Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näkeehän sieltä mm. keskikulutuksen, keskinopeuden jne. :lol: :lol:
T8:ssa ei saa näkymään SID:ssä mitään näitä mielenkiintoisia moottorin parametrejä.
Pitää hankkia obd-palikka ja softa tai jokin muu lukijalaite.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Saab 9-3, 1999 turbo 205 hp FlexFuel

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

moro mulla ois tossa 1999 9-3 tyrbo 205 hp. saanko tohon etanoli softan tulppien vaiholla ja ohjelmoimalla
. voin maksaa jollekki ketä ohjelmoi pari kymppiä pääkaupunki seudulta 8)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

1999 ei saa flexfueliksi, jos haluat bensallakin ajella niin tarvitset toisen ECUn. Eli vaihdat ECUa kun vaihdat polttoainetta. Ei taida 20 eurolla saada ihan softaa, mutta ehkä 100 eurolla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaikka saabmies kaiken tietääkin, niin nyt lipsahti kysymys väärälle osastolle :lol: .

Kannattaa tuohon malliin kysellä tuolta og93-osastolla. Tämä alue kuuluu uudemmalle 93:lle :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Nonii tuli laitettua biopoweri stage1. 1500km takana etanoolilla, mutta ahot ei nouse yli 0.9? Missä vika? mikä rajottaa? Vikaa ei löytyny karg kans ku koitettii ettii samalla ku koeajettiin.

Sellanen myös että aina välillä tyhjäkäynnillä kierrokset nousevat 1000rpm ja laskevat heti takas 800rpm(joka näyttää olevan etanolilla tossa 800rpm aina!) En ole vielä kokeillut pelkällä E98 mitä sillon mootori sanoo. Osaisiko joku sanoa mistä alkaa mitäkin etsimään/tekemään.

Mitään vastaavaa tyhjäkäynti/ahto ongelmaa ei ilmennyt kun oli BSR stage1 softa sisällä.
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aika yleisesti on biopower-softauksen jälkeen kaasuläppäkotelon pieni kuluminen noussut sen verran esiin, että aaltoilua käynnissä on ollut havaittavissa. Tosin yleensä kiihdytysvaiheessa n. 2000 ... 2500rpm kohdilla. Voisiko sitten se olla syynä myös tähän tyhjäkäynnin seilailuun :?: .

Noista ahtojen nousuista sen verran, että niihin sinällään ei kannata kovin tuijottaa vaan enemmänkin toteutuneisiin ilmamääriin (mg/C). Tutkitteko niitä testerillä ja jos, niin nousiko selvästi yli 1000mg/C?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin.. Jos pyydetty ilmamassa toteutuu alhaisemmalla paineella niin sehän on silloin se on ihan kunnossa. Trionic tähtää ilmamassaan, ei ahtopaineeseen. Tietynlaisissa olosuhteissa ahtopaine voi olla korkeampi ja joskus se on matalampi. Tarkoittamatta sitä että tällöin olisi vikaa. Esimerkiksi näin viileillä ilmoilla ahtopaine jää todennäköisesti alhaisemmaksi koska kylmemmällä ilmalla saavutetaan tavoiteltu ilmamassa pienemmällä paineella. Vastaavasti kesäkuumalla ahtopainetta tarvitaan enemmän koska ilma on kuumempaa jotta sama ilmamassa saadaan toteutettua.

T8:ssa on ns. alennettu tyhjäkäynti se n. 800 kierrosta. Esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä kierrokset voivat olla siinä n. 1000 tietämillä ja sitten hetken kuluttua kierrokset laskee 800 tietämille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
!nert
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 19:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja !nert »

Mites toi manuaalivaihteisto etanooli päivityksen kanssa? Tossa oli ajemmin kirjotettu että jos haluaa vääntöä riittävästi niin pitäisi vahvistaa kytkintä, eli koko kytkin uusiksi? Mikä varmaa tarkoittaa sitä että kone ylös ja kytkin vaihtoon? Tämähän on varmaan "touhu tonnin" arvoinen operaatio, etenkin tämmöiselle peukalo-keskellä-kämmentä kaverille.. + softa ja muut virivirit.

Kiinnostais todella päivittää tota omaa autoa tohon etanooli härpäkkään, vähä ennemmän iloa ois silloin autosta, vaikka olen todella tyytyväinen nykyiseen vakio kalustoon. Auto on siis 9-3ss MY08, 1.8t, eli perus 150hv pappamobiili..
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi sen väännön rajoittaa siten, että vakiokytkin vielä kestää. Noin 330-340Nm on turvallinen maksimi, kytkintä vahvistamalla voi sitten parikymmentä nyyttonia ottaa enemmän. Kytkin ei vaikuta saatavaan maksimitehoon joka on 200-220hv riippuen siitä ajetaanko bensalla vai etanolilla.

9-5 aeron kytkin on järkevin päivitys, osat on parisataa ja työn teettäminen paikasta riippuen varmaan luokkaa 400-500e. Moottori jää vaihdossa paikalleen, vaihteisto otetaan lattialle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
luvattula
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 16:23

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja luvattula »

Tervix,

Voiko alkoholin kulutusta pienentää softalla? Tehoja siis pienemmäksi ... Kyllähän sitä näyttää riittävän.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käytettävissä oleva maksimiteho ei vaikuta kulutukseen vaikka tämä yleinen uskomus onkin. Eli ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mitkäs tulpat ny tollaseen vm2008 tehdas bioboweri kolkkiin on ne oikeat ?
Tässä auto:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6793197

Ja NGK:n sivuilta suosituksena tulee nämä:
http://www.ngk.de/nc/fi/tuotehaku/produ ... 10G/17793/

Ja suomen valtuutettu SAAB klubi suosittelee näitä:
http://www.sparkplugs.co.uk/ngk-spark-p ... sc-11-6313

:?: :?:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

BKR7ESC-11 siellä on alunperin ja ne sinne kuuluu. Noita platinoita ovat voineet ihan loppupään autoihin laittaa pidemmän huoltovälin toivossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ok, kiitos vastauksesta. Muistelinkin että ei tää ny niin hankala homma ollu , kuin miltä noita tulppataulukoita plärätessä luuli...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Pakari kirjoitti:Kaikki vuosimallin 2003 eteenpäin sport sedan/sport combi voi päivittää flexiksifueliksi. Tarvitavat muutokset vuosimallikohtaisesti. Pikalistauksena:
vm. 2003-2004: ECU, IDM, Suuttimet, Biopower softa, sytytystulpat
vm. 2005-2006 ECU, suuttimet, biopower softa, sytytystulpat
vm. 2007 eteenpäin Biopower softa, sytytystulpat
Mitäs tapoja on selvittää autoa ostaessa onko kyseessä MY07, eli suoraan softausta vaille BioPower? Olen katsellut autoja ja ihmetykseksi löytyy pre-facelift mallisia autoja, ja ilmoituksesssa lukee vm. 2007.
Mistä tunnistaa MY07, kojetaulu, ratti? Viimekädessä runkonumero, mutta sitä on harvassa myynti-ilmossa.

MY07?: http://bytbil.com/bilar/saab/9-3/nvddqe ... LQSg4ACxaA!
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin