Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Olisko vaihdettu suodatin huolimattomasti. Siinä saa helposti roskaa putkiin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kuva
Kuvan mukaiset suuttimet purin tänään. Olisko tässä samaa vikaa? Auto on 9-5 -04 Aero, ajeltu 188tkm. Viinalla reilu vuosi, välillä joku tankillinen 98E5. Alkoi hämäämään kun Amul nousi jatkuvasti, ollen jo 1100. Samalla Ad85 = 850. Pysähtyipä kerran ajosta antaen vikakoodit P0301 ja P1301. Tyhjäkäynti oli ontuvaa ja tuli mifejä ykköspyttyyn aika paljon(=muutama sata viikossa). PA-filtteri vaihdettiin kun viinakokeilut alkoivat. Tuo kuvan pahemmassa kunnossa oleva suutin on ykkösestä, vikakoodin mukaisesti. Puhtaampi on kakkosesta. Suuttimissa oleva ”karva” on peräisin nukkaavasta rätistä, ei ollut ihan tuon näköiset purettuna. Mutta toi tahma, jota noissa on, on todella liimaavaa. Pikku pala sitä pitää sormet yhdessä tiukkaan. Onko arvailuja mitä tuo tahma on? Olisko se imuventtiileiden päältä viinan liottamaa skeidaa, vai mitä? Nyt on uudet suuttimet tilalla ja oireet ovat poissa... Jos olis jatkanut ajoa noilla, niin olis varmaan saanut koneen tuhottua.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Miltä mahtaa näyttää öljypohjassa, oletko tämän vuoden aikana katsonut ?
Melko hyvä arvaus olis että ykkösen venat olis päältä likaisemmat (vuotava venavarren kumi?) ja liuotuspesu pyörittää sontaa imukanavassa.
Onneksi T7 koneissa suutintukin nosto ei ole kovin kova homma että pääsee tuollaiset tarkistamaan tarvittaessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Wege »

Voi olla kaukaa haettu mutta putkahti tämmöinen ajatus:
Nytten kun tuota etanolia joutuu öljyn sekaan niin miten se pääsee sieltä pois?
Huurut ja kampikammiokaasut imetään imukanavaan ja tästä ajatus että voiko tämä viinahöyry sitten irrottaa imukanavistoon ässehtyneen öljy- yms. jankin joka sotkee sitten suuttimet kuvan mukaisella tavalla? :idea:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei ole kurkattu öljypohjaan koskaan.. tosin tukkoiseen sihtiin viittaavia ongelmia ei ole havaittu.. Onko näillä uusilla huohotussysteemeillä varustettujakin ollut tukkeutuneilla sihdillä? Autoon on vaihdettu öljyt 5-10tkm välein viimeiset neljä vuotta. Onko öljypohjan irroitus hankalampaa -04 manuaali aeroissa kuin muissa?

Onnistuuko venojen kumien vaihto kansi paikallaan?
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ja kun kyseessä ei ollut kuravesi tai pajunoksat (lue aprillipila), niin kysyn tässä että onko tämä imusihdin tukkeutuminen yms mahdollinen myös NG9-3:ssa? Itsellä tarkoitus nyt ajaa pari tankillista viinaa ja sitten pa-suodatin, öljyt+ suodatin vaihtoon ja oli kyllä huoltohessun kanssa puhetta että käytetään vielä joku moottorin puhdistusaine eka koneessa. Kysyn tässä ketjussa kun en viitsi avata uutta tonne ysikolme puolelle.

Jarmo
#6940
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Voiko nuo suuttimet vain puhdistaa (miten, millä), vai onko ostettava uudet?
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Poy »

Ymmärsin tuosta linkin keskustelusta, että normaali bensa on aiheuttanut tankkiin jotain ainetta ja etanoli vain puhdistanut, kunnes tukkinut suodattimen tai suuttimet:
http://e85forum.com/ntopic1037.html&sid ... 5a893bb74e
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja melberi »

Mulla oli pienissä määrin tuota punertavaa tahmaa imukanavissa ja suuttimissakin vähän, kun kansiremontin yhteydessä pääsi näkemään. Siinä kohtaa E85 ollut käytössä 7-8 tkm + yksi reissu välissä bensalla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Oho, olipas pskaiset suuttimet... ei ne mitkä sain Åströmiltä mukaani ollu yhtään tuon kaltaiset. Aivan normaalin näköiset. Pitääpä pyytää V-M:ää ottamaan kuvat, kun se nyt itseltä unohtui. Eilen illalla testasin vielä suuttimia sen verran, että ainakin naksuvat virtaa annettaessa. Se taas ei kerro kovin paljoa, mutta ehkä ne eivät ole ihan toivottomat.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nuo paskaiset suuttimet on saaneet kyllä jonkun hyvän klimpin öljypaskaa imusarjasta päällensä, huohottimelle kiitos. Ei se 2004 huohotuskaan täydellinen ole..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuon kuvan perusteella näyttää samalta tahnalta jota on tuolla likaisissa koneissa varsinkin bio poverin jälkeen ellei konetta ole muuten pesty aiemmin ja varsinki noissa huhotus vikasten koneissa. En ole montaa sarjaa noita vielä saabin karsta suuttimia putsannut, taitaa olla tarkka 3 sarjaa ja on niissä jonku verran tuota tahnamaista karstaa ollu mutta ei tuohon malliin. Jos tuota tahnaa on riittävästi niin pitää katella miten koepukessa jaostuu etanolilla ja miten bensalla. Jos siitä jotain irtoais.

Ekaa kertaa on tullut eteen tällä tavalla sotkeentuneita suuttimia. Yleisimmät totaali rikkoiset olleet yläkorin tukeentuminen väärässä soudattimen vaihdossa tai käämin katkeaminen, nämäkin harvinaisia eli alle 10% mulle tulleista tapauksista. Ja mulle tulee yleensä sellaiset joita on joku muu jo kokeillut. Mutta kaikki muut on saatu korjattua, tuotto vikaiset on joskus ongelma mutta pitkä ultaääni puhdistus niihinkin on auttanut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja V-M »

ruohonet80 kirjoitti:Voiko nuo suuttimet vain puhdistaa (miten, millä), vai onko ostettava uudet?
Koti oloissa ihan bensaa astiaan ja vanhalla hammasharjalla enimmät ja sitten viikoksi likomaan naftaa/pö'n, sitten naksuttelee 9v paristolla välillä ja antaa niiden muhia. Toki jos on ultaääni laite ja hyvää liuotin pesuainelltta ja jaksaa väsäillä patteri toimisen naksuttimen niin silläkin onnistuu. Ihan kuinka hienon vehkeen vaan viitsii rakennella.

Tuo Alppilan vehjehän ihan tuollanen automatisoitu naksuttelija jossa saa mittailtua samalla ja puhdistusnesteen ajettua läpi, en muista oliko samassa vai erillään tuo ultraääni myös. Mutta näin kotioloissa noita saa kohtuudella yhdistelemällä tehtyä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Jos näyttää tuolta omat suuttimet niin uusiks menee... Mites mistä sais ne isommat suuttimet ja mihin hintaan? Oma kolkki antaa missfiree nelos pyttyyn eikä tulppien eikä kassun vaihdolla vaikutusta. Näillä näkymin Kuopioon mennäänkin kaasari satkulla.
Mites noitten toimitusajat? Emännyys ku ei satkulla aja. Tankkasin eilen satkuun 98 eikä paljo hampaita naurattanu toi hinta. VIINAA SAABILLE!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tukkeutuneista suuttimista näyttää olevan paljonkin juttua ulkolaisilla saitella, mm. CoDSM-foorumilla on enempi kemiaa tunteva henkilö tutkinut asiaa ja ketjussa puhutaan tästä gum:sta joka siis on alunperin kirkasta ja tahmaista jankkia ja värjäytyy mustaksi koneessa. Tuo mönjä joka tukkii suuttimet "sisältä" on mahdollisesti jonkin kemiallisen reaktion aikaansaama, ei välttämättä siis ole mitään järjestelmästä irronnutta likaa/muovia tms.
Tässä vielä lainaus keskustelusta jossa on puitu mahdollista kemiallista juttua,tapaus näyttää vielä olevan lopullista vastausta vailla:

"I've been contacted by a liaison to an ethanol plant executive and have been asked to help their chemists figure out what this stuff is. They have several hypotheses and I'm fairly certain that one of their hypotheses is correct (it helps to have people who actually know what the E85 is exposed to in the process from fermentation to when it is pumped into the tank). They've identified some potential contaminants that could be getting into the E85 and want me to help them identify which contaminant(s) we are seeing. In any event, they've asked me to keep it quiet while we figure this out and fix the problem without drawing a lot of attention to it. "

http://www.codsm.org/forums/showthread.php?t=3965
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Vastaa Viestiin