E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja ota vielä huomioon, että sen lisäksi että öljyt pitää ajaa lämpimäksi jonnekin sinne 70 asteen paremmalle puolelle jotta haihtuminen ensiksi alkaa, niin pitäähän sillä ajaa vielä senkin jälkeen jotta ne tavarat huohottuu pois. Ei se vielä riitä että öljyt lämpiää ja sitten kone seis. Huohotus ottaa myös aikaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talvioptiona saisi olla öljynlämmitys näissä. Kesäasennossa voisi olla poissa päältä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

Eipä hassumpi idea. Lisäksi vielä edelliseen, niin etanoli haihtuu huonommin pois öljystä kuin bensiinijäämät, ja jos on T7 niin vaatinee vieläkin enemmän aikaa ja ajoa huohottuakseen kunnolla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Saiskohan tuosta http://www.rypsienergia.fi/arcticfox.php Arctic Foxista rakenneltua lohkarin ja sisäpistokkeen rinnalle jotain. Nytkun on merkkikohtasia lämppärin liittimiä... Haasteellista. Sai näitä vissiin useammilla jännitteillä ...
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
jannes123
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 23, 2015 11:25
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja jannes123 »

Itsellä olisi tarkoitus vaihtaa biopower softaan tossa viikonloppuna ja kyseessähän og9-3 aero vm2001 manuaali lootalla. Autosta vaihdettu 2007 116tkm kohdalla kone takuuseen(entiedä onko uusi vai korjattu pata kyseessä) ja tämänjälkeen löytyy kuitti samaltareissulta missä tehty huohotin päivitys jne. Liikkeessä. Öljyjä vaihdeltu kuittien perusteella 10tkm välein uudesta asti!

Tässä alkoi vaan pelottamaan että pitäisikö tostakin avata öljypohja sen jälkeen kun on hetken rullaillut viinalla? Ja autossa pyörähti juuri 220tkm mittarissa? Alunperin ajattelin vaan parintankin jäljiltä vaihtaa öljyt ja suodattimen kun vanhoilla about 5tkm ajettu.
og9-3 Aero
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä se imusihdin aukaisu kannattaa, jos ei sieltä mitään löydy niin saa ainakin nukuttua paremmin :D

Ja katsomattahan ei selviä missä kunnossa se on , ainakaan ennenkuin on liian myöhäistä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Kysytääs tyhmiä, mutta menkööt...

Eli kun minulla on autossa uusi moottori B235R ja sillä on ajettu uudesta lähtien re85:lla, niin onko tuon imusihdin tukkeutumisen suhteen vaaraa? Moottori on my06 mallia eli pitäisi olla huohotukset kunnossa. Kun en näistä niin hyvin tiedä, niin kysyn. Tuli vaan mieleen että onhan esim bensatankki vanha ja siellä on toki ollut bensaa aiemmin ja mahtaako re85 sieltä liuottaa moskaa. Toki bensasuodatin välissä ja sitäkin vaihdettu useamman kerran. No juu mutta tämmösiä ajatuksia mielessä, kun ei ole varma...
#6940
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole vaaraa. Öljyliete syntyy longlife-vaihtovälien (jos ei ajeta vain pitkää matkaa), bensalla ajamisen ja huonosti toimivan vanhan huohotinjärjestelmän summana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Oma kulkine on pajalla tällä hetkellä öljypohjan puhistuksessa ja oon vähän mietiskelly että miten uskaltaako tulevaisuudessa siirtyä etanoliin,ajettu 316tkm ja huohotinpäivitys tehty viime keväällä.

Eli jos jossain vaiheessa siirryn e85 käyttöön,kannattaako ö-pohja aukasta uudemman kerran vai voiko nyt huoletta ajella bensalla ja normi 10tkm öljyn vaihtovälillä siihen asti kunnes siirtyy viinaan?

Ja semmonen vielä,eräs pieksämäen ( ? ) saabisti kun kajaanissa kävi,oli puhetta kun auto pölläyttää kylmänä silloin tällöin niin taisi mainita semmosta että tankkiin pistää n.20l viunaa ja loppu 98 niin pitäsi helepottaa,vaan oireileeko tuo kulkine mitenkä jos niin tekee,tulpat on 6es11 tällä hetkellä.
Joku kipotin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos moottori oli suhteellisen puhdas sisältä, eli imusihti ei ollut viittävaille tukossa, näkisin biopower -softan ihan turvallisena päivityksenä. Kovin karstainen moottori on tietenkin riski. Porukat ovat täällä foorumilla raportoineet viinalla ajamisen irroittavan karstaa. Karstaa kertyy vuosien mittaan lohkoon, jakopään koteloon ja venttiilikoppaankin, jos öljynvaihtovälit ovat päässeet venymään pitkiksi ja autolla on ajettu paljon lyhyttä matkaa. Ne kertymät voivat tosiaan alkaa irtoamaan ja imusihti voi tukkiutua. Moottorin puhtautta voi tarkkailla öljynsuodattimen avaamisella. Kovin röppöinen kone likaa suttarinkin. Olisikin hyvä tehdä pieni tutkimus omaan autooni jonka öljyt eivät edes mustu 10tkm ajolla, kuinka puhdas ölppäsuttari on saman ajosuoritteen jälkeen.

Kylmänä savutus on näin syksyllä hankala todeta, kun muutenkin pakokaasu näkyy niin selvästi. Lämpimällä kuivalla säällä öljysavutus erottuu selvästi ja syy voi olla viallinen turbo, huohotuksen vika tai/ja kuoleentuneet männänrenkaat. Tuskinpa E85/bensasekoitus korjaa vian...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eikös sitä sanottu, että öljy on huonoa, jos se ei vaihtovälillä mustu? Että öljyn yksi tehtävä on kerätä epäpuhtauksia, minkä takia se tummuu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

E85:llä kun tarpeeksi kauan ajaa, niin ei mustu enää. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuontietanolia tuosta RE85E:sta suurin osa on, joten suurta ympäristöhaittaa ei tee normibensalla ajavat, vaan hyvin mielin voi ajella menemään bensalla! :)
En kyllä ymmärrä miksi pitäisi sillä etanolilla ajella jos on bensaakin vielä myynnissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ootko nukkunu hyvinkin pari vuotta ? http://www.st1.fi/tuotteet/re85

Enpä usko että julkisilla yhtiön nettisivuilla noin pahasti valehtelisivat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vs: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ng900aero kirjoitti:Tuontietanolia tuosta RE85E:sta suurin osa on.
Mihin perustat tuon väitteen?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin