Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattoihan ne sen verran lämmittää että vedenlämpö nousi mutta katti ei vielä ollut täysin kuuma. Eipä asialla merkitystä kun kerran päästöt oli hyväksyttävällä tasolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Nyt ihmetyttää SID:in ilmoittama etanolipitoisuus. Syksyllä kun tankkasin bensaa lähes tyhjään tankkiin ja takana oli useampi tankki etanolilla, asettui Ca85 130:een, eli seoksen etanolipitoisuus oli SIDin mukaan 13 %. Tankkiin meni ysikasia silloin 64,6 litraa, eli tankki tosiaan oli lähes tyhjä. Hieman ihmettelin, että etanolipitoisuus jäi noinkin korkealle, laskennallisesti tankissa olisi pitänyt olla vielä 7 litraa RE85:ttä jäljellä, jotta tuo prosentti olisi täysin oikein. Olettaen siis, että 98E5:ssä on se tasan 5 % etanolia, mikä on maksimimäärä.

Sen jälkeen softa päivitettiin, eikä SID-infosta enää löydy Ca85:ttä, vaan "E85.", sama funktio niillä silti lienee, eli etanolipitoisuuden kertominen.

Ajoin edellisen bensatankkauksen jälkeen taas neljä tankkia etanolilla (E85. oli 840) ja tällä viikolla vaihteeksi ysikasia tankkiin, 64,6 litraa mahtui, eli tankki jälleen hyvinkin tyhjänä. SID-infossa E85. laski tankkauksen jälkeen ja asettui lukemaan 199, eli etanolia olisi seoksessa vielä 20 %. Tämä vastaisi jo sitä, että tankissa olisi tankkaushetkellä ollut jäljellä 20 litraa RE85:ttä.

100 km ajoa tankkauksen jälkeen takana, ja lukema edelleen sama. Imuvuotoja en ole alkanut vielä etsimään, sen olen tarkistanut että mReq ja mAir vastaavat toisiaan koko teho- ja kierrosalueella, auto toimii muutenkin normaalisti, eikä muitakaan viitteitä imuvuodoista ole.

Käykö auto nyt turhan rikkaalla todelliseen polttoaineseokseen nähden? Mistä lukeman merkittävä virhe voisi johtua ja onko siitä merkittävää haittaa normaaliajossa?
Tänään tuli tankattua seuraava tankillinen ysikasia. Ajoin taas tankin aivan kuiviin, vielä 50 km ennen tankkausta SID ilmoitti E85. -lukemaksi 199. Ei tullut tankille kurvatessa katsottua enää SIDistä tuota lukemaa, mutta tankkauksen jälkeen kun laitoin virrat päälle, ennen kuin käynnistin autoa, kaivoin tuon lukeman esiin ja kappas, se olikin 55! Siitä kun käynnistin niin luku meni lähes välittömästi nollaan, ja parin sadan metrin jälkeen lähti hakemaan uutta arvoa. Kilometrin ajon jälkeen luku asettui 77:ään, ja n. kolmen kilometrin jälkeen 60:een, johon se jäi. Näyttää siis ihan oikealta.

Uusi kysymys onkin, miten 400 km ajan Trionic luuli polttoaineen etanolipitoisuudeksi edelleen 20 %, mutta juuri ennen tankkausta lukema korjautui oikeaksi? (oletan siis, että E85. oli 55 myös ennen tankkausta, vai voiko arvo muuttua ihan vain tankkauksesta ilman että konetta käynnistetään?). Ennenkin (vanhalla softalla) olen huomannut, että etanolipitoisuus lähtee muuttumaan, kun tankki alkaa lähestyä tyhjää. Mistä tämä voi johtua?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Tarviiko T 7 kolkkiin vaihtaa mitään bensalinjoja tai polttoainepumppua yms. jos laittaa viinasoftat? Eli kestääkö se iliman minkäänlaisia muutoksia?
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tarvitse vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noniin, se toinen bensatankillinen kului loppuun eilen. Sama efekti jälleen, eli kun tankki läheni tyhjää, alkoi E85. -arvo SID infossa elää. Lähes koko tankillisen ajan luku oli ollut 60:ssä, eilen alkoi seilaamaan jossain 40-65 välillä ja lukittui 40:een siihen mennessä kun pääsin bensa-asemalle.

Laitoin tankin täyteen (64,1 litraa) RE85:ttä. Jälleen kerran voi siis sanoa että tankissa ei olisi pitänyt kovinkaan paljon 98E:tä olla jäljellä.

25 km ajon jälkeen E85. on vakiintunut lukemaan 714. Suunnilleen tälllaisia lukuja tuo on yleensä RE85:een vaihtaessa näyttänytkin, eikä ainakaan näytä etanolipitoisuutta yläkanttiin. Laskennallisesti tosin tämäkin etanolipitoisuus tarkoittaisi sitä, että tankissa olisi pitänyt olla 13 litraa bensaa (etanolipitoisuus 5 %) jäljellä.

Tällä kertaa tuntuu olevan luku siis alakanttiin, ellei autossani ole reippaasti isompi tankki kuin mitä oihjekirjassa valehdellaan.

Jotenkin tuntuu, että tuo Trionic on sen verran itsepäistä sorttia, että ei suostu myöntämään etanolipitoisuuden muuttuneen niin radikaalisti kuin mitä tapahtuu tankatessa tyhjään tankkiin polttoainetta, jota siellä edellisen tankkauksen jäljiltä ei ollut. Vasta toisen tankillisen kohdalla etanolipitoisuus asettuu SID infossa tasolle, joka vastaa todellista seosta.

Ja edelleen ihmetyttää, miksi tuo koko tankillisen ajan lukossa ollut E85.-lukema alkaa seilata tankin lähentyessä tyhjää? Liittykö kenties samaan efektiin jonka huomasin edellisellä softalla: kun tankki on lähes tyhjä, alkoi SID:iin ilmestyä "refueled" -ilmoituksia muutaman litran tankkauksista, eli Trionic luuli polttoaineen määrän muuttuneen. Silloin tällöin tankin tyhjetessä tuli myös adaptation-ilmoituksia, joita ei yleensä tankillisen keskivaiheilla tullut. Nykyisessä softassa ei refueled- ja adaptation-ilmoitukset ole päällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös nuo tarpeettomat tankkausilmoitukset liity juurikin siihen, että bensamittarin anturi temppuilee? Trionic päättelee bensamittarin anturista, että on tankattu ja silloinhan normaalisti pitää tehdä adaptaatio. Meidän 9-5:ssä sekoilee noin 100km matkan tuo anturi, kun tankkaa täyteen. Sidiin tulee tankkausilmoituksia milloin mistäkin määrästä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mistähän tuo todellista alhaisempi Ad85 lukema johtuu? Jos miettii järjestelmän toimintaa, niin moottorin pitäisi käydä rikkaalla, tai ainakin trionic näkee rikkaamman seoksen, jos puhtaalla etanolilla tuo Ad85 on alhaisempi kuin todellinen.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin trionic muuttaa stokiometristä vertailulukua kunnes saavutetaan lambda=1 tila. Maksimi on 14.7 eli puhdasta bensaa ja minimi 9.8 eli puhdas E85. Tästä päätellään etanolipitoisuus.

Tämä tietenkin yksinkertaistettuna, trionicin etanolilaskennassa on varmasti useita muitakin tekijöitä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Jännä efekti käynyt tässä talven aikana. Olen ajellut pakkaskeleillä pääasiassa 98:lla ja käynnistykset on mennyt vähän huonommiksi (vaikka uusi akku). 98:lla ekalla startilla aina sammunut ja toisellakin vähän prötännyt alkuun. Kokeillut viikona ajan nyt pelkällä RE85:lla ja auto lähtenyt aina "räjähtävästi" käyntiin ykkösellä. Vähän outoa, koska olen ollut siinä uskossa että asian pitäisi olla juuri toisinpäin.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Tässä on koko syksy ajettu ABC:n litkulla ja E85 pitoisuus laski noin 77 % tietämille. Nyt on 2 viime tankillista tankattu ST1:ltä melkein tyhjään tankkiin ja nyt lukema on 84.5 %. Eli on noissa sekoituksissa eroa.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Voiskohan tuossa olla vastaus miksi omassa ei koskaan ole yli 790 lukuja näkynyt. 770-785 useimmiten.
Toinen hauska huomio on, että nyt on apsin litkusta jäänyt väri pois. Viikko sitten pariin kanisteriin tankkasin auton lisäksi ja kirkasta oli niin kuin viinan pitääkin. Ennen se on ollut semmosta polttoöljyn punaista. Tietääkö joku mikä on koostumuksessa muuttunut?
Ahdonvoimaa
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

ABC:n E85 on St1:n valmistamaa, joten erojahan nyt ei kyllä pitäisi olla? Tietenkin eräkohtaisia eroja voi olla mutta kokolailla samaa litkua se pitäisi olla läpi maan.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Kuinka paljon 2001 9-3 2.0t irtoaa tehoa E85:lla jos rautapuoli pidetään täysin vakiona?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noin 220-230hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja 009baas »

ehkä 200heppaa, jos sitäkään
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja 009baas »

ok no carlson tietää paremmin, ymmärsin vaan että noissa on pienet siittimet
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin