E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vesa67 kirjoitti:Ootko nukkunu hyvinkin pari vuotta ? http://www.st1.fi/tuotteet/re85

Enpä usko että julkisilla yhtiön nettisivuilla noin pahasti valehtelisivat.
Kuvittele vaan 100% tuotantoon vaadittavien biojätelaitosten koko, ja minimimäärä biomassaa jotta tuotantoa olisi riittävästi. Uskoisin että noin 15-20% pystyvät etanolistaan tuottamaan kotimaan biojätteistä, mutta loppu on pakko tuottaa (tai hankkia) muilla tavoilla?
En itse ole löytänyt ST1:n sivuilta mitään tioetoa siitä kuinka suuren prosenttiosuuden kauppaamastaan etanolista tuottavat jätteistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Miten monella tavoin tämän lauseen voi tulkita ?
Lainaus eo. sivulta : "RE85-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden, kauppojen ja kotitalouksien biojätteestä"

Sitä vastoin bensiinin sekoitettava etanoliosuus lienee ulkomaista tuotantoa joka rimmaa enemmänkin yhteen ajatuksesi kanssa. http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja ... na_vuosina
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Perusbensoihin voi sotkea tuontiviinaa ja varmasti pakkokin, mutta re85 on pakko olla jätteestä tuotettua, jotta veroetu saadaan.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^(joku moderaattori päätti ettei tällä forumilla saa lainailla jotta hän pysytyy lukemaan viestejä hitaalla älypuhelimellaan niin siksi joutuu alustamaan viestejä aika paljon). Niin missä tiedotteessaan St1 on ilmoittanut kuinka suuren prosenttimäärän tuottamastaan polttoaineesta ovat tehneet biojätteestä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Montako sataa litraa vuorokaudessa meinaat St1:n maanlaajuisilla laitteilla tislattavan? "ei noilla vielä kuuhun mennä".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

No ei sitä RE85:sta niin hirveästi mene. Myynti on luokkaa 0,3% polttoainemyynnistä. Ja se on täysin kotimaisista jätteistä tislattua, sehän on jo moneen kertaan todettua.

(98E5 ja 95E10 etanoliosuus on sitten sitä tuontitavaraa. Siksi niitä kannattaakin välttää.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja AZP »

ng900aero kirjoitti:^ Montako sataa litraa vuorokaudessa meinaat St1:n maanlaajuisilla laitteilla tislattavan? "ei noilla vielä kuuhun mennä".
St1:n Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti on 44 miljoonaa litraa, eli vastaus kysymykseesi on noin 1205 sataa litraa päivässä. Tämä on siis lähes 100 % alkoholia, joten kun siitä tehdään tuota RE85-polttoainetta, on lopputuotteen kapasiteetti luokkaa yli 140000 litraa päivässä. Sillä tankkaa jo muutaman Saabin.

En usko että kuuhun on kukaan bioetanolilla ajatellutkaan mennä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

En kyllä ymmärrä miksi pitäisi sillä etanolilla ajella jos on bensaakin vielä myynnissä.

Onko vielä jollekin voinut jäädä epäselväksi se tosi asia että :saab: :n moottori likaantuu ja karstoittuu sisältä juurikin sen takia että niissä käytetään bensiiniä :?: :roll:

En ymmärrä miksi pitäisi käyttää bensiiniä joka pääasiassa Suomessa tuotetaan Venäjältä tuodusta raaka-aineesta jos kerran on tarjolla 100% kotimaista vaihtoehtoa joka pitää vielä moottorin puhtaampana kuin bensiini.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan jo periaatteesta ajetaan E85:llä, kun se on kotimaista. Lisäksi ainakin toistaiseksi polttoainekulutkin ovat pienemmät kuin bensiinillä ajaessa. Mikäpä sen parempaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

No tietenkin moottorin parempi "luonne" ja toiminta eri olosuhteissa.

Ja vaikka olis kalliimpaakin kuin bensiini niin taatusti enempi vastinetta joka sentille ...

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Hyvä pointti.

Kyllä omaan kulkineeseen ei tule muuta kun e85 ja toisinaan Si-Alcohol putsariksi. Näillä pojoteltu 20 tkm., menemään. Pari kertaa joutunut matkalla tankkaamaan bensaa kun ei ole reitin varrelle osunut e85 asemaa.

Eikä muuta voi sanoa kun, että auto tuntuu tukkoiselta nuhapumpulta kun bensaa tankissa. Muutos on todella radikaali mielestäni vedon ja reagoinnin suhteen kaikilla osa-alueilla bensan tappioksi.
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mono »

ng900aero kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Ootko nukkunu hyvinkin pari vuotta ? http://www.st1.fi/tuotteet/re85

Enpä usko että julkisilla yhtiön nettisivuilla noin pahasti valehtelisivat.
Kuvittele vaan 100% tuotantoon vaadittavien biojätelaitosten koko, ja minimimäärä biomassaa jotta tuotantoa olisi riittävästi. Uskoisin että noin 15-20% pystyvät etanolistaan tuottamaan kotimaan biojätteistä, mutta loppu on pakko tuottaa (tai hankkia) muilla tavoilla?
En itse ole löytänyt ST1:n sivuilta mitään tioetoa siitä kuinka suuren prosenttiosuuden kauppaamastaan etanolista tuottavat jätteistä.
Osaako joku vastata, miksi tankkaamani RE85/E85 ekoflex(tai jotain sinne päin), on välillä lähes
väritöntä ja välillä pinkin punaista?

Tuleeko nämä tavarat eri tuotantolaitoksista?

Onko ruotsissa E85 punertavaa, että olisi joukossa tuontitavaraa?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mono »

AZP kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:^ Montako sataa litraa vuorokaudessa meinaat St1:n maanlaajuisilla laitteilla tislattavan? "ei noilla vielä kuuhun mennä".
St1:n Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti on 44 miljoonaa litraa, eli vastaus kysymykseesi on noin 1205 sataa litraa päivässä. Tämä on siis lähes 100 % alkoholia, joten kun siitä tehdään tuota RE85-polttoainetta, on lopputuotteen kapasiteetti luokkaa yli 140000 litraa päivässä. Sillä tankkaa jo muutaman Saabin.

En usko että kuuhun on kukaan bioetanolilla ajatellutkaan mennä.
En tiedä kirjoititko tahallaan vähän harhaanjohtavasti, mutta...
"Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti tulee olemaan 44 miljoonaa litraa 99,8 prosenttista bensiiniin lisättävää bioetanolia ja investoinnissa on jo valmistauduttu kapasiteetin kaksinkertaistamiseen."
http://www.st1.fi/uutiset/tiedotteet/13110
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä kirjoititko tahallaan vähän harhaanjohtavasti, mutta tuo tiedote on marraskuulta 2007. Kyllä se laitos jo on käytössä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin