T5 kansiongelmia

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Puolitankkia e85 polttoaineella ajettuani, alkoi syntyä ylinmääräistä painetta paisariin ja jäähdytin nestettäkin joutui lisätä. Onkohan tämä vain sattumaa vai onko etanolilla joku vaikutus kansitiivisteen kestoon. Ahtopyynnit oli 1.3bar mutta piikkaili välillä hiukan ylikin, autossa on myös isot dekat, hyvä cuuleri , putkisto, mitsun 15t ahdin, eli sen puolesta pitäis olla kaikki kunnossa. Sylinterikansi menee huomenna koneistamolle ja koeponnistettavaksi, tiiviste näytti silmämääräisesti ehjältä.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos massapahvi on 19 vuotta vanha ja ahtopaineet etanolilla tuotakin luokkaa niin aika ihme jos kestää, puhumatta edes sytkäennakosta. Onko softasta tietoa millaista ennakkoa softa mahtaa käyttää ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Naapurikunnasta kaveri teki ohjelman ja lainasi myös boxin, jos oikein näin niin ennakot huiteli jossain 17 asteessa siinä huipputehon ja max ahtopyynnin kohdilla. Myös ahtopyynti oli sama 1.3 koko kierrosalueella. Onko mahdollista että kaasuläpän vesikierrosta pääsee ahdot karkaamaan veteen..? Toisaalta pitäis kyllä taas rauhoittua kun ajetaan alipaineen puolella. Se täytyy kyllä todeta että vääntö paranee paljon etanolilla, ainakin noin rajuilla ahdoilla. Mitään nakutukseen viittaavaa ei näkynny männissä eikä palotiloissa.
Mitäs raati on mieltä, onko liikaa ahtoja tuollaisella pikkuhyrrällä? Isommalla ahtimella tilanne varmaan helpottuisi
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Eipä se omassa tonnarissakaan viime kesänä vaatinut kuin pari vedätystä vähän painavammalla kaasujalalla viinasoftalla kun kannentiiviste oli valmis. Oli tosin jo vähän hävittänyt nestettä ennen lopullista hajoamista.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja TTH »

E85 nostaa sylinteripaineita koska enemmän tavaraa, painetta ja ennakkoa. T5-pahvi kestää tehoa, hyvä sulake jos sattuu nakuttamaan. Mutta ajan mittaan kyllä menee huonoksi. E85 ei nakuta kovin helposti, paljon suuremmilla tehoilla kuin mitä tuommoinen 15T pukkaa ja silloin tulee kyllä romua pihalle :lol:

1.3bar on ihan hyvä, ei enempää. Tuskin siellä mitään hulluja ennakoita on, tai no, kyllä se uusi kansinahka sieltä antautuu jos on liikaa.

Kannattaa muuten vaihtaa uudet kansipultit samalla, vaikka eivät pitäisi olla venyviä niin kyllä ne monesti tuppaa olemaan sen verta että ei kiristy tarpeeksi kireälle.

Ei se sieltä kaasuläpästä minnekään karkaa, moni täällä ponnistaa lähemmäs kaksi kiloa saman läpän läpi eikä mitään ongelmaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja testing1 »

T5 kansi ja T7 alakerta wösnereillä RE85:lla ennakot oli viimeksi kun kattelin viimevuonna jotain 19-20 paikkeilla ja ahdot jossain 1,5 -2,0 välimaissa ainakin hetkellisesti, ei ole vielä ainakaan pahvi pettänyt, vaikka autolla ajetaankin varttia, mutta taitaa T7 metalli"pahvi" ollakin kestävämpi paineitten osalta kuin tuo oikeasti pahvinen T5 pahvi vaikka onkin kuparirenkailla.
Cossu sieraimessa oli perinteinen pahvi kuparisilla liekkirenkailla, niin se ainakin kesti melko pienen Garretin TO3 ahtimen 1,5 bar paineet.

T5 pahvi sallinee hiukan epätasaisemman pinnan kuin T7, mutta uudet pultit kannattaa ehdottomasti laittaa, kun aukasee kannen. Eikä haittaa tekis jos kannen pinta kevyesti hiottas suoraksi, jos pinnassa on syöpymää tai muuta töhnää, joka ei meinaa siististi lähteä irti.

Edit: pöh eihän noita kansipaffeja enään saakkaan kuparisilla liekkirenkailla, cossuunkin valokuvien perusteella jotain vaaleeta metallia liekö jotain kevytmetallia. Kai se kuparin hinta sitten on pilvissä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Kyllä kyllä, kansi on nyt koeponnattu ja oikaistu ja kasatttu uusilla pulteilla. Seuraava murhe onkin että kylmäkäynnistys heikkeni merkittävästi tuon rempan jälkeen, miksi? Tarkistin vielä jakopään ja oli kohdillaan ja vielä varmistin avaamattomasta irtomoottorista että on oikein tuossa mikä on autossa kiinni. Ei varmaankaan ole normaalia lämmitellä lohkolämmittimellä enää 10 asteen lämpötilassa moottoria että saa auton käyntiin ilman että sammuu 3-4kertaa. Myös outo sinertävä savupilvi kylmänä ihmetyttää jos ei lämmitä lohkolämppärillä. Bensaboxilla tätä savua ei tule, eikä ole kyllä mitään öljynkäryä, senn kyllä tunnistan. Onkohan nyt vain liikaa kymärikastusta juuri näillä +5-10 asteen ilmoilla? Pakkasilla lähti jopa paremmin käyntiin.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miten katsoit jaon kohdalleen? Laskitko ketjulenkit? Ei olisi ensimmäinen kerta kun pakonokka-akselin ja imunokka-akselin välinen asento on väärin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noista kylmäkäynnistysilmiöistä: liikkeellä on vanhoja trionictuningilta kopioituja varhaisia e85 softia joissa kylmäkelien ryypytykset vaan ei ole oikein ja kone sammuu parin ekan startin verran. Varmista että softaaja on itse käytänyt ja mielellään jopa parantanut softan toimivuutta ennenkuin käytät liikaa aikaasi turhiin toimenpiteisiin.
Lisäksi jos dekoja ei ole huolella säädetty softaan niin ongelmat vaan odottaa ilmestymistään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Softaaja on kyllä itsekkin ajellut omilla virityksillään, kylmästartti rikastus jäi vähän laihemmalle mitä hänellä omissa on ollut.
Kuinka monta lenkkiä pitäis olla nokkien välissä? Kulutukset on matka-ajossa normaalinopeuksilla 11-12litraa, pääseekö muut vähemmällä? Onko tässä kaikki vähän pielessä, menojaluja on kyllä hyvin. :D
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: T5 kansiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

15 niittiä pitää olla välissä.
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... shafts.jpg

10l/100km pääsee tasaisella 100kmh nopeudella. Tähän muutama reipas ohitus niin kulutus on mainitsemaasi luokkaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Vastaa Viestiin