Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ennen kesää tulee laitettua NG9-3 biopoweriksi, suuttimet ja softa uupuu vielä, mutta mitä tulee ottaa vielä huomioon?

Öljynvaihto parin tankillisen jälkeen ja sen jälkeen max 10tkm.

Mikä on tämä adaptaatio? Mitä siitä on syytä huomioida ja mitkä on sen ongelmat? Näkyykö se jostain vai tarviiko lisämittarin?
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Löytyy suoraan täältä BioPower-osastolta oma ketju tälle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=147171

Siitä vain lukemaan :wink: .
Heti toisessa viestissä nimim. Pakari kertoo mitä pitää tehdä muutoksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Löytyy suoraan täältä BioPower-osastolta oma ketju tälle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=147171

Siitä vain lukemaan :wink: .
Heti toisessa viestissä nimim. Pakari kertoo mitä pitää tehdä muutoksia.
Muutokset kyllä tiedän ja kuten totesin suuttimet ja softa uupuu vielä. Suuttimiakaan ei välttämättä käsittääkseni tarvi vaihtaa koska Aero. Kyse ei ollut nyt kuitenkaan muutoksista vaan mitä tulee niiden lisäksi ottaa huomioon.
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lue nyt tätä palstaa, niin löytyy tietoa noihin adaptaatioihin, öljynvaihtoihin jne. Ja runsaasti.
On aivan oma osastonsakin tätä biopowerointia varten, joten se on kuin tehty juuri Sinua varten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Aha.
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kyllä sitä yleensä kannattaa näissä tehdä vähän itsenäistä tutkimustyötä niin ei mene sormi heti suuhun jos joku menee vikaan. Tämä foorumi on todella mainio paikka ETSIÄ tietoa. Petrisalla kyllä hyvä pointti!

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Niin ennemminhän sitä käyttää senkin ajan viisastellen kysymyksen esittäjälle, joka etsii tietoa erikseen kysymällä senkin jälkeen kun on lukenut foorumia, kuin kirjoittaa suoraan vastauksen. KVG ja käytä hakua. Loppupeleissä melko monelle sais kirjoittaa tälläkin foorumilla, että käytä hakua. Monesti on oikein naurattanut tuo NG93:n alaosio kun pelkästään ykkössivulla on monesta samasta asiasta useampi ketju avattu, että sinänsä ymmärrän, jos turhautumista Saab-viisaampien keskuudessa esiintyy.

Eipä sillä, saatiinpahan tähänkin ketjuun turhaa jappasua viestitolkulla kun olis selvinny yhdellä viestillä. Pitää kysellä IRL niiltä, jotka tietää niin ei huku kysymykset viisastelun keskelle tänne foorumille.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lähtökohtaisesti nyrkkisääntönä on pidetty että: Pari tankillista etanolia ja öljyt+pa-suodatin vaihtoon.

Seuraava öljynvaihto tarpeeen mukaan! Ei välttämättä kilometrien mukaan. Seuraa vähän sitä moottoriöljyä, että miten se tummuu, jos juuri vaihdettu öljy muuttuu mustaksi hyvin nopeasti, tällöin se tarkoittaa että kone puhdistuu vielä, vaihtotarve saattaa tulla eteen esim. 2500-5000km jälkeen. Ei ole väärin vaihtaa öljyjä "liian"usein.

Perusöljynvaihto/huoltoväli biopowereissa kannattaa pitää siinä 10tkm nurkilla. Tällöin vaihdetaan öljyt ja tulpat. Oma, allekirjoittaneen suositus on että käyttää myös API SN luokituksen omaavia öljyjä koska niissä on otettu huomioon korkeaseosetanolin aiheuttamat seikat.

Adaptaatio tarkoittaa moottorinohjauksen sopeutumista polttoaineeseen jota tankissa milloinkin on. Adaptaation pitäisi käynnistyä aina tankkauksen jälkeen. Joskus on kuullut puhuttavan että vähintään 10 litraa tulisi tankata jotta adaptaatio käynnistyy. Kun polttoainetta vaihtaa, niin moottorinohjauksen täytyy sopeutua/adaptoitua uudelle polttoaineseokselle. Tämä siitä syystä, että polttoainetta on suihkutettava eri määriä eri bensan/etanolin seossuhteilla. Adaptaatiovaiheessa täytyy välttää moottorin ylimääräistä kuormittamista! Adaptaatiota ei tapahdu/adaptaatio keskeytetään kun imusarjan paine nousee yli 1atm, eli kun mennään ylipaineelle, eli kun lambdasäätö ei ole käytössä. Tällöin lukitaan sillä hetkellä oleva etanoliprosentti ja seokset menevät sitten sen mukaan.. Jos prosentti on väärä, tällöin seoskin on väärä/ei ihanteellinen. Ylipaineella ajaminen adaptaatiovaiheessa ei ole suositeltavaa. Huomioitavaa on myös, että eritoten, silloin kun polttoainetta vaihdetaan bensasta etanoliin ja päinvastoin tulee autolla ajaa vähintään sen verran että on sopeuduttu uuteen polttoaineseokseen. Muutoin moottorin käynnistäminen seuraavan kerran voi olla hankalaa - eteenkin jos se on vielä kylmästartti. Nyrkkisääntönä olen itse pitänyt että ajaa 3-5km tankkauksen jälkeen.. Jos kaikki on kunnossa tällöin adaptaatio on tapahtunut.

Autossasi on trionic8 joten adaptaatiota ei oikein pysty seurata autosta. Viisaammat korjatkoon.. Periaatteessa lambda-arvosta pystyy päätellä adaptaatiosta jotain, onko adaptaatio käynnissä, onko se pielessä jne.. mutta sekin tieto pitää kaivaa OBD-portista jollain siihen tarkoitetulla laitteella.. Silloin kun adaptaatio on käynnissä lambda-arvo seilaa edes-takaisin, ollen välistä normaalia enemmän plussalla ja välistä miinuksella. Tällöin haetaan oikeaa seosta muuttamalla etanolin laskennallista prosenttiosuutta, sopiva/oikea arvo löytyy kun lambda-arvo on mahdollisimman lähellä 0.. Laajakaistalambdat ovat sitten erikseen..

Joissakin T8-autoissa, lähtökohtaisesti mallisarjan ensimmäisissä(vm.2003-2006) on ongelmia ettei adaptaatio aina käynnisty kun polttoainetta vaihdetaan bensasta etanoliin ja päinvastoin. Tällöin täytyy ECU nollata ottamalla joko ECU:n sulake irti hetkeksi tai ottamalla akun kenkä hetkeksi irti. Tällöin adaptaatio käynnistyy pakotetusti virtakatkoksen jälkeen.

Ongelmia tulee myös silloin jos tankissa on etanolia ja autoon vaihdetaan uudelleen ohjelmoitu ECU (siis sellainen ettei moottoria ole käynnistetty kertaakaan ohjelmoinnin jälkeen) ja moottori on kylmä. Tällöin biopower softa lähtee käynnistämään moottoria bensakartoilla, jolloin etanolia ollessa tankissa moottorin käynnistäminen on käytännössä mahdotonta. Huom. Tarvitaan tosiaan nuo 3 seikkaa jotka johtavat em. ongelmaan. Pelkkä virtakatkos, akunvaihto tai muu huoltotoimenpide joka vaatii akun irroittamisen autosta ei nollaa adaptaatiota.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Sakkezz
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2015 13:27
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja Sakkezz »

Pakari kirjoitti:Tällöin biopower softa lähtee käynnistämään moottoria bensakartoilla, jolloin etanolia ollessa tankissa moottorin käynnistäminen on käytännössä mahdotonta.
On kyllä ainakin omien kokemuksien mukaan mahdollista ainakin Trionic 7 koneessa. Vaatii muutaman käynnistyksen, mutta säätyy kyllä hetken jälkeen oikein, kun adaptio tapahtuu. Sitä en sitten tiedä kuinka terveellistä koneelle oli. Akku kannattaa kyllä olla täynnä. :D
9-5 2.0t Vector BP -06 @Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuossa tilanteessa olisi kannattanut lämmittää moottoria lohkolämmittimellä, mitä lämpimämpi moottori on sitä helpommin se käynnistyy ensimmäisen kerran ohjelmoinnin jälkeen. :mrgreen:

Muita yleisiä asioita:
Silloin tällöin kannattaa ajaa tankillinen bensiiniä (Sellaisesta kuin että joka 10 tankillinen, tai jos ongelmia aiemmin esiintyy olen kuullut puhuttavan) etanoli joissain tapauksissa "tervaa" suuttimia, siis suuttimet likaantuvat. Suuttimien likaisuudesta seuraa missfireä ja epätasaista käyntiä/nykimistä. On myös olemassa etanolin sekaan laitettavaa SI Alcohol lisäainetta joka tekee saman kuin tankillinen bensiiniä, eli puhdistaa suuttimet.

Starttausaika lähes poikkeuksetta pidentyy, starttia joutuu pyörittämään hieman pidempään etanolilla kuin bensalla. Tämä on normaalia.

Etanolin takia sytytysjärjestelmä joutuu hieman kovemmalle kuin bensalla, mahdollisesti alkavat puolaviat voivat nousta esiin etanolimuutoksen yhteydessä. Toki tässä yhteydessä nostetaan yleensä ahtopainettakin joka myös voi nostaa alkavat puolaviat esiin.. Ilmenee rötäämisenä/pätkimisenä kovassa kiihdytyksessä.

Myös muita "piilovikoja" voi nousta esiin etanolimuutoksen yhteydessä. Nämä eivät mitenkään liity etanoliin itsessään, vaan siihen että biopower softa on paljon herkempi esim. imuvuodoille ja muille anturitiedoille (ilmamäärä, lambda..). Eli auton tulee olla täysin kunnossa jotta biopower softa toimii oikein ja ongelmitta.

Paljon puhutut imusihtiongelmat eivät tiettävästi ole vaivanneet trionic8 autoja, mutta kannattaa silti kuunnella muutoksen jälkeen moottorin ääntä ns. herkällä korvalla ensimmäisten tankillisten ajan (miksei toki muulloinkin) muutoksen jälkeen että kuuluuko ylimääräisiä ääniä, vinkumista/ulinaa tms..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

käsitykseni mukaan, ja itse tässä kerran onnistuneena, saa t7:n tuohon tilanteeseen mm. sillä, että tankkaat viinan perästä vähän bensaa. Niin vähän, että ei nollaa adaptaatiota, vaan menee viinan adaptaatiolla jolloin amul näytti itsellä luokkaa -1000. Siinä sai naksuttaa käymään jonkun aikaa, ja bensankäry oli sopiva. Kyllä sen lopulta käymään sai, ja kun testimielessä sitten nollasi ecun niin ongelma poistui samantien.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen ajanut t8 biopowerilla tankaamatta bensaa missään vaiheessa varmaan yhtäjaksoisesti liki vuoden ilman mitään ongelmia. Joten minulla ei ainakaan ole "tervaa" siinä määrin suuttimiin kertynyt, että pienintäkään vikaa tai oiretta olisi ilmennyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Kiitos Pakarille kattavasta infopaketista etanoliin vaihtamisesta ja sen käyttämisestä polttoaineena autossa. Useimpiin kysymyksiin tuli vastaukset. Tulikin muutamaan otteeseen luettua tietopaketti läpi.
9³SS Turbo X '08

-Janne
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Femmalla 5½ vuotta etanolilla paitsi parilla Lapin reissulla 95:a, kun ei muutakaan silloin saanut ja pari vuotta sitten yksi hätätankillinen bensaa. Noin kerran vuodessa Si-Etanoli annos tankkiin. Ei ongelmia. Kolkilla kolme vuotta kokonaan ilman bensaa ja Si-E kerran vuodessa. Ei ongelmia. Avolla vasta 5 tankillista etanolia - ei ongelmia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä ja yleisiä kysymyksiä biopoweroinnista.

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Tämä oli itsellekkin tarpeellinen viestiketju kun on ollut sama homma mielessä, siis siirtyminen RE85 tankkaajaksi 8) :idea:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin