Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33
Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Romutuspalkkion yhteydessä on uutisoitu, että jatkossa henkilöauton etanolimuunnokseen saisi 200 euron tuen, mikä saattaa kiinnostaa nykyisiä ja tulevia viinakuskeja.
Voisiko saada takautuvasti, jos on tehnyt konversion jo aiemmin ja käy nyt konttorilla asian tiimoilta?
"Henkilöauton muuntaminen etanolikäyttöiseksi saisi hyväkseen puolestaan 200 euron tuen.
Tämä uusi tuki maksettaisiin konvertoidun ajoneuvon muutoskatsastuksen jälkeen."
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... i-rahaksi/
Voisiko saada takautuvasti, jos on tehnyt konversion jo aiemmin ja käy nyt konttorilla asian tiimoilta?
"Henkilöauton muuntaminen etanolikäyttöiseksi saisi hyväkseen puolestaan 200 euron tuen.
Tämä uusi tuki maksettaisiin konvertoidun ajoneuvon muutoskatsastuksen jälkeen."
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... i-rahaksi/
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Niin....ja muutoskatsastus maksaa ....
Lopputulos on, ettei hyödytä yhtään mitään .
Sitten tilanne olisi toinen, jos vuotuisessa ajoneuvoverossa tulisi joku alennus. Sitä ei kuitenkaan tule, kun sieltä putkesta tulee niitä CO päästöjä ihan kuten ennenkin ja kaiken lisäksi jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Joten tuo uutinen on arvoltaan täysi nolla.
Lopputulos on, ettei hyödytä yhtään mitään .
Sitten tilanne olisi toinen, jos vuotuisessa ajoneuvoverossa tulisi joku alennus. Sitä ei kuitenkaan tule, kun sieltä putkesta tulee niitä CO päästöjä ihan kuten ennenkin ja kaiken lisäksi jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Joten tuo uutinen on arvoltaan täysi nolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ja sitten kun ovat saaneet etanolikuskit tuolla rekisteriin, niin onkin aika laittaa näille käyttövoimavero. (sillä eihän se sovi, että joku ajaa halvalla)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Sähköautointoilu sokaisee politikot: ladattavan hybridin ostaneethan saavat täyden maksuedun MAHDOLLISUUDESTA ajaa sähköllä kun päästömittaus tehdään ajamalla ladattu akku ensin tyhjäksi (noin karrikoiden) ja verot sitten sen mukaan. Tuskin täkäläiset hybridimaasturien omistajat lataavat akkua sen enempää kuin sakemannitkaan, joista jonkun tutkimuksen mukaan vain alle 10% tekee sen. Suurin osa veronmaksajista kiittää taas (jokainenhan voi tietysti hakea kaupasta sellaisen, siirtyä pienen verotuksen piiriin ja jatkaa bensalla/dieselillä ajoa )petrisa kirjoitti:... jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
petrisa kirjoitti: Sitten tilanne olisi toinen, jos vuotuisessa ajoneuvoverossa tulisi joku alennus. Sitä ei kuitenkaan tule, kun sieltä putkesta tulee niitä CO päästöjä ihan kuten ennenkin ja kaiken lisäksi jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Tämän voisi hoitaa myös todella helposti ilman hallintohimmeleitä yms ja niin että oikeasti etanolia käyttävät saisivat hyödyn ja järjestelmä kannustaisi siirtymään bensasta tai dieselistä etanoliautoiluun: RE85 veronalennus. Noin puolet RE85 hinnasta taitaa olla nykyisellään polttoaineveroa (45snt?). Tuon kun poistaisi, tai edes puolittaisi niin alkaisi maailma pelastua. Oliko niin että neljä miljoonaa euroa oli valtio budjetoinut rahaa tähän konvertointitukeen. Neljällä miljoonalla eurolla alentaisi polttoaineveroa 25snt/l äkkiseltään laskettuna 16 miljoonasta litrasta RE85:sta (joo on toki monimutkaisempi asia).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Tuntemani töpseli(maasturi)kuskit kyllä lataavat innolla autoaan, ovat hankkineet latauspisteet kotiinsa ja työpaikallekin. Siitä on tullut oikein hifistelyä, miten ajavat mahdollisimman vähän polttomoottorilla. Ja tämä siitä huolimatta, että osa autoista on työsuhdeautoja.HEV kirjoitti:Sähköautointoilu sokaisee politikot: ladattavan hybridin ostaneethan saavat täyden maksuedun MAHDOLLISUUDESTA ajaa sähköllä kun päästömittaus tehdään ajamalla ladattu akku ensin tyhjäksi (noin karrikoiden) ja verot sitten sen mukaan. Tuskin täkäläiset hybridimaasturien omistajat lataavat akkua sen enempää kuin sakemannitkaan, joista jonkun tutkimuksen mukaan vain alle 10% tekee sen. Suurin osa veronmaksajista kiittää taas (jokainenhan voi tietysti hakea kaupasta sellaisen, siirtyä pienen verotuksen piiriin ja jatkaa bensalla/dieselillä ajoa )petrisa kirjoitti:... jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Lataushybridikuskithan maksavat sitten myös käyttövoimaveroa, vaikka ajelisivat laiskuuttaan pelkästään bensalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Niinkö?AZP kirjoitti: Lataushybridikuskithan maksavat sitten myös käyttövoimaveroa, vaikka ajelisivat laiskuuttaan pelkästään bensalla.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Kyllä, bensalataushybrideistä peritään 0,5 senttiä/päivä/alkava kokonaismassan 100 kg, diesellataushybrideistä 4,9 senttiä/päivä/alkava 100 kg. Dieselhybridillä vero on n. 10 % vähemmän kuin puhtaasti dieselmoottorisen auton käyttövoimavero, joten vertaillessa dieseliä ja diesellataushybridiä on hybridi luonnollisesti edullisempi niin autoveronsa, ajoneuvoveronsa kuin käyttövoimaveronsa puolesta, ajoi sitten ajonsa sähköllä tai dieselillä.
Tällä taulukko: https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... HAjaPA2013
Tällä taulukko: https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... HAjaPA2013
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Sama. Itsekin lataisin, koska mieluummin törppäisin piuhan kiinni kuin nojaan tankkiautomaattiin - etenkin, kun ainakin monissa hybridimalleissa on bensaversiota pienempi tankki. Pitkä työmatka valitettavasti blokkaa meikäläiseltä arkiajon pelkällä sähköllä millään vähänkään kiinnostavalla hybridillä, saatiko sellaisella mihin olisi varaa.AZP kirjoitti:Tuntemani töpseli(maasturi)kuskit kyllä lataavat innolla autoaan, ovat hankkineet latauspisteet kotiinsa ja työpaikallekin.
Sentään noissa energian talteenotto tuo (toki ajotavasta riippuen) kulutusetua pelkkään bensakoneeseen verrattuna, vaikkei erikseen latailisikaan. Ei toki veroeron tasoista, mutta edes jotain.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
RE85 verotus kohdileen, muuta kikkailuja viinalla ajamiseen ei tarvita.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Siinä vaan saattaisi käydä niin, että viinaveron alennuksen ottaisi edukseen puhtaasti St1, eli litkun valmistaja ja jakelija. Kilpailua kun ei tuossa touhussa Suomessa ole oikein ollenkaan (ABC:n viinat tulee nekin St1:ltä).
Tosin St1:llekin olisi jo tehtyjen investointien vuoksi tärkeää, että etanoliautot lisääntyisivät Suomessa. Tällöin heidänkin kannattaisi alentaa litkun kuluttajahintaa, jotta kansa saataisiin innostumaan etanoliautoista. Tähän tarvittaisiin toki myös automallitarjontaa, jota ei kovin paljoa enää ole, ja harva valmistaja alkaisi etanolimalleja tuottamaan vain Suomen markkinaa varten. Varsinkin kun etanolilla kylmäpäästöjen aisoihin saamisessa on ongelmia, jolloin valmistaja saisi pian niskoillensa maineriskin ympäristön pilaamisesta.
Sitten jos sitä autokantaa saataisiin lisää, niin voitaisiin saada kilpailua tuolle etanolipumpullekin, jolloin hinnanmuodostus olisi markkinaehtoisempaa.
Tosin St1:llekin olisi jo tehtyjen investointien vuoksi tärkeää, että etanoliautot lisääntyisivät Suomessa. Tällöin heidänkin kannattaisi alentaa litkun kuluttajahintaa, jotta kansa saataisiin innostumaan etanoliautoista. Tähän tarvittaisiin toki myös automallitarjontaa, jota ei kovin paljoa enää ole, ja harva valmistaja alkaisi etanolimalleja tuottamaan vain Suomen markkinaa varten. Varsinkin kun etanolilla kylmäpäästöjen aisoihin saamisessa on ongelmia, jolloin valmistaja saisi pian niskoillensa maineriskin ympäristön pilaamisesta.
Sitten jos sitä autokantaa saataisiin lisää, niin voitaisiin saada kilpailua tuolle etanolipumpullekin, jolloin hinnanmuodostus olisi markkinaehtoisempaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
No, tuskin tuo viinan hinta ainakaan nousee tuolla st1 ketjussa, mikä on ihan hyvä. Ja jos nousee niin ajetaan pensalla sitten vaikka saakin vähemmän potkua ja paskasemman koneen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Mikä estäisi esim. Nestettä ja Lukoilia investoimasta bioetanoliin?AZP kirjoitti:Siinä vaan saattaisi käydä niin, että viinaveron alennuksen ottaisi edukseen puhtaasti St1, eli litkun valmistaja ja jakelija. Kilpailua kun ei tuossa touhussa Suomessa ole oikein ollenkaan (ABC:n viinat tulee nekin St1:ltä).
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei mikään, mutta tuo on nykytilanne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
^^ Väitän että Lukoil saa sen verran paremmat katteet Venäjältä tuodusta öljystä, ettei niiltä ihan heti tulla mitään biopolttoaineita näkemään. Ja kun puhutaan Venäläisessä omistuksessa olevasta öljy-yhtiöstä, mahtaako niitä kiinnostaakaan näin pienen markkina-alueen ympäristöasiat tai kilpaileminen bionesteiden hinnoissa. Voin olla tietysti väärässäkin, mutta tällainen fiilis mulle on asiasta jäänyt.
Se, että Nesteellä on biopohjainen diesel, St1:n keskittyessä etanoliin taas kuulostaa joltain kartellisopimiselta
Se, että Nesteellä on biopohjainen diesel, St1:n keskittyessä etanoliin taas kuulostaa joltain kartellisopimiselta
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996