9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
ilemar
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 21:47

9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ilemar »

9000+ re85

Tankkasin tuota re85 bensaa 17 litraa, ennenkuin tajusin, mitä tämä on!
Laitoin tankin täyteen tavallista toiselta asemalta.
Tankissa on nyt ainetta 60 litraa josta 17 litraa tuota re85.

Mitä teen. Ajanko tankin tyhjäksi vai poistanko sekoituksen pois tankista.
Sekoituksella on nyt ajettu kotiin noin 150 kilometriä eikä havaittavia häiriöitä.

CS20 -94
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Noilla seoksilla ajelusta on vähän juttua täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=115801

Eli ei pitäisi olla suurempaa haitta, kylmänä ehkä käynnistyy huonommin. Eli ajat tankin mahdollisimman tyhjäksi ja tankkaat sitten normaalia bensaa, näin ainakin itse tekisin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Kokonais etanolitilavuus on laskennallisesti 27-31% (sikälimikäli laskin oikein) riippuen siitä kumpaa laitoit lisää, 95E10 vai 98E5. Jos sillä nyt oot jo rullaillu eikä mitään ongelmia oo tullut ja meinaat sillä ajella nii täytä heti uutta bensaa kun vähänki saat kulumaan niin siinä se lantraantuu sitten.

Mielellään 98E5.

Tai voihan sitä koittaa lapota ulos ja pistää uutta bensaa sen jälkeen jotta saa lantrattua. Jos letkun saa tankkiin menemään.

Ps. tämä on sitten vain oma mielipide.
9000 cs 2.3T -92
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole ongelma. Ajat vaan ja tankkaat bensaa tilalle sitä mukaa kun tilaa vapautuu niin ei ainakaan tule kylmäkäynnistysongelmia kun tästä nämä kelit pakastuu.
Paikat kestää etanolin ja trionic adaptoituu lämpimänä lähes täydellisesti puhtaaseen E85:een.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ilemar
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 21:47

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ilemar »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Vataukset helpottivat oloa.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Kysytäänpä nyt hölmö kysymys mutta voikos pikkusen piristetyllä tonnarilla ajella tolla E85:lla? Vai saako ajella nyt ylipäätään ollenkaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Voi käyttää mutta softa pitää olla sen mukaan. Ei lähde käyntiin kylmänä bensasoftalla jos tankissa on etanolia, ei riitä kylmäkäynnistysrikastukset.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Stage3 piristyksella suuttimet on jo 100% D/C täysilla ahdoilla kierrosten loppupäässä.
Etanolia tarvitsisi olla vielä 30% enemmän suhteessa bensiiniin.
=
Stage + E85, suuttimet menee tappiin paljon aikasemmin ja kone käy todella laihalla?
=
->Nakua->konepoks??
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolilla ei nakuta vaikka kuinka menisi laihalle, alkaa misfireemään vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Periaatteessa olisi siis mahdollista vetää tankki täyteen etanolia, ajaa vaikkapa 500km siirtymä ja ennen auton jäähtymistä bensaa tankkiin? Niin ja mankkuvenalta piuhat irti ettei ahda yli peruspaineiden?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Itse asiassa suuttimet tapittaa oikeastaan jo stage1:llä mutta paremmalla hengityksellä saadaan suuremmista stegeistä lisäää tehoa puristeltua.

Sitten taas kun etanoli palaa viileemmin niin vähempi rikastusjäähdytys riittää eli etanolilla venytetään sitä huipputehoa ylemmäs kuin mihin tuolla +30% laskukaavalla pääsis. Lisäksi lisätehoa saa paremmasta sytkäennakosta etanolilla. Mutta ilman mittareita se kamelin selkä katkeaa varmaan jossain välissä.

kyllä, lämpimällä T5 koneella jos käyt tankilla ja lähdet samantien ajelemaan niin et edes huomaa eroa, mutta ennen koneen jäähtymistä tosiaan selkeästi bensapitoinen liemi polttoaineputkistoon saakka jos aamulla meinaa starttailla ilman kiroilua
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolin palamislämpötilassa ei itse asiassa juurikaan eroa ole bensaan.. sen höyrystyminen vaan sitoo enemmän lämpöä ja sitä on massamääräisestikin enemmän (vrt. ~9,7 AFR stoikiometrinen e85:lla ja 11,8 AFR tyypillinen turboauton rikas bensaseos). Pakolämpöjä laskee puolestaan se ettei tarvitse käyttää niin myöhäistä ennakkoa nakutuksen takia ja laminaarinen palamisnopeuskin on hitusen suurempi kuin bensalla.

Käytännössä näissä vakioraudan vehkeissä käy niin että jos suuttimet loppuu etanolilla niin alkaa lean misfire, ei nakutus.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Joulu 01, 2011 22:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jeippo »

JÄtkät puhuu asiaa!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kiitos tarkennuksesta/oikaisusta jc.

selosta vielä mitä merkitsee tuo laminaarinen palamisnopeus ja miltä tuollainen lean misfire kuulostaa nakuluureissa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laminaarinen palamisnopeus on (tai korreloi pikemminkin, onhan se turbulenttia todellisuudessa etenkin korkeammilla kierroksilla = paljon nopeampaa kuin laminaarisena) palorintaman etenemisnopeus kun se lähtee etenemään sytytyspisteestä (tulpalta) palotilaa pitkin seosta polttaen. Sen nopeuttaminen johtaa mm. nopeampaan lämmönvapautumiseen (heat release), joka nostaa hyötysuhdetta ja laskee pakolämpöjä koska paisuminen ehtii pidemmälle pakovenan auetessa..
Samoin vähenee nakutusriski yhdessä korkeamman itsesyttymislämpötilan lisäksi (n. 100C eroa etanoli vs. bensa).

Nakutushan alkaa siitä kun palorintama edetessään puristaa kokoon ja kuumentaa jäljellä olevaa syttymiskelpoista seosta, joka syttyy jostain kuumasta pisteestä tai vaikkapa voiteluöljypisarasta.

Misfiren eli prötäämisen kyllä huomaa ilman nakutusluurejakin, eipä se mahda juuri miltään sitä kautta kuulostaa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin