900i 8v -90 kat kylmäkäynnistys murheita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

900i 8v -90 kat kylmäkäynnistys murheita

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

900:sen kylmäkäynnistyksen kanssa on pikkuisen murheita. Startatessa auto lupaa, mutta ei jaksa lähteä käyntiin. Ongelmia on ainoastaan yli 5 asteen pakkasilla.

Bensa tulee ainakin ryyppysuuttimelle saakka (löysäsin banjoa, niin bensaa tuli välistä). Onko ryyppysuuttimelle mitään vastusarvo, jolla sen tietää olevan kunnossa. Itse epäilen kyllä bensan paineen säätöä virheelliseksi kylmemmillä säillä. Onko kellään tietoa bensanpaineen säätimen sopimisesta normaalista ruiskusta (ei kat).

Käyntiin lähdettyä auton ensimmäiset kaasun painalukset pitää tehdä varovasti, jotta auto ei sammu, eli tyhjäkäynti on OK, mutta kaasuun auto vastaa heikosti.

Toista lämpöaika kytkintä jo kokeiltu.

Mitähän kaikkea pitäisi vahtaa ruiskuun, jos autosta tekisi katittoman katsastuksen jälkeen. :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan perussäädöt kunnossa? Eli ajetaan auto lämpimäksi. Kaasuläpän rajoitin säädetään niin, että siitä kohtaa, missa alkaa ottamaan kontaktia, käännetään puolikierrosta auki. Tämän jälkeen säädetään tyhjäkäynti oikeaksi ohivirtauskanavasta, noin 850-900rpm. (Kaasuläppäkotelon kyljessä oleva M6 pultti joka on lukittu mutterilla.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Lisäys

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ei ole katsottu. Pitää tutkia.

Lisäystä:
Lämpimänä auto lähtee käymään hyvin ja myös lohkolämmittimen käytön jälkeen kaikki OK. Osalämpöisenä/lohkolämmittimen käytön jälkeen vaatii yleensä tosin kaksi käynnistystä (alle 2s startti).

Päästöt oli raja-arvojen sisällä ja testi suoritettu hyväsytysti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaverin 900T8 teki samaa temppuilua.
Syy. Piiripaineen säädin rikki ( sielläkin on vastuslanka )
-toiminta selvinnee seuraavalta sivulta..2 alimmaista kuvaa.
http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html
sekä polttoaineen määränjakaja oli korjattu silikoonilla.

Korjattu: otettu toinen piiripaineen säädin ja määränjakaja 900i mallista, hyvin kävi...!!
Nyt SAAB käyttäytyy todella hyvin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ohjauspaine venttiili toiselta nimeltään. Itellä kylmäkäynti onkelmiin auttoi kyseisen osan vaihto.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Sopiiko

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

900i kirjoitti:Ohjauspaine venttiili toiselta nimeltään. Itellä kylmäkäynti onkelmiin auttoi kyseisen osan vaihto.
Sopiiko normaali ruiskun (ei kat) ohjauspaineen säädin katilliseen. Auto on leimattu tänään, joten myös katin (+muut emmeet) poisto on mahdollinen, jos sillä saa auton toimimaan.

Pitää ilmeisesti pytää velipoikaa lähettämaan ruiskun osia kotipuolesta testaukseen. 8O
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni sulla menee ohjauspainesäädin+määräjakaja vaihtoon, jos haluat päästä siitä elektroniikasta eroon seoksen säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

riittääkö

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni sulla menee ohjauspainesäädin+määräjakaja vaihtoon, jos haluat päästä siitä elektroniikasta eroon seoksen säädössä.
Riitttääkö pelkästään ne vai tarviiko vielä muutakin. Määränjakajan alaosa on samalla numerolla molemmissa, mutta yläosa erinumerolla(EPC) :?:

Ilmeisesti kotipuolesta saattaisi ne löytyä ja sitten katin tilalle suora putki tai äänenvaimennin :roll: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Miten meinaat menetellä seuraavassa katsastuksessa?
Rekisteri otteessa kuitenkin merkintä vähäpäästöisyydestä!
Siintä ei taida päästä siitä otemerkinnästä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Valitettavasti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

900i kirjoitti:Miten meinaat menetellä seuraavassa katsastuksessa?
Rekisteri otteessa kuitenkin merkintä vähäpäästöisyydestä!
Siintä ei taida päästä siitä otemerkinnästä.
Valitettavasti auto on rakennusautona ja tulee siirtymään seuraavan omistajan murheiksi ennen seuraavaa katsastusta. Otan kaikki osat talteen ja annan mukaan. Jos sitten Kuusankoski ei ole seuraava omistajana (runko). :oops:

Autoon tehdään kaikki tarpeelliset huollot ja korjaukset, mitä se vaatii toimintavarmuuden yllä pitoon, mutta ei muuta.

Katsastuksesta auto sai huomautuksen ajovaloista ja etuiskarin alapään kumeista. Kumipusla on jo ostettu (hanskalokerossa) ja ajovaloihin ei kosketa. Katsastus meni siis hyväksytysti läpi, mutta katsastuksen tarkistus lappuun tuli huomautukset (ei rekisteriotteeseen). 8O :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin