Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jameli »

Vaikka itse aiheesta en paljon osaa sanoa, muistui mieleen toinen juuri aihetta sivuava ketju / keskustelu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=119840

Eli vaatii ymmärrystä etanolin kyvystä hyvänä liuottimena ja sen seurauksena kuvaan astii aktiivinen seuranta sekä operaatio imusihdin puhdistus.

Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.

Hirch tekee tuon pelkällä softan vaihdolla
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270006501
joten isosta tempusta ei ole kyse, mutta vuosikausia karstoittunut kone ei niin vaan yhtäkkiä muutu ekoautoksi vaan öljyjen, suodattimien, tulppien ja imusihdin kanssa vaatii jumppaa. Alkuun vaihdettava hyvin tiheästi öljyjä ja tarkkailtava imusihdin karstoittumista.

Joka 5. tankillinen tavallisella bensalla ja öljyjen vaihto käytön aikana max 10tkm välein lienee edelleen suositus. Etanolin myötä lisääntyvästä korroosiosta ei taida olla viitteitä vielä tehdyissä konversioissa?
__________________
Harrastus tauolla.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

jameli kirjoitti:Joka 5. tankillinen tavallisella bensalla ja öljyjen vaihto käytön aikana max 10tkm välein lienee edelleen suositus.
Mistä tuollainen suositus ajaa joka viides tankillinen bensalla oikein on kotoisin? Mitä perusteita moiselle menettelylle on?

10tkm öljynvaihtoväli taitaa lukea WISsissäkin, mutta ajoittaisesta bensan tankkaamisesta muutaman tankillisen välein en itse ainakaan muista olleen foorumilla näissä yhteyksissä aiemmin mitään puhetta?
#3418
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jameli »

Muistelin isukin uuden 9-5:n ohjekirjasta tai jostain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p815331
aiemmin mieleen jäänyttä.
Aiemmpaa keskustelua aiheesta oli, liittyikö jotenkin suuttimiin tms.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=115179
__________________
Harrastus tauolla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

jameli kirjoitti: Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.
Täytyy oikaista tähän kun et ollut paikalla kuuntelemassa että totesin autossa olevan vanhan huohotinjärjestelmän tarvitsevan päivitystä ja muutaman E85 tankillisen jälkeinen öljypohjan avaus & jakopään ketjun venymän tarkistus oli kuin alustavasti jo suunniteltu.
Täytyy nyt vielä jälkeenpäin tarkistaa onko öljynpaineanturi rikki, joka edesauttaa pahimmassa tapauksessa kuivalla koneella ajamisen jatkamista.

Omassa aerossa kuoli bensapumppu tänään 229 tkm mittarissa. Oli jo aikakin. Ei pysty eksplisiittisesti todistamaan johtuiko tapahtuma kilometreista vai siitä että viimeiset 6-7 tankillista on olleet E85:sta, vaikkakin seassa muutama kymmenen litraa bensaakin välissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pumpun ruumiinavaus kertoisi jotain, ainakin sen että jos vika oli loppuun kuluneissa hiilissä/kommutaattorissa niin syypää ei ole E85.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Njoo, pitääpä aukaista ja tutkia. Tämä yksilö oli ainakin aivan koskematon alkuperäinen kokoonpano ja pölystä & muista päällipuolen jäljistä päätellen auton alkuperäinen pumppu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jameli »

vesa67 kirjoitti:
jameli kirjoitti: Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.
Täytyy oikaista tähän kun et ollut paikalla kuuntelemassa että totesin autossa olevan vanhan huohotinjärjestelmän tarvitsevan päivitystä ja muutaman E85 tankillisen jälkeinen öljypohjan avaus & jakopään ketjun venymän tarkistus oli kuin alustavasti jo suunniteltu.
Esitän vilpittömimmät pahoitteluni Vesalle, ei ollut tarkoitukseni herjata tai moittia ammattitaitoa. Vesa67 ja Jcarlson jos joku nämä asiat tietävät.

Tarkoitukseni oli puhtaasti viestilläni yrittää kiinnittää kysyjän huomiota aiheeseen liittyviin lisätoimenpiteisiin, kun herkästi tämä bio-touhu saa mediaseksikkään kuvan ja kiillon silmissä, säästämisen ja ympäristöystävällisyyden hämäämänä unohtuu kiinnittää huomiota varjopuoliin. On tyystin eri asia ostaa tehdasuuteen sisäänajettuun Hirchin ohjelma kuin asentaa se jälkikäteen jo kilometrejä nielleeseen luottopeliin.
__________________
Harrastus tauolla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En toisaalta myöskään kovin paljoa pelkäisi enemmän ajetunkaan auton konvertointia biopoweriksi, oman pian 400tkm ajetun 9-3:n aion heti seuraavasta tankillisesta lähtien myös ajaa etanolilla.

