mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Potilaana on siis -04 9-5 Aero josta alkuperäinen kone on porsinut ja tein koneremontin jolloin koneen kokoonpanokin muuttui. Moottori on nyt kaksilitrainen Wössnereillä ja h-profiiliveiveillä. Vakio suuttimet ja putkisto, softana Suokon BioPower.

Ongelmana on mAir joka jää n. 950 vaikka mReq on n. 1150. Mankkuvenalta olen koittanut irroittaa w-letkun jolloin veto jatkui fuelcuttiin asti.

Toinen ongelma on tyhjäkäynti joka jää liian korkeaksi ja Sid antaa vikakoodin 1287, muita vikakoodeja ei ole. Tyhjäkäynti jää normaalitasoon kun moottorin käynnistää mutta pienen ajon jälkeen vapaalle vaihtaessa se jää n. 1200-1400 kierrokseen. Kaasuläppäkotelon ja imuputken välisen o-renkaan olen uusinut.

Voisiko näillä vioilla olla yhteyttä? Imuvuotoja olen yrittänyt etsiä jarrukliinerin ja silmien avulla mutta niitä en ole löytänyt. Pienet alipaineletkut on vaihdettu silikonisiin. Mistä vikaa voisi etsiä, itsellä ei ideat enää riitä joten apu olisi tarpeen kun katsastus lähestyy kuun lopulla...
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Kokeile irroittaa magneettiventtiililtä ylin letku ja tulppaa letku vaikka pultilla
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

SamiJoel kirjoitti:Potilaana on siis -04 9-5 Aero josta alkuperäinen kone on porsinut ja tein koneremontin jolloin koneen kokoonpanokin muuttui. Moottori on nyt kaksilitrainen Wössnereillä ja h-profiiliveiveillä. Vakio suuttimet ja putkisto, softana Suokon BioPower.

Ongelmana on mAir joka jää n. 950 vaikka mReq on n. 1150. Mankkuvenalta olen koittanut irroittaa w-letkun jolloin veto jatkui fuelcuttiin asti.

Toinen ongelma on tyhjäkäynti joka jää liian korkeaksi ja Sid antaa vikakoodin 1287, muita vikakoodeja ei ole. Tyhjäkäynti jää normaalitasoon kun moottorin käynnistää mutta pienen ajon jälkeen vapaalle vaihtaessa se jää n. 1200-1400 kierrokseen. Kaasuläppäkotelon ja imuputken välisen o-renkaan olen uusinut.

Voisiko näillä vioilla olla yhteyttä? Imuvuotoja olen yrittänyt etsiä jarrukliinerin ja silmien avulla mutta niitä en ole löytänyt. Pienet alipaineletkut on vaihdettu silikonisiin. Mistä vikaa voisi etsiä, itsellä ei ideat enää riitä joten apu olisi tarpeen kun katsastus lähestyy kuun lopulla...

Itselläni vastaava kierrosluvun nousu johtui imukobran huonosta kohdistuksesta turboon. Itse jouduin ottamaan kaverin joka ohjasi ylhäältäpäin kobran alas ja itse auton alla maaten suoritin imukobran kohdistuksen turboon ja kaveri väänsi klemmarit kiinni tämän jälkeen..)

Puhallustesti imukobraan on nopein tapa selvittää tuo. ( Kumikärsä immusta ja imukobrasta irti, käännät sen tötterön ylöspäin ja ruuvaat klemmarin imukobraan kiinni jonka jälkeen puhallat sinne kumikärsään siten, että se on tiiviisti suutasi vasten. ) Kaveri apukorviksi kuuntelemaan suhinapaikkoja...onko niitä..
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Re: mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Homma on vähän edennyt.
Tyhjäkäynti korjaantui kun sain Hookin kurkkaamaan konepellin alle. Huohotinjärjestelmän letkuja oli mennyt ristiin ja kaasuläpälle tuli ylimääräistä ilmaa, oma moka siis.
Mutta tuo mReq/mAir ongelmaa kaasu pohjassa pysyi edelleen. mAir nousi ehkä hieman mutta vieläkään se ei pääse mAirin lukemiin, täytynee jatkaa vian etsintää. Tuon imukobran voisi tarkistaa seuraavaksi.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onko hukkaportin kello kuinka tiukalla? Esijännitystä pitäisi ohjeen mukaan olla 1mm, eli hukkaportin kellon tankoa joutuu hieman vetämään ennenkuin napsahtaa hukkiksen varteen paikoilleen. Ylhäältä päin vähän vaikea arvioida, itse tuossa vähän aikaa sitten säätelin tuota. Ongelmana oli tosiaan että mAir jäi 100mg/c vajaaksi, täysi kierros eli kaksi pyöräytystä/1mm lisää jännitystä niin alkoi löytymään grammoja.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Re: mReq/mAir ja korkea tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

m/Req/m/Air ongelma korjautui tänään. Talvella ei huvittanut alkaa vikaa etsimään ulkosalla ja homma vähän venähti. Vikana oli imusarjan takaa lähtevän letkun vuotava takaiskuventtiili. Vaihdoin molemmat takaiskut uusiin ja totesin että vika korjaantui.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Vastaa Viestiin