E85 boxit

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Laajennetaan vähän ponttikka keskustelua...

Jotain juttua oli ainaskin tuolla OG900 puolella näistä
konversioboxeista , joita asennellaan noihin vanhempiin kulkineisiin
E85 ajoja varten.

Onko porukalla jo kertynyt kokemusta noista boxeista(mallit,valmistajat) joko saappiin tai jonkun muun merkkiseen kulkineeseen asennettuna?
Koskapa nuo E85 boxit näyttävät olevan kohtuu hintaisia , niin ajatus on
että en lähde millään lantrailulla leikkimään.

Noita malleja ja valmistajiahan näyttää maailmalla olevan vähintäänkin
riittävästi. Lähinnä kiinnostaa tuon allekirjoituksen kakkoskulkineen E85
päivitys.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tälläinen "boksi" toimii kaasarisaabissakin

http://www.viinarannasta.ee/images-shop ... 50petu.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuohan on vaan 40prooffia.
Juurihan viestissä mainitsin että en lähe lantrailemaan :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaasarin kalvo ei oo tiukemman tavaran kestävää :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hyvä aloitus Fakiirilla. Itse myös miettinyt samaa tohon kakkoskulkineeseen. Onko ne boksit pelkästään sitä suuttimen aukioloajan pidennystä varten, ei kai ne mitään muuta tee? Ja onko tommosessa päristimessä tarve mitään karttoja muutella?

Tietysti mietityttää myös nämä polttoainelinjastojen kestävyys... Ei viitsisi itse olla pioneeri tässä hommassa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Yksi vaihtoehto olisi kokeilla nostaa polttoaineen painetta tuo 20-30%. Tuo polttoaineen paineen nosto tai lineaarinen suuttimien aukioloaikojen muutos ei tuota optimaalista tilannetta. Sillä etanolia tarvitaan kylmäkäynnistyksessä paljon enempi kuin bensaa, etanolin huonompien höyrystymisominaisuuksien takia. Lisäksi noissa bensa kartoissa, ainakin turbo moottoreissa, täyskaasu kiihdytyksissä mennään seoksissa aika paljon tuota stokiometristä seosta rikkaammalle seokselle ja tätä rikastusta ei etanolilla tarvita. En ole tutustunut noihin E85 konversio bokseihin sen tarkemmin, eli en tiedä muuttavatko ne jotain muutakin kuin suuttimien aukioloaikoja. Tietenkin jos kyseessä on T5/T7 boksi, niin luultavasti noihin on ohjelmoitu jo ihan E85/BioPower softa, joten käytös etanolilla on bensaa vastaava, ellei jopa parempi.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Paineen nosto tuottoon menee muistaakseni vanhan ja uuden paineen neliöjuurien suhteessa eli 20-30% ei välttämättä ihan riitä. Esim. 3bar -> 4bar nostaa tuottoa vain 15%.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Polttoainepuolen paineen nosto on vähän kehnonlainen konsti, suutiten suihkutuskuviot menevät pieleen ja pumppu joutuu koville, yleensä paineen nosto myös pienentää pumpun tuottoa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuota Pontikkajuttua löytyy tietysti interwebistä enemmän kuin jaksaa lukea.

Kokosin tuohon joitakin linkkejä asiasta kiinnostuneille.
Kuten huomataan , niin ei tuo vanhan kulkineen päivittäminen ainakaan
vaihtoehdoista jää kiinni...

Tässä erilaisia boxeja:
http://www.change2e85.com/servlet/StoreFront
http://www.flexitune.se/
http://www.e85kits.com/index.php
http://www.whitelightning.net/e85_store.html
http://www.fuelflexfinland.fi/Tuotteet.php
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45

Suomalainen "pioneeri" kolopalloineen:
http://re85-muunnos.wikidot.com/

Saabisti:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=etanoli

Faktaa idästä ja lännestä :lol:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

Suoli24 tyyppisempää matskua:
http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-m ... tossa.html

Ja tällainen pitäisi tietysti löytyä jokaisen Saabistin varaston tai autotallin seinustalta :lol:
http://www.microfueler.com/default.aspx

editti:lisätty uusi linkki
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Fakiiri kirjoitti:Tuohan on vaan 40prooffia.
Juurihan viestissä mainitsin että en lähe lantrailemaan :lol:
No ei mulla sitten hermo pitäny, boxia odotellessa päätin antaa mitsulle vähän huikkaa...
Nyt n.27% etanolipitoisuus tankissa ja mitään poikkeavaa betsiiniin verrattuna en ole käytöksessä havainnut...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No niin, nyt on sitten myös kakkoskulkine sekakäyttäjä.

Laitoin halvimman ratkaisun:
http://bioadapter.com

Ihan ongelmaton juttu ei tuokaan ollut, tilasin boxin ukrainan pojalta huhtikuussa
toimitus kesti lähes kuukauden. Sitten kerättiin motivaatiota ja kun sitä kesemmällä
löytyi kävi ilmi, että eihän tuo **ska toimi. Ensin yritin tietysti saada myyjältä vinkkejä että missä vika ja että mitä tehdään, mutta keskustelu loppui lyhyeen kun kyselin takuuta :lol: Näin huonosti ei kyllä kaikille ole käynyt, jotkut ovat saaneet suoraan uuden boxin, rikkinäisen tilalle, mutta tää on tätä meikäläisen tuuria.

