Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Karkeasti arvioituna ehkä ~500-600e luokkaa kustannukset jos kaikki nuo ostaa (miinus se mitä vanhat myymällä ehkä saa takaisin).

Jos edelleen karkeassa laskennassa oletetaan että hinta pysyy E85:lla 1e/l ja 98E:llä 1,63e/l, ja että keskikulutus olisi vaikka ~8l/100km bensalla ja ~11l/100km etanolilla niin säästö on noin 2e/100km.
Viimeistään 30tkm ajon jälkeen on polttoainekuluissa silloin säästetty takaisin konversio-osien hinta.

Paljon ajavana kiinnostaisi siis edelleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kappas kappas, aina oppii jotain uutta. Itse tietysti luulin että onnistuuhan se uudempiikin kun -02 9-3 aeroon vaan softa muutettiin. Näillä meidän softa velhoilla taitaa olla tietietotaitoa erittäin hyvin siitä, mitä pitää mahdollisesti muutella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, Trionic 7 on kiitollisempi siitä että se ei tarvitse koskaan muuta kuin sopivan softan (ja mieluusti suuttimet jos on ihan alkupään 98-99 auto jossa on pikkuiset tehtaan jäljiltä).

Trionic 8 on vähän krantumpi, vasta 2007 mallista eteenpäin onnistuu ilman mitään rautamuutoksia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

jcarlson kirjoitti:Pumpun ruumiinavaus kertoisi jotain, ainakin sen että jos vika oli loppuun kuluneissa hiilissä/kommutaattorissa niin syypää ei ole E85.
Noniin, pumppu on avattu. Lienee kuvan perusteella melkein selviö että ratkaiseva syy hiljenemiseen oli kilometrit, melko rumassa kunnossa nuo kontaktipinnat

Kuva

Se mikä yllätti oli tuo design; polttoaine kulkee tuon sähkömoottorin läpi jolloin on tietenkin mahdollista että bensan/etanolin erilainen voiteluominaisuus jotenkin vaikuttaisi noihin liukupintoihin. Toinen juttu on sitten se että tuolla on paras olla melko hapettomat olosuhteet...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, noinhan ne pumput toimii, polttoaineeseen upotettuna on onneksi aika hapetonta.. ainakin niin huonot syttymisolosuhteet (rikas seos) ettei pitäisi olla siitä pelkoa. :)

Aika tyypillisesti näyttää kulahtaneen sähkömoottoripuoli, en muista edes nähneeni että olisi itse pumppu mekaanisesti hajonnut muuta kuin aikoinaan jostain vanhoista boschilaisista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

jameli kirjoitti: Lisäksi 9-3:lle on vuosimallista riippuen erinäisiä toimenpiteitä:
- suuttimet,
- ecun vaihdon 2007 tai uudempaan,
- ionisaatiomoduulin (IDM)..
Tähän palatakseni, tehtiin tämä toimeenpide kavein autoon, 9-3SC -06, eli suuttimet ja ECU uudempaan, lisäksi vaihtui suuttimien johtosarja koska liittimet ovat vaihtuneet.

Myös suutintukki vaihtui uudempaan koska sellainen sattui tulemaan suuttimien mukana.
Hintaa raudalle tuli jotain 450e luokkaa ruotsalaisista purkaamoista ostettuna (johtosarja marmorilta ~45e)

Olin katsovinani että uudemmat suuttimet eivät sopisi vanhaan bensatukkiin "lukituksen" puolesta, sen verran eroa oli. Ehkä jcarlson on tähän perehtynyt?
Uudemmat suuttimet näyttäis löytyvän 250SEK kappalehintaan spedepartsilla.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lukitusklipsit oli erilaiset, mutta tukkiin sopi ne vaihtamalla kuitenkin kun vaihdettiin perinteiset Bosch-tyyppiset suuttimet -08 autoon, jossa on erilaisella lukituksella ja eri liittimillä. USCAR-liittimet vaihtui tinaamalla junior timereihin, joskin näteintä on ostaa se johtosarjan pätkä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

jcarlson kirjoitti:Lukitusklipsit oli erilaiset, mutta tukkiin sopi ne vaihtamalla kuitenkin kun vaihdettiin perinteiset Bosch-tyyppiset suuttimet -08 autoon, jossa on erilaisella lukituksella ja eri liittimillä. USCAR-liittimet vaihtui tinaamalla junior timereihin, joskin näteintä on ostaa se johtosarjan pätkä.
Miksi suuttimet pitää vaihtaa? Kokonsa puolesta? Entäs 660cc dekat, toimiiko?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuoton loppumisen takia vaihdettiin. En laittaisi niitä 630/660 dekoja, ovat niin huonot suuttimet. 870/875cc on parempi valinta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Dekojahan parjataan monessakin topicissa.. mutta en kyllä ymmärrä :D ...itsellä toimineet moitteetta ja hyvin ruutaa enemmän soppaa. Tosin ehkä kyllä siksikin olen tyytyväinen ku sain niin hyvään hintaan ne.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne 630 dekat soppaa sen verran ruuttaa kuin luvataankin, mutta fakta on että ne on erittäin epälineaariset pienillä ruiskutusajoilla ja suutinreiät on runkoon nähden sijoitettu eri yksilöissä miten sattuu.

870cc dekat on tehtaan parantama versio jossa on otettu oppia vanhemman huonoista puolista, ja ovat osoittautuneet suuremmasta koostaan huolimatta lineaarisemmiksi.

Mutta ei taida olla järkevää tässä keskustelussa enempää dekoista jatkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Suunnitelmissa olisi asentaa stage 3-tasoinen biopower-paketti omaan autoon kunhan työmatkan läheisyydestä rupeaa saamaan E85:sta.

Autona 9-3 SS Aero MY04 ja tällä hetkellä softana Maptun Stage 1.

Tehon lisäys ja mahdollisuus viinalla ajamiseen siis tavoitteena. Hintaa toimenpiteelle Maptunin kautta tulisi hinnaston mukaan n. 2,5k€ (hinnanalennus nykyisestä stagesta huomioitu) +asennus.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?& ... storder=73

Toinen vaihtoehto olisi hommata itse tarvikkeet ja teettää ohjelmointi kotimaassa. Maptunin etuna helppous (saa kaikki tavarat samasta paikasta).

Olisiko suosituksia suuttimille ja putkistolle, Maptun tarjoaa 630cc suuttimia ja käsittääkseni Ferritan putkistoa suositellaan?
edit: 870cc dekoja suositellaan näköjään.
Jos joku tietää paikkoja mistä etsiä uudemman mallista ECUa sekä IDM:ää niin mieluusti otan tietoa vastaan.

Vielä yksi kysymys, paljonko Aeron vakioahtimella on järkevää ottaa/saa tehoa E85:llä? Tarkoitus olisi pärjätä vakiokytkimellä.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiokytkimen rajat taitaa mennä n. 400Nm:ssa, joka irtoaa varsin maltillisilla ahdoilla kun ajetaan E85:lla. Tehot puolestaan rajoittuu ahtimen tukkeentumiseen.. 275hv voi olla ehkä hieman optimistinen, ehkä ei.

Maptun lienee mapannut aikoinaan 630cc:lle joten suosittelevat niitä, sinänsä 870:t on paremmat mutta softan tekijän toiveiden mukaan on parasta mennä.

Ruotsin purkaamot voisi olla hyvä lähde noille osille, ei näytä kauhean hinnan kiroissa olevan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Kiitoksia.

Täytyy etsiskellä osia. Varmaankin tulee kyllä sen verran halvemmaksi hommata itse osat että DIY-vaihtoehdolla mennään.

Kunhan nyt ensin saisivat viinan myyntiin Riihimäellekin niin voisi alkaa toimenpiteisiin.

edit: Onko Ferritan putki ratkaisevasti parempi verrattuna esim. JT:n tekeleeseen? Hintaeroa on kuitenkin n. 300€.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ainakaan Ferritan putki ei ruostu. :) JT:llä takana omassa nyt 3,5 vuotta ja ei ole vielä ruostunut puhki, mutta kuuleman mukaan tuskin juuri yli 5 vuotta kestävät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin