Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Forumilta löytyy mukavasti keskustelua Saabin konvertoimiseksi etanolijuopoksi. Kustannuksista en vain löydä mitään tietoa. Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitä ohjelmiston päivittäminen 1999 - 2005 vuotiseen 9-3 tai 9-5 malliin maksaa? Onnistuuko päivitys asiansa osaavalta harrastajalta vai onko siihen ostettava liikkeestä joku paketti?
Ilmeisesti pelkkä softan pävitys ja bensansuodattimen vaihto pienen ajon jälkeen riittää?
Päivitettävää autoa minulle ei tosin vielä ole. Iski vain kova innnostus yhdistää Saabismiin pieni viherpiperrys St1:n jäte-etanolilla. Onko jotain huomioitavaa jos sopivaa päivityskandidaattia markkinoilta haeskelee. Hintakatto on noin 6000 euroa. Kalliimmalla saa jo aidon biopowerin Ruottista. Jos saattuu olemaan ylimääräinen automaattivaihteinen biosaabbi sopii tarjotakin.
Ilmeisesti pelkkä softan pävitys ja bensansuodattimen vaihto pienen ajon jälkeen riittää?
Päivitettävää autoa minulle ei tosin vielä ole. Iski vain kova innnostus yhdistää Saabismiin pieni viherpiperrys St1:n jäte-etanolilla. Onko jotain huomioitavaa jos sopivaa päivityskandidaattia markkinoilta haeskelee. Hintakatto on noin 6000 euroa. Kalliimmalla saa jo aidon biopowerin Ruottista. Jos saattuu olemaan ylimääräinen automaattivaihteinen biosaabbi sopii tarjotakin.
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Onnistuu ihan harrastajavoimin, ei tarvita muutakuin tulpat ja suositeltava suodattimen vaihto. Ja biopower-mallien 10tkm huoltoväli.
Eihän nuo harrastajalähtöisesti päivitykset kalliita ole, satkulla pääsee pitkälle.
Eihän nuo harrastajalähtöisesti päivitykset kalliita ole, satkulla pääsee pitkälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kiitokset ripeästä vastauksesta. Reilu satku kuulostaa tosi kohtuulliselta. Arvelin että olisi kustantanut useampia satasia. Huoltokustannusten nousun verran joutuu kait viherpiiperryksestä maksamaan .
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Sen verran kannattanee kattella, että biokäyttöön ottaa Trionic7:lla varustetun auton, tiettävästi toimii paremmin etenkin vaihtelevassa biokäytössä. Tuohon ikähaarukkaan kun mahtuu vielä Trionic5 -ohjattuja 9-3:ia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Noin 6000 eurolla löytyy esim. myyntipalstalta biopower päivitetty Aero femma.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Mites tuo päivittely luonnistaa esim vuoden -98 ysivitoseen? Joskus olin käsityksessä että etanoli ei vanhoihin sovellu (jotain syöpyviä osia tai jotain, enkä tiedä mistä moisen käsityksen olen saanut).
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kyllä soveltuu myös -98 vuosimalisen 9-5:een. Osat kestää siinä missä uudemmissakin. Alunperin biopower-ohjelmat ei sopineet vanhempiin kuin 2001-mallisiin (paitsi 2000 aeroon jossa TCS), uudempien softien vaatiman CAN-nopeussignaalin takia. Tämä on nykyään modifioidulla softalla kierretty joten myös vanhemmissa toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Utelo kun olen, niin kyselen, että mihinkäs tätä signaalia Biopower-softassa käytetään?jcarlson kirjoitti:Alunperin biopower-ohjelmat ei sopineet vanhempiin kuin 2001-mallisiin (paitsi 2000 aeroon jossa TCS), uudempien softien vaatiman CAN-nopeussignaalin takia.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Ei liity mitenkään erityisesti etanolikäyttöön. Flashilta vaan loppui tila kaiken Biopowerin vaatiman lisäkoodin ja karttojen takia, joten kun uudemmat TCS/ABS-yksiköt tarjoavat nopeussignaalin myös CAN-väylän kautta niin funktiot jotka käsittelevät vanhempaa analogista nopeussignaalia poistettiin redundantteina. Näin ollen Biopower-softa ei saa nopeussignaalia vanhemmassa autossa jossa tulee vain analoginen nopeussignaali. Tähän on korjauksena muutettu vanhempiin autoihin tarkoitettu ("non-TCS") Biopower-softa lukemaan nopeutta eri paikasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Onkos noissa mitään ongelmia komponenttien keston suhteen? Joku kun täällä hiljattain kertoi, että biopower -versioissa on eri tankki ja venttiilit...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Itse olen ainakin noista komponenttieroista joskus kirjoittanut, nehän on mainittu WIS:ssä ja EPC:stä voi myös erot päätellä.
Käytännössä mitään ongelmia keston kanssa ei ole vielä useammankaan vuoden aikana "jälkipäivitetyissä" huomattu, mutta autovalmistajan varmuuskertoimet on luonnollisesti korkeammat eikä mitään nopeampaa kulumista voida sallia.
Tankki on muistaakseni itse asiassa sama, sehän on muovia ollut Saabeissa jo vuosikymmenet. Mutta polttoainemittarin anturi on erilainen (pulssi vs. jatkuva virta) koska alkuperäinen saattaa korrodoitua nopeammin jatkuvan virrankulun takia.
Käytännössä mitään ongelmia keston kanssa ei ole vielä useammankaan vuoden aikana "jälkipäivitetyissä" huomattu, mutta autovalmistajan varmuuskertoimet on luonnollisesti korkeammat eikä mitään nopeampaa kulumista voida sallia.
Tankki on muistaakseni itse asiassa sama, sehän on muovia ollut Saabeissa jo vuosikymmenet. Mutta polttoainemittarin anturi on erilainen (pulssi vs. jatkuva virta) koska alkuperäinen saattaa korrodoitua nopeammin jatkuvan virrankulun takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
käykö biopowerpäivitys myös vihreille suuttimille, jos kyllä, niin millainen teho sillä saavutetaan RE85:lla?
#3272
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kyllä sellaisenkin voi generoida mutta huiput jää about 140hp paikkeille ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Nyt on hankittu Saab. Mitenhän on tuon biopower-softan kanssa seuraavaan menopelin?
9-5 2.0 t Nordic 1 Turbo Pilot 2006, automaattina. On muuten mukava auto edeltäjäänsä, Citroën Xsaraan, verrattuna.
Eli siis viirusilmä, jossa on alkuperäisenä tehtaan asentamana tuo Nordic virisarja.
Kiinnostaisi ajaa etanolilla, mutta mitä tämä minulta vaatisi? Riittääkö pelkkä softan vaihto vai vaihtuuko myös komponentteja?
Lisäkysymyksenä kaverini puolesta, miten sama onnistuisi 2006 9-3 1.8t kanssa. Tähän autoon olisi tarvetta löytää hiukan lisää potkua, mikä ilmeisesti onnistuu helposti pelkällä puukotuksella, mutta saisiko samaan syssyyn tuon etanolin käyttömahdollisuuden ja mihin hintaan?
9-5 2.0 t Nordic 1 Turbo Pilot 2006, automaattina. On muuten mukava auto edeltäjäänsä, Citroën Xsaraan, verrattuna.
Eli siis viirusilmä, jossa on alkuperäisenä tehtaan asentamana tuo Nordic virisarja.
Kiinnostaisi ajaa etanolilla, mutta mitä tämä minulta vaatisi? Riittääkö pelkkä softan vaihto vai vaihtuuko myös komponentteja?
Lisäkysymyksenä kaverini puolesta, miten sama onnistuisi 2006 9-3 1.8t kanssa. Tähän autoon olisi tarvetta löytää hiukan lisää potkua, mikä ilmeisesti onnistuu helposti pelkällä puukotuksella, mutta saisiko samaan syssyyn tuon etanolin käyttömahdollisuuden ja mihin hintaan?
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Molempiin onnistuu edullisesti biopower, ei tarvitse vaihtaa kuin tulpat ja softa.
2006 9-3 SS vaatii lisäksi myös ecun vaihdon 2007 tai uudempaan, jotta biopower-ohjelma toimii. Sekä 2007-> mallin isommat suuttimet, yksi sarja noita suuttimia minulta löytyy ylimääräisenä myös. Suutinliittimetkin on erilaiset, joten pikkuisen enemmän hommaa tuossa on mutta ei mikään mahdoton.
2006 9-3 SS vaatii lisäksi myös ecun vaihdon 2007 tai uudempaan, jotta biopower-ohjelma toimii. Sekä 2007-> mallin isommat suuttimet, yksi sarja noita suuttimia minulta löytyy ylimääräisenä myös. Suutinliittimetkin on erilaiset, joten pikkuisen enemmän hommaa tuossa on mutta ei mikään mahdoton.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com