9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Tämä ketju on tarkoitettu noille huohotinvikaisille T7-koneille.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Itellä ei ongelmia ollu tuon moottorin osalta mikä mulla (kun ajoissa huolehtinu ongelmakohdat) on tossa omassa femmassa ollu. Koneen omat kilometrit loppu kesällä vähä yli 320tkm kohdalla, kun hörppäs perhana vettä.. Noh, on se nyt jonki tovi jo seissyt pihalla niin aattelin alkuvuuesta tilata, tai aiemminki UK:sta uuven motin. Sitte alakas sissäänajo... Entine motti jättee toki itelle, purkaa ja tutkia. Ja myöhemmin kasata uusialla ja vähä paremmilla osilla joskus myöhemmin.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Nyt kun olen kaksi t7- konetta laittanut, niin voisi summata että öljynkulutus vaikuttaisi tulevan öljyrenkaiden jumiutumisesta. Hyvän tuosta pannusta saa halvimmillaan ennakoivalla huollolla. Vaihtaa uudet männänrenkaat ja kk-laakerit. Öljypohjan puhdistukseen tuo homma lisää sylinterikannen irroituksen ja asennuksen. Molempien moottorien tapauksessa kantta ei oikaistu, koska yläpään kanssa ei ollut ongelmia ennen remonttia. Molemmissa moottoreissa kaikki pakoventtiilit olivat huonossa kunnossa. Eli liiallinen öljynkulutus rasittaa pakoventtiileitä.
Yksi asia on askarruttanut näissä moottoreissa, kun havaitsin omassa 9-3:n moottorissa hurjan korkeat öljynpaineet. Säätöventtiilin mäntä oli naarmuinen ja ei liikkunut kunnolla pesässään. Sain normaalit paineet alakierroksille ja lämpimälle moottorille, mutta vieläkin ylipaineen raja ei pelaa, eli kylmänä paineet menee 7bar yli. Ei mikään ihme jos rasittuu laakerit alakerrassa ja etenkin turbossa, kun kylmänä tommosia paineita löytyy. Ylipaineen raja pitäisi olla 5bar tuntumassa. Mietinkin että tuo voisi olla yksi syy miksi gt17 alkaa ensin tupruuttamaan moottorin ollessa kylmä ja toisaalta myös laakerit menee niin nopeasti loppuun sitten kun oireet alkavat. Voisiko öljyn mukana kulkeva karsta olla vemttiilin jumittumisen syy? Öljypumppu ja venttiili on kierrossa tietenkin ennen suodatinta.
Yksi asia on askarruttanut näissä moottoreissa, kun havaitsin omassa 9-3:n moottorissa hurjan korkeat öljynpaineet. Säätöventtiilin mäntä oli naarmuinen ja ei liikkunut kunnolla pesässään. Sain normaalit paineet alakierroksille ja lämpimälle moottorille, mutta vieläkin ylipaineen raja ei pelaa, eli kylmänä paineet menee 7bar yli. Ei mikään ihme jos rasittuu laakerit alakerrassa ja etenkin turbossa, kun kylmänä tommosia paineita löytyy. Ylipaineen raja pitäisi olla 5bar tuntumassa. Mietinkin että tuo voisi olla yksi syy miksi gt17 alkaa ensin tupruuttamaan moottorin ollessa kylmä ja toisaalta myös laakerit menee niin nopeasti loppuun sitten kun oireet alkavat. Voisiko öljyn mukana kulkeva karsta olla vemttiilin jumittumisen syy? Öljypumppu ja venttiili on kierrossa tietenkin ennen suodatinta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Nyt on -09 vm. motti femman pellin alla. Hyvin nätisti käypi. Kyllä oli oikeesti hörpänny sitä vettä se entine mylly.. (vielä en ole avajaisia pitänyt) Mut siihe hörppäykseen asti oli aika hyväkuntonen mottori. Noh, ei tarvii ressata sitä ku uus motti paikallaan.Mr_Who kirjoitti:Itellä ei ongelmia ollu tuon moottorin osalta mikä mulla (kun ajoissa huolehtinu ongelmakohdat) on tossa omassa femmassa ollu. Koneen omat kilometrit loppu kesällä vähä yli 320tkm kohdalla, kun hörppäs perhana vettä.. Noh, on se nyt jonki tovi jo seissyt pihalla niin aattelin alkuvuuesta tilata, tai aiemminki UK:sta uuven motin. Sitte alakas sissäänajo... Entine motti jättee toki itelle, purkaa ja tutkia. Ja myöhemmin kasata uusialla ja vähä paremmilla osilla joskus myöhemmin.
ps. ja tähän pitää mainita, jotta pitäkkee se alakuperänen ilimantotto vuan paikallaan.
Viimeksi muokannut Mr_Who, Pe Helmi 07, 2014 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Hmm. Tämä ajatus saa miettimään. Tarkotus ennen kevättä tilata tarvikkeet ja käytättää öljypohja pois kolkista. Pitäsköhän samalla tilata varalta uus venttiili?Mertmi kirjoitti:Voisiko öljyn mukana kulkeva karsta olla vemttiilin jumittumisen syy?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ei se väärin ole tehdä öljypohjan puhdistus. Venttiilin uusiminen on mahdollisesti turhaa, jos ei ole ollut öljynpaineissa ongelmia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Joo ei tiedossa että öljynpaineissa olisi ongelmaa mutta yleensähän sen huomaakin silloin vasta kuin on liian myöhäistä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Paljonko nämä molemmat moottorit söivät öljyä keskimäärin 10tkm ajolla?Mertmi kirjoitti:Molemmissa moottoreissa kaikki pakoventtiilit olivat huonossa kunnossa. Eli liiallinen öljynkulutus rasittaa pakoventtiileitä.
T7 vm. 2001 9-3
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
6-10 litraa/10000km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Oho. Onpa "vähän" syöny öljyä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Liuru öljyä saa menemään puoli litraa 1000km vaikkei savutakkaan eikä kone ole 'lopussa'.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ei se savuta kun lämmin katti häivyttää sen, mutta ilman kattia savu ja öljynkatku olisi selvä. Puoli litraa tonnilla T7 moottorissa meinaa yleensä jumittuneita tai kuoleentuneita öljyrenkaita..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
2.3AT aj.170 stage1 re85,turbolla aj.10tkm ja öljynä mobil1 rallyformula/newlife harmaa pönttö.pelkkää kaupunki ajoa etanolilla ja ihan normaalia puoli litraa 1000km.öljy on kahvimaista lirua ja haisee etanolille.bensalla ajaessa ei syöny niin paljoa ja gm öljyllä ei vie juuri ollenkaan.
Vertailuna tonnari 2.0t man160tkm re85 'stage3' 850 decat 3' putki ilman kattia.samoilla öljyillä sama vika.
Öljyä vei reippaasti ja hais etanoli ja kun vaihto bensalle ei ongelmia.
Öljyä ei imupuolella kummassakaan.rupes laskemaan läpi mitä ohuemmaksi öljy meni ja nää minun kaupunki ajot on sen 5km ja auto sammuksiin.pelkässä maantieajossa ei kumpikaan vieny niin paljoa öljyä.
Tuo männän renkaiden jumi on kyllä tiedossa eikä kyse ollut noissa niistä.
Vertailuna tonnari 2.0t man160tkm re85 'stage3' 850 decat 3' putki ilman kattia.samoilla öljyillä sama vika.
Öljyä vei reippaasti ja hais etanoli ja kun vaihto bensalle ei ongelmia.
Öljyä ei imupuolella kummassakaan.rupes laskemaan läpi mitä ohuemmaksi öljy meni ja nää minun kaupunki ajot on sen 5km ja auto sammuksiin.pelkässä maantieajossa ei kumpikaan vieny niin paljoa öljyä.
Tuo männän renkaiden jumi on kyllä tiedossa eikä kyse ollut noissa niistä.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Tonnareiden tapauksessa on tainnut olla vähän rikastusta liikaa e85 softassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Saatto olla kulusta päätellen,ei siitä haittaakaan ollu.etanoli vehkeitten kanssa tullut useimmin tarkasteltua öljyn määrää ettei kuiviin pääse.jokainen saappi mitä mulla ollu on yksilöitä omine oireineen.