Sivu 1/4

Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 13:30
Kirjoittaja Juha96
Vaikuttaa ihan järkevältä uudistukselta. Ei taida nykyisellään juuri kukaan tuota muutoskatsastusta tehdä.

Muuttuukohan veron perusteena olevat päästötiedot muutoskatsastuksessa?

http://www.hs.fi/politiikka/a1416540016407

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 14:34
Kirjoittaja Risto
Näin kerätään tarpeeksi monta nimeä listalle ja sitten lyödään niille parin vuoden päästä käyttövoimavero tai joku muu rangaistus. :wink:

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 14:39
Kirjoittaja HEV
Arvaan, että tällä ei tule olemaan mitään vaikutusta T5/7/8 biopower konversioituihin. Luvattu halvennus luultavasti kohdistuu siihen muutoskatsastukseen ainoastaan. Ministeriä viedään taas ...

Vaikka 'etanolilla' -päästögrammat virallistettaisiin, eikö ne ole lähes yhtäsuuret kuin bensalla (vaikka niidenhän kuuluisi olla vain (100-85)% bensagrammoista). Ja kuka ne grammat ilmoittaa - softaajan nimi tuskin riittää Trafille :wink: .

Seurataan silti miten asia etenee.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 16:23
Kirjoittaja Poy
Ja jos tekee tiukemman softan eli vähemmän kuluttavan ja jos muutoskatsastaa sen, niin saahan silloin päästöt myös pienemmäksi eli verotus laskee. Riippumatta siitä kulkeeko bensalla vai etanolilla.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 16:39
Kirjoittaja AZP
Taas ammattinenänkaivajien puuhastelua, joka vain osoittaa miten pihalla poliitikot ja virkamiehet ovat todellisesta elämästä ja siitä miten markkina toimii.

Helpoin tapa lisätä flexifuel-autoja Suomessa olisi leikata uusien flexifuel-autojen auto- ja ajoneuvoveroja esim. vastaamaan efektiivisiä CO2-päästöjä (eli n. 15 % bensakoneisen päästöistä) tai jos tämä tuntuu liian radikaalilta, niin esim 50 % alennus auto- ja ajoneuvoveroon, jos auto on flexifuel. Tällä varmistetaan se, että ihmiset ostavat mieluummin felxifuelin kuin puhtaasti bensakoneisen auton.

Sitten tietty herää huoli siitä, että kaikki ajelevat silti bensalla. No se kampataan alentamalla bioetanolin verotusta ja lisäämällä sen tuotanto- ja jakeluketjun kilpailua siten, että etanolilla ajaminen muuttuu käytännössä aina bensa- ajelua kannattavammaksi.

Voila, meillä on joidenkin vuosien päästä paljon enemmän flexifuel-autoja kuin liikenneministeriön tavoite 50 000 autoa.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 17:55
Kirjoittaja teesalama
Eihän nytkään biopowerista ole verotuksellisia hyötyjä, paitsi tietty itse polttoaineesta.

Tehtaan BP verotetaan bensan CO2-päästöjen mukaan.

Myöskään Helsingissä vähäpäästöisten autojen pysäköintietu ei koske BP:tä, sillä päästöt on rekkariin merkitty bensan mukaan...

Eli koko homma pelkkää julkisuuskuvan kiillottamista tai sitten tarkoituksena on kalastaa paljon etanoliautoja, jotta saadaan ne jonkun tulevan käyttömaksun piiriin...

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 21, 2014 18:18
Kirjoittaja vmt
Pitää kai sitä nyt vaalien alla yrittää vähän jotain lupailla.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ma Marras 24, 2014 17:27
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ma Marras 24, 2014 18:05
Kirjoittaja Mono
Risto kirjoitti:Näin kerätään tarpeeksi monta nimeä listalle ja sitten lyödään niille parin vuoden päästä käyttövoimavero tai joku muu rangaistus. :wink:
Tämä on jopa todennäköistä. :cry:

Eihän siitä ole pitkä aika kun dieselillä ajamisen piti olla huomattavan edullista,

kunnes mätkäisivät polttoaineelle kunnon lisäverot. :lol:

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ti Marras 25, 2014 10:30
Kirjoittaja core2
9000 automaatilla kirjoitti:Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...
Jep ei ihan täys totuus, Ruotsi'n ST1 antoi nämä tiedot:

E85 sisältää 85 % etanoolia, 2,1 % MTBE'tä eli:Metyylitertiääributyylieetteriä, 0,4 % isobutanolia sekä 12,5 % bensiiniä.
Keroivat myös sen, että nykyisin E85 on samaa ainetta kesät talvet, aiemmin E85:een sekoitettiin talvenajaksi puolet 12,5 % enemmän bensiiniä, mutta ei kuulemma enään.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ti Marras 25, 2014 16:01
Kirjoittaja Mono
core2 kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...
Jep ei ihan täys totuus, Ruotsi'n ST1 antoi nämä tiedot:

E85 sisältää 85 % etanoolia, 2,1 % MTBE'tä eli:Metyylitertiääributyylieetteriä, 0,4 % isobutanolia sekä 12,5 % bensiiniä.
Keroivat myös sen, että nykyisin E85 on samaa ainetta kesät talvet, aiemmin E85:een sekoitettiin talvenajaksi puolet 12,5 % enemmän bensiiniä, mutta ei kuulemma enään.
Bensiini on satojen eri hiilivetyjen seos.

Bensiinin pääkomponentteja ovat 4–10 hiiliatomia sisältävät hiilivedyt.

- Wiki

Eli bensiinikään ei ole mitään tiettyä kemikaalia.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ti Marras 25, 2014 16:35
Kirjoittaja AZP
Ja hiilivedytkin koostuu hiilestä ja vedystä :lol:

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Ti Marras 25, 2014 17:10
Kirjoittaja core2
Ja tässä kemiallinen kaava ja cas-numero.
Etanoli C2H6O 64-17-5

Tota on vaan se 85 % loput ovat lisäaineita.

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: Pe Marras 28, 2014 23:26
Kirjoittaja teesalama
Tämänlaisen tiedon ST1 antaa Re85:lle.

http://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf

Etanoli 70-85 %
Bensiini 15-30 % (sisältää bentseeniä ja tolueenia)
Siihem päälle MTBE, ETBE, TAME ja TAEE. Pikkasen on nestekaasua mukana, butaania ja isobutanolia.

Pitkälti hiilivetyjä, orgaanista kemmaa :)

Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu

Lähetetty: La Marras 29, 2014 01:24
Kirjoittaja Mono
Kolmen vuoden takaista tietoa: Bensiini: 15–30 til-%

--> Flam. Liq. 1, H224; Asp. Tox. 1, H304; Skin Irrit. 2, H315; STOT SE3, H336; Muta. 1B, H340; Carc. 1B, H350; Repr. 2, H361d; Aquatic Chronic 2, H411 (F+, Carc. Cat. 2, Muta. Cat. 2, Repr. Cat. 3, Xn, Xi, N; R12-38-45-46-63-65-67-51/53)

:D