Avainsanat ovat oikea huolto ja tilanteen seuraaminen, esim. huohotinpäivitys autoon välittömästi jos sitä ei ole, ja mieluusti myös imusihdin tarkastus jos on pienintäkään epäilystä öljytilojen epänormaalista karstaisuudesta. Nämä ihan siitä riippumatta millä polttoaineella ajetaan.

Tuo linkitetty tapaus on ainoa biopower-konvertoidun auton sihdin tukkeutumisesta johtuva hajoaminen josta olen lukenut/kuullut (ja olen konvertoinut niitä kyllä sen verran että otos ei ole ihan pieni), eikä ole mitenkään varmaa että E85 kyseisen ongelman edes aiheutti. Samanlaisia huohotintuhoja on tullut pilvin pimein ihan bensakäyttöisiinkin, etenkin kun käytetään pitkiä huoltovälejä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

jameli kirjoitti:Muistelin isukin uuden 9-5:n ohjekirjasta tai jostain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p815331
aiemmin mieleen jäänyttä.
Aiemmpaa keskustelua aiheesta oli, liittyikö jotenkin suuttimiin tms.
Löytyykö tuota mainintaa jostain virallisemmassa muodossa, vai onko kyseessä vain yleinen suositus Ruotsissa? Ovatko muut etanolia säännöllisesti käyttävät tankkailleet välillä bensaa?

Jos tuo kovin suositeltavaa on, niin täytyy varmaan alkaa pitää tankkauksista päiväkirjaa. Muuten unohtuu bensan tankkaaminen välillä varmasti...
#3418
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Minkälainen operaatio on päivittää tuo mnun saabi etanolille, nappen kanssa siitä oli juttua aikanaan... Oliko niin että ainoastaan softalla saa etanolikotteron tuosta? Saab 9-3 ss 2003 b203l moottorilla stage ykkösellä....
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eiköhän se pelkän softan muutoksen tarvitse. On nää Saabit vaan niin kivoja pelejä. yli 12 vuotta vanhaan autoon saa etanolit tankkiin kun käy kaveria ensin vaan moikkaamassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-3 SS 2003 tarvitsee softan lisäksi suuttimet, ecun, ja ionisaatiomoduulin (IDM)..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jameli »

tturku kirjoitti:Eiköhän se pelkän softan muutoksen tarvitse. On nää Saabit vaan niin kivoja pelejä. yli 12 vuotta vanhaan autoon saa etanolit tankkiin kun käy kaveria ensin vaan moikkaamassa.
No juuri tällaisten kommenttien takia olen koittanut ottaa kantaa asiaan, kun vallan hyvin on tiedossa ja täälläkin useissa ketjuissa keskustelut, ettei todellakaan käydä vain kaverilta hakemassa äkkiä softaa.

Parin päivän aikana täällä on listattu pelkästään 9-5:lle mm. seuraavaa:
- Öljyt ja suodatin (alkuun tiheästi ja jatkossa 10tkm välein),
- Bensansuodatin,
- Huohotuksen varmistus (<2005),
- Tulpat,
- Öljyn imusihdin tarkkailu sekä avaus ja puhdistus,
- Yleisesti samalla hyviä tarkastuskohteita (ilmavuodot, jakopään ketjun venymä),

Lisäksi 9-3:lle on vuosimallista riippuen erinäisiä toimenpiteitä:
- suuttimet,
- ecun vaihdon 2007 tai uudempaan,
- ionisaatiomoduulin (IDM)..
__________________
Harrastus tauolla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noi 9-5:n kohdalla listatut asiat pätee kyllä mihin tahansa femmaan jos haluaa pitää autoaan hyvin ja välttää katastrofin. Käytetty polttoaine ei juurikaan asiaan liity. No, 2004 tai uudemmasta voi noi huohotinjutut jättää pois myöskin Biopowereissa.

9-3SS kohdalla vuosimallista riippuen on sitten komponenttivaihtojen tarvetta. 2007 tai uudemmat ei tarvitse mitään, 2005-2006 tarvitsee suuttimet ja ecun, 2003-2004 tarvitsee vielä lisäksi IDM:n. Aeron kohdalla riittää aina vakiosuuttimet jos tehoja ei tarvitse saada etanolilla yli 240hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

jcarlson kirjoitti:9-3 SS 2003 tarvitsee softan lisäksi suuttimet, ecun, ja ionisaatiomoduulin (IDM)..
Eli ei kannata ruveta tähän touhuun...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Vastaa Viestiin