femman korkea kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Allekirjotuksen-01 Aero femman (automaatti) kulutus Itä-Suomen reisulla yllätti: Mennessä tankki täyteen ja perillä hieman taajama pyörittelyä ja sit tankille. Kulutus laskettuna 10,77 litraa sadalla, mielestäni ihan ok, takas etelään päin tulles tankkasin Imatralla ja kulutus oli samaa luokkaa kuin mennessä, eli n 10 litraa.

Hyvinkäälle tullessa tankkasin taas tankin täyteen ja kulutus laskettuna 13,55 litraa!(kulutuksen lisääntymisen huomasi myös bensamittaristakin, mittarin neula laski huom nopeammin kuin ennen) Mitä ihmettä?!? Kaikki sidistä näkyvät moottorin arvot ok, paitsi amul oli välillä +600 ja välillä -50. ennen amul vaihellu +300 ja -260 välillä max. Matka nopeus vaihteli 85 ja 105 välillä. Ja ajan pelkästään RE/E85:lla.

Mikäs tuohon nyt iski? Olisko lambda antautumassa? Muilla vastaavaa?

Edit: Imuvuotoja en löytänyt.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lambda on mahdollinen. Tarkkaile ajossa onko säätöoskillointi hidastunut ja arvo roikkuu enemmän ja pidempään plussan puolella. Jos ei ole muistikuvaa miten arvo ennen käyttäytyi niin anturin vaihto ei ole pöllömpi homma.
Toinen vaihtoehto mikä vetää reilusti rikaalle on johtosarjan anturimaadoituksen pätkiminen J16 jatkospisteessä lähellä ecun liitintä. Silloin kun katkos on päällä niin lambda vetää 2500 plussalle ja se tuntuu kulutuksessa sekä käytöksessä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

vesa67 kirjoitti:Lambda on mahdollinen. Tarkkaile ajossa onko säätöoskillointi hidastunut ja arvo roikkuu enemmän ja pidempään plussan puolella. Jos ei ole muistikuvaa miten arvo ennen käyttäytyi niin anturin vaihto ei ole pöllömpi homma.
Toinen vaihtoehto mikä vetää reilusti rikaalle on johtosarjan anturimaadoituksen pätkiminen J16 jatkospisteessä lähellä ecun liitintä. Silloin kun katkos on päällä niin lambda vetää 2500 plussalle ja se tuntuu kulutuksessa sekä käytöksessä.
Lamda-arvo pyörii ajossa +- arvoissa, joista ei ehdi saada selvää, vaihtuvat niin nopeasti, lienee normaalia toimintaa. Ajossa käytöksessä ei huomaa mitään eriskummallista. Vaihdan lamdan joka tapauksessa, katotaan tokeneeko sillä.

Lamda-arvoa ei saa näyttämään 2500, kuin polkemalla tyhjäkäynnillä paikallaan jarrua useita kertoja pohjaan, lienee normaalia?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin. Tein painetestin ja löysin neljä vuoto kohtaa: ahtimen ja imucobran väli, välijäähyltä tulevan letkun ja kaasuläppäkoteloon tulevan ahtoputken liitos, imusarjassa oleva alipaineletkutornin juuri ja imusarjan ja jarruputken välinen liitin (vuosi imusarjan ja liittimen välistä, liittimen ja putken väli oli tiivis).

Kiristin välijäähyltä tulevan letkun ja ahtoputken välisen liitoksen (ei vuoda enää), vaihdoin alipaineletkutorniin ja imucobran ja turbon välinn uudet o-renkaat (vuodot kuntoon näillä) ja vaihdoin uuden imusarjaan tulevan jarruputken liittimen (pirun tiukassa, ei lähteny ehjänä), mutta se jäi silti vuotamaan imusarjan ja liittimen välistä.

Millä tai miten porukka on saanut tuota liitintä tiiviiksi? Linkki kys liittimeen:

http://www.eeuroparts.com/Parts/28401/B ... -55557389/

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Saabisti -77 kirjoitti:No niin. Tein painetestin ja löysin neljä vuoto kohtaa:

IP
Miten teit painetestin ja mimmosilla paineilla? Liittimen tiiveyteen ei kyllä osaa vinkkiä antaa, pitäisi olla hilut hyppysissä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

:)
jooseppi78 kirjoitti:
Saabisti -77 kirjoitti:No niin. Tein painetestin ja löysin neljä vuoto kohtaa:

IP
Miten teit painetestin ja mimmosilla paineilla? Liittimen tiiveyteen ei kyllä osaa vinkkiä antaa, pitäisi olla hilut hyppysissä.
Tein painetestin foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan: immun ja imucobran välinen letku irti ja toinen tulpattu letku cobtaan kiinni, imucobralta lähtevä huohotus putki/letku tukkoon (ettei paineet karkaa kampikammioon) ja painetta varovasti mankkuvenalta turbon kompura puolelle menevään letkuu (c-letku). Painemittaria ei käytössä ollu, mut mitään kovaa painetta en käyttäny...

Kaikki muut liitokset pitää, mut tuo imusarjaan tuleva jarrutehostimen letkunippa vuotaa imusarjan ja nipan välistä. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä ja suihkii käynnistyssprayta kys liitokseen, niin se ei vaikuta moottorin käyntiin, eli vuotaa vain ulospäin, kun on painetta imusarjassa.

Kokeilen vaihtaa uuden liitosnipan ja tiivistää sen tiivistemassalla/vastaavalla asennusvaiheessa, kunhan pakkanen vähän hellittää, kerta tuolla ulkona paljain käsin pysty mitään nyt tekemään...

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin, nyt vaihdoin uuden jarruputken liitosnipan, tiivistin sen tiivistesilikonilla ja painestestin tulos oli: tiivis ei vuoda enää :D on pirun tiukassa lähtemään tuo liitosnippa, ehjänä ei sitten millään. Ja varovainen saa olla ettei pudota liitinnipan murusia imusarjan sisään, kun sitä pilkkoo palasiks...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: femman korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Tippuiko kulutus tukittujen vuotojen jälkeen?
Vastaa Viestiin