No, netistä löytyi onneksi vinkkejä, mikä tuossa saattaa olla vialla.
Tilasin 4kpl fetejä, jotka kuulemma saattaa jossain sarjassa olla vääriä/viallisia.
Kolvaus ja kytkentä hommeleiden jälkeen hämmästys oli suuri kun kulkine tärähti
tulille 8) Hieman epäilytti kun ei ole ennen tullut tommosia "hienoja" piirilevyjä kolvailtua...

Kesän aikana ajelin kaikenlaisilla lantringeilla aina n55% liemeen asti. Ainut ongelma oli suuremmilla pitoisuuksilla, että kylmästartti vaati kaksi tarttia.

Nyt on sitten tuo boxi kiinni ja normi ajossa toimii lähes loistavasti. Ongelma on että tyhjäkäynnillä sytyttää moottorin vikavalon. Tuota ongelmaa ei vielä ole saatu ratkaistua. Kylmäkäynnistys on tietenkin myös oma juttunsa kun ajelee puhtaalla retanolilla. Jos starttaa n10c lämpötiloista ilman tuon boxin kylmäkäynnistys moodia pitää startata 2-3kertaa ,siis kylmällä koneella. Jos kone on vähänkin lämmin starttaa aivan normaalisti kuten bensallakin.
Tuo moottorin vikavalon syttyminen tyhjäkäynnillä hieman ihmetyttää, koska valo ei syty missään muissa ajotilanteissa. Jos kaasua pumppaamalla saa esim. risteyksissä pidettyä tyhjäkäynnin hieman yli 1000rpm ,ei valo syty.
Tuo ja boxin oman kylmäkäynnistys moodin säätö on nyt sitten vielä to do listalla.
Jokatapauksessa retanolilla kuitenkin mennään :D
Tuolta löytyy lisää keskustelua joka näiden boxien sielunelämään haluaa enemmän tutustua:
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/c ... keskustelu
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja oju »

Tapasin passatinomistajan joka oli pakastimeensa tehnyt konversion. Ihan hyvin tuntui kone käyvän.

Hänen sanojensa mukaan boksi toimii hyvin mutta oli halpa ja yksinkertainen malli jossa polttoaine valitaan kytkimellä.

Ostopaikka oli kuulemma
http://www.fuelcat.de/

Hieman häiritsee että tuolla väitetään ettei lambda-säädöllä saa tankin seossuhteen mittausta tarpeeksi tarkaksi. Tuntuuhan tuo käytännössä toimivan :lol:
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Suap »

Täällä Savonmaalla olen ajellut saapaksellani, NG900S eli vapaastihengittävä 2-litrainen, RE85-polttoaineella koko kesän, ilman mitään bokseja.
Kylmäkäynnistys on nyt +5 C kelillä jo heikko. Vaatii jopa 5-6 lyhyttä 1-2 sekunnin käynnistystä käynnistyäkseen. Mutta käyntiin lähtö on vielä varmaa ja moottorin hieman lämmittyä, 1-2 minuuttia, on toiminta aivan normaalia.
Jos taasen pitää autoa em. kelillä 30 minuuttia moottorinlämmityksessä, niin hörähtää normaalisti ekastartilla käyntiin ja toiminta on lähes heti alusta normaalia.

Vielä siis olen ollut ostamatta boksia.
Check engine- valo palaa jatkuvasti, rajaseoksena n. 30 % REtanolia. Mutta en ole antanut valon häiritä. Jos tankkaan 95Etä n. tyhjään tankkiin, kokeeksi, niin valo sammuu n. kilometrin ajon jälkeen eikä syty koskaan.
Joten jatkan viinan käyttöä normaalisti ja siirtynen jossain vaiheessa tankkaamaan 2 eri letkusta eli lantraamaan.
Kulutus on matka-ajossa, yksin ajettaessa tasan 10 litraa sadalle. Täydellä lastilla 11,5-12. Bensalla yksinään 7,5-8. Joten hieman pienempi energiamäärä menee systeemistä läpi per km ja ehkä ympäristö vähän säästyy ja vielä rahakukkarokin pysyy poissa täydellisestä tyhjiöstä.

Saabisti jo n. 25 vuotta.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Boxi kauppias tuunaa näköjään Saabejakin...

http://www.fuelflexfinland.fi/SAAB.php

käyttää ykköset ja nollat lahden toisellapuolen, Onko kellään tietoa missä ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja core2 »

Fakiiri kirjoitti:Boxi kauppias tuunaa näköjään Saabejakin...

http://www.fuelflexfinland.fi/SAAB.php

käyttää ykköset ja nollat lahden toisellapuolen, Onko kellään tietoa missä ?
Varmaa tietoa ei ole, mutta olisko jotain yhteyttä Flexitune lahkaan täällä swedussa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin