Sivu 14/18

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Touko 15, 2015 22:41
Kirjoittaja jmaatta
21 tankillista viinalla ongelmitta kunnes vaimo oli tankin niin tyhjäksi ajanu että lähimmältä asemalta oli pitäny bensaa hakea tankkiin. :)

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: La Touko 16, 2015 13:16
Kirjoittaja HEV
^Tämä onkin lähes ainoa ongelma, mitä viinalla ajamisessa on :D

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ke Touko 20, 2015 21:24
Kirjoittaja huhtis
Pitääpä täältä kysyä että missä Turun seudulla olisi mahdollista päivittää -01 9-5 2.0t etanolilla käyväksi, vielä niin että tuohon saisi sisälle jonkun tehokkaaman softan kun Mitsun turbo siihen on vaihdettu?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: To Touko 21, 2015 18:02
Kirjoittaja Nypa
Tietääkseni ei missään... Lähin taitaa olla pk-seudulla.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Touko 22, 2015 07:40
Kirjoittaja karg
Hämeenlinnassa onnistuu myös, on vissiin vähän lähempänä Turkua.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ke Kesä 03, 2015 14:16
Kirjoittaja OUD33
Ryhdyin muutama viikko sitten Saabistiksi ja ostin 9-3 SC 1.8t vuosimallia 2007. Nyt heräsi tämän foorumin myötä innostus auton Biopower konversioon. Ilmeisesti tuohon ei vaadita muuta kuin softa ja tulppien vaihto?

Onkos noissa eri ihmisten softissa miten paljon eroja? Tietysti mahdollisimman "laadukas" softa on haussa. Tehoa en välttämättä kaipaa lisää, sillä tehonlisäyksessä pelottaa moottorin kestävyyden huononeminen. Millainen tehonlisäys tavallisesti tulee Biopower softan myötä?

Löytyykö Turku-Helsinki akselilta softaajia (Salossa asun)? Ei ole ongelmaa myöskään seisottaa autoa muutamaa päivää, jos postin välityksellä ECU:n saisi päivitettyä.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ke Kesä 03, 2015 17:52
Kirjoittaja jcarlson
2007 mallinen menee pelkällä softalla. Tehoa ei ole pakko lisätä, mutta turvallisesti voi 210 (bensa)-220hv (e85) ottaa hyvinkin, ahtimet on näissä kestäviä eikä muukaan moottori kovilla ole. Kytkin on heikoin lenkki, itse olen tehnyt kuitenkin myös 330Nm väännöille rajoitetun version jolla ei ole kytkimet luistaneet. 360Nm sieltä irtoaisi etanolilla jos ei rajoittamaan lähde.

Itse olen softaillut tähän mennessä näitä 9-3SS/SC T8 saabeja parisen sataa kappaletta (T7 taitaa olla jo lähempänä tuhatta kuin viittäsataa ja dieseleitä yli sata) ja ei ole vielä tyytymättömiä asiakkaita ollut. Jonkin verran on tullut myös toisten softaamiakin korjattua kun ei ole alkuperäinen tulos miellyttänyt. Käyttäjiltä kuultuna eroja on softauksen jälkeisessä tuotetuessa ja siinä miten "sivistyneesti" tehonlisä on saatu aikaan, sinänsä tehon lisääminen vakiosta niin että eron huomaa on helppoa.

Vaasassa softaus onnistuu sekä postitse että käymällä, itse asun nykyään lahden toisella puolella mutta toimitan sinne VN-Dynolle softaa. Toki tänne Ruotsiinkin saa lähettää, posti on hieman hitaampi ja kalliimpi vaan.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: To Elo 06, 2015 21:23
Kirjoittaja myrtonen
Kiinnostaisi 9-5 MY2000 automaatin 2.0t -vehkeen päivitys BioPowerille, onko tekijöitä Jyväskylässä tai lähistöllä ja meneekö tähän koneeseen myös osia vaihtoon? Sihdin putsailut yms. onnistuu, mutta tarvitaanko myös uudet tulpat ja suuttimet? Käyn syyskuun puolivälissä reissun myös Pohjois-Karjalassa/itäisessä Lapissa joten sieltäkin päin voi halukkaat softaajat ilmoittautua.

Tavoitteena ei ole tehojen lisäys vaan harrastuneisuus iski päälle kun 85-pumppu löytyy kivenheiton päästä.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: To Elo 06, 2015 21:27
Kirjoittaja vesa67
Pystyy tekemään biopowersoftan tuollekin jos tehot ei ole se pääasia. Noissa 98-00 femman B205E koneissahan on ne vihreät pikkusuuttimet.
Tulpissa viritetyissä ja etanolin kanssa valinta on se vakio NGK BCPR7ES-11

Jos ohjelmointia tarvit niin Kangasalla onnistuu, yhteys vaikka YV:llä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 04:32
Kirjoittaja Mertmi
Suuttimien ja tarvittaessa imusarjan päivitys Aeron / isompi tuottoisen suuttimiin olisi harkitsemisen arvoinen ajatus nuissa vihreäsuuttimisissa. Ostoilmoitus tuonne markkinapuolelle poikinee äkkiä kaupat.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 07:17
Kirjoittaja myrtonen
Jos tuohon varulta hommaisi toisen ECU:n johon laittaisi etanolisoftan, onko nuo yksiköt erilaisia moottorista ja voimansiirrosta riippuen vai käykö vaikka manuaali-aeron ECU?

Ei oo pierupurkilla ajelleena oikein nää moottorinohjaukset vielä hallussa. :?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 07:36
Kirjoittaja AZP
Mikä tahansa Trionic 7 -ECU sopii autoosi, kunhan siihen on ohjelmoitu autoosi sopiva ohjelma. ECU:n kiinnitysreiät on erilaiset 9-3:ssa ja 9-5:ssä, mutta esim. minulta voit ostaa ECU:n, jossa on molempiin automalleihin sopivat reiät: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=161096

Kahden ECU:n (vakio ja softattu) systeemi on sinänsä ihan fiksu juttu, että auton voi palauttaa vakioksi vain hoksin vaihtamalla. Näin voi ongelmatilanteissa sulkea mahdolliset softaongelmat helposti pois. Ei sinänsä, että foorumin softaajien ohjelmissa olisi juurikaan ongelmia esiintynyt.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 12:18
Kirjoittaja myrtonen
Meniskö tää AZP:n ecu siis periaatteessa suoraan plug&pray myös automaatti 9-5:een vai pitääkö siinä techitellä vielä jotain? Mitkään tehobrassailut ja muut tässä ei siis ole tavoitteena, eli Stage 1 varmaankin vaatii myös osien vaihtoa?

Onko olemassa siis ratkaisua jossa
1. vanha ecu pois
2. uusi BP-softattu ecu tilalle
3. viinaa tankkiin ja kovaa ajoa imusihdin tukkeutumiseen asti
?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 12:25
Kirjoittaja vesa67
Toisen ecun voi ohjelmoida ajoneston osalta klooniksi jolloin molempia purkkeja voi vaihdella silloin kun hakuaa.
Jos hankit toisen ecun jossa softa on valmiina mutta ajonesto ei kloonattu nii techillä voi parittaa uuden ecun paikalleen mutta siloin ei vanhaa voi enää vaihtaa ilman uutta techillä paritusta.
Ota huomioon että nuo suuttimet on jo iso erittava tekijä jos jotain valmista purkkia etsiskelet.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Elo 07, 2015 13:29
Kirjoittaja AZP
myrtonen kirjoitti:Meniskö tää AZP:n ecu siis periaatteessa suoraan plug&pray myös automaatti 9-5:een vai pitääkö siinä techitellä vielä jotain? Mitkään tehobrassailut ja muut tässä ei siis ole tavoitteena, eli Stage 1 varmaankin vaatii myös osien vaihtoa?

Onko olemassa siis ratkaisua jossa
1. vanha ecu pois
2. uusi BP-softattu ecu tilalle
3. viinaa tankkiin ja kovaa ajoa imusihdin tukkeutumiseen asti
?
Kyllä.
1. ostat toisen ECU:n jostain (vaikka multa)
2. softaaja muokkaa ostamasi ECU:n ajoneston koodin sun autoon sopivaksi ja laittaa samalla sellaisen softan sisään mitä haluat (vaikkapa vakiotehoinen biopower)
3. vaihdat tuon ECU:n autoon paikalleen ja ajat viinatankille
(4. haluat auton syystä tai toisesta vakioksi, niin ei tarvi kuin varmistaa että tankissa on bensaa ja vaihtaa paikoilleen se alkuperäinen ECU)
(5. haluat sittenkin biopowerin, ei tarvi kuin vaihtaa se multa ostama ECU takaisin paikoilleen)
(ja vaihtokarusellia voi harrastaa vaikka joka päivä jos haluaa :mrgreen: )

Itse hankin aikanaan tuon toisen ECU:n, johon Nappe laittoi softan ja ajoneston koodin kohdalleen. Pidin vakio-ECUn tallessa varmuuden vuoksi. Kun myin auton, vakioin sen vaihtamalla ECUn, koska ajattelin että muuten vakiokuntoista autoa on kivampi myydä vakiotehoisena ja tarjota ostajalle halutessaan mahdollisuus viriviri-ECUuun.

Jos ostat tuon mun ECU:n eikä itse softaa muokata niin en osaa sanoa varmaksi miten tuo automaattikolkin softa toimii automaattifemmassa. Moottoreissahan ei ole mitään eroja, mutta vaihteiston osalta en tiedä. Joku softaaja voi kommentoida tätä asiaa.