Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Termos »

vesa67 kirjoitti:Taidan korjata tuota Termoksen arviota kun luin sen uudestaan, onko siis imukobra pre 2006 mallia ja vakiosuuttimet 3,5 bar bensapaineilla ? Ei sillä saa sitten kuin 280 aikaan, loppuu kyllä polttoaine ja pidemmässä vedossa imuilma alkaa lämmetä
Palaanpa vielä tähän, kun unohtui mainita:
Meidän femma on sellainen outolintu, johon ei ole ilmastointia tehtaalla vaivauduttu laittamaan :lol:

Onkohan kukaan mittaillut, että paljonko ilmastoinnin kenno haittaa vakiocoolerin toimintaa imuilman viilentämisen suhteen?
Entä kompuran aiheuttama tehohävikki? Olosuhderiippuvaisia juttuja ovatten, mutta kiinnostaisi tietää mitä suuruusluokkaa tehohäviöt voivat olla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä en henkilökohtasesti oo huomannu mitään...hyvin on askit poksahdellu :P
Viimeksi muokannut JaniV, To Huhti 26, 2012 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otin ylimääräiset lainaukset pois. Ei tarvetta lainata jos vastaa edelliseen viestiin. -JaniV
9-3.1972
R-team
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 14:33

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja R-team »

Kiitoksia JC:lle hienosta ohjelmasta, toimii moitteetta nyt tuo -06 aero hirsch, tuntuu toi ohjelma jopa paremmalta kuin se aiempi hirsch:in. Alkaa olemaan alueella :D Seuraavaksi isommat suuttimet sitten metsästykseen ja ISOJA tehoja tavoittelemaan 8)
#1765
-Ahdin määrää tahdin-
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Allright, eli nyt on 9-5 pihassa ja pitäisi etanolilla päästä ajelemaan, laittaisiko joku PKS-asukki vaikka viestiä jos olisi tuollaiseen operaatioon halukas ryhtymään. Ja tulpat pitänee hommata ainakin, mitäs suosituksia tyypiksi. (2002, 2.3t)

Onko muuten ideoita tulevaksi pakoputkistoksi, tuo nykyinen orkkis? alkaa olemaan tiensä päässä lähiaikoina, vaikuttaako tämä tuohon etanolista puristettavaan tehoon miten paljon, tai siis kannattaako johonkin pörinäputkeen satsata. Autossa on bilikan turbo ollut parisen vuotta, mitsua tilalle? Ajatus on tästä eteenpäin tehdä kaikki remontit omassa tallissa, onko esim. turbon vaihto kuinka suuri operaatio, ahdasta tuolla näyttää olevan.

Kiitos loistavasta foorumista!
Subaru Forester 2.5 XT
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Hienosti toimii tuo jcarlsonin softa meikän Aerossa, iso kiitos siitä!
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja masas »

onko esim. turbon vaihto kuinka suuri operaatio, ahdasta tuolla näyttää olevan.
Olen vaihtanu turbon kerran "lattialla" hiukan nostanu etupäätä, toisella kerralla "puoli montussa". Suurin ongelman tuottaja on nuo banjopultit, on "palanu" kiinni aikas kovaa, ja haasteellista on saada hyvä vääntö asento.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Pola »

Onnistuu kyllä, eniten kiroilua aiheuttaa se kun koittaa väännellä niitä jäykkiä öljy-/vesiputkia niin että saa ne banjopultit kierteelle :mrgreen:
#3272
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Mitenkäs biopower-softa suhtautuu pieniin pakovuotoihin?

Pihassa olisi 9-5 B235R moottorilla, vaihteiston päästä pakosarjaa on 2 pakopulttia poikki. Pakosarjan tiiviste vuotaa kylmänä sen verran, että saippuavesi kuplii hieman liitoksesta. Muuten en erota mitään.

Uskaltaako tuohon laitella biopoweri softaa jo ennen pakosarjan tiivisteen vaihtoa?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noin pieni ei todennäköisesti aiheuta ongelmia. Vuodot yleensä lakkaa kun pakosarja lämpenee ajossa riittävästi ja laajenee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Kokoampa yhteen paikkaan nämä osanumerot kun niitä miljoonassa eri ketjussa kysellään. Tässä on siis käsittääkseni kaikki raudan varaosanumerot mitä vm 2003 1.8t/2.0t kaipaa etanolisointiin, uudemmat ja aerot voi mennä vähemmillä hankinnoilla mutta nämä alkupään tehottomat mallit tarvitsevat koko helahoidon:

Suutinten johtosarja: 55560105
IDM sytytysmoduuli: 55352173
ECU moottorinohjaus: 55565504, 55565020, 55567903 tai 55567225
Ruiskusuuttimet: 12790827
Sytytystulpat: NGK BKR7ESC-11

Sitten vielä asianmukainen softa purkkiin sisään. Gurut korjatkaa mikäli viestissä on virheitä, ajattelin vaan helpottaa ihmisten elämää kun monessa threadissa on samat kysymykset ja en todellakaan ole itse listaa alunperin selvitellyt vaan ahkerasti kysellyt ja lukenut.

Hakusanat: biopower konversio osanumerot etanoli IDM ECU sytytystulpat
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Pakoputkistoista kiinnostuneille sellainen huomio etanoli konversioista että kun harkitsee uutta putkistoa niin kannattaa kiinittää huomiota materiaaleihin mistä se putkisto on tehty ...

Niin ja se vanha putkisto muuten happanee ylättävän nopeasti kun siirrytään viinan väärin käyttöön. :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Poy »

ysifemma kirjoitti:Pakoputkistoista kiinnostuneille sellainen huomio etanoli konversioista että kun harkitsee uutta putkistoa niin kannattaa kiinittää huomiota materiaaleihin mistä se putkisto on tehty ...
Omaan autoon on koko putkiston vaihto edessä, niin minkä siihen sitten kannattaisi hommanta?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Samaa pohdin minäkin. Mikäs siellä sitten kestää ja mistä niitä saa? Jonkin sortin perustelu olisi myös paikallaan.


Edit: lisätty juttua.
Ahdonvoimaa
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Rosteria toki putkistoon pitää olla jos sitä joutuu vaihtamaan. En tiedä happaneeko putkisto sitten lisääntyneen kosteuden takia vai miksi mutta tämmöisiä väitteitä olen kuullut - ei ole omakohtaista kokemusta.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Tuli tuossa juhannuksen alla hankittua 9-5 Aero -02 n. 260 tkm ajettuna. Suunnitelmissa olisi muuttaa tämä viinavankkuriksi. Ensimmäinen kysymys: löytyisikö Oulun seudulta softan laittajia?

Suunnittelin tämän konvertoinnin niin, että ensin softa sisään, 1-2 etanolilla ajoa, jonka jälkeen moottorin huuhtelu ja öljypohjan putsaus, uudet öljyt ja suodattimet tiuhaan, uusi pa-suodatin, jne..

Auto on ollut Ruotsissa käsittääkseni 220 tkm:in ja vuoden 2011 tammikuuhun asti, jonka jälkeen tuotu Suomeen. Huoltohistoriasta sen verran, että mikäli noista Ruotsin kuiteista oikein ymmärsin, niin moottori on huuhdeltu n. 210 tkm ja huohotinpäivitys on. Niin, ja pa-pumppu on uusittu n. 20 tkm sitten.

Toivoisin tähän nyt harrastajilta mielipiteitä/ehdotuksia/ kyseenalaistamista, onko tässä mitään järkeä. Niin, ja mites päästöt konttorilla tämän etanolin myötä? Etanolin vaikutus tehoihin ko. autossa? Ja mahdolliset konerikon riskit? Etsi-nappiakin koitin käytellä..

Olisi se vain kivempi tankata yli 0,6 €/L halvempaa menovettä..
Vastaa Viestiin