Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

J.N kirjoitti:
jameli kirjoitti:Muistelin isukin uuden 9-5:n ohjekirjasta tai jostain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p815331
aiemmin mieleen jäänyttä.
Aiemmpaa keskustelua aiheesta oli, liittyikö jotenkin suuttimiin tms.
Juuri tuon voitelun takia on BioPowereihin täällä annettu tää suositus: ota joka viides tankillinen vain bensiiniä. (säästyt suutin vuodoilta)
Löytyykö tuota mainintaa jostain virallisemmassa muodossa, vai onko kyseessä vain yleinen suositus Ruotsissa? Ovatko muut etanolia säännöllisesti käyttävät tankkailleet välillä bensaa?
Miten on muilla ekoilijoilla, laitatteko bensaa välillä?

Muutaman päivän päästä se ensimmäinen joka viides tankillinen olisi ajankohtainen. Ajoa tulee taas yli tuhannen kilometrin viikkovauhdilla, ihan mielellään tankkailisi kasivitosta...
#3418
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehkä joka viides tankillinen on liioittelua. WIS:n mukaan pelkällä etanolilla ajaessa voi suuttimet alkaa tukkeutua (yli 15tkm pelkällä E85), jolloin tankillinen bensaa ja 200-400km ajo puhdistaa suuttimet ja hävittää oireet.

Tuollaistakin voisi ehkä harkita jälkikäteen E85 konvertoiduissa: http://www.roadmachine.fi/redline/SIalcohol.html

Lähinnä tuo voitelukalvon huuhtoutuminen tulee kyseeseen autoilla joilla ajetaan vain lyhyttä ajoa eikä oikein koskaan käytetä kunnolla lämpimäksi ja/tai seokset on aina liian rikkaalla. T7 Biopower ja hyvin tehdyillä muillakin RE85 softilla ei seoksissa ole ongelmaa, kunhan moottoria käyttää välillä kuumaksikin ja ajaa jonkin aikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä tuo BioPowerin ajo bensiinillä on melkein pakollista jos aikoo saada koneen toimimaan kunnolla kokoajan, mutta jos ajaa esimerkiksi 40000 kilsaa vuodessa niin pitäis riittää 2 tankillista bensiiniä sillä matkalla.
Siis näin asentajat suosittelevat Saabin valmistamalle BP:lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Sen enempää noiden lisäaineiden käytöstä, ominaisuuksista ja hinnoista tietämättä lieneekö toiminnan kannalta parempi ratkaisu käyttää moisia, vai tankata ajoittain tankillinen bensaa?

Jonkin verran matkaa ajavana ja E85:n rajallisen saatavuuden takia omilla reiteillä on oma käytännön hankaluutensa sovittaa ajot ja menot suhteessa tankkauksiin siten, että laadun vaihto olisi mahdollisimman täydellinen ja tapahtuisi suunnilleen tyhjään tankkiin kuten on mm. adaptoitumisen kannalta suositeltu. Siinä mielessä jonkun lisäaineen lirutus tankkiin aina satunnaisesti olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto...

Onko ajatuksia (tai tietoa) kumpi vaihtoehto lienee toimintavarmuuden kannalta pitkässä juoksussa parempi/varmempi?

[Edit.] Itsellä nuo ajosuoritteet ovat sen luontoisia, että lähes poikkeuksetta jokaisella ajolla saavutetaan normaalilämpö, ihan lyhyttä pörräämistä ei tule oikeastaan lainkaan.
#3418
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En oikeastaan stressaisi asiasta, pari tankkia vuoteen bensaa välillä ja tuolla ajoprofiililla ei mielestäni alkuperäisellä biopower-softalla mitään lisäaineistuksia tarvita. Jos nyt kävisi niin, ettei millään bensaa jouda tankkaamaan (kyllä se pelaa sekoituksellakin ihan hyvin kuitenkin) niin vaikka lisäaineitta sen sijasta pari kertaa vuodessa. Joku perus hyllytavaraa oleva suutinten putsausaine varmaan ajaa saman asian kuin se tankillinen bensaa, jopa tehokkaamminkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:En oikeastaan stressaisi asiasta, pari tankkia vuoteen bensaa välillä ja tuolla ajoprofiililla ei mielestäni alkuperäisellä biopower-softalla mitään lisäaineistuksia tarvita. Jos nyt kävisi niin, ettei millään bensaa jouda tankkaamaan (kyllä se pelaa sekoituksellakin ihan hyvin kuitenkin) niin vaikka lisäaineitta sen sijasta pari kertaa vuodessa. Joku perus hyllytavaraa oleva suutinten putsausaine varmaan ajaa saman asian kuin se tankillinen bensaa, jopa tehokkaamminkin.
En usko, että joku STP:n lisä aine olisi sen kummempaa kuin tankata 95E tai parempaa aina joskus, viimeistään silloin kun E85 startatessa kestää kymmenys-sekunnin ennenkuin kone käy kaikilla, pelkällä Etanolilla ajettaessa saattaa joku suuttimista alkaa ajanmittaan vuotamaan paineet veks. (suutin paskottuu.)
Bensaa tankillinen niin vika häipyy jos se on Etanolista johtuvaa!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, pointtihan olikin että yksi pullollinen muutaman euron STP tms. suutinten puhdistusainetta ajaa saman asian suutinten puhtauden kannalta, kuin tankata kerran bensaa tankillinen. Sitähän tässä kysyttiin, että onko vaihtoehtoa satunnaiselle bensalla ajamiselle. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vieläkin tulee mieleen se että, miksi käyttää v*tun kallista polttoaineen lisäainetta kuten STP kun saman asian ajaa tavallisella bensiinillä, jos kerran kuitenkin tankata täytyy.????
Saattahan sitä sanoa jotta samoihin mennään, mutta näin se ei suinkaan ole, ota tankki Etanolia ja STP:tä pullo niin olet hinnassa yli kalleimman bensa tipan.
Ainakin täällä ruotsissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mistäs ihmeestä porukalla on tullut käsitys että pumpuissa yleisesti myytävä bensa olis hyväkin puhdistus aine suuttimille :?:

FAKTAA vai :?:

SOPII sitten laittaa hiukan referenssiä asiasta JOS sitä on esittää :?: :?: :?: :?: :?

Entiset Esson baarin jutut taikka nykyiset Legendat voi jättää omaan arvoonsa :!:
Saab 9-5 2.0t 1998
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ysifemma kirjoitti:Mistäs ihmeestä porukalla on tullut käsitys että pumpuissa yleisesti myytävä bensa olis hyväkin puhdistus aine suuttimille :?:

FAKTAA vai :?:

SOPII sitten laittaa hiukan referenssiä asiasta JOS sitä on esittää :?: :?: :?: :?: :?

Entiset Esson baarin jutut taikka nykyiset Legendat voi jättää omaan arvoonsa :!:
Luetun ymmärtäminen ei koksaan ole myöskään pahasta. :wink:
Nyt puhuttiin E85 aiheuttamast pykimisestä suuttimissa, ja siihen vaivaan tankillinen bensaa sillon tällön lienee ihan toimiva hoito.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja melberi »

core2 kirjoitti:Vieläkin tulee mieleen se että, miksi käyttää v*tun kallista polttoaineen lisäainetta kuten STP kun saman asian ajaa tavallisella bensiinillä, jos kerran kuitenkin tankata täytyy.????
Saattahan sitä sanoa jotta samoihin mennään, mutta näin se ei suinkaan ole, ota tankki Etanolia ja STP:tä pullo niin olet hinnassa yli kalleimman bensa tipan.
Ainakin täällä ruotsissa.
Nykyisillä hinnoilla Suomessa tulee RE85 verrattuna bensalla ajelusta takkiin 15-20 euroa per bensatankillinen. Sillä saanee jo muutaman pullon lisäainetta :wink:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

core2 kirjoitti:Vieläkin tulee mieleen se että, miksi käyttää v*tun kallista polttoaineen lisäainetta kuten STP kun saman asian ajaa tavallisella bensiinillä, jos kerran kuitenkin tankata täytyy.????
Saattahan sitä sanoa jotta samoihin mennään, mutta näin se ei suinkaan ole, ota tankki Etanolia ja STP:tä pullo niin olet hinnassa yli kalleimman bensa tipan.
Ainakin täällä ruotsissa.
Entäs jos vähän katselisit Suomenkin hintoja, ennenkuin rupeat huutamaan kalliista lisäaineista. Suurin osa foorumilaisista ajaa ja tankkaa Suomessa.

Tällä hetkellä halvimman 98e5:n ja etanolin hintaero on liki 50 senttiä, jolloin 60l tankkauksessa eroa tulee 30 euroa etanolin hyväksi. Kahdella tankillisella tulisi jo 60e ja kun stp-purkki maksaa viitisen euroa, niin ehkä mieluummin kaksi purkkia sitä, niin taskussa on 50 euroa rahaa, jolla saat taas liki yhden etanolitankillisen.

Ja vaikka kompensoisi tuon etanolin korkeamman kulutuksen, niin hintaeroa tulee silti noin 15 euroa per 60l tankkaus. Tässäkin tapauksessa jää taskuun 20 euroa kahden stp-purkin jälkeen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja SS »

Tällä hetkellä halvimman 98e5:n ja etanolin hintaero on liki 50 senttiä, jolloin 60l tankkauksessa eroa tulee 30 euroa etanolin hyväksi.
Joskus enemmänkin, ainakin täällä Pirkanmaalla 98E maksaa noin 1,6e/l ja RE85 0,99e/l --> ero 40e/tankillinen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Wege »

Näyttääkö Sid keskikulutuksen oikein jos laittaa isommat suuttimet?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei näytä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin