Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nappe kirjoitti:Core2: Eiköhän tuo selviä talven mittaan T7-biopower autoilijoiden toimesta, SID-info näyttää etanolipitoisuuden riittävällä tarkkuudella.
Viikko sitten alkoi 98E olla tankista lopussa, joten tankkasin ensimmäistä kertaa kasiviitosta, 20 litraa Turun Koulukadun ABC:ltä. Tänään tankki jo taas hyvinkin tyhjänä (valo palanut jo muutaman kymmenen km), joten kolkin tankki täyttyi 63 litralla kasiviitosta samalta asemalta. Eli tämän jälkeen on jo varmasti vanhat bensiinit käytetty, ja tankissa melko puhtaasti ABC:n RE85:ttä.

Tämän jälkeen ajoin vielä 20 km, ja SID ilmoitti polttoaineen etanolipitoisuudeksi 65 %.

Eli ei ainakaan oman auton SIDin mukaan olla kovinkaan lähellä 85 % etanolipitoisuutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

AZP kirjoitti:
Nappe kirjoitti:Core2: Eiköhän tuo selviä talven mittaan T7-biopower autoilijoiden toimesta, SID-info näyttää etanolipitoisuuden riittävällä tarkkuudella.
Viikko sitten alkoi 98E olla tankista lopussa, joten tankkasin ensimmäistä kertaa kasiviitosta, 20 litraa Turun Koulukadun ABC:ltä. Tänään tankki jo taas hyvinkin tyhjänä (valo palanut jo muutaman kymmenen km), joten kolkin tankki täyttyi 63 litralla kasiviitosta samalta asemalta. Eli tämän jälkeen on jo varmasti vanhat bensiinit käytetty, ja tankissa melko puhtaasti ABC:n RE85:ttä.

Tämän jälkeen ajoin vielä 20 km, ja SID ilmoitti polttoaineen etanolipitoisuudeksi 65 %.

Eli ei ainakaan oman auton SIDin mukaan olla kovinkaan lähellä 85 % etanolipitoisuutta.
Itselläni on toinen RE85 täystankki menossa ja aikalailla 85% sid ilmoittelee etanoli pitoisuudeksi.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Hainpa sitten minäkin viikonloppuna tankkiin viinaa ja SID-info kertoo etanolipitoisuudeksi 60%. Kilometrejä on takana satakunta, eikä auton käytöksessä tuntunut mitään dramaattisia muutoksia olevan. Tyhjäkäynti tuntuu olevan aavistuksen "raskaampi", eli pieni tärinä tuntuu sisään (kierrokset ~850).

Jännityksellä odotan, mihin kulutuslukemat asettuvat ja muuttuuko auton käytös tavalla tai toisella.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

täällä ajettu muutama tankillinen, olisko 3s vai 4s menossa. Kulutus tässä lähipyörittelyssä reilut 12l/100km ja viimeisimmällä tankkauksella näyttää 63% etanolia. Aina on ajettu muistaakseni niin että kuskinvaihtovalo palaa. Eli ei ihan lähellä sitä 85% olla kyllä. Mitään eroa en etanolin ja bensan kanssa huomannut. Ehkä kierrokset laskee hitaammin kun kytkimen laittaa pohjaan tai sit se vaan on softan ominaisuus.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

tturku kirjoitti:täällä ajettu muutama tankillinen, olisko 3s vai 4s menossa. Kulutus tässä lähipyörittelyssä reilut 12l/100km ja viimeisimmällä tankkauksella näyttää 63% etanolia. Aina on ajettu muistaakseni niin että kuskinvaihtovalo palaa. Eli ei ihan lähellä sitä 85% olla kyllä. Mitään eroa en etanolin ja bensan kanssa huomannut. Ehkä kierrokset laskee hitaammin kun kytkimen laittaa pohjaan tai sit se vaan on softan ominaisuus.
Ihmeen vähäset etanolipitoisuudet sun autos ilmottaa, luulis tuon re85 olevan vähintään 70% etanolia. Osaakohan toi sun softas haistella oikein tuota etanolipitoisuutta?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmavuodot ja sitä kautta plussan puolella oleva lambda-adaptaatio voi erehdyttää etanolipitoisuuden laskennan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kyllähän tuo RE85 tuntuu Saappia mukavasti liikuttavan. Jotenkin vaan huutaisi isompia suuttimia, kun woima alkaa vakiokamoilla hiipua kierroksilla. :roll:
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

jcarlson kirjoitti:Ilmavuodot ja sitä kautta plussan puolella oleva lambda-adaptaatio voi erehdyttää etanolipitoisuuden laskennan.
Väännäs mulle rautalangasta mitä arvoja pitää opensidistä katsella ensikerralla ja mitä niiden pitäisi olla suurinpiirtein?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti: Viikko sitten alkoi 98E olla tankista lopussa, joten tankkasin ensimmäistä kertaa kasiviitosta, 20 litraa Turun Koulukadun ABC:ltä. Tänään tankki jo taas hyvinkin tyhjänä (valo palanut jo muutaman kymmenen km), joten kolkin tankki täyttyi 63 litralla kasiviitosta samalta asemalta. Eli tämän jälkeen on jo varmasti vanhat bensiinit käytetty, ja tankissa melko puhtaasti ABC:n RE85:ttä.

Tämän jälkeen ajoin vielä 20 km, ja SID ilmoitti polttoaineen etanolipitoisuudeksi 65 %.

Eli ei ainakaan oman auton SIDin mukaan olla kovinkaan lähellä 85 % etanolipitoisuutta.
Tätä samaa tankkia kun olin ajanut 180 km, niin SID päätti yhtäkkiä, että bensan seassa on 74 % etanolia. Että tiedä nyt sitten näiden tarkkuudesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tturku kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ilmavuodot ja sitä kautta plussan puolella oleva lambda-adaptaatio voi erehdyttää etanolipitoisuuden laskennan.
Väännäs mulle rautalangasta mitä arvoja pitää opensidistä katsella ensikerralla ja mitä niiden pitäisi olla suurinpiirtein?
Hankala todeta SID infosta koska mahdollinen korjaus menee etanolipitoisuuden piikkiin eikä normaalin lambdakorjauksen ja Amul:n.
Ehkä jos resetoinnin jälkeen Lamb tai Ca85 menee selvästi pienemmälle kun tulee lievää ahtopainetta niin että closed loop pysyy päällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kattelinpa huvin vuoksi eilen ajossa amulia ja CA85 arvoja, Kohtuu kylmällä koneella ja rauhallisessa ajossa oli AMUL saturoitunut arvoon -222 ja CA85 pyöri tasaisesti 550 tietämissä. Myös koneen lämmettyä pysyi noi arvot kunnes polkaisin 2 ja 3 vaihteilla reilummin jonka jälkeen AMUL nousi muistaakseni nollaan (vai olisko ollut 200 plussan puolelle) ja CA85 tais pysyä samana. Mitään resetointeja en tosin ole tehnyt...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Tankkasinpa sitten pitkästä aikaa 98E5:ta ja onhan se ero selkeä RE85:een. Sen minkä alaväännöissä häviää saa sitten takaisin mukavasti tehossa kierroksilla.

Meilkäläisen käytöllä tuntuu RE85 tulevan selvästi halvemmaksi, kun kulutus 98:lla on n. 10.5 ja 85:lla 13.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Isommat suuttimet kiinni niin RE85 hakkaa bensan kierroksillakin. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Nyt kannattaa jo ajella Suomessakin RE85:sella, Hämeenlinnan ST1 RE85 hinta oli 0,99€ ja 95e 1,54€.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Santeri »

RE85 ehkä mutta ABC:n E85 on kyllä hinnakasta ainetta, 1,249 kun viimeksi ohi ajelin. Päätin jatkaa suosiolla Teboilille ja ysikasia tankkiin. Tuskimpa menee Kouvolan ABC:n viinalitkut koskaan kaupaksi.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Vastaa Viestiin