9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vuorpe kirjoitti:
SamiJoel kirjoitti:Ensi viikolla pitäisi saada omaan tonnariin viinapäivitys ja tuli mieleen, että pitääkö tulpat vaihtaa toisen mallisiin?
vesa67 kirjoitti:NGK BCPR7ES-11 on hyvä valinta.
Eli etanoli-tulppia ei tarvitse? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1501
Nuo ovat T8 moottorin biopower-tulpat.

T5 ja T7 moottoriin NGK BCPR7ES-11
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mitenkähän tämä toimis saabissa
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Holmes
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 09:01
Paikkakunta: Mustasaari

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Itse miettinyt tuota adapteria myös. mitähän LH-jet sanoisi.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Mitenkähän tämä toimis saabissa
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Trionicin kanssa aivan turha kapistus. Motronicceihin ja muihin vaikeammin ohjelmallisin keinoin lähestyttäviin mahdollisesti toimiva ratkaisu, siitä vaan kokeileemaan ja raportoimaan !
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Olenko ymmärtänyt oikein: vuosimallista -94 lähtien kaikissa 9000:ssa (poislukien V6) on Trionic, ja tätä myöten kaikilla voi ajaa etanolilla (ilman flexifuel-mahdollisuutta), riippumatta siitä onko autossa turbo vai ei. Pitääkö paikkaansa?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oikein. Vaparitonnareissa 94-> on trionic5 ja siksi E85 muunnos helppo toteuttaa.
Kuka ryhtyy testaamaan, softaa tarjolla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jatkokysymyksenä, kun muistelen jcarlsonin jossain kirjoittaneen siitä miten etanoli toimii turbomoottorin kanssa parhaiten yhteen, tuleeko vapariin etanolin mukana suhteessa korkeampi kulutus, tehonpuutetta tai vastaavaa?

Tiedustelen näitä sen varalta jos jossain vaiheessa tulee haettua tonnari Ruotsista, tehovarantojen puolesta itselleni riittäisi 2.3i, varsinkin kun sellaisen kanssa ei tarvitse miettiä turbon tai siihen liittyvien osien kuntoa tai uusimista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja tokihan on sitten ne -93 2,3T:t pitkälohkolla mutta jo ensimmäisellä 5.2 Trionicilla (myöhempi "lyhytlohko" siis versio5.5), jotka ovat myös muutettavissa RE85:lle.

Pitkälohkoja en kyllä omien sekä ropaamieni kokemusten perusteella suosittele kenellekään, etenkään kylmiltäänpolkijoille.. :wink:

Rattivaihteen ei kannattane hankkia tahallaan suuriruokaista vaparia kun paremmalla polttoainetaloudella ja samalla paremmalla suorituskyvyllä varustettuja ahdettujakin on tarjolla. Ei niitä turboon tai siihen liittyviä osia nyt niin montaa ole ja eikä niissäkään nyt sentään mitään henkimaailman juttuja tai edes suhteettoman kallista. :wink:
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Jos 150 heppaa riittää, niin ehdottomasti kannattaa ostaa 2.0t vaparin sijaan. On sitten viripotentiaaliakin tulevaisuuden autokuumeen ensiavuksi. :mrgreen:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pikaisella selauksella noita vapari 2.3:ia on kyllä huonosti ylipäätään myynnissä verrattuna turboihin, ja tuo kulutusero taitaa korvata jossain vaiheessa ehkä uusiksi menevän turbon ja sitä rataa. Eli suunnataan etsintä turbollisiin.

Mitä tehoon tulee, niin tuossa 9-3:ssa on ollut etanolin käyttöönotosta lähtien se reilu 200 hevosvoimaa, ja kyllähän se sen mukaan lähteekin, mutta sisäinen työläiseni pitää tuollaisia tehoja edelleen tarpeettomana ja muistuttaa siitä miten satkullakin ehtii jne :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä meikäläinenkin tuolla kaasarisatkulla eteenpäin on päässyt, mutta mahdollisimman nopeasti yritän tuota allekirjoituksen ng-satkua saada ajokuntoon. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Rattivaihde kirjoitti:
Mitä tehoon tulee, niin tuossa 9-3:ssa on ollut etanolin käyttöönotosta lähtien se reilu 200 hevosvoimaa, ja kyllähän se sen mukaan lähteekin, mutta sisäinen työläiseni pitää tuollaisia tehoja edelleen tarpeettomana ja muistuttaa siitä miten satkullakin ehtii jne :mrgreen:
Minä olen taas sitä mieltä että on Tonnarin haaskuuta hankkia se liian tehottomalla tai muuten käyttöominaisuuksiltaan verraten hankalalla koneella (lue vapari manuaali). Vaikka itsellä on ihan 200hp automaattimopo niin silläkin on niin helppoa ja vaivatonta kiihdyttää ripeästi haluttuun nopeuteen ja pitää nopeus siinä. Autolla on taulussa 515 000Km ja silti maantiellä saavuttaa ilmankin erityisiä hissutteluja parhaimmillaan 7l/100Km lukemia.

Ja vaikka onkin vanhaa suunnittelua oleva ZF:n HP18 laatikko nelipykäläisenä niin kunnossa pidettynä se tarjoaa pehmeät mutta napakat vaihdot ilman suuria luistatuksia, 75%lukon kolmosella ja 100%lukon nelosella, sekä sellaisen seikan mitä ei moni uudempikaan laatikko ole tarjonnut eli oikein selkeän moottorijarrutuksen. Jo Karvalakki-Saabin 200hp/300Nm(1800rpm) arvot riittävät kyllä siihen ettei laatikon numeromäärällä tarvitse paikata moottorin puutteita kuten monissa muissa autoissa.

Omien kokemusten perusteella itse suosittelisin viimeisimpien vuosimallien vähempiruosteista Saabia trionic-moottorilla ja automaatilla viina-ajeluun.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sen verran täytyy tuohon tehoasiaan liittyen myöntää, että se 200 hevosvoimaa voi tuntua kyllä mukavammalta, jos alla ei ole 130tkm ajettu OG9-3:n vakioalusta (vaaditaan suht nopeita refleksejä kun kaasun painaa siinä pohjaan)... Pitänee koeajaa täällä Suomen puolella joku tehokkaamman pään tonnari ettei sitten käy kaduttamaan kun on jo ehtinyt tuomaan jonkun 2.0t:n :D

Jahas, Minuteman ehti väliin. Automaatti olisi kyllä toivelistalla seuraavaan autoon, varsinkin täällä Järvenpään liikenteessä liikennevalojen ja Almeroiden viidakossa kyllästyy varsin nopeasti kepin vatkaamiseen sadan metrin välein... 2.3t/T scarabeevihreä viistoperätonnari vaalealla kokonahkasisustalla, kaikilla mahdollisilla puukoristeilla ja automaatilla olisi se omaan mieleen paras tapa taittaa matkaa 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8736
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Pikaisella selauksella noita vapari 2.3:ia on kyllä huonosti ylipäätään myynnissä verrattuna turboihin
Ja siihen on hemmetin hyvä syy. Se turboversio vaan on yksinkertasesti parempi, ihan joka suhteessa. Ja vaikkei tehonälkää oliskaan, niin 2.3t tai jopa 2.3T on silti helposti perusteltavissa varsin mukavan käytöksen perusteella. Lisäksi ainakin ison teen mallia on sellaiset välitykset omaavalla laatikolla, että moottoritiekin taittuu mukavasti pikkukierroksilla, mutta nöyrä kone on silti mukava puurtaja kaupungissakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Rattivaihde kirjoitti:Automaatti olisi kyllä toivelistalla seuraavaan autoon, varsinkin täällä Järvenpään liikenteessä liikennevalojen ja Almeroiden viidakossa kyllästyy varsin nopeasti kepin vatkaamiseen sadan metrin välein...
Ja samalla saatat saada kilpailijoita tajuamatta itse "kilpailevasi". Nääs keppivaihteet ja tavallisen monttu-auki-almeerakuskin refleksit, sekä ärsykkeenään edeltä "kaahaava" automaattipeli.. :lol:
Vastaa Viestiin