Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mitäs teknisiä eroja tuossa tehtaan biopowerissa on harrastajien ohjelmalla tekemiin biopowereihin?

Haen tällä lähinnä sitä, että kannattaako tuosta maksaa käytettyä ostaessa yhtään ekstraa verrattuna tavalliseen alunperin bensana tehtaalta lähteneeseen Saabiin? Kestääkö pumput esim paremmin etanolia jne.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
akema
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 08:45
Paikkakunta: Ii

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja akema »

-----------------------------
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ok, kiitoksia. Eli bensapumppu saattaa kestää paremmin, mutta sitten sitäkin vaikeampi vaihtaa :D
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
akema
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 08:45
Paikkakunta: Ii

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja akema »

Sääli että tähän biopowerin pumpunvaihtolankaan ei ole tullut lisätietoja:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=166604

Tuossa on sellaista viety pajalle mutta langan tekijällä on jäänyt päivittämättä lopputulos.
-----------------------------
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No siellähän niitä eroja tuli, mutta mitäpä olette mieltä, kannattaako tosta maksaa ekstraa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja 3J »

No jos sillä on ajettu alusta alkaen suurimmaksi osaksi etanolilla niin ehkä sitten. On kone puhdas. Muuten en kyllä maksaisi, ellei sitten mallimerkinnästä saa jotain sellaista hyvän olon tunnetta, jota ei korvaa itse liimattu biopower-merkki.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Poy »

Semmoinen huomio vielä, että melkein kaikki alkuperäiset biopowerit on tuotu Ruotsista tai jostain muualta. Suomessa ei ole kovin montaa uutena rekisteröity. Tuolla tiedolla ei välttämättä ole merkitystä kannattavuuteen, mutta tulipa mainittua.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten on vielä sellainen asia, että kun joskus haluaa auton myydä, on Suomessa iso liuta ostajia, jotka suhtautuvat epäillen jälkikäteen muutettuihin autoihin. Tehtaan biopoweria tai muokaamatonta bensa-autoa voi olla helpompi myydä kuin ohjelmoitua.

Toisaalta kun kyse on pian 10-vuotiaasta autosta, joka edustaa merkkiä, jota ei enää valmisteta, niin tuon seikan merkitys jälleenmyyntiarvoon on aika olematon. Ja saattaapa joku, varsinkin asiaa tunteva saabisti, jopa arvostaa ohjelmoitua autoa enemmän kuin vakiota. Meitä on vain kovin vähän :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo, tuontiauto (heh) tuokin oli.

En ole vielä uskaltanut ajella etanolilla tuolla omalla kulkineella, koska a) sitä ei tästä kylästä saa ja b) ei oikein innostaisi se etanolin kestävän pumpun arvonta, mitä tälläkin foorumilla on vissiin monet joutuneet harrastamaan yritysten ja erehdysten kautta. Varsinkaan kun en tiedä mikä tarvikepumppu tuolla on sisällä nyt.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Olen ajanut E85.llä jo usempana vuotena eikä tähän asti ole mitään ongelmia ollut bensiinipumpussa, eikä muuallakaan.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No joo, mutta toisilla niitä taas on ilmeisesti ollut.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Kandee muistaa, että yhtä porsivaa pumppua kohtaan on aina 100 toimivaa, eli kyllä se vikaantumisen riski on suhteessa pieni kuitenkin. Niistä toimivista vaan ei edelleenkään sillain huudella kun vikaantuneista. Suurin osa pumpuista hajoaa kuitenkin vanhuuteen siinä + 100 tkm. paremmalla puolella ajoi sitten bensalla tai etanolilla.

Itse vaihtelen mielelläni bensapumppua jos vanha pumppu leipoo ja ajan etanolilla, on se auton käytös vain vääntöjen osalta erityisesti niin eri planeetalta etanolilla ajaessa.

Ymmärrän toki, että automalleissa jossa joutuu purkamaan koko tankin irti pumpun vaihtoa varten tämä asia epäilyttää enemmänkin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja niitä pumppuja on mennyt paljon ihan bensallakin. Itsellä meni alle puoli vuotta vanha pumppu bensa-ajossa. Seuraava pumppu kesti ainakin siihen asti kun auton myin, lähes neljä vuotta myöhemmin. Tästä lähes 3 vuotta ajelinkin etanolilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joop, kyllähän olisin toki vaihtanut jo etanolin käyttöön tässäkin, mutta sitä ei saa alle 180 km päästä vieläkään. Eikä tuo verkosto nyt näytä kovin nopeasti leviävän.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Tehtaan BioPowerin erot tavallisiin malleihin

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hiukan asian vierestä mutta, käyttääkö kukaan enään RE85 kanssa mitään lisäaineita esim. RedLine?

Aikaisemmassa suomessa konvertoidussa RedLinea käytin mutta alkuperäisessä BP:ssä en ole laittanut tankkiin mitään muuta, kuin etanolia(ST1 ja ABC). Sillä olen ajellut putkeen jo n. 10kk ilman ongelmia.
Vastaa Viestiin