RE85 koostumus muuttunut 12/2014

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nyt vasta hokasin kun kävin tankilla ja siellä oli uudet mainokset. Mainostivat parempaa voitelevuutta ja enemmän tehoa (?). Tuotetiedot muuttuneet myös: http://www.st1.fi/files/12697/RE85_tuot ... lu2014.pdf

Olis kiva tietää enemmän noista muutoksista ja minkä perusteella niitä on tehty..
M97CSB234EFM57001 RE85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tähän koostumuksen muutokseen viitaten, onko joku huomannut että pakokaasujen haju olisi muuttunut "vanhan viinan" hajusta enemmän mädäntyvän/lehmänlannan suuntaan? Ennen haisi selkeästi tuo viina mutta nyt on alettu ihmettelemään mikä mädäntyny haisee ja se tosiaan tulee pakorööreistä. Voiko tämä koostumuksen muutos aiheuttaa tämän?

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Mono »

core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mono kirjoitti:
core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?
Katso kohdasta: Päästöjen vähentäminen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Mono »

core2 kirjoitti:
Mono kirjoitti:
core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?
Katso kohdasta: Päästöjen vähentäminen.
Miten tämä liittyy RE85 polttoaineeseen? ~85% on siinä aina ollut uusiutuvaa etanolia?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mono, anna olla ellei poletti pudonnut oikeaan reikään?

Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."

Kukaan ei tiedä päästäänkö tavoitteisiin Bensapirsseillä lainkaan, mutta ehkä Etanolilla tavoitteet toteutuvat ja onhan mahdollisuus käyttää kaasua tai sähköä.

Ja asia ei liity mitenkään mainitsemaasi RE85:een vaan E85:een.

Edit: lisään hiukan faktaa RE/etanolista: Jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa. Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Lisää voi lukea linkistä:
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... tanoli_e85
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Mono »

core2 kirjoitti:Mono, anna olla ellei poletti pudonnut oikeaan reikään?

Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."

Kukaan ei tiedä päästäänkö tavoitteisiin Bensapirsseillä lainkaan, mutta ehkä Etanolilla tavoitteet toteutuvat ja onhan mahdollisuus käyttää kaasua tai sähköä.

Ja asia ei liity mitenkään mainitsemaasi RE85:een vaan E85:een.

Edit: lisään hiukan faktaa RE/etanolista: Jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa. Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Lisää voi lukea linkistä:
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... tanoli_e85
Joo, ei oo varmaan poletti pudonnut oikeaan reikään, kun en edelleenkään ymmärrä, miten tällä EU hömpötyksellä on yhteys kotimaisen RE85:n koostumukseen...
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikös tuossa koostumuksen uudistuksessa voitelun parantaminen ole olennaisin muutos. Tietenkin on täytynyt huomioida ettei muutokset lisää fossiilisten päästöjen arvoja. Mutta tuskin päätavoite on ollut päästörajojen tarkastelussa kun muutenkin on jo päästöt kohdillaan. Ainahan on päästävä pienempiin arvoihin, mutta se taitaa onnistua ainoastaan tuo bensiin osuuden pienentämisellä. Eikös tuo Saabin 1.8t biopower mene jo noin 48g/km co2 päästöillä?

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti: Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."
Etanolipolttoaineen koostumus ei vaikuta näiden tavoitteiden täyttymiseen, koska uusien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen mittaamisessa ei huomioida polttoaineen etanolipitoisuutta tai sitä minkälaiset kokonaispäästöt polttoaineen tuotanto- ja käyttöketjussa syntyy. Noissa luvuissa huomioidaan nykyisellään vain pakoputkesta tulevan hiilidioksidin määrä, syntyy se sitten kierrätys- tai fossiilisista polttoaineista, joiden tuotanto- ja käyttöketjun co2-rasitus on kuitenkin täysin erilainen. Tämän vuoksi St1:n RE85-polttoaineen koostumuksen säätely ei vaikuta EU:n autoille kohdistuvien päästövaatimusten täyttymiseen.
core2 kirjoitti:Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Ole hyvä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Poy »

Parempi voitelevuus ainakin tarkoittaa sitä, että polttoainepumput ei hajoile niin herksäti, jos nyt ylipäätäänsä sillä on ollut vaikutusta. Ainakin mulla on toiminut hyvin alkuperäisellä polttoainepumpulla, mutta paljon lukenut hajoilevista pumpuista.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Poy kirjoitti:Parempi voitelevuus ainakin tarkoittaa sitä, että polttoainepumput ei hajoile niin herksäti, jos nyt ylipäätäänsä sillä on ollut vaikutusta. Ainakin mulla on toiminut hyvin alkuperäisellä polttoainepumpulla, mutta paljon lukenut hajoilevista pumpuista.
Luulen että ne pumput hajoaa vanhaa ikää tms, ei niinkään etanolin vaikutuksesta.
Itsellä alkuperäinen pumppu viimeiset 60 000 km etanolilla ja mittarissa 280 000 km :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mono kirjoitti:Joo, ei oo varmaan poletti pudonnut oikeaan reikään, kun en edelleenkään ymmärrä, miten tällä EU hömpötyksellä on yhteys kotimaisen RE85:n koostumukseen...
No ainakin sitten senverran olis hyvä tietää jotta on olemassa useampia maita EU:n alueella joissa ei saa käyttää ruokaaineista tehtyä polttoainetta, esimerkiksi täällä swedussa ST1:nen lobbaa hirveästi sekä yrittää saada tänne RE-etanoli valmistuksen Göteborg'iin tämän hetkinen laki kuitenkin sen estää.

ST1 ilmoittaa kuitenkin jotta lakiin olisi tulossa muutoksia tämän asian tiimoilta toivotaan näin niin saisimme päästöt vielä alemmaksi kuin EU:n yritys vuoteen 2020.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:
core2 kirjoitti: Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."
Etanolipolttoaineen koostumus ei vaikuta näiden tavoitteiden täyttymiseen, koska uusien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen mittaamisessa ei huomioida polttoaineen etanolipitoisuutta tai sitä minkälaiset kokonaispäästöt polttoaineen tuotanto- ja käyttöketjussa syntyy. Noissa luvuissa huomioidaan nykyisellään vain pakoputkesta tulevan hiilidioksidin määrä, syntyy se sitten kierrätys- tai fossiilisista polttoaineista, joiden tuotanto- ja käyttöketjun co2-rasitus on kuitenkin täysin erilainen. Tämän vuoksi St1:n RE85-polttoaineen koostumuksen säätely ei vaikuta EU:n autoille kohdistuvien päästövaatimusten täyttymiseen.
core2 kirjoitti:Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Ole hyvä :mrgreen:
Mille grazie.
Tuota, jos nyt ajatellaan se vaikka näin, että luovuttaisiin kokonaan polttoaineesta nimeltään Bensiini vaikkapa 4-5 EU:n maassa, ei tämän nyt niin hemmetin vaikeaa pitäis olla etteikö pystytä muuallakin kuin vain Suomessa tajuamaan mikä hyöty jo tuollakin vähällä saataisiin aikaiseksi.

Tässä vähän aikaa sitten luin Björn Gillberg'in noteerauksen jätepolttoaineista.
Hän on sama kaveri kun teki Saabin turbon käytön mahdolliseksi kokeiluillaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mä olen ihmetellyt miksi yksikään autonvalmistaja ei ole tarjonnut autoa myyntiin joka olisi vain E85:llä toimiva, siis EI Flexifuel. Näin saataisiin auto jonka cO päästöt olisi alle 50 g / km!

Ja onhan etanolin käytön lisäämisessä sekin etu että ollaan vähemmän riippuvaisia ulkomaisesta öljystä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin