Sivu 1/23

9000+RE85

Lähetetty: La Marras 19, 2011 21:37
Kirjoittaja ilemar
9000+ re85

Tankkasin tuota re85 bensaa 17 litraa, ennenkuin tajusin, mitä tämä on!
Laitoin tankin täyteen tavallista toiselta asemalta.
Tankissa on nyt ainetta 60 litraa josta 17 litraa tuota re85.

Mitä teen. Ajanko tankin tyhjäksi vai poistanko sekoituksen pois tankista.
Sekoituksella on nyt ajettu kotiin noin 150 kilometriä eikä havaittavia häiriöitä.

CS20 -94

Re: 9000+RE85

Lähetetty: La Marras 19, 2011 21:54
Kirjoittaja ttk81
Noilla seoksilla ajelusta on vähän juttua täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=115801

Eli ei pitäisi olla suurempaa haitta, kylmänä ehkä käynnistyy huonommin. Eli ajat tankin mahdollisimman tyhjäksi ja tankkaat sitten normaalia bensaa, näin ainakin itse tekisin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: La Marras 19, 2011 21:57
Kirjoittaja Petterike
Kokonais etanolitilavuus on laskennallisesti 27-31% (sikälimikäli laskin oikein) riippuen siitä kumpaa laitoit lisää, 95E10 vai 98E5. Jos sillä nyt oot jo rullaillu eikä mitään ongelmia oo tullut ja meinaat sillä ajella nii täytä heti uutta bensaa kun vähänki saat kulumaan niin siinä se lantraantuu sitten.

Mielellään 98E5.

Tai voihan sitä koittaa lapota ulos ja pistää uutta bensaa sen jälkeen jotta saa lantrattua. Jos letkun saa tankkiin menemään.

Ps. tämä on sitten vain oma mielipide.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: La Marras 19, 2011 22:14
Kirjoittaja vesa67
Ei ole ongelma. Ajat vaan ja tankkaat bensaa tilalle sitä mukaa kun tilaa vapautuu niin ei ainakaan tule kylmäkäynnistysongelmia kun tästä nämä kelit pakastuu.
Paikat kestää etanolin ja trionic adaptoituu lämpimänä lähes täydellisesti puhtaaseen E85:een.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: La Marras 19, 2011 22:57
Kirjoittaja ilemar
Kiitoksia kaikille vastanneille. Vataukset helpottivat oloa.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 16:11
Kirjoittaja saba90
Kysytäänpä nyt hölmö kysymys mutta voikos pikkusen piristetyllä tonnarilla ajella tolla E85:lla? Vai saako ajella nyt ylipäätään ollenkaan

Re: 9000+RE85

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 16:56
Kirjoittaja vesa67
Voi käyttää mutta softa pitää olla sen mukaan. Ei lähde käyntiin kylmänä bensasoftalla jos tankissa on etanolia, ei riitä kylmäkäynnistysrikastukset.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 17:38
Kirjoittaja DIggItaLLr
Stage3 piristyksella suuttimet on jo 100% D/C täysilla ahdoilla kierrosten loppupäässä.
Etanolia tarvitsisi olla vielä 30% enemmän suhteessa bensiiniin.
=
Stage + E85, suuttimet menee tappiin paljon aikasemmin ja kone käy todella laihalla?
=
->Nakua->konepoks??

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 18:50
Kirjoittaja jcarlson
Etanolilla ei nakuta vaikka kuinka menisi laihalle, alkaa misfireemään vaan.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 21:13
Kirjoittaja Mawerick
Periaatteessa olisi siis mahdollista vetää tankki täyteen etanolia, ajaa vaikkapa 500km siirtymä ja ennen auton jäähtymistä bensaa tankkiin? Niin ja mankkuvenalta piuhat irti ettei ahda yli peruspaineiden?

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 21:38
Kirjoittaja vesa67
Itse asiassa suuttimet tapittaa oikeastaan jo stage1:llä mutta paremmalla hengityksellä saadaan suuremmista stegeistä lisäää tehoa puristeltua.

Sitten taas kun etanoli palaa viileemmin niin vähempi rikastusjäähdytys riittää eli etanolilla venytetään sitä huipputehoa ylemmäs kuin mihin tuolla +30% laskukaavalla pääsis. Lisäksi lisätehoa saa paremmasta sytkäennakosta etanolilla. Mutta ilman mittareita se kamelin selkä katkeaa varmaan jossain välissä.

kyllä, lämpimällä T5 koneella jos käyt tankilla ja lähdet samantien ajelemaan niin et edes huomaa eroa, mutta ennen koneen jäähtymistä tosiaan selkeästi bensapitoinen liemi polttoaineputkistoon saakka jos aamulla meinaa starttailla ilman kiroilua

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 21:59
Kirjoittaja jcarlson
Etanolin palamislämpötilassa ei itse asiassa juurikaan eroa ole bensaan.. sen höyrystyminen vaan sitoo enemmän lämpöä ja sitä on massamääräisestikin enemmän (vrt. ~9,7 AFR stoikiometrinen e85:lla ja 11,8 AFR tyypillinen turboauton rikas bensaseos). Pakolämpöjä laskee puolestaan se ettei tarvitse käyttää niin myöhäistä ennakkoa nakutuksen takia ja laminaarinen palamisnopeuskin on hitusen suurempi kuin bensalla.

Käytännössä näissä vakioraudan vehkeissä käy niin että jos suuttimet loppuu etanolilla niin alkaa lean misfire, ei nakutus.

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 22:02
Kirjoittaja jeippo
JÄtkät puhuu asiaa!

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 22:05
Kirjoittaja vesa67
kiitos tarkennuksesta/oikaisusta jc.

selosta vielä mitä merkitsee tuo laminaarinen palamisnopeus ja miltä tuollainen lean misfire kuulostaa nakuluureissa ?

Re: 9000+RE85

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 22:12
Kirjoittaja jcarlson
Laminaarinen palamisnopeus on (tai korreloi pikemminkin, onhan se turbulenttia todellisuudessa etenkin korkeammilla kierroksilla = paljon nopeampaa kuin laminaarisena) palorintaman etenemisnopeus kun se lähtee etenemään sytytyspisteestä (tulpalta) palotilaa pitkin seosta polttaen. Sen nopeuttaminen johtaa mm. nopeampaan lämmönvapautumiseen (heat release), joka nostaa hyötysuhdetta ja laskee pakolämpöjä koska paisuminen ehtii pidemmälle pakovenan auetessa..
Samoin vähenee nakutusriski yhdessä korkeamman itsesyttymislämpötilan lisäksi (n. 100C eroa etanoli vs. bensa).

Nakutushan alkaa siitä kun palorintama edetessään puristaa kokoon ja kuumentaa jäljellä olevaa syttymiskelpoista seosta, joka syttyy jostain kuumasta pisteestä tai vaikkapa voiteluöljypisarasta.

Misfiren eli prötäämisen kyllä huomaa ilman nakutusluurejakin, eipä se mahda juuri miltään sitä kautta kuulostaa. :)