Oikeastiko hyppäsit argumentoinnissa 500W -teholuokan lohkolämppäristä 900W -teholuokan (TT-Thermon pumppu kuulemma hörppää 100W siitä kilowatin kokonaisuudesta) pumppulämppäriin?petrisa kirjoitti: ↑Ke Helmi 17, 2021 23:35Miksi sitten yli 20 pakkasessa käyttämällä 2h säteilylämmitintä auto selvästi teki esihehkutuksen ja nyt samassa olosuhteissa ja samalla lämmitysajalla letkulämmittimellä ei sitä tee, jos kerran säteilylämmitin on letkulämmittimen veroinen ja jopa parempi?
Ihan vähän eri teho ja tekniikka... Aiemmin sitä säteilylämppäriä verrattiin lohkovastukseen ja luonnonkiertoiseen letkuvastukseen, yhtäkkiä verrokkina olikin reilusti tehokkaampi pumppulämppäri. Yllättäen nestettä kierrättävä lämppäri saa lämmön paremmin johtumaan moottorissa pidemmälle ja leviämään paremmin kuin mikään kierrättämätön lämppäri. Kai nyt vielä voi lyödä listaan sen tehtaalla asennetun 5kW Eberin, joka pöhnöttää lämmöt tappiin vielä TT-Thermoakin nopeammin.
Btw, säteilylämmitin on paska nimitys. Sen tarkoitus on lämmittää kohdettansa johtamalla lämpöä fyysisen yhteyden avulla, ei säteilemällä.
En kyllä myöskään niele purematta sitä että 300W öljypohjapannu toisi moottoriin samaa lämpöenergiaa kuin 500W vesitilavastus, ellei vesitilavastus kohtuu nopeasti pudota tehoansa jopa alle tuon 300 watin. Mutta se, että mihin kohtaan moottoria lämpö päätyy, tosiaan eroaa selvästi, kuten myös se, miten tämä näkyy antureissa. Jäähdytysnestettä lämmittämällä se jäähdytysnesteen lämpöanturi kertoo lämpötilan korkeammaksi kuin mitä moottori on (luonnollisesti, kun näin päin lämpö johtuu jäähdytysnesteestä metalliin), kun taas metallia lämmittämällä tilanne on päinvastainen. Jos autossa sattuu olemaan öljynlämpöanturi, saa siltä mielenkiintoisen vertailudatan.
Moottorin terveyden kannalta voitelu on äärimmäisen tärkeää ja öljyn lämmittäminen notkistaa öljyä ja mahdollistaa sen paremman perillepääsemisen voideltaviin kohteisiin, mikä tukee säteilylämppäriä. Toisaalta, nykyöljyillä ja nykymoottoreilla ei joku 200-300tkm tunnu vielä laakereita harmittavan, vaikkei koskaan lämmittäisi mitenkään, niin öljyn lämmittämisen relevanssi voidaan hyvin kyseenalaistaa (no, nyky ja nyky... mulla on liki 20v sitten ollut 300+tkm poljettu turbotonnari ilman mitään sähkölämppäreitä). Nykyaikaiset moottorinohjauksetkin pitävät aika hyvin huolta siitä, että vanhalla nyrkkisäännöllä kahvikupillisesta bensaa ilman esilämmitystä voidaan heittää vesilintua (siis säännöllä - ei sillä bensalla), joten esilämmityksen merkittävyys myös taloudellisuuden ja ekologisuuden osalta voidaan kyseenalaistaa. Päästään siihen, että käytännössä nykyään esilämmityksen suurin merkitys on sisätilojen lämmittämisen tuomalla mukavuudella ja turvallisuudella (=ikkunoista näkee läpi vaikka sisällä hengittää) ja tässä teho sekä kiertopumppu puhuu ja muut vikisee. Überspecher for teh winz ja ne pumpulliset sähkölämppärit kivana kakkosena tehojärjestyksessä, valmistajasta riippumatta.
Btw, mulla on jossain tallin hyllyllä Defan kiertovesipumppu. Calixillakin on sellainen erikseen, eli näitä perinteisiäkin merkkejä saa kyllä kierrättämään sitä nestettä.