Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tuon ketjun lopussa sepitys 530cc EV14 suuttimien asennuksesta tonnariin. Nyt ajettu noin 25tkm ilman ongelmia. Äkkiseltään voi tuntua ranetukselta, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=15

Tais tulla laitettua vähän pienet, mutta ilman rautamuutoksia noi on vielä aika passelit. Turbo TD04 18t.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Itseä ihmetyttää, että sid näyttää 98:lla ajettaessakin etanolipitoisuudeksi noin 25%.
Re85:lla se sitten onkin 85. Eli ihan kuin auto luulisi koko ajan että bensan seassa olisi runsaastikin viinaa.

Onkohan tuosta jotain isompaakin haittaa? Toimiiko tuo etanolipitoisuuden mittaus kuten pitää vai kämähtääkö kohta jotain?

kärry on raudan puolesta vakio 9-5 2.0t,
softa: B205E_Biopower_nontcs_rev101_220hp_330Nm_brown_.bin
"SaabAna"
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja melberi »

Softan bensakartta E85:lle voi olla pielessä. Vasta muutama kk sitten ilmeni, että T7Suitessa BfuelCal.StartMap nimellä aiemmin kulkenut kartta onkin Biopower-softassa E85 bensakartta. Ennen löydöstä ajateltiin, että bensiini/etanoli menee yhdellä kartalla ja etanolipitoisuuden mukaan sitten lisätään syöttöä x%.

Kannattaa varmaan laittaa tehtaan B205E Biopower-softasta alkuperäinen E85-kartta ja katsoa paraneeko adaptaatiolukemat järkevimmiksi.
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Itsellä tuli viikonloppuna vaihdettua Mackanin B235R biopower softa -01 mallin Aero automaatti TCS:ään. Muuten kaikki toiminut moitteetta, mutta yksi asia on ihmetyttänyt: Softatessa oli n. 1/4 tankillista 98E5:tä, SIDin Ad85 ja Ca85 näytti molemmat nollaa. Tuohon päälle laitoin puolisen tankkia 95E10:ä, eli sekoitus n. 1/3 98E5 ja 2/3 95E10. Jokunen kilometri tankkauksen jälkeen ilmoitus, että refueled 0 litraa(liekkö tuon softauksen takia), sekä second adaptation ja edelleen etanolia 0%.

Nyt tuolla ajettu n. 250km, Ad85=0 ja Ca85 sillointällöin heilauttelee lukemia 2-30 väliltä mutta pääsääntöisesti näyttää nollaa. Mistähän tuo mahtaa johtua? Vai eikö sitten pysty noin pientä määrää tunnistamaan?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Toimii kuitenkin ihan ok ja lambda-arvo kohdallaan? Itsellä haaveissa myös jossain vaiheessa päivittää oma 00 Aero automaatti etanolille.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tiaipe kirjoitti:Itsellä tuli viikonloppuna vaihdettua Mackanin B235R biopower softa -01 mallin Aero automaatti TCS:ään. Muuten kaikki toiminut moitteetta, mutta yksi asia on ihmetyttänyt: Softatessa oli n. 1/4 tankillista 98E5:tä, SIDin Ad85 ja Ca85 näytti molemmat nollaa. Tuohon päälle laitoin puolisen tankkia 95E10:ä, eli sekoitus n. 1/3 98E5 ja 2/3 95E10. Jokunen kilometri tankkauksen jälkeen ilmoitus, että refueled 0 litraa(liekkö tuon softauksen takia), sekä second adaptation ja edelleen etanolia 0%.

Nyt tuolla ajettu n. 250km, Ad85=0 ja Ca85 sillointällöin heilauttelee lukemia 2-30 väliltä mutta pääsääntöisesti näyttää nollaa. Mistähän tuo mahtaa johtua? Vai eikö sitten pysty noin pientä määrää tunnistamaan?
Kyllä normaalisti E5 tunnistuu ~5-7% etanoliksi biopower-softilla ja E10:llä 10-15% haarukkaan.

Mitä näyttää Amul? Veikkaisin ilmavuotoa jossain turbon ja läppäkotelon välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Amul näytti tänään -379. Lambda heiluu pääasiassa -200...200 välillä siihen malliin ettei siitä saa mitään lukemaa otettua ylös, välillä heiluu enemmänkin.

Pitää varmaankin alipaineletkut tässä viikonloppuna syynäillä läpi jos löytyisi vuotopaikkoja. Jos sitten voisi käydä kokeilemmassa tännekin viime viikolla avattua etanolipistoolia.

Muuten kärry toimii kyllä ihan moitteetta ja perstuntumalta moottorin käyttäytyminenkin muuttui ehkä miellyttävämmäksi.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miinusmerkkinen Amul yhdistettynä tuohon 0% etanolipitoisuuteen viittaisi siihen että kohtalainen ilmavuoto löytyy.. Ilman etanolisoftaa korjauskerroin nimittäin olisi vielä enemmän miinuksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

jcarlson kirjoitti:Miinusmerkkinen Amul yhdistettynä tuohon 0% etanolipitoisuuteen viittaisi siihen että kohtalainen ilmavuoto löytyy.. Ilman etanolisoftaa korjauskerroin nimittäin olisi vielä enemmän miinuksella.
Sen mitä tuossa pihalla näpit kohmeessa pystyi tutkimaan, niin letkut vaikutti ihan ehjiltä. Ja käynnistyssprayta suihkuttelin ympäri konehuonetta ilman minkäänlaista reaktiota. Tiedä sitten, että pitäiskö varmuuden vuoksi laittaa kaikki letkut vaihtoon kuitenkin. Tällä hetkellä amulkin on kivunnut jo -480:een. Ja vaikuttaisi siltä, että kylmällä koneella Ca85 näyttää ihan järkeenkäypää lukemaa, mutta koneen lämmetessä tipahtaa nolliin.

Edit.
Taitaa sitä letkuissa jotain sanomista olla. Huomasin tuossa parkissa ollessa, että jarrupolkimen painallus sai Ca85:den ponkasemaan ylöspäin. Kokeilin sitten uudelleen ja jarrupolkimen pumppaaminen sai Ca:n nousemaan aina jonnekin yli 500 lukemiin ja lambdan tappiinsa +2500:een.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nyt kun tuota viinaa saa Jyväskylässäkin muualtakin kuin alkosta niin tankkasin sitä myös omaan autoon ja mukavasti se vetää. Mutta (myös) tuon E85:sen tietämys on vielä lapsen luokkaa joten pitääkö etanolilla tähdätä samaan Afr lukemaan kuin bensalla, siis jos käytössä on innovaten laajakaista mikä on tarkoitettu bensalle? Muistaakseni innovaten saa myös näyttämään etanolin Afr lukemia jos haluaa. Mutta eikös se mittaa vain lambdaa ja sitten muunnetaan näytöllä Afr lukemaksi, joten jos mittari näyttää 14.7 niin se on E85:lla oikeasti 9.7, vai olenko ymmärtänyt väärin? Nyt ihmetyttää vähän se että T7 suiten mukaan minun pitäisi saada E85:lla "vain" n.240Hv ja 370Nm mutta laihaksi vetää jos mittariin on uskominen Afr hyppii täyskaasulla n.14-12.9 välissä ja ei oikein asetu nätisti mihinkään niin kuin bensalla tekee. Ilmassa pyynti näyttäisi olevan max.1130 ja se myös toteutuu, T7 suitessa max. ilmassa näyttäisi olevan 1080mg/c E85:lla. Ahtopaineet on n.1.3bar ja tippuu siitä jonkin verran yläkierroksilla. E85 bensakartta on apinoitu laadukkaasta 220Hv 340Nm biopower softasta. Amul on ok, samoin E85 adabtio nyt n.62% kun pohjalla oli tilkka bensaa. Voiko olla niin että suuttimien tuotto (vakiot ruskeat suuttimet+3.5bar säädin) on nyt niin rajoilla ettei Afr nouse tuon ylemmäs vai tekeekö tuo 62% seos jotain ongelmia?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laajakaista mittaa lambdaa ja näyttää bensa AFR:ia. Tähdätään samaan kuin bensalla, paitsi että mitään nakutus tai EGT rikastusta ei tarvita.

Eli ei tarvitse rikkaampaa kuin ~0,85-0,92 lambda täyteen tehoon. Tämä siis laajakaistan näyttämänä bensa-AFR:na luokkaa 12,5-13,5.
Toimii ihan hyvin lambda = 1 seoksellakin ihan täysille ahdoille ja ylös asti jos ei suuttimet enempään riitä.
Sitten kun E85 seos vetää liian laihalle, alkaa misfire nousta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Laajakaista mittaa lambdaa ja näyttää bensa AFR:ia. Tähdätään samaan kuin bensalla, paitsi että mitään nakutus tai EGT rikastusta ei tarvita.

Eli ei tarvitse rikkaampaa kuin ~0,85-0,92 lambda täyteen tehoon. Tämä siis laajakaistan näyttämänä bensa-AFR:na luokkaa 12,5-13,5.
Toimii ihan hyvin lambda = 1 seoksellakin ihan täysille ahdoille ja ylös asti jos ei suuttimet enempään riitä.
Sitten kun E85 seos vetää liian laihalle, alkaa misfire nousta.

Ok, kiitos.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tänään huomasin kun kävin ajamassa että seokset ja ahtopaineet ovat tasoittuneet. Seokset nyt 0.5bar kohdilla 14.7 ja täysillä n.1.2bar ahdoilla 13.9-13 riippuen kierroksista, eli kaikki ok. Taitaa T7 kestää muutaman käynnistyksen verran että saa kaikki adabtiot kohilleen E85 polttoaineen kanssa. Mutta nyt kun kerran seokset näyttäisi noin hyvältä niin lisätään ilmamassaa niin kauan kunnes tulee raja vastaan. Eräs biopower softa antaa E85 polttoaineella ja vakio bensanpaineen säätimellä 243Hv/360Nm T7 suiten mukaan, joten kait tuolla 3.5bar säätimellä voi yrittää n.250Hv/380Nm tehoja T7 suiten mukaan :roll: Voi kun pukki toisi isommat suuttimet :cry:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jyyrä kirjoitti:Tänään huomasin kun kävin ajamassa että seokset ja ahtopaineet ovat tasoittuneet. Seokset nyt 0.5bar kohdilla 14.7 ja täysillä n.1.2bar ahdoilla 13.9-13 riippuen kierroksista, eli kaikki ok. Taitaa T7 kestää muutaman käynnistyksen verran että saa kaikki adabtiot kohilleen E85 polttoaineen kanssa. Mutta nyt kun kerran seokset näyttäisi noin hyvältä niin lisätään ilmamassaa niin kauan kunnes tulee raja vastaan. Eräs biopower softa antaa E85 polttoaineella ja vakio bensanpaineen säätimellä 243Hv/360Nm T7 suiten mukaan, joten kait tuolla 3.5bar säätimellä voi yrittää n.250Hv/380Nm tehoja T7 suiten mukaan :roll: Voi kun pukki toisi isommat suuttimet :cry:
8O täyskaasulla 13.9...13 on kyllä melko laihaa. Pitäs tähdätä sinne 11.5 pintaan.
Siis kun käyttää laajakaistaa joka konvertoi lambda arvon bensa afr:si.
Se nyt on niin jos näitä e85 virejä alkaa tekeen niin suutin ostoksille sitten heti kättelyssä. EV14 suuttimilla jotka on noin 700--800cc saa kyllä kaikki tyhjikset pelaan jne ja ei lopu sose kesken.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt siis kun puhutaan etanolista ja ns. bensa afr:sta (eli lambdasta ei todellisesta afr:sta) niin 11,5 on aivan turhan rikas. Tuo n. 13 on täysin OK.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin