Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Nyt se linkki toimii taas.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Tasavallan presidentti on vahvistanut lain (He 166/2021, LiVM 23/2021), jolla sähköautojen hankintatukea ja henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tukea jatketaan kuukaudella eli vuoden loppuun asti. Lakimuutoksella mahdollistetaan hankintatuen ja muuntotuen hakeminen kotitalouksille myös joulukuun 2021 aikana. Hankintatuen ja muuntotuen avulla ajoneuvokantaa uudistetaan nykyistä vähäpäästöisemmäksi.SCombimies kirjoitti: ↑Ke Syys 22, 2021 11:48https://valtioneuvosto.fi/-/sahkoautoje ... .-mennessa
LVM esittää, että muuntotukea olisi mahdollista hakea vuoden 2021 loppuun asti.
Lisäksi LVM:ssä valmistellaan toista hallituksen esitystä, jolla jatkettaisiin nykyistä konversiotukea myös vuoden 2021 jälkeen. Esitys lähetetään lausunnoille syksyllä ja se on tarkoitus käsitellä vuoden 2022 täydentävän talousarvion yhteydessä loppuvuonna 2021.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Houhouhou, Joulu tuli etuajassa. Traficom maksoi alta 3 kuukauden tuon konvertointi-rahan, Mitähän siellä on tapahtunut, haluavatkohan siivota pöydän Jouluksi ja ennen vuoden vaihdetta kun ei tiedä mitä muutoksia tulee jatkossa, Joka tapauksessa ennustus meni pieleen, mutta hyvällä tavalla tällä kertaa joka on outoa valtion virastolle,
Mutta hyvää Joulua ja halvempaa uutta E85-vuotta kaikille viinamäen autoilijoille.
Mutta hyvää Joulua ja halvempaa uutta E85-vuotta kaikille viinamäen autoilijoille.
9-5 2.0 Wagon BioPower -06 Sorted by Nappe
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Jospa tulossa on rekisteröidyille flexfuel etanoli/bensa autoille käyttövoimavero aivan kuten bensiini/kaasu autoilla jo on ollut.
Siihen se halvempi uusi vuosi viimeistään kaatuu.
Ehkä näin ei kuitenkaan käy kun ei ole vielä tähänkään mennessä, mutta...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ihan varmasti tulee käyttövoimavero. Ihan vaan siksi en ole tuota huimaa verohyötyä lähtenyt hakemaan
Sitten vaan arvuutellaan tuleeko jo 2022 vai meneekö pari vuotta että unohtuu tuo ale. Onhan se matto vedetty autoilijan kaasujalan alta ennenkin… muuttamaan otteeseen.
Sitten vaan arvuutellaan tuleeko jo 2022 vai meneekö pari vuotta että unohtuu tuo ale. Onhan se matto vedetty autoilijan kaasujalan alta ennenkin… muuttamaan otteeseen.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Itse ajoin biopoweroidulla 7 vuotta. Tämä muutostuki tuli tuona aikana. Ei käynyt mielessäkään tehdä muutosta ja hakea muuntotukea juuri tämän käyttövoimaveron "pelossa". Ei sitä sitten ehtinyt tulla. Nyt ei enää biopoweria ole, joten sikäli asialla ei ole minulle enää mitään merkitystä.
Tähän liittyen veikkaan sähköautoille sekä täys että lataus hybrideille tulevan piakkoin käyttövoimaveron. Tästä asiasta olen aivan varma. Bensa-etanoli flexfuelit ovat tosin niin marginaalinen autoryhmä nykyään että se saattaa jäädä huomioimatta ihan vahingossa näissä käyttövoimaverotalkoissa.
Tähän liittyen veikkaan sähköautoille sekä täys että lataus hybrideille tulevan piakkoin käyttövoimaveron. Tästä asiasta olen aivan varma. Bensa-etanoli flexfuelit ovat tosin niin marginaalinen autoryhmä nykyään että se saattaa jäädä huomioimatta ihan vahingossa näissä käyttövoimaverotalkoissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ladattavilla autoilla on ollut käyttövoimavero jo monta vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ja eiköhän sähkönsiirtoyhtiöt pian keksi jonkun pikku lisän ”latausperusmaksu” niille joilla on patteriauto jota ladataan muusta kuin tavan pistorasiasta…
Ja jos nyt tuo (sähkö)autoveron poisto kestää yli vaalikauden, nin pian tulee tarve keksiä vähintään se Pernerin suunnitteleman kaltainen liikkumisvero. Maakuntarajan ylitys 25.-, ajoit 100km maksa 10.- jne…
Mut täytyyhän sitä punikkien jostain saada sotesoppaan rahaa
Ja jos nyt tuo (sähkö)autoveron poisto kestää yli vaalikauden, nin pian tulee tarve keksiä vähintään se Pernerin suunnitteleman kaltainen liikkumisvero. Maakuntarajan ylitys 25.-, ajoit 100km maksa 10.- jne…
Mut täytyyhän sitä punikkien jostain saada sotesoppaan rahaa
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
No, tavallaanhan sähköyhtiöillä on maksu sillekin, koska pääsulakekoko määrää kuukausimaksun. Jos isoja latureita käytetään ja useita autoja ladataan samanaikaisesti, joutuu liittymän kokoa kasvattamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Niin ja kyllä on ihan realistista että kuluttajillekin laitetaan jossain vaiheessa tehomaksu. Yrityksille sellainen jo on eli esim kuun aikana otetun enimmäistehon mukaan maksettava maksu. Silloin korostuu se että autoa kannattaa ladata mieluiten pitkään ja alhaisella teholla kuin ottaa aina se latausaseman ja auton sallima maksimiteho.
Mutta kaikenlaisia salaliittoteorioitahan sitä saa aina näistä lukea ja tuntuu että jotkut oikeasti uskoo että pian sähkö-, hybridi- tai etanoliatoilu on kalliimpaa kuin fossiilisilla ajaminen. Sitähän se ei tule olemaan, vaan fossiiliset tullaan kyllä pitämään kalliimpana kuin ekologisemmat vaihtoehdot.
Mutta kaikenlaisia salaliittoteorioitahan sitä saa aina näistä lukea ja tuntuu että jotkut oikeasti uskoo että pian sähkö-, hybridi- tai etanoliatoilu on kalliimpaa kuin fossiilisilla ajaminen. Sitähän se ei tule olemaan, vaan fossiiliset tullaan kyllä pitämään kalliimpana kuin ekologisemmat vaihtoehdot.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei tule omakotiasujilla onnistumaan.
Voi asentaa vaikka 3-vaihe (16A) voimavirtapistorasiaan 3-vaiheisen latausaseman. Sen voi sitten konfiguroida täydelle 11 kW tai jollekin alemmalle latausteholle. Näin ollen kiinteistön sähkö liittymätyyppi (3x35 tai 3x25) ei tule olemaan ongelma.
Meilläkin on tällä hetkellä 3x35A liittymä eikä meille voi laittaa sähköauton lautausmaksua kun ei ole koko sähköautoa. Eikä sähköyhtiöllä kukaan tiedä vaikka sellaisen hankkisin ja sitä lataisin max 11kW laturilla. Sähköyhtiöllä ei ole mitään oikeutta tietää onko minulla sähköauto vai ei.
Kyllä se vero on laitettava itse autolle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Noo se Pernerin gps-kikkara sinne auton, niin näkee että on paikallaan pihassa-> voi ladata niin veron peruste
Yks tuttu tuossa kurvasi hetki sitten pihaan uutukaisella riisinkeittimellään kun toimii patterilla. Pitää olla sellanen paristolämmitteinen fleece päällä kun auto muistuttaa jääkaappi-pakastin yhdistelmää, etes nollakelissä ei voi hyrbidillä ajaa jos haluaa lämmintä kapiiniin. Akku tyssää just. Eli bensalla pitää kulkea johan on keksintö
Yks tuttu tuossa kurvasi hetki sitten pihaan uutukaisella riisinkeittimellään kun toimii patterilla. Pitää olla sellanen paristolämmitteinen fleece päällä kun auto muistuttaa jääkaappi-pakastin yhdistelmää, etes nollakelissä ei voi hyrbidillä ajaa jos haluaa lämmintä kapiiniin. Akku tyssää just. Eli bensalla pitää kulkea johan on keksintö
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Edelleenkään tuo ei kuulu sähköyhtiölle mitenkään mihin sähköä käyttää. Eikä sähköyhtiölle tarvitse tehdä tiliä siitä missä sähköauto on, onko se lautauksessa vai ei, vai onko koko laitetta ollenkaan. Sähkön kulutusta ei voi eritellä mihin se menee. Näin se on tällä hetkellä.
Se olisi mahdollista vain siten että asennetaan erillinen teholautausasema omalla liittymällä ja energianlulutusmitarilla. Tähän liittymään voisi sitten energia ja siirtomaksut olla omansa (eli korkeammat). Tämänkin voi kiertää asentamalla aiemmin mainittu max 11kW aseman normaalisti kiinteistön päämittarin taakse. Taloyhtiöissä tuo erillinen sähkölautausliittymä onnistuu ja näin on tehtykin, mutta siinäkin voi asian kiertää ja ladata sitten normaalsita suko pistorasiasta.
Keino on verrottaa käyttövoimaverolla sähköautoja. Ja näin se tulee tapahtumaan. Mikäli sähköyhtiöt (siirto ja energia) haluaisivat päästä tästä hommasta osingoille pitäisi valtion tilittää näistä käyttövoimaverosta osa niille. Sitä tuskin tulee tapahtumaan. Valtio ei omista verotuloistaan luovu.
Sähköautoihin pitäsi saada pakollinen lataustietokanta gps paikannuksen kera joka siten luovutettasiin aina ko. sähköverkkoyhtiölle. Ongelmaksi tulee myös että kyllä energiayhtiökin haluaa omansa, joten myös sekin pitäsi olla selvillä. Kun auto liikkuu useissa eri paikoissa ladattavana niin vuotuinen tilitys eri verkko ja energiayhtiöille on sellainen soppa ettei siitä kukaan ota selvää.
Mutta ... tämä on väärällä osastolla joten eipä tästä enempää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Tainnut joiltain mennä ohi tuo käyttövoimaveron tarkoitus. Sitä peritään sellaisilta energiamuodoilta, joille ei ole määrätty `polttoaineveroa` eli sähkölle ja vissiin kaasulle sekä niille, joilta sitä peritään vain osittain eli dieselille. Dieselin alennettu polttoainevero on yritystukea, josta edes Pekkarisen yritystukityöryhmä joku vuosi sitten ei pystynyt hankkiutumaan eroon.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei ole mennyt ohi vaan päinvastoin.HEV kirjoitti: ↑Su Joulu 19, 2021 14:26Tainnut joiltain mennä ohi tuo käyttövoimaveron tarkoitus. Sitä peritään sellaisilta energiamuodoilta, joille ei ole määrätty `polttoaineveroa` eli sähkölle ja vissiin kaasulle sekä niille, joilta sitä peritään vain osittain eli dieselille. Dieselin alennettu polttoainevero on yritystukea, josta edes Pekkarisen yritystukityöryhmä joku vuosi sitten ei pystynyt hankkiutumaan eroon.
Sitä juuri tässä olen kertonut että käyttövoimana sähkö tulee saamaan aivan varmasti oikein kunnon veronsa, ja lisäksi etanoli samalla periaatteella kuin diesel. Tämä jälkimmäinen saattaa jäädä toteutumatta marginaalisen autokantansa vuoksi.
Sähköautolle lataukseen perustuva sähkövero on niin vaikea toistaiseksi toteuttaa että helpoin tapa on lätkäistä sille reilu vuosittainen kiinteä käyttövoimavero
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)