Sivu 5/19

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Touko 21, 2012 14:13
Kirjoittaja t.t.j
^Tuo ei kovinkaan suuri yllätys ole. Silti jokaisen itsensä käyttämä öljy on aina parasta. Esim. eräskin gti-golfaaja kertoi Mobilin naarmuttaneen hänen huippuunsa viritetyn (350hv) 1.8t:n sylintereitä ja sen takia käytti kalleinta Valvolinea (tai Castrolia), jota kaupasta saa. Kyseinen kaveri oli huoltsikalla töissä ja kaatoi samaan aikaan Mobilia Saabin koneeseen. :lol:

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Touko 21, 2012 21:51
Kirjoittaja tturku
Vaimon autoon tehtiin kytkin remppaa viimeviikonloppuna (viggenin kytkin ja orkkis työsylkkä + vaihteensiirtäjän stefa) ja samalla avattiin öljypohja. Mittarissa 150tkm, josta viimeiset 5tkm etanolilla. Ennen etanoliin siirtymistä öljyjen vaihto. Sihdistä löytyi pieni määrä jotain mutta ei ollut paha. Konekin näytti ihan hyvältä eikä kovin likaiselta avattuna, eli omaan yksilöön oli kaiketi ajoissa tehty huohotin päivitys ja öljyjäkin vaihdeltu. Samalla uusittiin kaikki stefat, öljyt, suodattimet ja tulpat. Nyt uskaltanee ajaa taas ilman peikkoja jonkun aikaa :D

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ti Touko 22, 2012 07:00
Kirjoittaja niko_s
vesa67 kirjoitti:Tosin ainakin 2000-2001 manuaaliaeroissa on kaksi piilopulttia vauhtipyörän lähellä jotka vaatii metallityötä.
--clip--
Toinen vaihtoehto on ottaa vaihteisto irti.
Meikäläisen 9-3 -00 Aero oli eilen anopilla lainassa, kun hänen oma automaatti 9-5 Aeronsa päätti jättää käynnistymättä. Nyt sitten aamulla töihin ajaessa huomasin kytkimen luistavan, joten kytkinremppa on edessä. Täytyypä samalla koittaa muistaa tämä sihtihomma tarkastaa, kun kerran paikat on auki.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ti Touko 22, 2012 07:11
Kirjoittaja vesa67
Tuo pulttihuomautus ei koske 9-3 Aeroja, mutta nopeampaahan se on kun apurunko on kytkinremppaa varten otettava pois.

Melkoinen anoppi jos on kytkimen saanut luistamaan, tai sitten ovelasti naamioitu perustelu kytkimenvaihdolle. Viggenin setti sitten vähintään tilalle.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ti Touko 22, 2012 07:17
Kirjoittaja niko_s
vesa67 kirjoitti:Tuo pulttihuomautus ei koske 9-3 Aeroja, mutta nopeampaahan se on kun apurunko on kytkinremppaa varten otettava pois.
Ah, mä jotenkin ymmärsin, että se oli nimenomaan 9-3:n ropleemi. No hyvä näin.
vesa67 kirjoitti:Melkoinen anoppi jos on kytkimen saanut luistamaan, tai sitten ovelasti naamioitu perustelu kytkimenvaihdolle.
Eiköhän tuo kytkin muutenkin ollut jo tiensä päässä, kun on 260tkm mittarissa, eikä dokumenttia vaihdosta ja aika suruttomasti olen etanolivääntöjä hyödyntänyt. Mutta pääseepähän anopille hattuilemaan ;)

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ti Kesä 05, 2012 22:54
Kirjoittaja Poy
Veljeni 9-5:ssa (-04 at) meni joku aika sitte turbo rikki. Turbon vaihdon yhteydessä puhdistivat öljypohjan, niin tuo sihti oli aika tukossa. Voiko karsta päästä turboon ja särkeä sen, vai miten sihti ja suodatin sijoittuu öljynkierrossa suhteessa turboon?

Turbossa taisi mennä aseli poikki, koska sisuskalut heiluivat sormella liikuttaessa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei päästellyt rikkoutuessaa, eikä koskaan aiemmin oireillut. Kyseisellä autolla oli ajettu 5tkm etanolilla.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ti Kesä 05, 2012 23:17
Kirjoittaja vesa67
Tukkoinen sihti tarkoittaa että kone lienee ollut melko likainen sisältä ja karsta on haitannut myös turbon öljynsyöttöä ja laakerointi pettänyt turbon akselilta.
Etanoli on saattanut vauhdittaa karstan irtoamista tukkimaan turbon öljynsyöttökanavaa mutta pitää muistaa että ihan bensallakin käytössä näitä on rikkoutunut samalla tavalla runsaasti.
Jos vuosimali on tosiaan 2004 niin se kertoo ettei uudempikaan huohotinmalli pelasta jos öljynvaihdot laiminlyödään tai ajetaan huonoilla öljyillä.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 08:31
Kirjoittaja Poy
vesa67 kirjoitti:Jos vuosimali on tosiaan 2004 niin se kertoo ettei uudempikaan huohotinmalli pelasta jos öljynvaihdot laiminlyödään tai ajetaan huonoilla öljyillä.
Edellinen auton omistaja oli ollut joku firma ja huollot oli tehty merkkihuollossa (muistaakseni). Ensimmäiset kaksi vuotta taisi olla leasing firman omistuksessa. Autolla on ajettu noin 170tkm.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 10:23
Kirjoittaja suorsa
Eli todennäköisesti öljyjä vaihdeltu huolto-ohjelman mukaan (mikä on osoittautunut turhan pitkäksi väliksi ainakin pätkäajossa). Juuri tästä syystä suosin itse valveutuneilla harrastajilla olleita autoja (usein öljyt vaihdettu tiheämmin) tai paljon ajettuja jolloin autolla menty muutakin kuin pätkäajoa (reilut kilometrit näkyy myös ostahinnassakin).

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 12:50
Kirjoittaja Henri S
Meidän Wagoniin ei ole tehty huohotinpäivitystä (vm '02) vaikka turbokin on vaihdettu. Toisaalta ensimmäinen omistaja oli kaupparatsu ja kilometrejä oli n. 280tkm ostaessa. Öljyä ei käytännössä kulu vaihtojen välillä eikä muitakaan ongelmia (kopkop) vielä ole. Kun vain tulis sitä E85-benssaa tänne poromaahanki myyntiin..

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Marras 17, 2012 22:02
Kirjoittaja arto86
Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta :wink:
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Marras 18, 2012 22:40
Kirjoittaja jape3
arto86 kirjoitti:Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta :wink:
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Ketjun ensimmäisellä sivulla on selitetty ilmiön syntyjä jos et vielä ole lukenut,

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Marras 19, 2012 21:33
Kirjoittaja arto86
jape3 kirjoitti:
arto86 kirjoitti:Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta :wink:
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Ketjun ensimmäisellä sivulla on selitetty ilmiön syntyjä jos et vielä ole lukenut,
No en oiken ymmärtäny mistä johtuu, että on kuvista päätellen metalli? silppua tuossa sihdissä, joka kertoo mielestäni, ettei koneessa ole ollut kaikki kohdallaan?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Marras 19, 2012 22:13
Kirjoittaja jape3
Lainattua ensimmäiseltä sivulta:
Polttoainetta joutuu aina hieman öljyn joukkoon (myös bensaa) kylmäkäynnistyksissä. Etanoli liuottaa tehokkaasti karstaa eri puolilta kampikammiota, öljytilaa ja toki putsaa myös palotilat. Palotilakarstoista suurin osa kuitenkin pitäisi päätyä putkesta pihalle.

E85:lla ajaminen vastaa siis alkuaikoina suunnilleen sitä että olisi lisännyt jotain mietoa moottorin puhdistusainetta öljyn sekaan, siksi järkevää vaihtaa öljyt kertaalleen suhteellisen pian polttoaineen vaihdon jälkeen (kuten myös polttoainesuodatin koska sieltäkin irtoaa moskaa).

Hyvin karstaisissa moottoreissa on tietty sama riski kuin moottorin puhdistuksessa ylipäänsä. Jos kuitenkin välttyy äärimmäisyydeltä eli öljysihdin tukkeutumiselta, on moottori sen jälkeen paljon puhtaampi eikä tarvitse pelätä enää jatkossa lieteongelmia, kuunnella naputtavia painimia jne.

Kannattaa huomata että ensimmäisen postauksen kuvissa ollut auto oli erityisen riskiryhmää ja olisi bensakäytölläkin ilman puhdistustoimenpiteitä varsin todennäköisesti jossain vaiheessa kokenut joko sihdin tukkeutumisen tai sen vielä vaarallisemman vaivan eli karstan tukkiman öljykanavan nelospytyn kiertokangen laakerin ja runkolaakerin välillä.


Tuskimpa ne ihan metallikokkareita on, eiköhän se ihan sitä karstaa ole.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Marras 19, 2012 22:46
Kirjoittaja vesa67
Ei siellä missään sanota että se sihdissä ollut tavara on metallisilppua eikä se kyllä ollutkaan onneksi. Tuo moottori oli vielä vajaan vuoden ihan jatkuvassa käytössä kunnes vaihdettiin äskettäin täysin kunnostettuun konepakettiin kerralla kun alkoi olemaan jakopää finaalissa ja huohotusta esiintyi melko runsaasti. Kerralla kuntoon -periaatteella.

Huomenna taas pitää avata samankaltainen potilas jossa öljyvalo syttyi kesken ajon, taivalta E85:lla takana muistaakseni toista tankillista. Ei näitä nyt joka päivä tule vastaan mutta muutaman kymmenen välein tuolta vanhemmasta päästä. Toinen vanhempien koneiden oireryhmä on sitten venttiilivikaantuvat tai rajusti ohipuhaltavat joista tulee mäntävikaisia.