Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Lasikuulapuhallus ja lakkaus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
^^Toimiva keino tuokin
Noniin, nyt on saatu auto pyörilleen ja koneeseen nesteet.
Autoa ostaessa oli siihen asennettu ajonesto/hälytin mallia Touchcard. Boksi sijaitsee ratin alla. Startti ei pyörinyt ennekuin painoi kaukosäätimestä nappia virtojen ollessa päällä.
Tänään kokeilin konetta pyörittää, mutta startti ei inahtanut vaikka painoin tuon ajoneston pois. Ilmeisesti kapula ei saa yhteyttä boksiin ja tätäkautta herätteet ei liiku eteenpäin.
Ottaisin mieluiten pois tuon koko suojausjärjestelmän, jos vain tietäisin miten.
Neuvoja otetaan vastaan, että miten tuo systeemi käytännössä toimii ja millä sen saa poistettua käytöstä.
Noniin, nyt on saatu auto pyörilleen ja koneeseen nesteet.
Autoa ostaessa oli siihen asennettu ajonesto/hälytin mallia Touchcard. Boksi sijaitsee ratin alla. Startti ei pyörinyt ennekuin painoi kaukosäätimestä nappia virtojen ollessa päällä.
Tänään kokeilin konetta pyörittää, mutta startti ei inahtanut vaikka painoin tuon ajoneston pois. Ilmeisesti kapula ei saa yhteyttä boksiin ja tätäkautta herätteet ei liiku eteenpäin.
Ottaisin mieluiten pois tuon koko suojausjärjestelmän, jos vain tietäisin miten.
Neuvoja otetaan vastaan, että miten tuo systeemi käytännössä toimii ja millä sen saa poistettua käytöstä.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Jollei suoria sähkökaavioita tuolle boksille löydy niin varmin on se perinteinen johtojen seuraaminen päästä päähän. Yksitellen sitten ottaa johdot pois. Todennäköisesti myös alkuperäisistä piuhoista joitain pätkäisty kiertämään tuon kautta, eli ne sitten tietty kuntoon.
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Kaavioita olen yrittänyt etsiä, toistaiseksi vielä tuloksetta.
Olisi kyllä muutenkin hyvä tuo kojelauta purkaa, kun tuntuu olevan täynnä abico/rosvoliitoksia.
Täytyy nyt vielä kokeilla paria juttua, ennenkuin alkaa tosissaan purkamaan.
Olisi kyllä muutenkin hyvä tuo kojelauta purkaa, kun tuntuu olevan täynnä abico/rosvoliitoksia.
Täytyy nyt vielä kokeilla paria juttua, ennenkuin alkaa tosissaan purkamaan.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Ristolta löytyy kaikkea, kävelevä tietopankkiRisto kirjoitti:http://www.ilv.se/pdf/TG-500_9.pdf
Mutta hyvältä näyttää!
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Iso käsi ristolle! Helpotti helkkaristi!
Vielä kun joku linkkaa tarkemman kytkentäkuvan, niin olisin sanaton...
Edit. Nyt saatiin estot ohitettua ja Saab lähti nopeasti käyntiin. Tyhjäkäynti on ja pysyy hyvänä, mutta kierrosten noustessa yli 2k meinaa moottori tukehtua ja sammua. Yli 3k kierrättäessä sammuu heti.
Ideoita mitä olen unohtanut? Mitä olisi syytä epäillä?
Jarrut ilmatiin itse tehdyllä korkin tilalle laitettavalla venttiilillä.
Pumppasin pumpulla vajaan bar paineet ja kävin yksitellen avaamassa ilmanipat satuloista.
Helppo ja vaivaton tapa. Homma sujui yksin tehtynä alle 5min
Vielä kun joku linkkaa tarkemman kytkentäkuvan, niin olisin sanaton...
Edit. Nyt saatiin estot ohitettua ja Saab lähti nopeasti käyntiin. Tyhjäkäynti on ja pysyy hyvänä, mutta kierrosten noustessa yli 2k meinaa moottori tukehtua ja sammua. Yli 3k kierrättäessä sammuu heti.
Ideoita mitä olen unohtanut? Mitä olisi syytä epäillä?
Jarrut ilmatiin itse tehdyllä korkin tilalle laitettavalla venttiilillä.
Pumppasin pumpulla vajaan bar paineet ja kävin yksitellen avaamassa ilmanipat satuloista.
Helppo ja vaivaton tapa. Homma sujui yksin tehtynä alle 5min
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Noniin hyvät saabistit, auto käy hyvin ja on katsastus valmis!
(surkeassa kuvassa ei pääse oikeuksiinsa)
Sammuilu johtui edellisten omistajien johtoranetuksista, oikean liitoksen kun korjasi, niin alkoin toimimaan kuten kuuluukin.
Vielä pitäisi soittimen johdot kolvata ja tehdä pikkujuttuja.
(surkeassa kuvassa ei pääse oikeuksiinsa)
Sammuilu johtui edellisten omistajien johtoranetuksista, oikean liitoksen kun korjasi, niin alkoin toimimaan kuten kuuluukin.
Vielä pitäisi soittimen johdot kolvata ja tehdä pikkujuttuja.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Onnittelut projektin valmistumisesta! Tämä on ollut mielenkiintoinen seurattava, varsinkin kun itse hieroin tästä yksilöstä pitkään kauppoja ja olin melko lähellä lähteä jo katsomaan
Nuo tonnarin aerot kiillotetulla reunalla sopii niinkuin nenä päähän!
Kakkosen synkrothan siinä rusahtateli? Et vissiin ole vielä sille laatikolle tehnyt mitään?
Vaan onhan tuolla makea nyt lähteä puottelemaan kun keväaurinkokin jo lämmittää
Nuo tonnarin aerot kiillotetulla reunalla sopii niinkuin nenä päähän!
Kakkosen synkrothan siinä rusahtateli? Et vissiin ole vielä sille laatikolle tehnyt mitään?
Vaan onhan tuolla makea nyt lähteä puottelemaan kun keväaurinkokin jo lämmittää
Saabiton mies since 7/2022
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Oikeasti oli todella yli hintainen , kun ottaa huomioon mitä ylläreitä löytyi Päädyin ainostaa lisävarusteiden ja värin ansioita ostamaan:D
Tykkään itsekin vanteista ja istuu tosiaan mainiosti kokonaisuuteen.
Kakkosen synkrot juu, pystyy hyvin ajamaan, niin en ole siitä jaksanut ressata. Öljyt meinasin vaihtaa jos sais vähän paranemaan.
Uusi laatikko tosiaan löytyy ja ens talvena vaihtuneen alle kun kone otetaan pois muutenkin.
Käytin katsurilla tänään ja hylky tuli väljästä raidetangopäästä. Laitan tänään kuntoon, niin huomenna saa kilpiin.
Tykkään itsekin vanteista ja istuu tosiaan mainiosti kokonaisuuteen.
Kakkosen synkrot juu, pystyy hyvin ajamaan, niin en ole siitä jaksanut ressata. Öljyt meinasin vaihtaa jos sais vähän paranemaan.
Uusi laatikko tosiaan löytyy ja ens talvena vaihtuneen alle kun kone otetaan pois muutenkin.
Käytin katsurilla tänään ja hylky tuli väljästä raidetangopäästä. Laitan tänään kuntoon, niin huomenna saa kilpiin.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Mullon samalainen korkki (punainen, vanhasta Bedfordista), mun mielestä paras, helppo ja nopea tapa.
Yksin ilmatessa menee vähän enemmän aikaa kun pitää pitää huolta että säiliössä nestettä ja painetta sopivasti. Ehkä itelle pitäisi virittää vielä semmonen kiinteä liitos&paineenalennus kompuran painelinjasta jarrunestesäiliölle missä paine pysyy tasaisen 1bar ilman että tarvii liipasimesta vetää ja sulku ja avaus normi sulkuventtiilillä.
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Totta totta, jokaisen satulan jälkeen joutui aina pumppaamaan uudet paineet.
Kätevä tapa kyllä...
Kätevä tapa kyllä...
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Jees tänään sain kilvet kiinni ja ajeltua +300km. Pakko sanoa, että fiilis on tällainen:
Alusta sopivasti jämäkämpi ja menee kyllä mukavasti eteenpäin. Tuntuu katseitakin keräävän riittävästi.
Nyt on siis saatu perusasiat kuntoon, joten tästä on hyvä lähteä hiomaan toivottavasti parempaan suuntaan.
