Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
luvattula
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 16:23

Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja luvattula »

tervix,

Onko olemassa taulukkoa mihin saab 9-3 malleihin on flexfuel tai voi paivittaa.
Itseä kiinnostaa farmari-mallit.

J
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kaikki vuosimallin 2003 eteenpäin sport sedan/sport combi voi päivittää flexiksifueliksi.

Tarvitavat muutokset vuosimallikohtaisesti. Pikalistauksena:

vm. 2003-2004:
ECU, IDM, Suuttimet, Biopower softa, sytytystulpat

vm. 2005-2006
ECU, suuttimet, biopower softa, sytytystulpat

vm. 2007 eteenpäin
Biopower softa, sytytystulpat

Näitä muutoksia tekee/osia toimittaa niin tällä foorumilla vaikuttavat henkilöt kuin kaupalliset yrityksetkin.

Yrityksistä mainittakoot mielestäni varteenotettavin eli: Maptun.com

Sitten foorumi nimimerkkejä (Joiden tiedän Trionic8 ohjelmointia tekevän)
Vesa67 (Kangasala)
JCarlson (Vaasa)
Tobbana (Iisalmi)
Karg (Hämeenlinna)
Nappe (PK-seutu)

Puuttuvia yhteystietoja voi lisäillä sitten muut tähän.

Edittinä Tobbanan muistutuksesta korjattu vuosimallimuutos.
Viimeksi muokannut Pakari, To Maalis 13, 2014 17:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

2007 alkaen riittää pelkkä softa+tulpat.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja karg »

Lisätään tähän vielä se, että jos on 03-06 -mallinen 9-3, missä on B207R -kone, niin suuttimia ei tarvitse välttämättä vaihtaa. Noihin osuu 2.0T Aerot ja -06 -malliset 2.0t -kolkit.
zaaap
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Syys 02, 2013 19:16

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja zaaap »

oisko kellään tietoa missä hinnoissa ECU ja IDM on? Saako niitä jostain kaupasta vai mistä?
Viimeksi muokannut zaaap, Ti Elo 12, 2014 17:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ruotsista löytyy parhaiten sekä ecu:ja että idm:iä käytettynä esim. täältä: http://www.bildelsbasen.se/
Nuo uudemmat ecu:t saattavat tosin olla tiukassa, kun menekki on juuri tämän ko. muutoksen vuoksi aika kova eikä tarjontaa ole niin paljon.

Muistaakseni vakiosuuttimilla (ei aero-malli) niin tehoja etanolilla ei taida ihan saada 175 hv. Taitavat jäädä sinne lähemmäs 160. Näin muistelisin, kun itselleni kyseistä muutosta tehtiin/suunniteltiin. Tämän seikan vuoksi ostin myös suuttimet samassa rytäkässä aero-malliset. Nekin löytyi käytettynä ja niitä on tarjolla.

Joten tuon uudemman ecu:n löytäminen on ehkä se haasteellisin tehtävä. Näillä palstan softaajilla saattaa olla niitä varastossa juuri tätä varten, joten kysele.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mä avaudun :)

Ihan järjetöntä sen etanolin kanssa pelleily. Niin kauan kun etanolilitra maksaa yli euron tai käyttömaksu menee bensiinin mukaan niin minun tankkiin ei etanolia tule.

Kulutus tarkasti +50%, tankilla saa juosta jatkuvasti ja huoltoväli putoaa pieneksi (mikä ei tietenkään välttämättä ole huono asia)

V-Powerilla kehrää kuin kissa, samaa ei voi sanoa 85:stä

auto tehtaan biopower(oli) vaasan callen softaamana
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Edellisen kirjoittajan kanssa eri mieltä oikeastaan joka kohdasta 8O .
Millä ihmeellä saa etanolia kulumaan 50% enemmän :?: .
....auto ei voi mielestäni olla kunnossa.

Ja yllätys...nykyisillä polttoaineen hinnoilla tuolla 50%:n kulutuslisällä ajot olisivat kuluiltaan aika lailla samanhintaisia, poislukien se tihentynyt öljynvaihto.
Käytännössä kunnossa olevissa autoissa taitaa toden totta se kulutus olla 30%:n kahta puolta suurempi etanolilla. Ja silloin etanoli kannattaa ihan selvästi, n. 1,5 euroa/100km.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Maalis 14, 2014 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

hei9n kirjoitti:Mä avaudun :)

Ihan järjetöntä sen etanolin kanssa pelleily. Niin kauan kun etanolilitra maksaa yli euron tai käyttömaksu menee bensiinin mukaan niin minun tankkiin ei etanolia tule.

Kulutus tarkasti +50%, tankilla saa juosta jatkuvasti ja huoltoväli putoaa pieneksi (mikä ei tietenkään välttämättä ole huono asia)

V-Powerilla kehrää kuin kissa, samaa ei voi sanoa 85:stä

auto tehtaan biopower(oli) vaasan callen softaamana
Auto oli viallinen jos kulutti 50% enemmän etanolia kuin bensaa. Ei päde kunnossa oleviin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja hei9n »

petrisa kirjoitti:Edellisen kirjoittajan kanssa eri mieltä oikeastaan joka kohdasta 8O .
Millä ihmeellä saa etanolia kulumaan 50% enemmän :?: .

maantiellä 60-100km/h työmatkoja 45km 11,9litraa etanolilla ja 7,8bensiinillä/100km
Vertailun vuoksi 1,9 150hv 6litraa

Edit: eberillä talviaikaan 1.9Tid
Edit2: eikä menny femmakaan missään olosuhteissa alle 12l
Viimeksi muokannut hei9n, Pe Maalis 14, 2014 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, kävinkin lisäämässä viestiini tekstiä sillä aikaa kun täällä jo vastailtiin lisää.

Eli vikaahan siinä autossa on ollut. Turha silloin on alkaa koko homaa yleistämään ja mustamaalaamaan :evil:
Ja sitä paitsi ei tässä kannata nyt alkaa yhtään suorittamaan vertailuja dieseleihin.
Se on sitten jo ihan eri juttu ja siinä tulee niin paljon muuttujia lisää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja hei9n »

petrisa kirjoitti:Niin, kävinkin lisäämässä viestiini tekstiä sillä aikaa kun täällä jo vastailtiin lisää.

Eli vikaahan siinä autossa on ollut. Turha silloin on alkaa koko homaa yleistämään ja mustamaalaamaan :evil:
Ja sitä paitsi ei tässä kannata nyt alkaa yhtään suorittamaan vertailuja dieseleihin.
Se on sitten jo ihan eri juttu ja siinä tulee niin paljon muuttujia lisää.

diesel ihan vaan vertailuna kun samaa matkaa tehty.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kunnossa oleva diesel vs. viallinen etanoli auto. On hyvä vertailupohja kieltämättä!

Referenssiksi voin kertoa omasta kokemuksestani että nyt peräkkäin 2 Jyväskylän reissua tehneenä, toinen bensalla keskikulutus oli 7,3 litraa/100km, ja etanolilla 8,7litraa/100km. Minä olen huomannut vain 20-25% kulutusnousun etanoliin siirtymisen jälkeen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Pakari kirjoitti:Kunnossa oleva diesel vs. viallinen etanoli auto. On hyvä vertailupohja kieltämättä!

Referenssiksi voin kertoa omasta kokemuksestani että nyt peräkkäin 2 Jyväskylän reissua tehneenä, toinen bensalla keskikulutus oli 7,3 litraa/100km, ja etanolilla 8,7litraa/100km. Minä olen huomannut vain 20-25% kulutusnousun etanoliin siirtymisen jälkeen.

Heh. huikeeta. Pointti oli se että etanoli on kallista nykyhinnoilla, ja kuluttajana siihen olisi mahdollisuus jopa vaikuttaa, eikä se että etanoliuskovaiset aukoo päätänsä.

Auto on siis rikki kun kuluttaa bensiinillä 30% vähemmän?

Mielestäni dieselin 6litraa on paljon verrattuna bensiinin 7,8:aan. Pari audia omistaneena voin kertoa ettei se 6 litraa ole mitenkään helppo rikkoa, 5 on paljon lähempänä. (1.9 131hv ja 2.0 140hv)

Oliko mun aloitus niin v-mäinen ettei siihen pysty asiallisesti vastaamaan :)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Auto on rikki jos kulutusero on yli 30-40% bensan ja etanolin välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin