ole koskaan avattu. Siksi suhtaudun rennosti mahdolliseen koneremonttiin.
Joo, nää automaatit hemmetti syö ton jakopäänsä pikkusen liian nopsaan. 160tkm mittarissa ja rallattaa niin että heikompihermoista rupeis jännittämään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vesa67, niinhän minä teen. En sanonut että E85 suorastaan rikkoo asioita. Silti jotenkin tuntuu vain loogiselta että E85 voisi nostaa kitkaa mekaniikassa. Siitä päätellen pumppu / suuttimet voisivat kulua nopeampaa.

Se että pumppuja vaihdetaan bensiiniautoihinkin toki on totta. Vaihdoin oman ennen etanolileikkien alkua.

Toisaalta täytyy sinunkin antaa sen verran periksi että e85 on agressiivisempi liuoitin ja teoriassa se voisi lisätä kitkaa juurikin pumpussa ja suuttimissa.

Se miksi luulen (joo kyllä vain puhdasta mutuajattelua) että E85 suurentaa konerikon riskiä on esim. korostettu öljykulutus (männänrenkaat) ja E85. Jos männänrenkaiden tilanne ei parane, sitä E85:sta pitäisi kaiken järjen mukaan päästä öljyn sekaan, joka pitäisi aika dramaattisesti vaikuttaa öljyn laatuun (viskositeetti, leimahduspiste, jne.), joka taas voi vaikuttaa jo valmiiksi kulahtaneeseen koneeseen negatiivisesti.

P.S.
Joo ei mulla enää ole GT17 paikalla, vaan pitkäkaulainen TD04, joten kaitpahan ymmärsin ihan oikein (260hv ja noin 370Nm (bensalla).. Meniköhän niin...).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:Toisaalta täytyy sinunkin antaa sen verran periksi että e85 on agressiivisempi liuoitin ja teoriassa se voisi lisätä kitkaa juurikin pumpussa ja suuttimissa
Mitä väliä? Ei suuttimet siitä välitä meneekö sieltä läpi bensaa vai E85.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin