9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Nyt tuli viimein vetästyä tankki täyteen E85sta tonnariin.

Ohjelmaan vähä suutin vakioo isommaks, bensa karttaa modaamaan ja eikun menoks. Noin normi ajossa tuntuu että heräis tuo HX40nen vähä alempaa ku ennen, voi tosin johtua tosta kylmästä kelistäkin...

Saa nähä miten tuo aamulla sitten käyntiin lähtee, viileenää (30asteisena) ainakin lähti paremmin käyntiin kun 98lla.

Suuttimetkin (1700cc) on jopa 35% auki 1.1barin ahoilla.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

vesa67 kirjoitti:..../lämpimällä T5 koneella jos käyt tankilla ja lähdet samantien ajelemaan niin et edes huomaa eroa, mutta ennen koneen jäähtymistä tosiaan selkeästi bensapitoinen liemi polttoaineputkistoon saakka jos aamulla meinaa starttailla ilman kiroilua
Kerran tietäjät sattu löytämään ketjun 8)

Riittäisikö pelkkä lohkolämmitin E85 starttaukseen? :roll:

EDIT: Olisiko suotavaa käyttää akkukaapelia irti E85 tankkauksen jälkeen -> adaptaatio alusta.
Vai osaako T5 adaptoida laakista 98 -> E85 seokselle.
Joku mutu että adaptaatiossa lasketaan myös keskisuhteita, eli jos on ajellut n.tkm bensalla niin adaptaatio etanolille on hidas.

Niin, ja tapahtuuko adaptaatio ajossa? Mutuilen että ecu kirjottaa "korjatut" karjat rommiin vasta ajon jälkeen kun sytytsvirta on ollut poiskytkettynä x-minuutin ajan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DIggItaLLr kirjoitti: EDIT: Olisiko suotavaa käyttää akkukaapelia irti E85 tankkauksen jälkeen -> adaptaatio alusta.
Vai osaako T5 adaptoida laakista 98 -> E85 seokselle.
Joku mutu että adaptaatiossa lasketaan myös keskisuhteita, eli jos on ajellut n.tkm bensalla niin adaptaatio etanolille on hidas.

Niin, ja tapahtuuko adaptaatio ajossa? Mutuilen että ecu kirjottaa "korjatut" karjat rommiin vasta ajon jälkeen kun sytytsvirta on ollut poiskytkettynä x-minuutin ajan.
Adaptaatio tapahtuu kyllä jatkuvasti ettei sinänsä ole väliä käyttääkö irti kaapelia vai ei, paitsi jos vanha adaptaatio oli miinusmerkkistä jolloin se on ennen korjauksen alkamista haitallista e85 käytölle.

Vanhat LH 2.4 ja Lucas aikakauden ruiskut päivittivät adaptaation vasta sammutuksen jälkeen, mutta Trionic tekee sitä jatkuvasti.

Karttoja ei suoraan korjata vaan T5:ssä on globaalit kertoimet short term trim (jatkuva lambdakorjaus, ~1-2Hz) sekä long term trim joka on pidemmältä ajalta integroitu short termin arvosta. Lisäksi on spot adaptation taulu mutta harvemmin sitä käytetään oikein mihinkään, ellei jossain tietyssä kuormituspisteessä ole suuri poikkeama.. yleensä ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

DIggItaLLr kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:..../lämpimällä T5 koneella jos käyt tankilla ja lähdet samantien ajelemaan niin et edes huomaa eroa, mutta ennen koneen jäähtymistä tosiaan selkeästi bensapitoinen liemi polttoaineputkistoon saakka jos aamulla meinaa starttailla ilman kiroilua
Kerran tietäjät sattu löytämään ketjun 8)

Riittäisikö pelkkä lohkolämmitin E85 starttaukseen? :roll:


Niin, ja tapahtuuko adaptaatio ajossa? Mutuilen että ecu kirjottaa "korjatut" karjat rommiin vasta ajon jälkeen kun sytytsvirta on ollut poiskytkettynä x-minuutin ajan.
Ecu ei kirjoita mitään koskaan flashille. Kartat on aina rammilla ja adaptaatiodata muokkautuu ajon aikana. Kun sähköt lähtee niin kaikki palautuu alkutilaan. Tämä koskee siis T5:ta. T7 muisteekseni kirjottaa dataa myös flashille.

E85 lyhyt oppimäärä on että suutinvakioo isommaks, ja kylmästarttiin soppaa lisää varsinkin sinne kylmälle alueelle. Sytkää voi ahdoille rätkiä 4-5 astetta lisää ihan surutta. Jos on laiska niin voi kokeilla muutella sytkän offset vakioo niin ei tarte karttoja muutella. Soppaa saa ahdoille lisää helposti fload-karttaa muuttamalla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tietäjistä olen kaukana, ne on niitä partaveikkoja

Tossa vaan ihan itse testasin ja totesin että vakiobensasoftalla jos kävi E85 tankilla ja jatkoi ajamista ja tarkkailin juurikin tuota trimmileveliä T5suitella niin adaptaatiohan meni ihan laitaan plussalle. Taitaa sytyttää CE valon kyllä siitä hyvästä mutta jos moottorin toiminta olis jatkunu samalla tavalla niin mitän eroa ei tosiaan ulkopuolinen olis havainnnu.
Tyydyin siinä vaiheessa korjaamaan inj_konstia vaan 30% rikkaammalle ja ajelin kotio E85 softan fläshäämistä varten.
Lisäksi on tullut havaittua miten herkästi kylmänä kone sammuu jos E85 seos ei oli riittävästi rikastettua.

Sitten noiden suutinten vaihdon yhteydessä tulee sellaisia juttuja että suutinten lämpötilakompensointi ja starttirikastukset ei pädekään samalla tavalla. Startissa syötetään esimerkiksi ryyppytilkka joka on vakio-aikaarvo jolloin annos millitroina suurenee tod.näk suutinten mukana. Eli saattaa hörähtää etanolilla mutta sammuu samantien jos kylmäkompensointi ei ole riittävä.
Joku vois kikkailla lisäkytkennällä lämpöanturin kylkeen siten että valehdellaan trionicille koneen olevan vielä kylmempi kuin mitä se on ja haarukoidaan sopiva huijaus paikalleen.

En ole kokeillut riittääkö lohkiksen lämpöteho.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuli sellainen lisäkysymys vielä mieleen että mites tuo polttoainesuodatin kestää etanolia? Onko näissä ns.paperisuodatin? Miten ylipäätään kestää nuo polttoainepuolen komponentit?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

saba90 kirjoitti:Tuli sellainen lisäkysymys vielä mieleen että mites tuo polttoainesuodatin kestää etanolia? Onko näissä ns.paperisuodatin? Miten ylipäätään kestää nuo polttoainepuolen komponentit?
Parin ekan e85 tankin jälkeen kannattaa vaihtaa suodatin. E85 laittaa kaiken veden ja paskan liikkeelle. Sitten vaan kovaa ajoo. Varmaan jotain syöpymiä ja hapertumia tulee mutta ei mitään erikoisen fataalia tän ikäsissä kotteroissa.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Kaikki bensaa kestävät kumit/muovit kestää myös etanolia. Alumiininen imusarja vois periaatteessa syöpyä, mutta tuskin sekään. Ainoo mikä itseä askarruttaa on bensapumpun sähköt/polttoainemittarin anturi. Oon käyttäny Redlinen SI-Alcoholia varmuuden vuoksi, vaikka tuskin olis tarpeen.
M97CSB234EFM57001 RE85
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ysikoo kirjoitti:Kaikki bensaa kestävät kumit/muovit kestää myös etanolia. Alumiininen imusarja vois periaatteessa syöpyä, mutta tuskin sekään. Ainoo mikä itseä askarruttaa on bensapumpun sähköt/polttoainemittarin anturi. Oon käyttäny Redlinen SI-Alcoholia varmuuden vuoksi, vaikka tuskin olis tarpeen.
Hyvin ne sähköt ja anturit siellä pelaa. Ei ongelmia.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pitihän tätä kokeilla. Tankissa oli about 20 litraa bensaa jonka päälle otin 30 litraa etanolia. Mankkuvenan piuhat irti ja menoksi. Hyvin pääsi Lahdesta Poriin asti. Nyt vaan pitää tankata bensaa ennen kuin päästää koneen kylmäksi :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eli sekoitit sitten fifty-sixty suhteella joka muistaakseni oli mimmin kiroama sen syövyttävyyden suhteen. No ei se nyt kolmessa tunnissa voi vaikuttaa ...
Periaatteessa lambdatrimmin pitäis näyttää +15% tolla sekoituksella ja kulutuksen kasvu samoin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Joo, kokeilin vain mitä tapahtuu. Nyt tuli 42 litraa v-poweria tankin täytteeksi.

Lähinnä sen takia tuli testattua kun joutuu joskus ajamaan 500-600km matkoja yhteen suuntaan. Näköjään voi ihan hyvin ottaa etanolia kunhan tankkaa bensaa perille päästyä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Pitihän sitä alkaa viinalla läträämään ja panin tontun tankkiin 20l RE85:sta. Pohjalla oli 20l 98:sia eli aika fiftysixty. Ensalkuun veto muuttui ohueksi isommalla kaasulla mutta se vaiva lähti äkkiä.

Aamusella oli tunnin lohkarissa ja lähti kuin palmun alta, mittari näytti -15'c. Veto oli tosin kylmällä koneella aika ohuenlaista vaan sitäkään ei kestänyt kuin hetken.

Alkoi polttelemaan että pitäisköhän sitä stagetuksen yhteydessä tuupatuttaa RE85-konffit purkkiin ja ruveta viherpiipertäjäksi. :D

Olisi kyllä enemmän kuin helmeä jos tuon Jeepin saisi etanolilla käymään...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

dj_pirtu kirjoitti:Aamusella oli tunnin lohkarissa ja lähti kuin palmun alta, mittari näytti -15'c. Veto oli tosin kylmällä koneella aika ohuenlaista vaan sitäkään ei kestänyt kuin hetken.
Lohkari siis riittää 8O Itse en uskaltanut jättää yöksi etanolia tankkiin vaan tankkaan pitemmän reissun jälkeen tankin täyteen bensaa.

Mites pirtu? eikau sull oo heatplatea vielä lämmityslisänä?
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Emmä vaan tiiä. Joku DEFA mulla on. Lähti kyl duuninkin pihasta kylmänä ilman piuhaa ihan hyvin. Kylmällä koneella kaasu reagoi hitaasti jonninaikaa tosin... Tempasin 20l v-poweria sen jälkeen ja nyt pelaa taas täysin normaalisti vaikka etanolia siellä vielä jonninverran onkin.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin