Virtalukko-ongelmia
Re: Virtalukko-ongelmia
Asiaan liittyen, itsellä meni just avain virtalukossa "yli" eli ei ilmeisesti palauta kunnolla.
Onko tässä nyt vikaa lukkopesässä vai virtalukon pohjassa. Autossa on koko omistusaikani ollut tuohon mahdollisesti liittyvä ominaisuus, eli uudelleenkäynnistys on onnistunut vain avaimen välillä pois ottamalla.
Luulin tuota "ominaisuudeksi" koska on tässä vajaat 200tkm ja useampi vuosi ajeltu.
Niin joo ja potilas on vm. 98 tonnari.
Onko tässä nyt vikaa lukkopesässä vai virtalukon pohjassa. Autossa on koko omistusaikani ollut tuohon mahdollisesti liittyvä ominaisuus, eli uudelleenkäynnistys on onnistunut vain avaimen välillä pois ottamalla.
Luulin tuota "ominaisuudeksi" koska on tässä vajaat 200tkm ja useampi vuosi ajeltu.
Niin joo ja potilas on vm. 98 tonnari.
Re: Virtalukko-ongelmia
Jos avain ei palaudu starttiasennosta, vika on virtalukon pohjassa.
Jos uudelleenstarttaaminen sammuttamisen jälkeen ei onnistu muuten kuin ottamalla avain ulos niin, että lukkosylinterin sisäosa nousee ylös, vika on lukkosylinterissä.
Eli taitaa olla molemmat viat sinulla.
Jos uudelleenkäynnistäminen onnistuu kääntämällä virrat pois päältä ja takaisin, ottamatta avainta välillä ulos, ja avaimen saa vedettyä ulos lukosta vain nolla-asennossa, lukkosylinteri on OK.
Jos uudelleenstarttaaminen sammuttamisen jälkeen ei onnistu muuten kuin ottamalla avain ulos niin, että lukkosylinterin sisäosa nousee ylös, vika on lukkosylinterissä.
Eli taitaa olla molemmat viat sinulla.
Jos uudelleenkäynnistäminen onnistuu kääntämällä virrat pois päältä ja takaisin, ottamatta avainta välillä ulos, ja avaimen saa vedettyä ulos lukosta vain nolla-asennossa, lukkosylinteri on OK.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
Komppaan jus:ia ja kokemuksen rintaäänellä sanon, että jos joudut aina "aloittamaan alusta" avaimen kanssa ja avain vielä lukossa pysyy, niin nykäse äkkiä se lukkopesä pois, ettei tarvi porata. Se on nimittäin aika työlästä
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Virtalukko-ongelmia
Onhan se tosi jees että juuri kun sai laturin laitettua niin porsii jostain muualta.
Avain kyllä pysyy virtalukossa ja muuten käyttäytyy kuten ennenkin, mutta tuo palautumattomuus on
tosiaan uusi "ominaisuus". Täytyy tuo käynnistys nyt testata vielä kerta kiellon päälle, on siis ollut
koko sen ajan mitä auto mulla on ollut, tuollainen. Mutta tuo virtalukon pohja nyt ainakin menee uusiksi,
olin lukevinani jostain vanhoista viesteistä että Motonetin varaosan kans olis jotain ongelmia, ei sovi suoraan?
Avain kyllä pysyy virtalukossa ja muuten käyttäytyy kuten ennenkin, mutta tuo palautumattomuus on
tosiaan uusi "ominaisuus". Täytyy tuo käynnistys nyt testata vielä kerta kiellon päälle, on siis ollut
koko sen ajan mitä auto mulla on ollut, tuollainen. Mutta tuo virtalukon pohja nyt ainakin menee uusiksi,
olin lukevinani jostain vanhoista viesteistä että Motonetin varaosan kans olis jotain ongelmia, ei sovi suoraan?
Re: Virtalukko-ongelmia
Joo, jotain vanhaa juttua oli niistä Motonetin virtalukon pohjista, ei saanut kiristää lukkoruuveja tiukalle asti tai jumitti. Mitoitusvirhe tms. Mutta eipä niistä tarvitse enää huolehtia, ei näy Motonetin listoilla enää tonnarin virtalukon pohjaa.
Jos virtalukon pohja ei palauta starttiasennosta, on syytä jättää ajamiset aika vähiin ja olla erityisen huolellinen avaimen palauttamisessa manuaalisesti. Muuten voi mennä starttimoottorikin vaihtoon.
Tässä taas linkki virtalukkolsylinterin ja virtalukon pohjan irrotusohjeisiin:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Virtalukon pohjan saanee nopeiten purkuautosta.
PCS:ltä voi kysyä, mutta Speedpartsin varastotilanne näyttää heikolta:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... ntakt.html
Skandixilla on:
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... r/1012568/
Jos virtalukon pohja ei palauta starttiasennosta, on syytä jättää ajamiset aika vähiin ja olla erityisen huolellinen avaimen palauttamisessa manuaalisesti. Muuten voi mennä starttimoottorikin vaihtoon.
Tässä taas linkki virtalukkolsylinterin ja virtalukon pohjan irrotusohjeisiin:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Virtalukon pohjan saanee nopeiten purkuautosta.
PCS:ltä voi kysyä, mutta Speedpartsin varastotilanne näyttää heikolta:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... ntakt.html
Skandixilla on:
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... r/1012568/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
Parhaimmassa tapauksessa lukko toimii vielä vuoden, pahimmassa tapauksessa 2 päivää. Nyppää virtalukko irti odottamaan huoltoa, auton saa meisselillä käyntiin ilman lukkopesää. Lukkopesän huolto maksaa muutaman kympin.Fruit kirjoitti:Onhan se tosi jees että juuri kun sai laturin laitettua niin porsii jostain muualta.
Avain kyllä pysyy virtalukossa ja muuten käyttäytyy kuten ennenkin, mutta tuo palautumattomuus on
tosiaan uusi "ominaisuus".
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Virtalukko-ongelmia
Joo, niin kauan kuin se lukko vielä toimii on hyvä nyppäistä patruuna pois. Sitten kun jässähtää jumiin, homma vaikeutuu moninkertaisesti.
Ai mistäkö tiedän... kun itellä se lukko meni jumiin korjaamon nosturilla
Ai mistäkö tiedän... kun itellä se lukko meni jumiin korjaamon nosturilla
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Virtalukko-ongelmia
Onko kukaan kokeillut Scanian 1425019-numerolla olevaa hyvin samannäköistä virtalukonpohjaa?jus kirjoitti:Joo, jotain vanhaa juttua oli niistä Motonetin virtalukon pohjista, ei saanut kiristää lukkoruuveja tiukalle asti tai jumitti. Mitoitusvirhe tms. Mutta eipä niistä tarvitse enää huolehtia, ei näy Motonetin listoilla enää tonnarin virtalukon pohjaa.
Jos virtalukon pohja ei palauta starttiasennosta, on syytä jättää ajamiset aika vähiin ja olla erityisen huolellinen avaimen palauttamisessa manuaalisesti. Muuten voi mennä starttimoottorikin vaihtoon.
Tässä taas linkki virtalukkolsylinterin ja virtalukon pohjan irrotusohjeisiin:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Virtalukon pohjan saanee nopeiten purkuautosta.
PCS:ltä voi kysyä, mutta Speedpartsin varastotilanne näyttää heikolta:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... ntakt.html
Skandixilla on:
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... r/1012568/
Re: Virtalukko-ongelmia
Virtalukon pohja maksoi viime keväänä 97,15€ Metro Autossa Klubialennuksen kanssa, eipä saanut Motonetistä enään silloin. Enkä ole laiskuuttani /osaamattomuuttani saanut vielä sitä vaihdettua, mutta hyvin tuolla on toimeen tullut, kääntää vain avainta takaisin päin startin jälkeen...
Re: Virtalukko-ongelmia
Rohkea mies, risalla virtalukon pohjalla voi saada vaikka mitä hajallefd9401 kirjoitti:Virtalukon pohja maksoi viime keväänä 97,15€ Metro Autossa Klubialennuksen kanssa, eipä saanut Motonetistä enään silloin. Enkä ole laiskuuttani /osaamattomuuttani saanut vielä sitä vaihdettua, mutta hyvin tuolla on toimeen tullut, kääntää vain avainta takaisin päin startin jälkeen...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Virtalukko-ongelmia
Tarkennetaan nyt tuota lukkopesä hommaa vielä. Eli jos käännän avaimen ihan vasemmalle
rattilukko napsahtaa päälle, kaikista muista asennoista avain vielä kääntyy ongelmitta.
Tämä taitaa olla astetta lievempi vika/ominaisuus?, eikä lukkopesä välttämättä ole vielä porsimassa...
Ihan hyvä tietenkin ettei Mätänet enää myy lukkopesää jos laatu kerran oli umpipaskaa,
muidenkin osien kans kun laatu tuppaa olemaan mitä on
Mutta täytyy tosiaan ainakin tuo virtalukon pohja korjata ensi tilassa.
Kiitos muuten jälleen kerran hyvistä neuvoista ja linkeistä
Tuo Skandix lienee ihan luotettava paikka tilata, onko mitään tietoa toimitusajoista?
rattilukko napsahtaa päälle, kaikista muista asennoista avain vielä kääntyy ongelmitta.
Tämä taitaa olla astetta lievempi vika/ominaisuus?, eikä lukkopesä välttämättä ole vielä porsimassa...
Ihan hyvä tietenkin ettei Mätänet enää myy lukkopesää jos laatu kerran oli umpipaskaa,
muidenkin osien kans kun laatu tuppaa olemaan mitä on
Mutta täytyy tosiaan ainakin tuo virtalukon pohja korjata ensi tilassa.
Kiitos muuten jälleen kerran hyvistä neuvoista ja linkeistä
Tuo Skandix lienee ihan luotettava paikka tilata, onko mitään tietoa toimitusajoista?
Re: Virtalukko-ongelmia
Yritän vääntää rautalangasta:
1) Jos kääntää avaimen "virrat päällä-asennosta" "nolla-asentoon", ei kuulu vielä rattilukon napsahtaa päälle eikä lukkosylinterin keskiosan pompata ylös. Tämän jälkeen avainta pitää pystyä vielä kääntämään nolla-asennosta takaisin virrat päälle (ja starttiasentoon) ilman, että avainta tarvitsisi vetää välillä ulos reiästä.
2) Vasta avain ulos vedettäessä kuuluu keskiosan pompata ylös ja tämän jälkeen rattia sopivasti kääntäessä menee rattilukko päälle. Tämän jälkeen rattia ei pysty enää kääntämään, rattilukko on päällä.
3) Jos ei onnistu "virrat päälle" - "nolla-asento" - "virrat päälle", on syytä huoleen. Kohta ei käänny lukko eikä onnistu enää lukkosylinterin irrottaminen ilman väkivaltaa. Haitat ovat kuluneet, uusittava ensi tilassa. Murtohommiksi muuttuu ennen pitkää.
4) Jos sisäosa pomppaa ylös pelkällä nolla-asentoon kääntämisellä, kokeile pitää avaimesta sisäänpäin painamalla jatkuvasti sisäosa alhaalla, käännä "virrat päälle", "nolla-asento", "virrat päälle". Jos viimeinen ei onnistu, haitat uusittava, ks. kohta 3). Ehkä ranetettu lukkosylinteristä sisäosan alhaalla pitävä kynsi pois, poistaa avaimen ulosvetotapeen, muttei korjaa vikaa, aikapommi tikittää edelleen.
5) Jos lukkosylinterin sisäosa pomppaa ylös heti avaimen nolla-asentoon kääntämällä, eikä vasta avainta ulos vetäessä, mutta kohta 3:n mukainen kääntely onnistui, tilanne ei ole ihan niin hälyttävä. Lukkosylinterissä sisäosan alhaalla pitävä kynsi puuttuu tai ei liiku niin kuin kuuluu, mutta tämä ei välttämättä enteile lukon kääntymättömyyttä.
1) Jos kääntää avaimen "virrat päällä-asennosta" "nolla-asentoon", ei kuulu vielä rattilukon napsahtaa päälle eikä lukkosylinterin keskiosan pompata ylös. Tämän jälkeen avainta pitää pystyä vielä kääntämään nolla-asennosta takaisin virrat päälle (ja starttiasentoon) ilman, että avainta tarvitsisi vetää välillä ulos reiästä.
2) Vasta avain ulos vedettäessä kuuluu keskiosan pompata ylös ja tämän jälkeen rattia sopivasti kääntäessä menee rattilukko päälle. Tämän jälkeen rattia ei pysty enää kääntämään, rattilukko on päällä.
3) Jos ei onnistu "virrat päälle" - "nolla-asento" - "virrat päälle", on syytä huoleen. Kohta ei käänny lukko eikä onnistu enää lukkosylinterin irrottaminen ilman väkivaltaa. Haitat ovat kuluneet, uusittava ensi tilassa. Murtohommiksi muuttuu ennen pitkää.
4) Jos sisäosa pomppaa ylös pelkällä nolla-asentoon kääntämisellä, kokeile pitää avaimesta sisäänpäin painamalla jatkuvasti sisäosa alhaalla, käännä "virrat päälle", "nolla-asento", "virrat päälle". Jos viimeinen ei onnistu, haitat uusittava, ks. kohta 3). Ehkä ranetettu lukkosylinteristä sisäosan alhaalla pitävä kynsi pois, poistaa avaimen ulosvetotapeen, muttei korjaa vikaa, aikapommi tikittää edelleen.
5) Jos lukkosylinterin sisäosa pomppaa ylös heti avaimen nolla-asentoon kääntämällä, eikä vasta avainta ulos vetäessä, mutta kohta 3:n mukainen kääntely onnistui, tilanne ei ole ihan niin hälyttävä. Lukkosylinterissä sisäosan alhaalla pitävä kynsi puuttuu tai ei liiku niin kuin kuuluu, mutta tämä ei välttämättä enteile lukon kääntymättömyyttä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
Se EI ole ominaisuus ja se lukkopesä on varmasti porsimassa. Ensimmäisestä kun hajosi lukko noiden "ominaisuuksien" ja vaihto meni poraamiseksi, huollatin välittömästi kaikista autoista virtalukot... Mikkelin Lukkosepille voi laittaa irrotetut lukkopesät avaimen kans postissa, saat sitten postiennakolla takas huollettuna (uuden avaimen kera jos tarvii).Fruit kirjoitti:Tarkennetaan nyt tuota lukkopesä hommaa vielä. Eli jos käännän avaimen ihan vasemmalle
rattilukko napsahtaa päälle, kaikista muista asennoista avain vielä kääntyy ongelmitta.
Tämä taitaa olla astetta lievempi vika/ominaisuus?, eikä lukkopesä välttämättä ole vielä porsimassa...
Toki riippuu ihan miten oman tuntipalkkasi lasket. Minusta 2½h dremelillä poraamista + auton siivous sen jäljiltä (sekä uuden lukkopesän hankkiminen) ei ollut neljänkympin arvoista...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Virtalukko-ongelmia
Mä tein tuon aikoinani parissa minuutissa ihan tavallisella mutta kunnollisella porakoneella. Siivoamaan toki joutui silti, eikä tosiaan tarvinnut sille lukkopesälle muuta kohdetta enää harkita kuin paalia. Uutta odotellessa starttailu kävi kätevästi paksuhkosta rautalangasta taitellulla kahvamaisella avaimella.sarka kirjoitti:Toki riippuu ihan miten oman tuntipalkkasi lasket. Minusta 2½h dremelillä poraamista + auton siivous sen jäljiltä (sekä uuden lukkopesän hankkiminen) ei ollut neljänkympin arvoista...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Virtalukko-ongelmia
En raaskinut irrottaa bägirattia, ja koitin kovasti olla tekemättä vahingosta pahempaa voishan ton ratkaista niinkin, että tuo virtalukon pohjan näkösälle ja antaa lukkopesän olla...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850