Alhainen Ad85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Mikä voi olla syynä, että Ad85 on alkanut jäämään alhaiseksi, etanolilla 74% ja E98:lla 1%? Aikaisemmin etanolilla oli 85%. Tuntuma, että tämä muuttui samoihin aikoihin kuin turbo vaihdettiin viime kesänä. 1-lambda ja immu vaihdettu, ei vaikutusta.

Auto toimii normaalisti lukuunottamatta sitä, että etanolilla on pieniä vaikeuksia kylmäkäynnistyksessä (=ei aina pysy käynnissä ekalla startilla). Voisiko rikastus olla liian pientä alhaisen Ad85 takia?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja torque »

Kokeilisin pakkoadaptaatiota. Akunkenkä irti toviksi ja kiinni, auto käyntiin ja ajoa, hieman pidempi lenkki. Tämän todennut toimivan kylmäkäynnistykseen kolkissa kun
sillä ollut lyhyt lenkki tankkauksen jälkeen ja adaptaatio jäänyt vaiheeseen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja jusahh »

2.0t Wagon kirjoitti:Mikä voi olla syynä, että Ad85 on alkanut jäämään alhaiseksi, etanolilla 74% ja E98:lla 1%? Aikaisemmin etanolilla oli 85%. Tuntuma, että tämä muuttui samoihin aikoihin kuin turbo vaihdettiin viime kesänä. 1-lambda ja immu vaihdettu, ei vaikutusta.
Eikö tämä viittaa siihen, että auto käy paksulla? MAF/MAP pielessä? Päivitettiinkö softa?
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuoto turbon kompressorin ja läppäkotelon välillä aiheuttaa seoksen rikastumista (ja siten matalampaa Ad85), saattaa olla jäänyt joku liitos huonosti tiiviiksi rempan jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Cobran ja siitä lähtevän putken sekä läppäkotelon ja ahtoputken välisten tiivisteiden vaihdoilla Ad85 nousi hieman. Tiedä sitten oliko todellinen muutos vai mittaustaustarkkuudesta johtuvaa.
Jarrua pumppaamalla saa ca85:n nousemaan hetkellisesti 85%:iin. Onko normaalia?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On normaalia että jarrua pumppaamalla CA85 nousee (CA85 on käytännössä yhtä kuin hetkellinen lambdakorjaus). Kulutat silloin tehostimen alipainetta eli korvausilma tulee imusarjasta aiheuttaen hetkellisen imuvuodon. Lambdasäätö kompensoi tämän pois rikastuksella. Vuotavalla tehostimella lambdakorjaus nousee tappiin pelkästään jalkaa jarrulla pitämällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja palauril »

Heitämpä tähän ketjuun kysymyksen tai pari. Eli tuossa meikäläisen MY00-kolkissa on tuo ad85-arvo jämähtänyt tuonne n.75% paikkeille tankkausten yhteydessä. Pakkoadaptaatiolla saa kyllä nousemaan n. 78% ja ajeltu viinalla pelkästään useampi kuukausi. Amul-arvot liikkuu alueella -200/+200, työmatka-ajossa(15km/sivu) seilailee yleesä tuolla miinuksella ja sitten pitemmällä motariajolla heittää tuonne plussan puolelle. Amul-arvo "päivittyy" aika tiuhaan välillä (muutaman kilsan välein), normaaliako? Imuvuotoja en painetesteillä ainakaan löydä mistään...

Lambda-arvo seilaa tasaisella vakkariajolla motarilla -300/+300 välillä heiluen helkatisti. Jostain luin täällä, että pitäisi tuollaisessa ajotilanteessa pysyä nollan pinnassa. Eli voiko epäillä lambdan(1.lambda/etummainen?) olevan ehtoopuolella ja vaikuttavan tuohon ad85-arvoon?

Vielä lopuksi kysymys noista mreg/mair-arvoista. Näyttää minulla tuo mair olevan jatkuvasti tasaisella ajolla hieman yli mreg:in, luokkaa +10. Onko tästä jotain haittaa? Kiihdytyksessä mair saavuttaa kyllä mreg:n normaalisti, ehkä ihan pienellä viiveellä. Immu on alta vuoden vanha alkuperäinen. Muuten rautapuoli on B205L +mitsu +3" dp/putkisto. Mitään vikakoodeja ei ole tullut, eikä muutenkaan auton toiminnassa ole tällä hetkellä ongelmia. Pistänkö vain SID:n kiinni? :D

Kiitoksia viisaammille jo etukäteen.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

+/- 300 tasakaasulla heiluva lambda on terveen anturin merkki. Ei kuulu olla nollissa. Todennäköisesti sulla on siellä pieni ahtovuoto josta johtuen mAir on hieman koholla ja samalla AD85 alakantissa. Vaaraa näistä oireista ei ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

Tämmöstä vikaa täälläkin. Nyt siis tankattu täyteen viinaa tyhjään tankkiin (80km->) ja sitä edellinen tankkaus oli 14 litraa 98 bensaa viinaloppujen päälle. Aika korkea lukema pitäis löytyä mutta ad85 näyttää 642. Välillä kävi 702 kesken ajon mutta palasi takaisin.
Letkuja ja putkia tutkittu kovasti mm. pumppaamalla ilmaa imuputkeen ja saippuaveden kanssa syynätty liitoksia.
Alipaineletkut on erittäin hyväkuntoisia kaikki eli niistä vikaa ei voi mielestäni löytää.
Coolerin letkut on vaikeampi tutkia mutta puristelin ja hivelin niitäkin ja ei ainakaan reikiä ole.

Mahtaakohan lukema nousta vielä seuraavalla tankkauskerralla vai miten nämä käyttäytyy?
Mair on tyhjäkäynnillä lämpimänä ilmastointi econ asennossa noin 140 +- 5 yksikköä.

Meneekö lambda kerralla totaalisesti vai voiko vain heittää vähän ja sotkea lukemia?

Alunperin aloin syynätä koko asiaa kun auto rötäsi minulla ekaa kertaa bensalla kylmäkäynnistyksessä.
Yksi expertti ehdotti että käyn näyttämässä paikanpäällä autoa mutta on tuota matkaa hiukan reilusti.
Koitan pikkuhiljaa selvitellä asiaa tai annan olla jos tämä ei kauheasti aiheuta mitään haittaa. :?
Muuten tuntuu pelaavan ainakin viinalla hyvin.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

IMM vaihdettu ja ei auttanut. Akun kenkä oli irti ja aluksi ad85 oli 707 ja vähän aikaa kun ajelin niin putosi 633. Amul oli 230.
Joku ilmavuotohan siellä sitten varmaan on. Vietävä procarille jatkotutkimuksiin kun ei oikeen intoa näillä pimeillä rassata ulkona.
Sellasen huomasin että turbon alla oli hikoillut öljyä siinä cobran ja turbon välisen liitoksen kohdalla.
Tuota liitosta olis varmaan hyvä tutkia/tutkituttaa.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Periaatteessa imukobran liitoksen vuotaminen ei pitäisi tuohon sujntaan vaikuttaa. Vuoto ahtimen jälkeen mutta ennen läppäkoteloa tekee sellaista koska alipaineellakin ajaessa siinä kohtaa putkistoa gt17 kevyesti pitää pientä painetta putkistossa ja silloin immun mittamaa ilmaa karkaa harakoille.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ei tuo minun og ysikolkki ole koskaan tainnut näyttää yli 80% pitoisuuksia, ja hyvin skulaa. Muistaakseni jcarlson itse joskus sanoi, että kaikki yli 70% on ihan ok tai ainakin moottorinohjaukselle ok. Toki oon tsekannut että muutkin arvot ovat kunnossa, mutta ei tuo ad85 nouse, niin olkoon nousematta. Tai oke katsotaan nytten, ku autoon tankattu bensaa tankillinen ja tietääkseni ei aiemmin ole näin tehty sitten täydellisen koneremontin. Ja nyt e98:a tankissa näyttää muistaakseni 8-11% ad85 arvoja.
#6940
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

Mutta bensalla se varsinainen ongelma vasta ilmenee kun ei käy kunnolla kylmäkäynnistyksessä.
Se on kateltava selviääkö tuolla PCS:llä mikään. Ne vaan ei vuototestejä siellä tee harmi kyllä.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Adaptoituuko se bensalle ? Laskeeko ad85 reilusti ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alhainen Ad85

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

En ole nyt bensaa tankannut. Puoli tankkia sinne mahtuis. Täytyypä joulun jälkeen vaikka tankkailla.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Vastaa Viestiin