Alusta sopivasti jämäkämpi ja menee kyllä mukavasti eteenpäin. Tuntuu katseitakin keräävän riittävästi.
Nyt on siis saatu perusasiat kuntoon, joten tästä on hyvä lähteä hiomaan toivottavasti parempaan suuntaan.
Viimeksi muokannut J_J, Ma Huhti 07, 2014 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Onnea ja tervetuloa kerhoon, meitä on sitten kaksi. Tuo Laukaasta ostamani T16 oli kanssa melkoisen mätä paska. Oven ruosteet kyllä näki, ja ne olin vlmis hyväksymäänkin mutta siinä vaiheessa kun mattojen alta takajalkatilasta paljastui ämpärillinen paskavettä ja molemmat pyöränkotelot sisältä takaa huomattiin ruostuneiksi, rupesi ärräpäitä kyllä löytymään. Samoin oikealta puolelta vetarin tunneli hajosi suurin piirtein aivastamalla. Vasen on vähän paremmalla kuosilla mutta varmaan senkin joutuu hitsaamaan.
Auto olisi ollut 200:- arvoinen 1100:- asemasta minkä hyväuskoisuudessani maksoin. No, eipä päätynyt Saksaan, mihin se oli jo menossa, vaan jäi tänne ja kyllä tuon nyt kuntoon saa, ei tuossa silti oo kuin 30% niistä peltitöistä, mitkä oli punaisessa ässässä, mikä saatiin juuri entisöityä.
Auto olisi ollut 200:- arvoinen 1100:- asemasta minkä hyväuskoisuudessani maksoin. No, eipä päätynyt Saksaan, mihin se oli jo menossa, vaan jäi tänne ja kyllä tuon nyt kuntoon saa, ei tuossa silti oo kuin 30% niistä peltitöistä, mitkä oli punaisessa ässässä, mikä saatiin juuri entisöityä.
J_J kirjoitti:Oikeasti oli todella yli hintainen , kun ottaa huomioon mitä ylläreitä löytyi Päädyin ainostaa lisävarusteiden ja värin ansioita ostamaan:D
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Jees hieno homma että muutkin jaksaa. Ruoste on yleensä tosiaan piilossa ja jää usein huomaamatta ilman purkamista.
Kilometrejä on tullut lisää ja edelleen meno maistuu.
Tänään tosin sammui yllättäen kesken vedon, eikä lähtenyt enään kunnolla käymään, vaan kuulosti oudolta ja vajaapyttyiseltä. Hetken pohdinnan jälkeen, virranjakaja auki ja pyörijä tippui kahdessa osassa pois. Nippusiteellä kiinni ja kotiin päästyäni nyppäsin varaosaautosta ehjän tilalle. Taitaa olla liikaa vetoja, kun pyörijät alkaa halkeilemaan
Peilit vaihdoin myös toistaiseksi manuaali käyttöisiin, kun sähköiset ei säätynyt mihinkään.
Vedon aikana tuppaa suhiseen ilmaa jostain kojelaudan takaa, joten taitaa joku letkuliitoksista vuotaa. Samalla meinasin ohittaa tuon ylipainekytkimen.
Ahtoja meinasin 1bar nostaa tämän ohjeen mukaan. Saa nähdä miten jousi jaksaa pitää hukkaportin kiinni.
Kilometrejä on tullut lisää ja edelleen meno maistuu.
Tänään tosin sammui yllättäen kesken vedon, eikä lähtenyt enään kunnolla käymään, vaan kuulosti oudolta ja vajaapyttyiseltä. Hetken pohdinnan jälkeen, virranjakaja auki ja pyörijä tippui kahdessa osassa pois. Nippusiteellä kiinni ja kotiin päästyäni nyppäsin varaosaautosta ehjän tilalle. Taitaa olla liikaa vetoja, kun pyörijät alkaa halkeilemaan
Peilit vaihdoin myös toistaiseksi manuaali käyttöisiin, kun sähköiset ei säätynyt mihinkään.
Vedon aikana tuppaa suhiseen ilmaa jostain kojelaudan takaa, joten taitaa joku letkuliitoksista vuotaa. Samalla meinasin ohittaa tuon ylipainekytkimen.
Ahtoja meinasin 1bar nostaa tämän ohjeen mukaan. Saa nähdä miten jousi jaksaa pitää hukkaportin kiinni.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW