Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Alexzi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Alexzi »

Itsellä auttoi toi pelkkä aine
9-3 SC
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Alexzi kirjoitti:Itsellä auttoi toi pelkkä aine
Joo toivotaan että auttaa. Kaadoitko pullollisen muuten lähes tyhjään tankkiin, kuten pullon kyljessä mainitaan? Puhdistusvaikutus näin parempi?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Alexzi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Alexzi »

Oli tankki melkee täynnä ku laitoin.
9-3 SC
T-Mu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Syys 03, 2009 13:09
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja T-Mu »

Vähän väärää mallia, mutta 9000 Suokon E85-softalla, 630cc dekoilla, jotka juuri hänen kansirempassa todettu puhtaiksi. Aikaisemmin (rempan jälkeen) lähti hidasta käynnistysmoottorintoimintaa lukuunottamatta ensimmäisellä käyntiin (akku?), mutta nyt (pienemmillä pakkasilla) pari kertaa sammunut ensimmäisen startin jälkeen, tosin en tiedä johtuuko kytkimen liian aikaisesta vapauttamisesta (laskee kierrokset sinne vajaa 900rpm).

Muuten siis Suokon täyd. kansirempan jälkeen näitä, eli kannen kunto poisluettu. Itsellä siis tätä viimeaikaista toisen käynnistyksen hommaa lukuunottamatta täydellistä toimintaa... Muutoin Vesalle offtopic-kysymys, vajaakaasulla ahdoilla nypyttää, eli seilaa ahdot... (polkimen ollessa siis koko ajan tasakaasua...) Täyskaasulla ei mitään, alle ahtojen samoin tasaista... Onko normaalia, softahommaa, vai vuotaako esim. pakosarja tms...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Se softa on dynossa lämpimänä säädetty tappiin ja kylmäkäynnistyskartat generoitu arvioperusteella alkusyksystä ja tuon jälkeen on kylmäkäynnistyskarttoihin tullut parannuksia juurikin tuon ekan startin jälkeen sammumiseen.
Siihen saapi hakea päivityksen ihan ajankohdan sopimalla.

Jos ahdot heijaa siinä peruspaineen alueella niin veikkaa jumittelevaa hukkista tai kelloa. Omassa tontussa ollut jo vuosia sama ilmiö eikä jaksa sitä fiksata.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Lainataan tätä topiccia. Omassa tonnarissa (vm -96 bensasofta stage 1) ollut ajoittaista ahtojen heijaamista täyskaasulla kiindytettäessä etenkin isommalla vaihteella. Aina ei kuitenkaan tuota tee, pakkaskeleillä tekee tuota vähemmän. Mites esim Vesa, voiko jumitteleva hukkiksen tanko tai kello aiheuttaa moista?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sanoisin T5 mankkuvena mutta tuossahan on T7 jo valmiiksi. Jotain siellä on pikkasen epäbalanssissa, pitäis varmaan logia ottaa ja katsoa jos sieltä pystyy päätteleen jotain. Tukkoinen putki, väärä peruspaine, huonosti toimiva hukkis ... onhan noita vaihtoehtoja
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ootko Vesa kuullu moisesta koskaan aiemmin :P

Olen huomannut että jos antaa enemmälti kenkää niin sen jälkeen alkaa humppaamaan ahtoja...siis nimenomaan ns. puolikaasulla, talla pohjassa ei esiinny mitään. Ja jos ajelee niin kuin mummo, niin ei mitään humppaamista rivakammaskaan vedossa.
Tuo ahtojen humppaaminen voi tosin olla yhtä hyvin seuraus kuin syy, se vain näkyy hyvin mittarista ja tuntuu perstuntumalla.
Hukkaportin ja kellon voi hyvillämielin unohtaa vikavalikoimasta koska ilmiö katoa aina hetkeksi ECU:n nollaamalla.
Ja tämäkin siis T5 tonnarissa, T7 mankulla.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

vesa67 kirjoitti:Sanoisin T5 mankkuvena mutta tuossahan on T7 jo valmiiksi. Jotain siellä on pikkasen epäbalanssissa, pitäis varmaan logia ottaa ja katsoa jos sieltä pystyy päätteleen jotain. Tukkoinen putki, väärä peruspaine, huonosti toimiva hukkis ... onhan noita vaihtoehtoja
Yöhukiin ajellessa ei kyseistä ilmiötä ollu lainkaan, vitonen päällä täyskaasulla kehäkolmella ei ahtojen heijaamista ollu ollenkaan. Kumma juttu...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
ponkelo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 14:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ponkelo »

Olen laittamassa auton talviteloille kolmeksi kuukaudeksi, tuli mieleeni että kannattaako tankissa olla tämän ajan RE85:sta vai ihan bensaa? Netistä hakemalla en löytänyt aiheesta tietoa. Jossain sanottiin että 98 olisi parasta tähän hommaan. Mielipiteitä..?
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Parasta seisonta-ajan polttoainetta on alkylaattibensa mutta tuskinpa parasta olet tankkaamassa kuitenkaan ... :roll:

98 on se helpoin eli kysyjälle se "paras" vaihtoehto olettaisin ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pienmoottoribensaa pidetään hyvänä säilytysbensana, en tosin viitsisi autoon pistää tankkia täyteen hinnan takia.

Ennemmin 98:a kuin RE85:sta säilytyksen ajaksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ajat tankin mahdollisimman tyhjäksi enne säilytystä. Sitten tankkaa 10-20 L kanisterista tankkiin ennen starttailua seisonnan jälkeen.

Jotkut tosin sanoo, että tyhjään tankkiin kondensoituu vettä ja pitäisi siksi tankata piripintaan. Riippuu varmaan siitä säilyttääkö autoa ulkona, sisällä vai katoksessa. Itse pidän täyden tankin paloriskiä kuitenkin sellaisena, että mieluummin säilytän ainakin sisätiloissa tyhjällä tankilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

No mielestäni ei ainakaan etanoolia tankkiin säilytyksen ajaksi varsinkin jos on lämpötilan muutoksia säilytyksen aikana.
Tämä vain siksi, että etanoli absorboi vettä/vesihöyryä, kylläkin sanotaan, että avonaisessa tilassa ollessaan, mutta jos on vaaraa kondenssivedelle niin E85 absorbeeraa senkin vesi määrän mikä syntyy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ite ajaisin e85 vähiin ja tankkaisin bensiiniä. Sen ominaisuudet on tutut ja ei ole mitään korroosio tms. juttuja. Auto lähtee varmasti käyntiin vaikka kolmen vuoden seisonnaan jälkeen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin